Youtube buffering vs ComHem bredband

Medlem
Youtube buffering vs ComHem bredband

Grrr är det något fel mellan Youtube och ComHem?
Jag hinner bara se några få sekunder av YT klipp (oavsett gammalt/många visningar etc) visas innan den måste buffra igen.
Har 100Mbit lina och Speedtest och Bredbandskollen visar 90+Mbps iaf. Tog ner Dragonborn DLC'n med 11MB/s så felet är någonstans mellan Youtube och Comhem antar jag?
Har tidigare pratat med ComHem, men de kan ju lätt avfärda problemet då det inte går att bevisa att felet ligger hos dem. Sen har de väl ingen direkt anledning att blockera Youtube för deras kunder direkt.

PS Spelar ingen roll om jag väljer 240p eller 1080p (eller nån annan) resultatet blir densamma.

EDIT1: Testat med Firefox, Internet Explorer och Chrome. Även använt proxy men det är densamma.

Moderator | Testpilot

Jag har haft samma skit jätte länge. Använder Telia, och det här är ingen ny grej heller. Mitt enda förslag är att det skulle vara Youtube det är fel på.

Konstiga är ju att det ibland bara funkar bra... och Ibland jättedåligt (segt). Till och med när jag stor tanker ner en film t ex så kan jag sa youtube filmer och i bland när jag inte gör det går det segt som bara den. Bara jag som använder internet också?!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Samma här. Telia *DSL 30 mbit. har varit så rätt länge nu. Samma sak på jobbet som ligger på ett stadsnät.

Det är någe vajsing med Youtube, vi borde kanske börja felanmäla massa videos eller fixa en petition att dom tar o tittar över sina grejor.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Testa att spela upp klippen genom en proxy, exempelvis http://www.proxfree.com/

Våra kära operatörer kapar nämligen våra hastigheterna mot Youtube för att dom är för snål för att bygga ut sina system för att palla trycket som Youtube orsakar.

Medlem

Hmm.
Hade Google sagt att de uppdaterar sina servrar eller något som ger en skaplig anledning till att streamingen kan vara långsam så skulle jag varit mer förstående. Har inte hittat någon sådan info dock och det kanske är något de vill vara tysta om, om något sådant kan påverka t.ex. börsen.
"-Oh noes det går långsamt att buffra, dags att ta en paus från Youtube och missa all underbar reklam"
Google's aktie sjunker 20% pga färre besök under serviceperiod XD.

I alla fall skönt att veta att man inte är ensam, och att det inte bara är ComHem. Länge funderas på att anmäla dem för "strypning" av youtube men ord står mot ord, och uppkopplingen funkar bra annars. Såg i min Youtube sizeinfo att den där 2 timmar långa PC Graphics filmen skulle vara nästan 5GB stor i 1080. Tänkte det kanske var ComHem som straffar mig för "annan" nerladdning

Mer information från Google skulle vara trevligt dock.
Tack för er feedback ^^

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Testa att spela upp klippen genom en proxy, exempelvis http://www.proxfree.com/

Våra kära operatörer kapar nämligen våra hastigheterna mot Youtube för att dom är för snål för att bygga ut sina system för att palla trycket som Youtube orsakar.

Har testat Proxfree sedan tips på sweclockers och andra ställen men den är likadan faktiskt o.O Netherlands funkar inte så bra men UK(London) brukar fungera, dock just nu så är det nästan samma strul. Den buffrar längre men verkar haka upp sig tills jag kommer fram tills punkten den slutade på sedan fortsätter den.

Medlem

Har haft samma problem några månader, vissa videor går av nån anledning bra att ladda någorlunda iaf, kanske 1 eller 2 avbrott medans vissa videos buffrar stup i kvarten.
För mig blev det bättre av att rensa bort alla cookies och cache som var sparade i webläsaren. Värt att prova och se om det gör nån skillnad.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Testa att spela upp klippen genom en proxy, exempelvis http://www.proxfree.com/

Våra kära operatörer kapar nämligen våra hastigheterna mot Youtube för att dom är för snål för att bygga ut sina system för att palla trycket som Youtube orsakar.

Det tror jag dock inte ett dugg på, bandbredd som bandbredd, vare sig jag streamar netflix, Youtube eller tankar nått så är det samma belastning på min ISP.
Det är helt klart på Google's sida problemet ligger. ...ska testa det dära med cookies och cache.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Fuidama:

Grrr är det något fel mellan Youtube och ComHem?
Jag hinner bara se några få sekunder av YT klipp (oavsett gammalt/många visningar etc) visas innan den måste buffra igen.
Har 100Mbit lina och Speedtest och Bredbandskollen visar 90+Mbps iaf. Tog ner Dragonborn DLC'n med 11MB/s så felet är någonstans mellan Youtube och Comhem antar jag?
Har tidigare pratat med ComHem, men de kan ju lätt avfärda problemet då det inte går att bevisa att felet ligger hos dem. Sen har de väl ingen direkt anledning att blockera Youtube för deras kunder direkt.

PS Spelar ingen roll om jag väljer 240p eller 1080p (eller nån annan) resultatet blir densamma.

EDIT1: Testat med Firefox, Internet Explorer och Chrome. Även använt proxy men det är densamma.

Stod på ComHems hemsida om att dem vet om problemet och bearbetar det för ca 2 veckor sedan.. Vet ej om dem har samma problem igen men det händer inte mig längre. Har 200mbit i lägenheten och ja det känns sjukt dumt när klippen inte laddar. Ring och hör med ComHem imon kanske, ifall problemet kvarstår (:

Medlem

Uppenbarligen har även telia något problem..

*snippat från deras supportforum i en tråd om problemet, nån MOD som svarade:

Skickad 23 januari 2013 - 16:34 Inlägg #20
Hej allesamman!

Vi känner till problemet och våra tekniker arbetar på att lösa det. Just nu har jag en klartid till 15/2 men det kan komma att ändras de närmsta dagarna.

Ha det gott!
Med vänlig hälsning
Christoffer Svensson
Moderator Telias forum

Antagligen har Youtube ändrat något med sin streaming/peering/nån tjofräs och ISP:erna har laggar efter på att komma med i matchen :P.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:
Skrivet av Bojkott:

Testa att spela upp klippen genom en proxy, exempelvis http://www.proxfree.com/

Våra kära operatörer kapar nämligen våra hastigheterna mot Youtube för att dom är för snål för att bygga ut sina system för att palla trycket som Youtube orsakar.

Det tror jag dock inte ett dugg på, bandbredd som bandbredd, vare sig jag streamar netflix, Youtube eller tankar nått så är det samma belastning på min ISP.
Det är helt klart på Google's sida problemet ligger. ...ska testa det dära med cookies och cache.

Men hur många tror du besöker Youtube jämfört med Netflix? Majoriteten av internetanvändarna besöker Youtube. Det är där belastningen är som mest och därför stryper man hastigheten på just den sidan för att inte överbelasta nätet.

Eftersom att alla leverantörer inte har detta problem så kan det omöjligt vara Googles fel. Personer som har Telia eller Comhem som leverantör tycks vara dom som är hårdast drabbade.

Medlem

Ifall du har chrome testa att avaktivera shockwave flash r602 i chrome://plugins

Medlem
Skrivet av DyKmAsKeNbOy:

Stod på ComHems hemsida om att dem vet om problemet och bearbetar det för ca 2 veckor sedan..

Say whaaaat...
ComHem.. vilka jävla troll.
Jag pratade med dem för bara ett par dagar sedan, och de hade sedan nerverna att kränga på mig fler tjänster.
De la i alla fall hela ansvaret på Google.
Skadar inte att kolla med dem om de har något preliminärt datum som Telia.

Medlem

"it could be that our servers are experiencing very high traffic. If this is the case, you can try again in a few minutes. We're continuously adding servers to keep up with demand so you don't run into choppy playback as a result of site traffic often!"

saxat från youtubes hjälpcenter under titeln "Why does the video keep stopping and starting while I'm watching it?"

Medlem

Yotuube har även sänkt hastigheten per användare och nod sedan en tid tillbaka. Detta innebär att om många använder youtube inom samma område som dig, så begränsas youtube ut-ström. Är du ensam går det fortare.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

1
Skriv svar