12 miljoner Assassin's Creed III – Far Cry 3 överraskar

Inaktiv
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Tror hälften av er bara blivit äldre och anser att "det var bättre förr" när jag var så jävla hardcore och spel gjordes med kärlek utan konsoler och bara för mig.

Ta fram era gamla "hardcore" spel och övertyga mig om att allt var bättre förr...eller är det bara era minnen som gulligullar upp era favorit titlar på en väldigt för hög pedestal?!

Ni låter som en bunt Hårdrockare, insnöade på underground band som blir mer o mer irriterade ju populärare era band blir

Ja det är ju en klassisk bortförklaring, att dissa dom som klagar för att vara gamla stofiler eller att man bara sitter o tänker "det var bättre förr". Sanningen är ju att spelen förenklas och fördummas för att passa en större massa.

Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Tror hälften av er bara blivit äldre och anser att "det var bättre förr" när jag var så jävla hardcore och spel gjordes med kärlek utan konsoler och bara för mig.

Ta fram era gamla "hardcore" spel och övertyga mig om att allt var bättre förr...eller är det bara era minnen som gulligullar upp era favorit titlar på en väldigt för hög pedestal?!

Ni låter som en bunt Hårdrockare, insnöade på underground band som blir mer o mer irriterade ju populärare era band blir

Det är ju tråkigt att man får den kritiken när vi faktiskt har fått en förenkling och fördumning av spelen. Inte så att alla spel var bättre för, men grundläggande element som man varit nöjd med har ju försvunnit eller ändrats till det sämre, och enklare. Iaf för oss som spelar just för att få en utmaning, gör man inte det förstår jag att man är nöjd. TryNotD[oo] här ovan förklarar det bra.

Något jag tycker är sämre, och det utan några "rosa nostalgibrillor" (o jag lirade C64, där fanns det määngder med skit och det är så långt nostalgin går för mig, men jag inser även den skit som fanns då)

DLC och mikrotransaktioner = spelet blir uppdelat och säljs en gång till fullpris, och sen ska man betala igen för smågrejer som kartor, skins och vapen? Ibland får man ett *riktigt* DLC som Bethesda och Skyrim med Dawnguard (och troligen Dragonborn) som har riktig content.

Funktioner som att huka, ligga ner, titta runt hörn har försvunnit/tagits bort och ersatts med något autocover system

Autogenererande hälsa: varför undivka att bli skadad? bara vänta någon sekund så har du max hälsa.

Autofighter: istället för att använda kontrollerna för att försöka vinna en fight, tryck på en tangent ett par ggr så vinner du, o det är likadant varje gång.

Överdrivna cutscenes: Varför spela själv? Titta på filmen

"Visa var allt finns i spelet med kartor och waypoints samt GPS pilar": Varför utforska när man har en inbyggd GPS som visar allt överallt hela tiden, och även en pil framför dig så att du slipper tänka själv? Kanske inbyggd rullstol i nästa spel så man slipper gå?

Att inte ta med möjligheten för dedikerade servrar och mods: BF3 tex... O tänk ett Skyrim utan alla mods? shit vilken kvalitétssänkning.

Så nu orkar jag inte dra upp mer exempel, o jag skiter i hur det var förr, det är nuet jag inte är nöjd med. Betalar man 3-400sek för att få en tripp tillbaks i tiden med Philips CDi/PC Cd-rom och en "interaktiv film på cd-rom"? Ibland känns det så. Man kunde iaf ge oss som vill alternativen med andra svårighetsgrader och möjligheten att stänga av alla hjälpfunktioner. Men nu istället så bygger man in lättheten i spelet från början.

Inb4 "gäller inte alla spel"; det vet jag, men alldeles för många av dom klassiska storspelen.

Medlem

far gråter är så bra på ps3 iaf såg att någon tyckte det sög till pc.

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av purjo:

Wait what? Far Cry 3? Hardcore? Har jag missat något nu?

För ubicheferna är alla som lirar en shooter hardcore gamers.. fan farcry 3 är riktigt skräp speciellt på PC:n med extremt dålig drawdistance m.m

Saknar tiden då det var hardcore att lira spel som ,rainbowsix, ghostrecon och splinter cell, en hög av deras spel som de total förstört med åren. Känns så jävla falskt, klart de är glada och hoppar över hög försäljning men ubisoft är i mina ögon generellt en jävligt taskig publisher, speciellt mot PC-konsumenterna.

Jag med, på den tiden släppte Ubisoft titlar som tilltalade en väldigt liten massa och tog tid att lära sig. Minns när jag första gången såg Rainbow Six och även om ens egna AI ibland var skrattretande så var det inget lätt spel. När jag sedan köpte Ravenshield fick jag verkligen upp ögonen för den här serien, man kan ju ägna en hel del tid åt att bara planera. Graw var okej men en besvikelse och mycket tack vare att det var förenklat på så sätt att man inte längre kunde planera inför uppdragen och att de minskat på antalet personer som deltog i varje uppdrag. Ja jag saknar verkligen gamla Ubisoft.

k3m
Medlem
Skrivet av Stubben:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av purjo:

Wait what? Far Cry 3? Hardcore? Har jag missat något nu?

För ubicheferna är alla som lirar en shooter hardcore gamers.. fan farcry 3 är riktigt skräp speciellt på PC:n med extremt dålig drawdistance m.m

Saknar tiden då det var hardcore att lira spel som ,rainbowsix, ghostrecon och splinter cell, en hög av deras spel som de total förstört med åren. Känns så jävla falskt, klart de är glada och hoppar över hög försäljning men ubisoft är i mina ögon generellt en jävligt taskig publisher, speciellt mot PC-konsumenterna.

Herre vad jag trött jag blir på såna som dig. Är aldrig nöjd med nåt och ska alltid gnälla på allt för bara något inte är 100% PC anpassat. Folk kanske ska köpa spelen istället för att ladda ner dom så slipper man taskiga konsolportar? Far Cry 3 till PC var verkligen inte skräp. Visst, menynerna var lite bökiga och det kräver Uplay, men vem fan bryr sig? Du kan ju i alla fall spela offline. 30-40h gameplay bara i SP plus MP och coop, enorm värld att utforska med en bra och engagerande story och inte a la COD style där man skjuter sig igenom en korridor i 5h, snygg grafik med DX11 och allt man kan önska sig och allt detta fick jag för 200 spänn på Green Man Gaming. Far Cry 3 är enligt mig bästa spelet 2012 och det förtjänar dom.

Lägg av själv! Jag är trött på såna som accepterar skräp.

Medlem
Skrivet av Shogunshaman:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av purjo:

Wait what? Far Cry 3? Hardcore? Har jag missat något nu?

För ubicheferna är alla som lirar en shooter hardcore gamers.. fan farcry 3 är riktigt skräp speciellt på PC:n med extremt dålig drawdistance m.m

Saknar tiden då det var hardcore att lira spel som ,rainbowsix, ghostrecon och splinter cell, en hög av deras spel som de total förstört med åren. Känns så jävla falskt, klart de är glada och hoppar över hög försäljning men ubisoft är i mina ögon generellt en jävligt taskig publisher, speciellt mot PC-konsumenterna.

Eh vad exakt var så hardcore med att lira såna spel...?

Jag lirade en hel del såna spel när jag var yngre, tyckte inte det var något hardcore med det.

Vad som är hardcore? Tja ett skott är oftast rätt så dödande, du kan själv ge order för varje medlem, du kan planera uppdragen så du inte ens själv behöver delta utan låta AI´n göra allting och se utkomsten. Vapen är rätt så verkliga, här finns inga hitscan vapen som träffar där du siktar i samma stund som du avfyrar ditt vapen. Ja jag skulle absolut kalla tidigare delar i Rainbow Six serien för hardcore.

Medlem
Skrivet av Stubben:

Herre vad jag trött jag blir på såna som dig. Är aldrig nöjd med nåt och ska alltid gnälla på allt för bara något inte är 100% PC anpassat. Folk kanske ska köpa spelen istället för att ladda ner dom så slipper man taskiga konsolportar? Far Cry 3 till PC var verkligen inte skräp. Visst, menynerna var lite bökiga och det kräver Uplay, men vem fan bryr sig? Du kan ju i alla fall spela offline. 30-40h gameplay bara i SP plus MP och coop, enorm värld att utforska med en bra och engagerande story och inte a la COD style där man skjuter sig igenom en korridor i 5h, snygg grafik med DX11 och allt man kan önska sig och allt detta fick jag för 200 spänn på Green Man Gaming. Far Cry 3 är enligt mig bästa spelet 2012 och det förtjänar dom.

Och jag är riktigt trött på alla dessa som inte förstår att piratkopiering bara är en "syndabock" den verkliga orsaken är kontroll. Ubisoft är ett av de värsta bolagen när det kommer till drakonisk DRM, de har gång på gång gjort taskiga portar (AC 3 verkar ha fått väldigt mycket kritik för PC versionen, ska tydligen finnas över 10.000 inlägg om detta på deras forum). De kanske gör bra spel men deras inställning till PC är under all kritik och bara det är värt en bojkott. Jag gillade Ubisoft förr, idag anser jag de vara ett skämt i denna "infekterade" industri.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Tror hälften av er bara blivit äldre och anser att "det var bättre förr" när jag var så jävla hardcore och spel gjordes med kärlek utan konsoler och bara för mig.

Ta fram era gamla "hardcore" spel och övertyga mig om att allt var bättre förr...eller är det bara era minnen som gulligullar upp era favorit titlar på en väldigt för hög pedestal?!

Ni låter som en bunt Hårdrockare, insnöade på underground band som blir mer o mer irriterade ju populärare era band blir

Begreppet hardcore används väldigt ofta fel idag då många egentligen menar core.

Spel som däremot är hardcore är:
Ninja Gaiden
Hearts of Iron (tvivlar på att många av dagens spelare ens orkat lära sig detta väldigt komplexa spel)
Falcon 4 (och alla andra flygsimulatorer som försöker efterlikna verkligheten)
Street Fighter 2
Baldur's Gate
Rainbow Six spelen fram till Lockdown (Lockdown var så casual att det var skrattretande)
Swat 4

Hardcore spel har oftast något som kallas för meta games, Starcraft är ett exempel på ett sådant spel som är ganska lätt att lära sig men svåra att bemästra. Tidigare delar i CoD är ansedda som hardcore, dagens CoD verkar vara väldigt causal.

Jag bryr mig om detta eftersom dagens utgivare kallar saker för vad de inte är. De kallar beta för demos vilket får folk att tro att beta ska vara lika färdiga som dessa och när de sedan testar en riktig beta så kritiserar de denna då de jämför med de betor som utgivare släpper. Samma sak med att kalla spelen för något de inte är, taktiska shooters brukar vara väldigt populär att kalla spel för idag men de är verkligen inte några sådana spel, taktiska shooters är mer komplexa spel som just Rainbow Six spelen eller Swat 4. Tack vare att utgivare använder dessa ord så var det nära att Takedown inte lyckades uppnå begärd summa och detta då många inte förstod vad som skilde det spelet från dagens FPS.

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Tror hälften av er bara blivit äldre och anser att "det var bättre förr" när jag var så jävla hardcore och spel gjordes med kärlek utan konsoler och bara för mig.

Ta fram era gamla "hardcore" spel och övertyga mig om att allt var bättre förr...eller är det bara era minnen som gulligullar upp era favorit titlar på en väldigt för hög pedestal?!

Ni låter som en bunt Hårdrockare, insnöade på underground band som blir mer o mer irriterade ju populärare era band blir

Hear hear! , håller med dig på alla punkter. Så många som har rosa brillor på sig då det gäller de gamla spelen.

Här tex recenserar jag klassikern Halflife (black mesa) utan rosa nostalgibrillor.
http://www.fz.se/bloggar/klenovek/20121003/black-mesa-min-asi...

Jag har lirat en hel del gamla spel och tycker fortfarande merparten av dessa ger mig mer underhållning än dagens stora AAA-titlar. Spelen idag är för enkla, de är anpassade för att tilltala så många som möjligt för att kunna inbringa stora summor för aktieägarna. Förr var spel inget du kunde leva på, de gjordes av spelare för spelare. Idag behöver spelen sälja löjligt höga siffror för att ens vara värda att satsa på, förr hade utgivarna ropat av glädje om spelen ens sålt hälften så bra.

Det är som Brian Fargos vän sade (inte ordagrant)att utvecklare förr var nördar och spel var en hobby, idag har "mobbarna" blivit de som styr och ställer (de stora utgivarna) och jag kan inte annat än att hålla med.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Tror hälften av er bara blivit äldre och anser att "det var bättre förr" när jag var så jävla hardcore och spel gjordes med kärlek utan konsoler och bara för mig.

Ta fram era gamla "hardcore" spel och övertyga mig om att allt var bättre förr...eller är det bara era minnen som gulligullar upp era favorit titlar på en väldigt för hög pedestal?!

Ni låter som en bunt Hårdrockare, insnöade på underground band som blir mer o mer irriterade ju populärare era band blir

Begreppet hardcore används väldigt ofta fel idag då många egentligen menar core.

Spel som däremot är hardcore är:
Ninja Gaiden
Hearts of Iron (tvivlar på att många av dagens spelare ens orkat lära sig detta väldigt komplexa spel)
Falcon 4 (och alla andra flygsimulatorer som försöker efterlikna verkligheten)
Street Fighter 2
Baldur's Gate
Rainbow Six spelen fram till Lockdown (Lockdown var så casual att det var skrattretande)
Swat 4

Hardcore spel har oftast något som kallas för meta games, Starcraft är ett exempel på ett sådant spel som är ganska lätt att lära sig men svåra att bemästra. Tidigare delar i CoD är ansedda som hardcore, dagens CoD verkar vara väldigt causal.

Jag bryr mig om detta eftersom dagens utgivare kallar saker för vad de inte är. De kallar beta för demos vilket får folk att tro att beta ska vara lika färdiga som dessa och när de sedan testar en riktig beta så kritiserar de denna då de jämför med de betor som utgivare släpper. Samma sak med att kalla spelen för något de inte är, taktiska shooters brukar vara väldigt populär att kalla spel för idag men de är verkligen inte några sådana spel, taktiska shooters är mer komplexa spel som just Rainbow Six spelen eller Swat 4. Tack vare att utgivare använder dessa ord så var det nära att Takedown inte lyckades uppnå begärd summa och detta då många inte förstod vad som skilde det spelet från dagens FPS.

Samtidigt som jag förstår din poäng, och ska försöka att inte låta allt för pretto och hipstrig så består din lista av "casual hardcore".

Visst, Hearts of Iron kan framstå som avancerat fram tills dess att du börjar ge dig på andra Paradoxtitlar (och särskilt moddarna). Baldurs Gate och Swat 4 är inte alls vad jag skulle kalla hardcore överhuvudtaget. Swat 4 brukar jag och mina vänner lana när vi var 13-14år gamla och det var aldrig något problem för en som aldrig spelat förrut att ge sig rätt in i spelen.

Min poäng är någonstans iallafall att det finns en hel massa hardcorespel där ute ifall man verkligen är intresserad, och Swat 4 är inte ett av dem. Arma 2 är ett schysst exempel på modernt hardcorespel, och i synnerhet med realism-moddarna. Har aldrig varit så roligt att sitta på ett tak mitt i natten i "Takistan" i över en timme och diskutera hur jag ska kunna bli undsatt av mina lagkamrater med hjälp av CAS, artilleri och helikopterevakuering.

Medlem
Skrivet av spritarn:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Tror hälften av er bara blivit äldre och anser att "det var bättre förr" när jag var så jävla hardcore och spel gjordes med kärlek utan konsoler och bara för mig.

Ta fram era gamla "hardcore" spel och övertyga mig om att allt var bättre förr...eller är det bara era minnen som gulligullar upp era favorit titlar på en väldigt för hög pedestal?!

Ni låter som en bunt Hårdrockare, insnöade på underground band som blir mer o mer irriterade ju populärare era band blir

Begreppet hardcore används väldigt ofta fel idag då många egentligen menar core.

Spel som däremot är hardcore är:
Ninja Gaiden
Hearts of Iron (tvivlar på att många av dagens spelare ens orkat lära sig detta väldigt komplexa spel)
Falcon 4 (och alla andra flygsimulatorer som försöker efterlikna verkligheten)
Street Fighter 2
Baldur's Gate
Rainbow Six spelen fram till Lockdown (Lockdown var så casual att det var skrattretande)
Swat 4

Hardcore spel har oftast något som kallas för meta games, Starcraft är ett exempel på ett sådant spel som är ganska lätt att lära sig men svåra att bemästra. Tidigare delar i CoD är ansedda som hardcore, dagens CoD verkar vara väldigt causal.

Jag bryr mig om detta eftersom dagens utgivare kallar saker för vad de inte är. De kallar beta för demos vilket får folk att tro att beta ska vara lika färdiga som dessa och när de sedan testar en riktig beta så kritiserar de denna då de jämför med de betor som utgivare släpper. Samma sak med att kalla spelen för något de inte är, taktiska shooters brukar vara väldigt populär att kalla spel för idag men de är verkligen inte några sådana spel, taktiska shooters är mer komplexa spel som just Rainbow Six spelen eller Swat 4. Tack vare att utgivare använder dessa ord så var det nära att Takedown inte lyckades uppnå begärd summa och detta då många inte förstod vad som skilde det spelet från dagens FPS.

Samtidigt som jag förstår din poäng, och ska försöka att inte låta allt för pretto och hipstrig så består din lista av "casual hardcore".

Visst, Hearts of Iron kan framstå som avancerat fram tills dess att du börjar ge dig på andra Paradoxtitlar (och särskilt moddarna). Baldurs Gate och Swat 4 är inte alls vad jag skulle kalla hardcore överhuvudtaget. Swat 4 brukar jag och mina vänner lana när vi var 13-14år gamla och det var aldrig något problem för en som aldrig spelat förrut att ge sig rätt in i spelen.

Min poäng är någonstans iallafall att det finns en hel massa hardcorespel där ute ifall man verkligen är intresserad, och Swat 4 är inte ett av dem. Arma 2 är ett schysst exempel på modernt hardcorespel, och i synnerhet med realism-moddarna. Har aldrig varit så roligt att sitta på ett tak mitt i natten i "Takistan" i över en timme och diskutera hur jag ska kunna bli undsatt av mina lagkamrater med hjälp av CAS, artilleri och helikopterevakuering.

Menar vad som anses som hardcore idag, om jag skulle gå efter vad som ansågs som hardcore förr hade nog bara ett fåtal spel varit med. Arma 2 har jag men det har inte blivit att jag spelat det däremot har jag spelat OF i SP men inte hela då spelet då jag spelade det hade många buggar.

Av alla de RPG spel som gjorts skulle jag dock vilja påstå att BG är mer hardcore än core. Hardcore spel behöver inte vara spel som är svåra att lära men de behöver samtidigt ha något slags "meta game" för mer erfarna spelare. Falcon 4 går att förenkla så till den grad att vem som helst kan spela det men det gör det inte mindre hardcore för det.

Ett annat exempel på core/hardcore är Full Spectrum Warrior (gratis idag) och Red Orchestra eller Deus Ex (på realistisk svårighetsgrad är detta knappast ett enkelt spel).

Medlem
Skrivet av Shogunshaman:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av purjo:

Wait what? Far Cry 3? Hardcore? Har jag missat något nu?

För ubicheferna är alla som lirar en shooter hardcore gamers.. fan farcry 3 är riktigt skräp speciellt på PC:n med extremt dålig drawdistance m.m

Saknar tiden då det var hardcore att lira spel som ,rainbowsix, ghostrecon och splinter cell, en hög av deras spel som de total förstört med åren. Känns så jävla falskt, klart de är glada och hoppar över hög försäljning men ubisoft är i mina ögon generellt en jävligt taskig publisher, speciellt mot PC-konsumenterna.

Eh vad exakt var så hardcore med att lira såna spel...?

Jag lirade en hel del såna spel när jag var yngre, tyckte inte det var något hardcore med det.

Idag är gaming industriell kommers (t o m spelsajter intresserar sig för säljsiffror lika mycket som för spelen i sig) som dragit in massor med fler spelare. Mest har man släpat in folk som inte var tillräckligt intresserade förr. Då bildas det grupperingar bland gamers där stor procentandel av nytillkomna blir benämnda "casuals" och därför måste man även benämna de ursprungliga på något vis: hardcore. There you have it.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av Shogunshaman:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av purjo:

Wait what? Far Cry 3? Hardcore? Har jag missat något nu?

För ubicheferna är alla som lirar en shooter hardcore gamers.. fan farcry 3 är riktigt skräp speciellt på PC:n med extremt dålig drawdistance m.m

Saknar tiden då det var hardcore att lira spel som ,rainbowsix, ghostrecon och splinter cell, en hög av deras spel som de total förstört med åren. Känns så jävla falskt, klart de är glada och hoppar över hög försäljning men ubisoft är i mina ögon generellt en jävligt taskig publisher, speciellt mot PC-konsumenterna.

Eh vad exakt var så hardcore med att lira såna spel...?

Jag lirade en hel del såna spel när jag var yngre, tyckte inte det var något hardcore med det.

Idag är gaming industriell kommers (t o m spelsajter intresserar sig för säljsiffror lika mycket som för spelen i sig) som dragit in massor med fler spelare. Mest har man släpat in folk som inte var tillräckligt intresserade förr. Då bildas det grupperingar bland gamers där stor procentandel av nytillkomna blir benämnda "casuals" och därför måste man även benämna de ursprungliga på något vis: hardcore. There you have it.

Haha det där är verkligen att förenkla saker. Visst är dagens spel betydligt mer causal än vad de var förr (även om det finns undantag) men anledningen till detta är att spel idag görs nästan uteslutande för denna nya målgrupp. Microsofts satsningar på Kinect är ett ypperligt exempel på just detta.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Haha det där är verkligen att förenkla saker. Visst är dagens spel betydligt mer causal än vad de var förr (även om det finns undantag) men anledningen till detta är att spel idag görs nästan uteslutande för denna nya målgrupp. Microsofts satsningar på Kinect är ett ypperligt exempel på just detta.

Du säger ju samma sak som jag fast med en annan vinkel. Förenkla lite måste man göra också, annars måste man skriva en bibel av disclaimers, undantag och förtydligande.

Skrivet av TryNotD[oo:

"]När Maximera vinst i förhållande till att göra ett bra spel diskuteras kommer alltid konsumenten i kläm i slutändan.

Nä, fler och fler köper ju. Främst de äldre spelarna som kommer i kläm. De ser ju skillnaden. Vissa nya också som varit så radiakala att de kunnat tänka sig testa äldre spel.

PS. Citatet är korrekt kodat. Det blev fel ändå.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Testpilot
Skrivet av Aresz:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Tror hälften av er bara blivit äldre och anser att "det var bättre förr" när jag var så jävla hardcore och spel gjordes med kärlek utan konsoler och bara för mig.

Ta fram era gamla "hardcore" spel och övertyga mig om att allt var bättre förr...eller är det bara era minnen som gulligullar upp era favorit titlar på en väldigt för hög pedestal?!

Ni låter som en bunt Hårdrockare, insnöade på underground band som blir mer o mer irriterade ju populärare era band blir

Ja det är ju en klassisk bortförklaring, att dissa dom som klagar för att vara gamla stofiler eller att man bara sitter o tänker "det var bättre förr". Sanningen är ju att spelen förenklas och fördummas för att passa en större massa.

Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Tror hälften av er bara blivit äldre och anser att "det var bättre förr" när jag var så jävla hardcore och spel gjordes med kärlek utan konsoler och bara för mig.

Ta fram era gamla "hardcore" spel och övertyga mig om att allt var bättre förr...eller är det bara era minnen som gulligullar upp era favorit titlar på en väldigt för hög pedestal?!

Ni låter som en bunt Hårdrockare, insnöade på underground band som blir mer o mer irriterade ju populärare era band blir

Det är ju tråkigt att man får den kritiken när vi faktiskt har fått en förenkling och fördumning av spelen. Inte så att alla spel var bättre för, men grundläggande element som man varit nöjd med har ju försvunnit eller ändrats till det sämre, och enklare. Iaf för oss som spelar just för att få en utmaning, gör man inte det förstår jag att man är nöjd. TryNotD[oo] här ovan förklarar det bra.

Något jag tycker är sämre, och det utan några "rosa nostalgibrillor" (o jag lirade C64, där fanns det määngder med skit och det är så långt nostalgin går för mig, men jag inser även den skit som fanns då)

DLC och mikrotransaktioner = spelet blir uppdelat och säljs en gång till fullpris, och sen ska man betala igen för smågrejer som kartor, skins och vapen? Ibland får man ett *riktigt* DLC som Bethesda och Skyrim med Dawnguard (och troligen Dragonborn) som har riktig content.

Funktioner som att huka, ligga ner, titta runt hörn har försvunnit/tagits bort och ersatts med något autocover system

Autogenererande hälsa: varför undivka att bli skadad? bara vänta någon sekund så har du max hälsa.

Autofighter: istället för att använda kontrollerna för att försöka vinna en fight, tryck på en tangent ett par ggr så vinner du, o det är likadant varje gång.

Överdrivna cutscenes: Varför spela själv? Titta på filmen

"Visa var allt finns i spelet med kartor och waypoints samt GPS pilar": Varför utforska när man har en inbyggd GPS som visar allt överallt hela tiden, och även en pil framför dig så att du slipper tänka själv? Kanske inbyggd rullstol i nästa spel så man slipper gå?

Att inte ta med möjligheten för dedikerade servrar och mods: BF3 tex... O tänk ett Skyrim utan alla mods? shit vilken kvalitétssänkning.

Så nu orkar jag inte dra upp mer exempel, o jag skiter i hur det var förr, det är nuet jag inte är nöjd med. Betalar man 3-400sek för att få en tripp tillbaks i tiden med Philips CDi/PC Cd-rom och en "interaktiv film på cd-rom"? Ibland känns det så. Man kunde iaf ge oss som vill alternativen med andra svårighetsgrader och möjligheten att stänga av alla hjälpfunktioner. Men nu istället så bygger man in lättheten i spelet från början.

Inb4 "gäller inte alla spel"; det vet jag, men alldeles för många av dom klassiska storspelen.

Skrivet av Idono:
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Tror hälften av er bara blivit äldre och anser att "det var bättre förr" när jag var så jävla hardcore och spel gjordes med kärlek utan konsoler och bara för mig.

Ta fram era gamla "hardcore" spel och övertyga mig om att allt var bättre förr...eller är det bara era minnen som gulligullar upp era favorit titlar på en väldigt för hög pedestal?!

Ni låter som en bunt Hårdrockare, insnöade på underground band som blir mer o mer irriterade ju populärare era band blir

Hear hear! , håller med dig på alla punkter. Så många som har rosa brillor på sig då det gäller de gamla spelen.

Här tex recenserar jag klassikern Halflife (black mesa) utan rosa nostalgibrillor.
http://www.fz.se/bloggar/klenovek/20121003/black-mesa-min-asi...

Och därav hardcore spel. Din går igenom saker som helt enkelt gör spelen mindre hardcore och mycket simplare. Du saknar kanske inte lite mer djup styrandet av din gubbe. Men dom som kan styra sin gubbe med precision och göra dom mest otroliga rörelserna får lida sig igenom sprintande ungar med löjligaste spray vapnet med noll rekyl.

Tack vet jag Q2-Q3 som fortfarande sitter varmt i hjärtat med sitt "huh huh huh" ljud varje gång jag hoppar och lobbar raketer på noobs.

Om det är något som stör så är det att ni har tunnel seende och vägrar inse att spel bara blir lättare och dummar för varje iteration. Kul är det inte när alla stora shooters nuförtiden aktivt förstör skillbaserad gameplay, Bunny jumb, dolphin dive, prone drop, headshots, singelshot vapen, mm. Allt för att casual spelare och p12or ska ha det lättare.

Tänker inte gå ner mig i gnällträsket , såklart finns det saker man tycker mindre om i spel varav många i tråden påpekar saker som gjorts bättre förr men som inte finns nu , men även tvärs om vilket så många verkar missa.

Trots detta går utvecklingen framåt och jag tycker dagens spel trots fläckar är njutbara , jag har haft kul med klassiska sk "hardcore" spel också men jag går inte heller ner mig och gnäller läppen av mig för att det kommit nya spel som gör nya saker.

Jag har spelat spel sen ca1985 så jag har nog spelat det mesta sk. Hardcore uber deluxe som nu var så jäkla bra

Diskussionen om "hardcore" låter som en gäng hårdrockare som desperat försöker övertyga varann om att Metallica är ett trash band
- nä dom gick mainstream med svart skivan!
-På nya skivan är det ju numetal!
-nää dom är fortfarande trash

och In Flames är melodisk dödsmetal med subtila inslag av powermetal slinger ;D

*läs gärna med bröderna hårdrock dialekt för lite känsla*


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Det är väl ingen som säger att inget är bättre idag jämfört med förr? Det finns massor som blivit bättre (grafik och AI o s v), men det som har blivit sämre överlag är att spel har tappat sin själ och spelkänsla på samma sätt som Hollywoodfilmer idag är plastiga och massmarknadsanpassade jämfört med på den tiden även USA kunde göra kvalitetsfilmer som Apocalypse Now. Jag vet inte hur man ska förklara tydligare än så för de som inte förstår. Och spelkänsla är halva upplevelsen. I och med att spelkänslan försämrats och spelen fördummats så har vi har tappat halva upplevlsen på de flesta spel som kommer idag. Känns det ok? Det är jätte, jätte, jättetrist utveckling.

Ja jag har på senare tid spelat om gamla spel. Jag har inte glömt eller sitter med rosa glasögon.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Diskussionen om "hardcore" låter som en gäng hårdrockare som desperat försöker övertyga varann om att Metallica är ett trash band
- nä dom gick mainstream med svart skivan!
-På nya skivan är det ju numetal!
-nää dom är fortfarande trash

och In Flames är melodisk dödsmetal med subtila inslag av powermetal slinger ;D

*läs gärna med bröderna hårdrock dialekt för lite känsla*

Nej, jag och andra med mig försöker visa på att spelen idag är för enkla. Senaste DMC verkar sjukt enkelt på den svårighetsgrad man har tillgång till från början samma sak med Diablo 3, finns ingen som helst anledning att inte låta spelaren själv välja eller åtminstone sätta en svårighetsgrad som är utmanande. Ninja Gaiden har verkligen lyckats med detta och det spelet är inte ens enkelt på lättaste som spelet rekommenderar om man dör för ofta. Dock har det fått kritik för att vara för svårt men hellre det än för enkelt.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Tror hälften av er bara blivit äldre och anser att "det var bättre förr" när jag var så jävla hardcore och spel gjordes med kärlek utan konsoler och bara för mig.

Ta fram era gamla "hardcore" spel och övertyga mig om att allt var bättre förr...eller är det bara era minnen som gulligullar upp era favorit titlar på en väldigt för hög pedestal?!

Ni låter som en bunt Hårdrockare, insnöade på underground band som blir mer o mer irriterade ju populärare era band blir

Okej!

Bootar upp Quake Live (Istället för Q3) och Tribes 1 & 2 och fullkomligt njuter av det enkla och brutala som kräver skicklighet att sätta en Mid-Air Disc eller en perfekt Rail Slug.


signatur

Nämen!

Medlem

nice att datorspel säljs! och inte bara piratas

Kan det inta vara så att ni som måste spela på svåraste svårighets grad och ändå tycker det är för lätt bara helt enkelt har spelat så mycket och är för bra. Och när ni är i minoritet så kommer det inte göras svårare spel för just er

Ni är helt enkelt mästare på dator spel. End of levling, no more soup for you, sista karma leveln o.s.v


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Diskussionen om "hardcore" låter som en gäng hårdrockare som desperat försöker övertyga varann om att Metallica är ett trash band
- nä dom gick mainstream med svart skivan!
-På nya skivan är det ju numetal!
-nää dom är fortfarande trash

och In Flames är melodisk dödsmetal med subtila inslag av powermetal slinger ;D

*läs gärna med bröderna hårdrock dialekt för lite känsla*

Nej, jag och andra med mig försöker visa på att spelen idag är för enkla. Senaste DMC verkar sjukt enkelt på den svårighetsgrad man har tillgång till från början samma sak med Diablo 3, finns ingen som helst anledning att inte låta spelaren själv välja eller åtminstone sätta en svårighetsgrad som är utmanande. Ninja Gaiden har verkligen lyckats med detta och det spelet är inte ens enkelt på lättaste som spelet rekommenderar om man dör för ofta. Dock har det fått kritik för att vara för svårt men hellre det än för enkelt.

Lirade Deadspace 3 för första gången igår och jag må då säga en sak om svårhetsgraden.
Drog på det svåraste som var upplåst by default och det känns redan löjligt enkelt med checkpoints
var 5:e meter och insta restart när du dör.. man fruktar inte döden alls vilket är ett problem i många
av dagens spel.

Ska tydligen finns något läge i newgame+ som heter old-school och survival horror osv men idiotiskt
som det är måste man ta sig igenom hela spelet först innan man får tillgång till de "modes" som
potentiellt skulle kunna representera ett någorlunda vettigt spel.(I min mening).

Grymt irriterande att man ska behöva spoila sig igenom hela spelet på casual för att få
ett någorlunda vettig spelläge. Misstänker starkt att precis samma scenario gäller
för Aliens Colonial Marines.

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Diskussionen om "hardcore" låter som en gäng hårdrockare som desperat försöker övertyga varann om att Metallica är ett trash band
- nä dom gick mainstream med svart skivan!
-På nya skivan är det ju numetal!
-nää dom är fortfarande trash

och In Flames är melodisk dödsmetal med subtila inslag av powermetal slinger ;D

*läs gärna med bröderna hårdrock dialekt för lite känsla*

Nej, jag och andra med mig försöker visa på att spelen idag är för enkla. Senaste DMC verkar sjukt enkelt på den svårighetsgrad man har tillgång till från början samma sak med Diablo 3, finns ingen som helst anledning att inte låta spelaren själv välja eller åtminstone sätta en svårighetsgrad som är utmanande. Ninja Gaiden har verkligen lyckats med detta och det spelet är inte ens enkelt på lättaste som spelet rekommenderar om man dör för ofta. Dock har det fått kritik för att vara för svårt men hellre det än för enkelt.

Lirade Deadspace 3 för första gången igår och jag må då säga en sak om svårhetsgraden.
Drog på det svåraste som var upplåst by default och det känns redan löjligt enkelt med checkpoints
var 5:e meter och insta restart när du dör.. man fruktar inte döden alls vilket är ett problem i många
av dagens spel.

Ska tydligen finns något läge i newgame+ som heter old-school och survival horror osv men idiotiskt
som det är måste man ta sig igenom hela spelet först innan man får tillgång till de "modes" som
potentiellt skulle kunna representera ett någorlunda vettigt spel.(I min mening).

Grymt irriterande att man ska behöva spoila sig igenom hela spelet på casual för att få
ett någorlunda vettig spelläge. Misstänker starkt att precis samma scenario gäller
för Aliens Colonial Marines.

Precis, fick göra samma sak med Gears of War 1 och 2 och det var först på svåraste som det började bli utmanande. Det enda som var riktigt sabla svårt var slutbossen i första men på Insane är det inte ens tänkt att man ska klara den ensam utan med en polare. Stör mig enormt på detta, att behöva spela igenom spelet en eller flera gånger innan det ens blir en utmaning. Finns dock undantag och Bayonetta är ett sådant, börjar ganska lätt men bli avsevärt mycket svårare i slutet.

12
Skriv svar