Maxis: Glassbox begränsar Simcitys storlek

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av aT1C:

Roliga EA sa exakt lika dant för mod värktyg till Frostbyte 2 ......

Nä det sa dom inte. Där var anledningen att den skulle vara för svår för moddare att använda, vilket med facit i handen var ren bullshit nu efter fem DLC's som hade sålt jävligt dåligt med ett riktigt stöd för moddar. Större kartor är något som EA inte kommer kunna ta pengar för utan att röra om rejält i grytan. SimCity kommer garanterat få DLC's, men det lär röra sig om nya byggnader och inte ett nytt ödelagt område som är lite större än vanligt.

"Nä det sa dom inte. Där var anledningen att den skulle vara för svår för moddare att använda "

men då sa dom det eller hur. Dom skyllde på att det var för svårt för oss att modda i det och det krävde för mycket av dattorn för att göra det.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

SimCity kommer garanterat få DLC's, men det lär röra sig om nya byggnader och inte ett nytt ödelagt område som är lite större än vanligt.

Även om jag hoppas på motsatsen så tror jag att du kommer får backa om de orden


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av aT1C:

Roliga EA sa exakt lika dant för mod värktyg till Frostbyte 2 ......

Herregud, människa...gå till skolan med dig!

jag är 23 år har extrem dyslexi ...... så aa tack kommer verkligen hjälpa mig att gå skolan 45 år till .....

Medlem
Skrivet av aT1C:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av aT1C:

Roliga EA sa exakt lika dant för mod värktyg till Frostbyte 2 ......

Nä det sa dom inte. Där var anledningen att den skulle vara för svår för moddare att använda, vilket med facit i handen var ren bullshit nu efter fem DLC's som hade sålt jävligt dåligt med ett riktigt stöd för moddar. Större kartor är något som EA inte kommer kunna ta pengar för utan att röra om rejält i grytan. SimCity kommer garanterat få DLC's, men det lär röra sig om nya byggnader och inte ett nytt ödelagt område som är lite större än vanligt.

"Nä det sa dom inte. Där var anledningen att den skulle vara för svår för moddare att använda "

men då sa dom det eller hur. Dom skyllde på att det var för svårt för oss att modda i det och det krävde för mycket av dattorn för att göra det.

Så du tolkar komplex simulering som hotar att förstöra spelupplevelsen i ett spel folk köpt på samma sätt som att modverktyg är för svårt för moddare?

Spela Cities XL så kommer du förstå hur större karta hade förstört upplevelsen för många. Att begränsa sitt spel med motivering att det blir problematiskt för folk som inte sitter på den senaste hårdvaran är inte samma sak som att dumförklara en hel mod community och ifrågasätta deras kompetens.

Medlem

var bara en jämförelse från samma företag med likadan bortförklaring.

Jag köper inte det deras förklaring.

Det jag ser och uppfattar från deras sida är Att vi har inte tid på grund av press från EA. så istället att det tar vi bort det så slipper vi ens tänka och lägga ner tid på det för dom hinner inte polera det. det var samma sak med bf3.

Medlem

Så det vi såg i demot var hela ytan man kunde bygga på? Fyllde den ganska snabbt

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Darkseed:

Varför hålla koll på varenda sim i staden ö h t? Är det verkligen värt kostnaden i prestanda? Vill man ha koll på enskilda simmar så känns Sims som ett bättre val. Sim City har alltid handlat om stadsbyggande.

Att hålla koll på varenda sim i staden innebär en betydligt mer realistisk simulering av stadslivet, och därigenom en mer realistisk stadssimulator, vilket alltid har varit vad Maxis strävat efter. Att varje sim faktiskt "existerar" i spelvärlden och har ett jobb på en viss plats, handlar, kan bli sjuk och kanske har barn som går i skolan betyder att exempelvis trafikflödet blir ett direkt resultat av din stadsdesign.

Jag förstår inte hur det skulle kunna vara mindre lockande än "JAG VILL BYGGA JÄÄÄÄÄÄTTTESTOOORT". Spela Cities XL i så fall, som (som namnet antyder) går ut på just det.

Så oerhört barnsligt argumenterat av dig. Nog för att du har en poäng angående nyttigheterna av att hålla koll på enskilda simmar, men att bagatellisera viljan att faktiskt kunna expandera sin stad som att man bara vill att allt ska vara "JÄÄÄÄÄTTTESTOOORT, LOL!" som någon jävla femåring är idiotiskt värre. Jag skulle lätt kunna vara lika fånig och påstå att alla de som hellre vill hålla koll på enskilda simmar resonerar så här: "DET ÄR SÅ ROOOOLIGT ATT SE NÄR GUBBARNA GÅR OMKRING!"

Kamma dig, för fan.

Medlem
Skrivet av supaman:

Det riktiga svaret är:

"Performance tradeoffs for more realistic simulation. We can (and will) go bigger as machines allow."

Helt enkelt kunde dom inte gå större om dom ville möta lägsta inställningarna. Kul dock att dom kommer släppa större kartor senare.

https://twitter.com/oceanquigley/status/295748788356784129

annars kan dom ha kartor du enbart kan spela om du har kraften till det

ELF
Medlem

Men snälla lilla Maxis. Vad är det för skitmotor ni har pillat ihop om en dator börjar brinna bara för att kartan är större?
En större karta behöver inte betyda att man bygger mer och täcker allt utrymme. Utan en större karta ger istället mer frihet till att bygga snyggt.

Som någon skrev i en tidigare artikel. Hoppas något företag köper upp Cities XL, skriver om motorn från grunden, lägger in en del nytt material för att sedan släppa det och köra över Sim City 5 så det skriker om det. Lär nog inte hända, men man kan ju alltid hoppas.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Inaktiv

Bullshit...

Eller för att översätta: EA

Medlem

Hoppas verkligen de håller det där med större kartor längre fram. För mig är den nuvarande kartstorleken en "dealbreaker", jag köper helt enkelt inte spelet som det är nu. Systemet med flera sammankopplade städer är tyvärr inte riktigt vad jag vill ha.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Darkseed:
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Darkseed:

Varför hålla koll på varenda sim i staden ö h t? Är det verkligen värt kostnaden i prestanda? Vill man ha koll på enskilda simmar så känns Sims som ett bättre val. Sim City har alltid handlat om stadsbyggande.

Att hålla koll på varenda sim i staden innebär en betydligt mer realistisk simulering av stadslivet, och därigenom en mer realistisk stadssimulator, vilket alltid har varit vad Maxis strävat efter. Att varje sim faktiskt "existerar" i spelvärlden och har ett jobb på en viss plats, handlar, kan bli sjuk och kanske har barn som går i skolan betyder att exempelvis trafikflödet blir ett direkt resultat av din stadsdesign.

Jag förstår inte hur det skulle kunna vara mindre lockande än "JAG VILL BYGGA JÄÄÄÄÄÄTTTESTOOORT". Spela Cities XL i så fall, som (som namnet antyder) går ut på just det.

Så oerhört barnsligt argumenterat av dig. Nog för att du har en poäng angående nyttigheterna av att hålla koll på enskilda simmar, men att bagatellisera viljan att faktiskt kunna expandera sin stad som att man bara vill att allt ska vara "JÄÄÄÄÄTTTESTOOORT, LOL!" som någon jävla femåring är idiotiskt värre. Jag skulle lätt kunna vara lika fånig och påstå att alla de som hellre vill hålla koll på enskilda simmar resonerar så här: "DET ÄR SÅ ROOOOLIGT ATT SE NÄR GUBBARNA GÅR OMKRING!"

Kamma dig, för fan.

Känns som att du behöver ta lite lugnande. Eller en öl. Egentligen borde jag väl inte svara på sådana här känsloinlägg ö.h.t, men jag gör ett försök i alla fall. Det du skriver är att du vill göra större städer än vad som (i nuläget) är möjligt i SimCity, och att det då är värt att försumma delar av simuleringen för att möjliggöra detta. Jag menar att det inte är det. SimCity har åtminstone för min del i grund och botten alltid handlat om att bygga välfungerande städer där olika komponenter flyter samman på ett fint sätt, inte om storleken på städerna.

Jag gav Cities XL som förslag eftersom det låter dig bygga gigantiska städer (sjukt stora kartor) som dessutom ser väldigt verklighetstrogna ut (om man så vill), tack vare den realistiska grafiska designen. I gengäld är simulationen åt helvete mycket simplare än den i SimCity.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Känns som att du behöver ta lite lugnande. Eller en öl. Egentligen borde jag väl inte svara på sådana här känsloinlägg ö.h.t, men jag gör ett försök i alla fall. Det du skriver är att du vill göra större städer än vad som (i nuläget) är möjligt i SimCity, och att det då är värt att försumma delar av simuleringen för att möjliggöra detta. Jag menar att det inte är det. SimCity har åtminstone för min del i grund och botten alltid handlat om att bygga välfungerande städer där olika komponenter flyter samman på ett fint sätt, inte om storleken på städerna.

Jag gav Cities XL som förslag eftersom det låter dig bygga gigantiska städer (sjukt stora kartor) som dessutom ser väldigt verklighetstrogna ut (om man så vill), tack vare den realistiska grafiska designen. I gengäld är simulationen åt helvete mycket simplare än den i SimCity.

Jag var irriterad redan innan, ja. Det förtar dock inte det faktum att ditt sätt att argumentera för din sak var väldigt banalt och simplifierat och i grund och botten var ett oerhört billigt sätt att förminska en viktig del av stadsbyggande på. Jag svarade bara med samma mynt för att visa på hur fånigt det argumentationssättet är.

Med det ur vägen så kan jag gå in lite närmare på varför det (i min mening) är en mycket viktigare del av stadsbyggande än du försöker påvisa. Normalt sett så väljer man en optimal plats att börja sitt byggande på för att sedan utvidga staden allt eftersom man får slut på utrymme. Detta utvidgande är en väldigt stor del av det roliga, och även en väldigt stor del i utmaningen då denna utvidgning inte alltid kan ske på ett plant område fritt från vatten eller andra hinder, och man måste därför vara kreativ i sitt byggande för att få en välfungerande stad. Det är en källa för ständigt nya utmaningar. Att därför klippa bort denna utmaning helt efter en stunds byggande är inte acceptabelt, och jag tycker inte att Maxis argument för varför detta måste ske håller.

Det är som om man skulle ta bort hela ön i nästa Arma-spel och enbart hålla sig till en stad med osynliga gränser. Jo men visst är staden detaljrik, men till vilket pris? Att ta bort en viktig grund som själva spelidén står på till förmån för detaljer är inte ett bra sätt att designa ett spel på. Grunden måste finnas där för att detaljerna ska ha en mening.

Medlem

På samma sätt som en grafikmotor kan vara skalbar, t.ex. genom att använda olika många polygoner i modellerna beroende på avstånd från kameran så kan väl även simuleringsmotorer vara skalbara de också.

Visst, om jag zoomar ner på trottoarnivå kan det vara av intresse att se individuella Sims, men sen när jag zoomar ut och ser mina skyskrapor försvinner poängen att simulera en enskild Sim som bor i denna skyskrapa tillsammans med 1000 andra. Det måste gå att göra förenklingar i simuleringen på den nivån utan att den mest petiga simuleringsentusiasten ens höjer ett ögonbryn.

Medlem

Jag är jävligt rädd för att det här blir en Diablo 3-repris, en uppföljare som bara bajsar på tidigare titlarna.
Håller dock tummarna.

Hade varit kul om man kunde köra co-op i form av shared base som i Anno. Nu verkar det bara vara att man får vara granne med polare, så man spelar inte med varandra alls i princip.

Dessutom tror jag inte dom har gjort hela elförsörjnings-grejen realistisk. Så om man bara satsar på vindkraft så får man aldrig problem när det slutar blåsa, för det blåser 24/7 i spelet. Hade varit kul med mer realism där så folk förstår hur sämst det är med vindkraft och varför man behöver reglerkraft osv. Hade varit kul om man kunde exportera el till sina grannländer/grannstäder också. Kanske göra som i Tyskland och ha en jävla massa solkraft som överbelastar grannländernas/grannstädernas elnät så det havererar.

12
Skriv svar