Robot
Dead Space 3

För fem år sedan visade Isaac och hans lysande rygg hur rymdspänning skulle byggas, lem för lem, men när Visceral försöker ge oss ett skärverktyg för tredje gången har de tappat bort ritningen.

#dead-space, #bioshock, #visceral-games


Medlem
Dead Space 3

Kort och gott då inte direkt skrämmande och ett fullt godkänt action äventyr som inte tar ut svängarna.

Trist att de inte "vågar" utforska skräck biten ifrån Dead Space, det var det som gjorde det spelet så stort för mig, det var en färsk bris i ett sedan länge uttorkat område.

Nåja, om detta blir motaget mediokert kanske det tvingar dem till att tänka om och gå tillbaka. Blir att ge det en genomspelning, men med action i förväntningen.

Tack för recensionen.


signatur

Nämen!

Inaktiv

Tycker ni spoilar betygen i rubriken för ofta.

Men efter vad man har hört och sett så blir det varken köp eller nedladdning.

Tera var förvånansvärt roligt.

Medlem

Riktigt bra recension måste jag säga, stämmer helt överens med min bild av Dead Space och serien. Kommer definitivt bli ett köp ändå, är såpass nyfiken på storyn och co-op möjligheten.

Medlem

Köper det på nästa julrea då det är -75% på Steam. Inte tidigare.

Medlem

Älskar ettan och tvåan men problemet med tvåan är precis som de nämns i recensionen att, DS 2 är mer eller mindre dead space 1. Viceral tillförde inget nytt alls: samma monster, samma "skrämselteknik" dock ett par nya vapen och rustningar, ny story. men inget nytt som tillförde spelets gameplay. men gillade det ändå.

Jag vet inte dock om jag kan hålla med om alla om att ettan är ett skräckspel. Det ÄR stämningsfullt, atmosfäriskt och adrenalinpumpade när man måste kämpa för överlevnad. När samma monster ploppar upp "jump scaares" hela tiden och sedan döda dom därefter genom hela spelet skulle ja inte kalla skräck. Spelen har också haft väldigt mycket action som har fungerat bra ihop med det visuella, stämningen och atmosfären.

Problemet med trean för mig är att trean verkar vara FÖR likt de tidigare med för få nyheter och för många fiender i vågorna (resident evil 6) . De har precis som med cod gått den säkra vägen med att ta för få/små risker men ja lär väl testa och se, är trots allt eget omdöme man ska gå efter tack för en bra recension!

Medlem
Skrivet av Miindz:

Köper det på nästa julrea då det är -75% på Steam. Inte tidigare.

kostar 270 på cjs cdkeys

Det blir ett budget-spel för mig med, köper gärna på en REA då man redan har de andra två.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Visste det skulle gå neråt :/, ettan var det ända skräck-spel jag tvingats stänga av tack vare skräcken som den åsmakade, det blir ju såklart svårt att slå det + alla förväntningarna man bygger upp.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av cinort:

Tycker ni spoilar betygen i rubriken för ofta.

Men efter vad man har hört och sett så blir det varken köp eller nedladdning.

Tera var förvånansvärt roligt.

Hade du föredragit en rak rubrik utan information?


signatur
Medlem

Tycker inte att ettan var skrämmande eller kul för den delen då jag aldrig körde klart det, om det är mindre nu så måste det vara mer eller mindre ett renodlat actionspel?

Medlem

Minus?
Vapenbyggandet är onödigt komplicerat och otydligt.

Att implementera en crafting aspekt är inte mer än genialiskt i sig.
Det kanske ses som en påtvingad förlängning av gametime men det gav mig en faktisk och värdeskapande dimension till spelet.

Den generiska repetitionen.

Repetition...del 3? sa du plus för fortfarande Dead Space?

Saknar riktiga överraskningsmoment.

Ärligt...du lirade på dagtid med en hoper med avbrott och andra random (kafferaster, bittra chefer, FB uppdateringar, Twittrande, etc etc) avbrott?
Detta lir ska spelas "After hours" med ett par schyssta lurar som återspeglar det jobbet som har lagts ner på den EPISKA ljudbilden som integrerats med fear systemet för att just du ska få den maximala känslan av hur långt visceral igentligen tagit denna genre!


signatur

#PCMR

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av cinort:

Tycker ni spoilar betygen i rubriken för ofta.

Men efter vad man har hört och sett så blir det varken köp eller nedladdning.

Tera var förvånansvärt roligt.

Hade du föredragit en rak rubrik utan information?

Yes.

Recension - Dead Space 3

Flott och stilrent.

Medlem

Fösta spelet var det bästa.

Inaktiv

Hmm på rea någon gång då kanske...

Medlem
Skrivet av cinort:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av cinort:

Tycker ni spoilar betygen i rubriken för ofta.

Men efter vad man har hört och sett så blir det varken köp eller nedladdning.

Tera var förvånansvärt roligt.

Hade du föredragit en rak rubrik utan information?

Yes.

Recension - Dead Space 3

Flott och stilrent.

och trist.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Soolar:

Minus?
Vapenbyggandet är onödigt komplicerat och otydligt.

Att implementera en crafting aspekt är inte mer än genialiskt i sig.
Det kanske ses som en påtvingad förlängning av gametime men det gav mig en faktisk och värdeskapande dimension till spelet.

Den generiska repetitionen.

Repetition...del 3? sa du plus för fortfarande Dead Space?

Saknar riktiga överraskningsmoment.

Ärligt...du lirade på dagtid med en hoper med avbrott och andra random (kafferaster, bittra chefer, FB uppdateringar, Twittrande, etc etc) avbrott?
Detta lir ska spelas "After hours" med ett par schyssta lurar som återspeglar det jobbet som har lagts ner på den EPISKA ljudbilden som integrerats med fear systemet för att just du ska få den maximala känslan av hur långt visceral igentligen tagit denna genre!

Håller totalt med dig. Att Dead Space 3 inte hade några riktiga överrasknings moment?! Skiter nästan på mig var och varannan minut. Jag tror att han lirar det som du säger, på dagtid och med massa avbrott och inte hemma själv i ett mörkt rum med surround headset på som skräck skall upplevas.

För att ett skräck spel skall fungera måste man själv också se till att respektera spelet och spela det på korrekt sätt. Tyvärr är det såhär skräck fungerar. Vet inte hur många som har sagt till mig att Paranomal Activity inte var något läskig och sen visade de sig att de kollade på den med skit kvalité på en laptop på dagen i soffan med polare eller något. Och sedan sett uppföljaren med dom i en helt annan stämning och då kan jag säga att de inte sa samma sak efteråt. Resulterade med tårar och att de inte kunde sova ordentligt flera dagar efteråt. (Det senare inkluderat mig själv)

Antingen så lirade recensenten igenom det på ett taskigt sätt eller så ska han ha creds för att vara sjukt modig.

Medlem
Skrivet av Miindz:

Köper det på nästa julrea då det är -75% på Steam. Inte tidigare.

Origin only spel, GL with that.

Medlem
Skrivet av Soolar:

Minus?
ett par schyssta lurar som återspeglar det jobbet som har lagts ner på den EPISKA ljudbilden

Måste erkänna, ljudet i DS serien har varit hur underbart bra som helst, speciellt miljön och omgivningen.

Medlem

Misstänkte att fz skulle vara hårda men rättvist så. Man kan aldrig riktigt lita på någon annan än fz då jag känner att alla andra sidor sätter för höga betyg.

Medlem
Skrivet av Johan3043:
Skrivet av Soolar:

Minus?
Vapenbyggandet är onödigt komplicerat och otydligt.

Att implementera en crafting aspekt är inte mer än genialiskt i sig.
Det kanske ses som en påtvingad förlängning av gametime men det gav mig en faktisk och värdeskapande dimension till spelet.

Den generiska repetitionen.

Repetition...del 3? sa du plus för fortfarande Dead Space?

Saknar riktiga överraskningsmoment.

Ärligt...du lirade på dagtid med en hoper med avbrott och andra random (kafferaster, bittra chefer, FB uppdateringar, Twittrande, etc etc) avbrott?
Detta lir ska spelas "After hours" med ett par schyssta lurar som återspeglar det jobbet som har lagts ner på den EPISKA ljudbilden som integrerats med fear systemet för att just du ska få den maximala känslan av hur långt visceral igentligen tagit denna genre!

Håller totalt med dig. Att Dead Space 3 inte hade några riktiga överrasknings moment?! Skiter nästan på mig var och varannan minut. Jag tror att han lirar det som du säger, på dagtid och med massa avbrott och inte hemma själv i ett mörkt rum med surround headset på som skräck skall upplevas.

För att ett skräck spel skall fungera måste man själv också se till att respektera spelet och spela det på korrekt sätt. Tyvärr är det såhär skräck fungerar. Vet inte hur många som har sagt till mig att Paranomal Activity inte var något läskig och sen visade de sig att de kollade på den med skit kvalité på en laptop på dagen i soffan med polare eller något. Och sedan sett uppföljaren med dom i en helt annan stämning och då kan jag säga att de inte sa samma sak efteråt. Resulterade med tårar och att de inte kunde sova ordentligt flera dagar efteråt. (Det senare inkluderat mig själv)

Antingen så lirade recensenten igenom det på ett taskigt sätt eller så ska han ha creds för att vara sjukt modig.

Dessa filmer är inte skrämmande, de använder sig väldigt ofta av skrämsel som bygger på att någon helt plötsligt gapar (kan få vem som helst att hoppa till när man inte är beredd på det). Spel och filmer som är skrämmande är de som oftast inte visar vad som sker eller har en AI som inte går att förutse (som AvP där Aliens kan komma från alla möjliga håll, det spelet är mer skrämmande än något annat jag spelat). Testade demot på första Dead Space och det verkar som även denna serie använder sig av rätt så simpel skrämselteknik s.k jump scare.

Inaktiv
Skrivet av Struggle:
Skrivet av cinort:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av cinort:

Tycker ni spoilar betygen i rubriken för ofta.

Men efter vad man har hört och sett så blir det varken köp eller nedladdning.

Tera var förvånansvärt roligt.

Hade du föredragit en rak rubrik utan information?

Yes.

Recension - Dead Space 3

Flott och stilrent.

och trist.

Inte ett dugg. Och det roliga kommer när man klickar på rubriken. Men hela recensionen behöver inte stå med.

Som jag såg det så kunde det lika väl ha stått;

Recension – Dead Space 3 vågar inte anstränga sig 3/5.

Betyget är efterrätten efter man har läst igenom recensionen.

Jaja nu ska vi inte göra en så stor sak av det! Påpekade bara vad jag tyckte. Annars fint skrivet som vanligt.

Medlem

Håller med soolar! Jag har spelat detta på kvälle, sitter ensam i lägenheten o släckt över allt! Nakhåren resersig o känner hur rädslan bara ökar när man blir jagad, dock har jag inte vågat spela mer nu! Får vänta någon dag blir rädd bara av tanken på de!

Dock så gillar jag inte workbench alldeles för avancerat! Men börjar komma in i de! Synd man bara kan ha 2 vapen!


signatur

Snusar till varje pris!

Medlem

Personligen så tror jag att skräckspel blir mindre och mindre läskiga ju längre de går i en serie pga av att man får veta mer och mer om vad det är man möter.. Det som är det läskiga är ovissheten, vad fan det man jagas av, att inte veta vad det är kapabelt till..

Tror detta är vad gjorde första Dead Space lite halvläskigt då och då.. De senare spelen är ju beroende av just action för att vara roliga att spela sen de gjorde misstaget med att förklara hur allt hänger ihop så himla fort..

Andra spelserier som lider av samma sak som jag kan minnas på rak arm är t.ex. F.E.A.R serien, Penumbra m.m. Fan.. Minns fortfarande hur galet rädd jag var när man såg Alma då och då... Många sömnlösa nätter som följd...

Allt handlar om mysteriet, att inte veta vad det är som händer.

Medlem

Skulle ge det 2 av 5, tycker verkligen det här spelet har gått alldeles för långt ifrån sina rötter, och blir ett wannabe Mass Effect eller Gears of War. Är verkligen ledsen över en serie som har varit helt fantastisk dragits ner så här mycket

Medlem

de stora developers vågar inte längre... måste bero på ett för högt tryck uppifrån...

kolla POE liksom de vågar... de vinner

Medlem

lirat 1:an & 2:an få blir 3:an när priset sjunker lite


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Klarade ut spelet på PC igår. PÅ PC. Rekommenderas. Känns INTE som en konsolport. Bra grafik och styrning tycker jag iaf. Kört med mus och tangentbord.

Väldigt stort spel! Väldigt långt! Större än de två tidigare spelen!

Enda minuset är jag ville ha fler olika Necromorph fiender. Mer variation. Spittern såg skit ful ut för övrigt.

Härlig twist i spelet och slutet älskade jag! Bra story!


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av Soolar:

Minus?
Vapenbyggandet är onödigt komplicerat och otydligt.

Att implementera en crafting aspekt är inte mer än genialiskt i sig.
Det kanske ses som en påtvingad förlängning av gametime men det gav mig en faktisk och värdeskapande dimension till spelet.

Den generiska repetitionen.

Repetition...del 3? sa du plus för fortfarande Dead Space?

Saknar riktiga överraskningsmoment.

Ärligt...du lirade på dagtid med en hoper med avbrott och andra random (kafferaster, bittra chefer, FB uppdateringar, Twittrande, etc etc) avbrott?
Detta lir ska spelas "After hours" med ett par schyssta lurar som återspeglar det jobbet som har lagts ner på den EPISKA ljudbilden som integrerats med fear systemet för att just du ska få den maximala känslan av hur långt visceral igentligen tagit denna genre!

Det står väl inte i manualen att du ska spela detta spelet "After hours" och med ett par feta lurar? Hur man spelar är upp till var och en, ett överraskningsmoment kommer och är över på 1 sekund, det spelar sällan någon roll att man tar en paus. När ett sånt moment infinner sig blir man precis som det kallas överraskad, överlag verkar det ju som att spelet repeterar och det är inget nytt som överraskar i den bemärkelsen heller. Jag hade förstått dig om han nu skrivit att spelet har en dålig spänningsuppbyggnad som tar längre tid.

Amnesia är så bra på det de gör, så det skrämmer även om du spelar spelet i ett ljust rum och pausar kors och tvärs.

Jag kan hålla med om att vapenbyggandet knappt bidrar för mig heller, jag råkade plocka isär hela mitt vapen en gång utan att jag visste riktigt hur jag hade gjort. Sen är det knappats någon fördjupelse då Plasma Cuttern fortfarande är bästa vapnet i spelet.

Men hur som helst, de minus och plus är hur recensenten upplevt sin genomspelning. Du får säkerligen en helt annan upplevelse när du spelar det på ditt sätt, mycket för att vi är olika som individer och olika saker skrämmer eller överraskar oss. Det är lite fel dock att säga att han har spelat på ett sätt som du förmodligen inte har en aning om hur han gjort och att han gjort det på fel sätt (inte på mörka timmar, utan hörlurar, med pauser, etc)

Det är en recensentens åsikter och tycke, och jag personligen litar på att de vet hur man spelar ett spel för att ge det en så rättvis bedömning som den individen kan. Tack.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Remus:

Klarade ut spelet på PC igår. PÅ PC. Rekommenderas. Känns INTE som en konsolport. Bra grafik och styrning tycker jag iaf. Kört med mus och tangentbord.

Väldigt stort spel! Väldigt långt! Större än de två tidigare spelen!

Enda minuset är jag ville ha fler olika Necromorph fiender. Mer variation. Spittern såg skit ful ut för övrigt.

Härlig twist i spelet och slutet älskade jag! Bra story!

....så du köper ett spel o stressa igenom det på 1:natt?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

123
Skriv svar