Windows Update Clean-up i Windows 8

Medlem
Windows Update Clean-up i Windows 8

Jag har installerat Windows 8 på två av mina burkar och har väl kanske inte varit överdrivet imponerad. Men häromdagen upptäckte jag en liten trevlig överraskning.

Jag brukar köra Disk Clean-up då och då för att rensa upp. Framför allt tempkatalogerna har en förmåga att växa en hel del och ibland så stör även dessa onödiga filer.

Nu när många av oss har OS:et på en SSD med lite mer begränsat utrymme så känns det kanske också mer intressant att rensa disken från onödigheter.

Hur som helst, när jag körde Disk Clean-up så såg jag att det tillkommit ett nytt val.

Högerklicka på din disk och välj properties så kommer dialogen nedan fram. Klicka på Disk Clean-up

[ia=738960; medium]

Här har valet Clean up system files dykt upp, bara att klicka på knappen.

[ia=738962; medium]

Det trevliga i Clean up system files är det nya valet Windows update Clean-up. Äntligen kan man på ett enkelt sätt rensa upp i Windows Update träsket.

[ia=739061; medium]

Notera att valet endast är synligt om det finns något att rensa upp i Windows Update.

En annan trevlighet är att det gamla Defrag har lärt sig nya tricks och heter därför numera Optimise Drives. Om disken är en SSD så körs det istället för en defrag en TRIM på disken.

[ia=738981; medium]

Och det kan ju passa utmärkt att köra en TRIM efter att man rensat disken från massa onödiga filer

#blogg

Medlem
Windows Update Clean-up i Windows 8

Bra tips.

Medlem

Ren tur kanske?

"Disk Clean-up" har alltid funnits, det nya är valet "Clean-up system files" med undervalet "Windows Update clean-up" dessa har jag inte sett i Windows 7. Däremot fanns det i Windows 7 ett val för att rensa upp "Service Pack backup files".

Men om du har dessa nya(?) val i Windows 7 så är det bara att gratulera, jag får inte fram dem på min Windows 7 burk.

Det är bra att rensa upp om man surfar mycket.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Trevligt tips,tackar. Jag brukar köra CCliner i win 7
Någon som vet om det prog funkar i win 8?


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Skrivet av chopper:

Trevligt tips,tackar. Jag brukar köra CCliner i win 7
Någon som vet om det prog funkar i win 8?

CCleaner funkar alldeles utmärkt i Windows8.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av chopper:

Trevligt tips,tackar. Jag brukar köra CCliner i win 7
Någon som vet om det prog funkar i win 8?

CCleaner funkar alldeles utmärkt i Windows8.

Tackar. Det är en av de smidigaste "städprogrammen" enligt mig
Ska bara köpa lite godis för ca 17000 kr till min nya spelburk så kan man kicka igång win 8.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

1
Skriv svar