Industrimat + återkallning i flera länder

Inaktiv
Industrimat + återkallning i flera länder

Jag läste SvDs artikel om Hästköttshärvan och finner det lustigt att
det ifrån början var 1st Findus Lasagne som visat sig innehålla hästkött...

men tack vare att nästan allt kött verkar komma ifrån ett och samma ställe
så har detta lett till återkallning i flera länder..

"Comigel levererar frysmat till sexton länder, däribland de skandinaviska."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hastkottsharvan-vaxer-allt-...

Vad har ni för ställning till industrimat, dvs "färdiglagade portionsrätter"?

I mitt fall så finner jag både produktionen och maten osmaklig.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Inaktiv

Får mig att bli deprimerad och inser hur dåligt livet egentligen är.

Medlem

Jag är väl en jävla lowlifer då, men jag tycker fortfarande dem flesta rätterna smakar helt okej. Sluta vara så jävla kräsna.
Kunde ha varit rått kött och klubba ihjäl djuren

Medlem

Funkar i brist på tid och om man inte är ute efter något riktigt gott. Däremot ogilla matindustrin mer och mer, då framför allt köttindustrin. Fast själv är jag en jävla hycklare som äter mycket kött :-|


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Inaktiv

Själv fattar jag inte varför man är så lat o inte fixar sin mat själv, tar ju ingen tid att dra ihop en lasagne eller vad man nu vill göra, och smaken blir ju helt överträffad någon findusskit. Kan även lova att man får i sig mer energi och mindre gifter på detta sätt.

Troligen även mycket billigare, tänk dom familjer som bara ger färdigmat hela tiden, vilken skit dom växer upp på.

Förstår att man vid någon lunch på jobbet helt enkelt inte haft tid, men att äta detta som huvudmat flera gånger i veckan måste ju vara rent hälsofarligt i längden?

Medlem
Skrivet av Aresz:

Själv fattar jag inte varför man är så lat o inte fixar sin mat själv, tar ju ingen tid att dra ihop en lasagne eller vad man nu vill göra, och smaken blir ju helt överträffad någon findusskit. Kan även lova att man får i sig mer energi och mindre gifter på detta sätt.

Troligen även mycket billigare, tänk dom familjer som bara ger färdigmat hela tiden, vilken skit dom växer upp på.

Förstår att man vid någon lunch på jobbet helt enkelt inte haft tid, men att äta detta som huvudmat flera gånger i veckan måste ju vara rent hälsofarligt i längden?

Man ska väl även välja sina snabbrätter såklart. Men jag tror inte de är så farligt dåliga längre om jag ska vara ärlig. För 15 år sedan var det nog mer som du skriver hälsofarligt i längden. Utbuden är större och man kan välja fler än bara pannbiff och pomme liksom.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Har lagat min mat själv så länge jag kan komma ihåg, färdiga hamburgare som smakar skit med massa brosk i, samma med mamma Scans köttbullar all Findusmat smakar exakt likadant. Att slänga ihop egna köttbullar /hamburgare kanske tar en 15 minuter extra men det smakar också 10 gånger bättre.

Inaktiv

Vad lagar ni för mat?
Jag delar gärna med mig av mina slappa lättlagade recept.

Mitt favoritrecept just nu är:
FragfärZ:

Det är kött, fett och ger flera matlådor. (Tänk er en saftig baconhamburgare, utan bröd.)
Det som behovs ar ca. 5-7 minuter manuellt arbete (resterande 40-50 minuter sköter ugnen)

500 nötfärs/blandfärs
1 pkt knaperstekt bacon
2 ägg
4 dl riven ost (2dl över och 2dl inuti)
2 dl vispgrädde
hackad lök
lite eller ingen salt, mycket peppar och franska örter (santa maria kryddburk)

Stek lök och bacon så de får lite färg. Blanda resten och stek i ugn i 200 grader 40-50 minuter.

Färdigt, nu kan man ta med sig äggklockan och återgå till datorn...

Eventuellt diska stekpannan och så. Det går koka pasta till, om man är sugen på det.
Det går slänga in frysta broccoli med lite salt i mikron.. och ta en dusch!

När man tar ut färsen så kan man slänga på lite extra Franska örter.
Det blir 4-5 lunchlådor beroende på hur mycket man äter.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Jag hade velat laga komplicerade maträtter. Men jag är student och är allmänt lat. Jag vill ha middag på direkten och orkar inte stå vid köket sisådär 50 minuter för att laga middag.

Brukar mestadels leva på pasta. En massa pasta och ris. Till det brukar jag ha köttbullar, fiskpinnar, schnitzel och falukorv. Köper till och med lax ibland om jag hittar det billigt! Självklart med de rätta fiskbevarningssymbolerna på Brukar försöka göra mina middagar lite nyttigare med avacado och paprika. Ogillar annars grönsaker och rotfrukter.

Kan ju dock nämna att jag är trött på mina matvanor, riktigt trött....


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av totte1015:

Jag är väl en jävla lowlifer då, men jag tycker fortfarande dem flesta rätterna smakar helt okej. Sluta vara så jävla kräsna.
Kunde ha varit rått kött och klubba ihjäl djuren

Är det fel att bry sig om vad man stoppar i sig?

Medlem

Färdigmat är alldels för onyttigt och äckligt..här lagas det lunch och middag varje dag hemma(studerar på distans), det går snabbare än vad man tänker också. Man kan ju slänga ihop skitgoda rätter på 10-15 minuter, går ju nästan lika fort som färdigrätten som ska vara i micron 6 minuter..

Tillägg:

Det är ju dessutom så mycket billigare att laga eget.

Ish
Medlem

Hästkött är ju nyttigare än ko så varför klaga.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av totte1015:

Jag är väl en jävla lowlifer då, men jag tycker fortfarande dem flesta rätterna smakar helt okej. Sluta vara så jävla kräsna.
Kunde ha varit rått kött och klubba ihjäl djuren

Är det fel att bry sig om vad man stoppar i sig?

Nej men det är ett jävla gnäll om att "buhuu deras mat är så jävla smaklös blabla"
ÄT DET INTE DÅ FÖR HELVETE, DET ÄR ETT FRITT VAL

Medlem
Skrivet av totte1015:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av totte1015:

Jag är väl en jävla lowlifer då, men jag tycker fortfarande dem flesta rätterna smakar helt okej. Sluta vara så jävla kräsna.
Kunde ha varit rått kött och klubba ihjäl djuren

Är det fel att bry sig om vad man stoppar i sig?

Nej men det är ett jävla gnäll om att "buhuu deras mat är så jävla smaklös blabla"
ÄT DET INTE DÅ FÖR HELVETE, DET ÄR ETT FRITT VAL

Japp, det är precis vad det är!

Medlem

Jävla idioter

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Jag läste SvDs artikel om Hästköttshärvan och finner det lustigt att
det ifrån början var 1st Findus Lasagne som visat sig innehålla hästkött...

men tack vare att nästan allt kött verkar komma ifrån ett och samma ställe
så har detta lett till återkallning i flera länder..

"Comigel levererar frysmat till sexton länder, däribland de skandinaviska."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hastkottsharvan-vaxer-allt-...

Vad har ni för ställning till industrimat, dvs "färdiglagade portionsrätter"?

I mitt fall så finner jag både produktionen och maten osmaklig.

Det enda problemet med det är att dom ljugit om vad dom haft i sin mat. Att det är hästkött är inte dåligt eller farligt. Jag tycker själv att häst kan vara rätt gött.

Medlem
Skrivet av joary639:

Funkar i brist på tid och om man inte är ute efter något riktigt gott. Däremot ogilla matindustrin mer och mer, då framför allt köttindustrin. Fast själv är jag en jävla hycklare som äter mycket kött :-|

Låt oss höra vad som ogillas med köttindustrin?


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Lägg av med personangreppen nu


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av joary639:

Funkar i brist på tid och om man inte är ute efter något riktigt gott. Däremot ogilla matindustrin mer och mer, då framför allt köttindustrin. Fast själv är jag en jävla hycklare som äter mycket kött :-|

Låt oss höra vad som ogillas med köttindustrin?

Det är väl rätt mycket. Man behandlar väl inte djur och liv som just liv. Hela löpande band grejen vid slakt är jävligt vidrig. Tjejen jobba lite på scan ett tag och då fick dom se till att köttet inte var svart på vissa delar då skulle det skäras bort. Jag tror inte det var dåligt kött men det blir svart när djuret stressas mycket innan det dör.
Dessutom så dödar vi så sjukt mycket djur och äter upp för tok för lite av det för att det produceras för mycket. (har ingen källa på det men antar att det kanske finns om man orkar leta.)
Det är ifos ett annat problem med all mat att vi slänger så sjukt mycket mat som fortfarande går att äta, men att vi inte äter det utan köper på oss för mycket å sedan planerar dåligt å slänger osv.. och då ska man inte ens snacka om hur mycket som slängs i affärer och på industrier utgående datum å grejer.
Sen har vi hela miljöaspekten på det hela.. det är inte så bra att äta kött av den anledningen heller då köttindustrin är en av de största bovarna.

Hur som äter jag kött och jag är som jag sa en jävla hycklare i frågan. Men det är bra att jag iaf tänker till och ibland försöker välja bort kött och då är det av dessa anledningar.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Det varierar ju mycket från rätt till rätt, all pannbiff, skomakarlåda, nötbiff och sådant bös smakar ju likadant. Felix thairätter är däremot riktigt goda, likaså de flesta pizzor (smakar bättre än the real deal imo).

Inaktiv
Skrivet av Nomz:
Skrivet av Sipmo:

Jag läste SvDs artikel om Hästköttshärvan och finner det lustigt att
det ifrån början var 1st Findus Lasagne som visat sig innehålla hästkött...

men tack vare att nästan allt kött verkar komma ifrån ett och samma ställe
så har detta lett till återkallning i flera länder..

"Comigel levererar frysmat till sexton länder, däribland de skandinaviska."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hastkottsharvan-vaxer-allt-...

Vad har ni för ställning till industrimat, dvs "färdiglagade portionsrätter"?

I mitt fall så finner jag både produktionen och maten osmaklig.

Det enda problemet med det är att dom ljugit om vad dom haft i sin mat. Att det är hästkött är inte dåligt eller farligt. Jag tycker själv att häst kan vara rätt gött.

De har antingen ljugit, eller inte haft någon kontroll alls.

För jäcktat och mödolöst skall maskineriet gå!
Billigast säljer.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Sipmo: japp, en fryst lasagne på 1 kilo kostade 35 kr i en affär jag var i innan. bara köttet till en lasagne på 1 kilo man gör själv kostar mer än 35 kr. denna hästköttslasagne är uppenbarligen vad folk vill ha.

Medlem
Skrivet av Apangrodanboll:

Sipmo: japp, en fryst lasagne på 1 kilo kostade 35 kr i en affär jag var i innan. bara köttet till en lasagne på 1 kilo man gör själv kostar mer än 35 kr. denna hästköttslasagne är uppenbarligen vad folk vill ha.

Hästkött kostar normalt betydligt mer än nötresterna som används i färdigmaten, gissar på att Findus är mer upprörda över detta än vad allmänheten är.

Medlem
Skrivet av Sipmo:
Skrivet av Nomz:
Skrivet av Sipmo:

Jag läste SvDs artikel om Hästköttshärvan och finner det lustigt att
det ifrån början var 1st Findus Lasagne som visat sig innehålla hästkött...

men tack vare att nästan allt kött verkar komma ifrån ett och samma ställe
så har detta lett till återkallning i flera länder..

"Comigel levererar frysmat till sexton länder, däribland de skandinaviska."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hastkottsharvan-vaxer-allt-...

Vad har ni för ställning till industrimat, dvs "färdiglagade portionsrätter"?

I mitt fall så finner jag både produktionen och maten osmaklig.

Det enda problemet med det är att dom ljugit om vad dom haft i sin mat. Att det är hästkött är inte dåligt eller farligt. Jag tycker själv att häst kan vara rätt gött.

De har antingen ljugit, eller inte haft någon kontroll alls.

För jäcktat och mödolöst skall maskineriet gå!
Billigast säljer.

dom borde väl bara kunna märka om förpackningarna å sedan sälja dem vidare.. om man inte gillar att köpa hästkött så struntar man i att köpa dessa.. men det är klart att folk blir arga om de trott de inte ätit häst å nu har gjort det.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Inaktiv

Så man är en idiot för att man inte gillar micromat?

Medlem
Skrivet av fall:

Så man är en idiot för att man inte gillar micromat?

Nej i denna här jävla tråden verkar man vara idiot etc för att faktiskt äta micromat, helt sjukt.

Inaktiv

Ingen har sagt något om man är en idiot om man äter micromat. Jag har sagt att jag blir deprimerad av den, men att du börjar grina och bli helt galen för att människor inte tycker om micromat är mig helt oförstårligt.

Ät massvis med micro mat ifall du kan avnjuta dig, hur bra som helst för dig. Man kan säga samma sak om McDonalds, väldigt många som äter där och faktiskt tycker det är gott och andra som inte äter där och tycker det smakar som disktrasor.

Nu förstår jag mina drömmar om Solvalla

Hästkött finns väl i hamburgare med? Självfallet ska det inte fuskas, hoppas de åker på en hästspark!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av kebbe:
Skrivet av Apangrodanboll:

Sipmo: japp, en fryst lasagne på 1 kilo kostade 35 kr i en affär jag var i innan. bara köttet till en lasagne på 1 kilo man gör själv kostar mer än 35 kr. denna hästköttslasagne är uppenbarligen vad folk vill ha.

Hästkött kostar normalt betydligt mer än nötresterna som används i färdigmaten, gissar på att Findus är mer upprörda över detta än vad allmänheten är.

Jo, men nu är det inte frågan om de finare bitarna hästkött i lasagnen heller.

Skrivet av telegraph.co.uk:

Patrick Wall, the former head of Ireland’s Food Safety Authority, said “greed” might have led to horse meat being passed off as beef. “Horse meat would be a quarter of the price of the beef [protein], so greed is a motivator,” he said. A spokesman for Asda said the supermarket was conducting a “full audit” with its suppliers but had decided to withdraw nine lines of frozen burgers.

http://www.telegraph.co.uk/foodanddrink/foodanddrinknews/9807...

Medlem

Tydligen så hade dom hittat spår av cancer medicin som ges till hästar i köttet,
och på så vis listat ut att det var häst i en produkt som det endast ska vara nötkött i.

Svårt att säga hur vida det stämmer med medicinen, men det är så det rapporterades i p3nyheter.
Att jag inte har sett det nämnas någon annanstans är ganska intressant tycker jag.

12
Skriv svar