Vad är poängen med husvagnar och husbilar?

Vad är poängen med husvagnar och husbilar?

Nu har jag inte räknat ut livscykelkostnad på en husvagn med alla småutgifter uträknade och jämfört med hotellkostnader, men jag känner mig ändå helt säker på att man får mer för pengarna om man betalar för ett hotellrum.

Enligt något frågeprogram jag såg för ett tag sedan ägde 11 % av alla svenska familjer en husvagn. Det verkar också finnas campingplatser överallt. Visst, det är ju betydligt lättare att driva en camping än ett hotell, men det är ändå en stor snedvridning.

Finns det något rationellt argument för att äga en husvagn eller husbil istället för att boka ett hotell? Förutom då att det bara finns camping där man ska (då detta blir ett cirkelargument).

Äger någon av er en husvagn eller husbil och isf varför?

Medlem

Det säger sig självt tycker jag - Man är mer intresserad av "campinglivet" än ett hotel.

Kanske vill man semestra i en random svensk skog, lycka till med att hitta ett hotell där där du kan grilla och "leva campinglivet".

Med det sagt, jag skulle aldrig i livet någonsin kunna tänka mig att semestra i en husbil eller husvagn, jag är ingen camping-människa.

Edit: Stavning

Athaleos: då ska man tälta istället, med husvagn är det som man bor i en byggnad av sämre kvalité, man kommer inte närmare naturen.

jag hade först också tänkt att skriva att det såklart finns folk som t.ex. försöker bo i en husvagn för att slippa hyra, men jag syftar med på de som åker till en sunkig camping.

Medlem

"Då ska man tälta istället", eller så föredrar de personerna att bo i husvagn, att tälta är rätt så pissigt också - tycker jag.

Hatar att tälta, och skulle inte vilja pröva att semestra i husvagn/husbil, men jag kan förstå varför man skulle föredra sådant över ett tält.

För övrigt så behöver inte folk som campar behöva vilja komma närmare naturen, det skulle vara den enda charmen jag såg i det hela men folk är olika. Du kommer ju ändå närmare naturen av att bo i en husvagn i en skog jämfört med att bo på hotel, i alla fall om hotellet inte ligger mitt i skogen.

Medlem

För att man vill kunna bo bekvämt utan att bo på hotell? dvs. bekvämare än tält.
För att man som tidigare sagt, gillar camping miljöerna / umgänget?
För att komma ifrån det vanliga "hemma livet" på semestern och hälger?

Frågan är ju om det verkligen blir billigare i längden med hotell rum, då det kan vara svindyrt när det är högsäsong.
Säg sedan att du vill vara ute en 2-3 veckor och några helger, då kommer du att behöva betala för minst ett hotell rum varje natt, varje gång, vilket i slut ändan blir mycket pengar.
Medan en husvagn är en engångskostnad (ganska stor) samt avgift för en camping plats, tror mycket väl att det skulle kunna gå jämt efter en 5-6 år för att sedan bli billigare med husvagn.

Men nej, var med en kompis på husvagnssemester för några år sedan, aldrig igen, absolut inte min grej.


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Athaleos: det finns gott om stuguthyrning och dyl där man kommer mycket närmare naturen än husvagnssemester på en camping. Husvagnssemester är som att sitta i någons trädgård, förutom att det inte finns riktiga dass och sängar inne i huset. Med hotellvistelser av olika slag kan man ha enorm variation i hur semestern ser ut från år till år. Ett "hotell" behöver inte innebära en byggnad som Pang i bygget, det sker uthyrning av alla sorts rum och byggnader.

Mytacism: en husvagn är mer än en engångskostnad. du ska ha någonstans att ställa den, du ska underhålla den och som du själv påpekar blir det inte gratis när du väl åker på semestern. en husvagn som har betydligt lägre komfort är de billigaste hotellrummen är ändå väldigt dyr. sedan finns det snordyra husbilar som ändå har sämre komfort är riktiga byggnader.

Medlem

Denna tråden måste vara en av de märkligare jag någonsin sett. Man kanske helt enkelt gillar att bo i husvagn på semestern?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Skrivet av Stag:

Denna tråden måste vara en av de märkligare jag någonsin sett. Man kanske helt enkelt gillar att bo i husvagn på semestern?

hahaha, jo, men nu är det tydligen så att 11 % av svenska familjer har en husvagn så jag undrar helt enkelt vad grejjen är. vad är det som folk gillar så mycket med just husvagnar?

Medlem

Som någon skrev ovan, att kunna leva lite bekvämare men fortfarande ute mera ute från storstan.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

jo, men som jag skrev då blir det billigare att hyra en stuga. nu finns det ju inte lika många stuguthyrningar som campingar, men detta beror ju som sagt på att fler vill ha husvagnar av någon outgrundlig anledning.

Medlem
Skrivet av Apangrodanboll:

med husvagn är det som man bor i en byggnad av sämre kvalité.

Du har tydligen inte varit i närheten av dom nyaste 2013 modellerna.
Ren lyx.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Ptjaa, Mina päron har husbil.

Största argumentet är nog dock att man inte MÅSTE stå på en camping med husbil, vilken plan plätt som helst duger i princip.

Övriga fördelar:

1. Du behöver inte släpa något bagage, allt är redan ilagt i garderoberna/lådorna i husbilen/-vagnen.
2. Du behöver aldrig boka rum/stuga i förväg.
3. Är det fullt? Åk någon annanstans.
4. Är det dåligt väder? Åk någon annanstans/hem, utan att behöva rättfärdiga de 5-10k du har pyntat för att ha någon sketen stuga i en vecka.
5.Långt att åka? bara dela upp körningen på flera dagar och stanna utmed vägen där man känner för det.
6. Du är ändå "hemma" var du än är.

Fördelar gentemot att tälta:

1. Du har värme om det blir kallt.
2. Du slipper ligga på marken.
3. INGA MYROR.
4. Toalett.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Campingsemester är nog den tråkigaste och sämsta formen av semester någon kan ha. Aldrig förstått lockelsen. Totalt meningslöst.

Neatherblade: jo, jag har sett dem lyxmodellerna och de var en av anledningarna jag började fundera. de kostar enorma summor pengar, men har ändå dålig komfort om man gör en rättvis jämförelse med ett rum i en riktig byggnad. inte ens de som skjuter ut sig i sidled (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/4f/ExtendableMotor...) är speciellt rymlig.

Kolla på dina bilder och vad du ser är ett trångt kök, trång soffa och trångt sovrum.

Zymac: okej, jag har hört de argumenten förut, men det verkar vara baserat på omotiverad paranoia, ungefär som när man förr i tiden skulle ha två identiska utombordare på en båt eftersom "en motor kunde lägga av". ingen gör det nuförtiden. frågan som kommer upp då är om du känner någon som blivit stående på väg till den hyrda stugan och inte kunnat lösa det.

Det där med planering faller också platt som argument då det är betydligt mer jobb att se efter en husbil hela året så allt funkar när man ska på semester än att ringa upp och boka en stuga.

Medlem

Men varför måste detta diskuteras som om det vore politik eller nåt? Vi pratar husvagn. Vill du inte ha en, köp den inte. Finns ingen anledning att försöka motivera att man inte ska ha husvagn.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Husvagnar står sig relativt bra också, i jämförelse med bilar. Så det är inte bortkastade pengar.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

... Såvida man tar hand om dem.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Hade detta varit en tråd om ett av dom typiska fanboy ämnena så hade jag förstått varför, men jag får en känsla av att trådskaparen är minst sagt motvillig till att förstå, utan bara inne för att försöka motargumentera saker som har med intresse/smak, på gränsen till att trolla.

Medlem

Man skall ha husvagn....

Medlem

OnT : Därför
OffT: Because

Medlem
Skrivet av Apangrodanboll:

Neatherblade: jo, jag har sett dem lyxmodellerna och de var en av anledningarna jag började fundera. de kostar enorma summor pengar, men har ändå dålig komfort om man gör en rättvis jämförelse med ett rum i en riktig byggnad. inte ens de som skjuter ut sig i sidled (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/4f/ExtendableMotor...) är speciellt rymlig.

Kolla på dina bilder och vad du ser är ett trångt kök, trång soffa och trångt sovrum.

Zymac: okej, jag har hört de argumenten förut, men det verkar vara baserat på omotiverad paranoia, ungefär som när man förr i tiden skulle ha två identiska utombordare på en båt eftersom "en motor kunde lägga av". ingen gör det nuförtiden. frågan som kommer upp då är om du känner någon som blivit stående på väg till den hyrda stugan och inte kunnat lösa det.

Det där med planering faller också platt som argument då det är betydligt mer jobb att se efter en husbil hela året så allt funkar när man ska på semester än att ringa upp och boka en stuga.

"LALALALALA BINGOLINGO, HOTEL ÄR BÄST, HUSBIL SUGER! DET HAR JAG BESTÄMT MIG FÖR, SÅDESÅ!!!!!111"

Varför allt "hat" mot husvagnar/husbilar? Jag tror TruB är på rätt spår, du vill bara argumentera/trolla.

Du verkar inte ens vilja förstå, så varför frågar du då?


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

hehe, jag kommer ihåg på den gamla goda tiden när det kallades diskussion när man inte höll med varandra. vad överkänsliga folk har börjat bli.

jo, jag vill förstå vad drivkraften är, det är därför jag försöker nå pudels kärna. hade jag bara velat höra dåliga argument hade jag läst reklam.

är det slut på argument eller kan man sammanfatta det som att det är billigt, lättfixat och ger frihet att semestra med husvagn?

Medlem

Jag har inga stora erfarenheter av husvagnar för egen del. Har kanske sovit i husvagn sammanlagt 5 nätter i hela mitt liv och det har varit koncentrerat till rock festivaler.
Men och det finns alltid ett men,,, för egen del så väljer jag husvagn/husbil framför tält pga bekvämligheterna och inte var det speciellt dyrt att parkera vagnen heller dessa gånger.
Hade jag valt hotell hade jag fått hosta upp med bra mycket mer pengar, fått vara ute i god tid för att boka rum och hamnat ca 6 mil ifrån festivalen.
Jag valde husvagn och hamnade i en gammal hästhage bakom en statoilmack (Helt OK), betalade en spottstyver och bodde ca 1km från festivalen.
Förövrigt så tror jag att husvagnsfolket gillar samhörigheten med likasinnade på en camping.
Hur många hotell erbjuder tex avslappnad grillning och kanske lite smuggel öl efter en dag på stranden med goda vänner?


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

Haha, vafan är det här för jävla tråd?

Både husbil och husvagn är ju det bästa som skapats typ.
Som ung var hela min familj på Öland varje sommar typ.
Och gissa om det var skönt att ligga i en lika bekväm säng (typ)
som hemma, och att kunna sätta in en liten TV och spela gamecube!(de första åren spelade vi det första gameboyet :).

Det fanns dessutom riktigt pissiga dagar, när det vräkte ner hagel eller regn.
och då var det också underbart att sitta i en varm husvagn.
Och för att inte prata om de gånger man vaknade på natten och var tvungen att pissa.
Gå 500 meter till toaletten, eller pissa 2m ifrån.

Tänk lite, PLEASE.

Medlem
Skrivet av Apangrodanboll:

hehe, jag kommer ihåg på den gamla goda tiden när det kallades diskussion när man inte höll med varandra. vad överkänsliga folk har börjat bli.

Sett din argumentationsteknik tidigare, bara fanboys som använder sig av den/ beteer sig så.
Ta bara ditt "hehe" om du var seriös hade du inte skrivit det, men nu har du brorduktig attityd så du måste påvisa din egen rätt.
Du glömmer också att du frågade något vars svar är högst subjektivt, men behandlar dom som argument, fail redan där, du kan inte argumentera om någon gillar grönt bättre än blått, bara för du inte håller med.
Att kalla folk för överkänsliga sen också är rätt typiskt.

Skrivet av Apangrodanboll:

jo, jag vill förstå vad drivkraften är, det är därför jag försöker nå pudels kärna. hade jag bara velat höra dåliga argument hade jag läst reklam.

Bara du som har argument i denna tråden, och ja, dom är dåliga.

Skrivet av Apangrodanboll:

är det slut på argument eller kan man sammanfatta det som att det är billigt, lättfixat och ger frihet att semestra med husvagn?

Om du var intresserad verkligen, låna en, testa på en sommar, var det inget för dig, håll dig till tält och hotel då eller vad du önskar.

Passade på att kolla en tidigare inlägg, besserwisser inlägg, samt att du försökte dra igång fanboy krig med anti iphone, intressant nog missförstod du en ganska stor poäng som hade med videon att göra, glädjer mig dock att ingen haka på.

Omogen fanboy är vad du är, att du försöker trolla om husvagnar är dock ovanligt kreativt, bara synd att du faller in med andra idioter och använder dig av det destruktivt.

Såklart kommer du bara slå dig på bröstet och ljuga för dig själv hur fel jag har, det är givet, men jag har sagt vad jag vill, och om folk som besöker denna tråden läser det är så är jag nöjd.

Blao

TruB: jag har husvagnscampat många år, senaste gångerna har jag varit på hotell eller hyrt stuga istället. visst förstår jag att folk vill ha sin egen boning med sig, men det är alltid samma andra argument som dyker upp. det är en "investering" säger personen som lägger multum på alla relaterade kostnader. jag har helt enkelt valt att ifrågasätta det och ville se om det fanns anledningar som höll för granskning.

tråden om du beskriver som hade iphone som exempel skrev jag då jag blivit bannad från ett nytt forum för sagt något utanför deras extremt snäva forumsregler. vissa forum låter en inte ens diskutera om konkurrenternas produkter. blir man så känslomässigt fäst vid lite kretsar som stämplats "iphone" att man måste skrika "fanboy" så är det inte vid min ände det inte går ihop. iphone var bara använt som exempel i tråden då det är en av de värsta (apple har till och med blockat websidor som är kritiska mot apple i sina affärer).

Medlem

Själva diskussionen är onödig....vad är poängen med bilen när det finns bussar/tåg...jo människans natur att göra saker enklare/snabbare mer benägna att göra sig bekväm. Har man pengar att köpa en husbil och gillar iden med att semestra i den så köper man en.

Varför köper rika människor/kändisar flera bilar/hus?...jo för de har råd och kan. Ska vi börja diskutera skillnader med att äga en bil jämfört med 3? Det känns bara onödigt..har man råd så har man.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Inaktiv

Jag har en husvang o det är grymt skönt, hotell suger!
Sen köpte jag ett hotell igår också men det ska jag bränna ner, bara loosers som bor i det ändå.

Sämst tråd 2013

Medlem

Husvagns plats i ett år kostar ca 2500kr, ett bra hotell i ett år kostar 2500x365=912500kr ska utgifterna för en husvagn överskrida det så får man då fan anstränga sig, dom andra småutgifterna är ju obetydliga, mat betalar man ju för oavsett var man är, annat som tvål och tandkräm etc tar man ju med, men man skulle ju köpt de grejerna oavsett om du bodde i husvagn eller inte, så om man antar att person A spenderar totalt ett år på hotell i sitt liv, (1 vecka om året eller så) och person B spenderar totalt et år av sitt liv på camping (brukar normalt vara en eller två veckor per år) så har vi en differens på 912500-ca 400000 (och då är det en jävla fin husvagn) så då kan man fråga sig om lite mer plats och saker som tusentals personer har tagit i är värt en halvmiljon, nej.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

flamgorilla: runt 4k per vecka för en stuga på en camping är mer rimligt, alltså 8000 för de två veckorna du pratar om. Med husvagn tillkommer Inköpspris, försäkring, campingavgifter och ökad bensinkostnad. Sedan ska man förvara husvagnen de övriga 50 veckorna.

http://www.sommenscamping.se/homesite/sommenscamping/home.nsf...

12
Skriv svar