Michael Pachter: "Liten skillnad mellan PS3 och PS4"

Robot
Michael Pachter: "Liten skillnad mellan PS3 och PS4"

Spelbranschens flitigaste analytiker talar. Och vi lyssnar, väl?


Medlem
Michael Pachter: "Liten skillnad mellan PS3 och PS4"

Han kanske har rätt den här gången.

Inaktiv
Medlem

Alla som har någorlunda koll på tekniken bakom grafiken kommer förmodligen se ganska stor skillnad, att han inte skulle se någon större skillnad säger nog mer om honom än konsolen, men med det sagt, jag ska nog inte underskatta Sonys förmåga att göra mig besviken.

Medlem

Förhoppningsvis kommer spelen renderas i 1080p denna gången iaf. Givetvis blir det inte lika stor skillnad som när vi gick från SD till HD.

Medlem

Är han dum i huvudet? Skilnaden på textur-upplösningen kommer ju vara helt brutal.

Idag ser ju nästintill alla texturer ut att vara gjorda i MSPaint med lite blur ovanpå.. Är ju förfan nästan Minecraft-varning på spelen.

Medlem

Jag tror inte 60FPS kommer vara minimum.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Sedan är det väl en resursfråga för speltillverkarna också? Ju mer detaljer och effekter man kan få in, desto mer resurser måste man ju lägga på det grafiska.
Kan tänka mig att det blir svårt att motivera skyhöga produktionskostnader när spel som angry birds säljer mest ändå. Det måste vara dyrt och svårt att pusha utveckling när spel som CoD säljer mest med sedan länge utdaterad grafik och teknik.
Hoppas nästa generations konsoller, både ps och xbox, tar ett rejält steg framåt för att lyfta branschen.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag tror inte 60FPS kommer vara minimum.

De flesta spel behöver inte 60fps. Hellre mer detaljer och effekter och stabil framerate i 30fps.

eld
Medlem
Skrivet av Zappa:

Förhoppningsvis kommer spelen renderas i 1080p denna gången iaf. Givetvis blir det inte lika stor skillnad som när vi gick från SD till HD.

Beror nog på hur man ser det,

720p är 300% av 480p, 1080p är 225% av 720p

däremot ökade 480p -> 720p med endast 614400 pixlar

och 720p -> 1080p kommer den ha ökat med 1152000 pixlar.

Den enda konstanten är att Pachter snackar massa gojja som vanligt, om något rent tekniskt han inte kan så mycket om.

Om en utvecklare kan rendera ut dubbelt så mycket fluff vid 30fps vs det normala vid 60fps så kommer dom att sikta på ett tekniskt sett mer snyggare spel vid 30fps, så har det fungerat dom tidigare generationerna.

Medlem

Det kommer nog vara mycket större skillnad än vad han tror. Många spel till ps3 har svårt att hålla 30 fps och brukar ligga runt 20 om det händer mycket, vilket verkligen inte känns bra. Har inte heller funnits några högupplösta texturer, utan det mesta som hänt i grafiken är mer och bättre effekter. Har stora förväntningar för nästa konsol-generation, det kommer förhoppningsvis stora förbättringar i hela spelindustrin.

Medlem

Den där pachter alltså... Tror det ligger viss sanning i det han säger, men det så smart lägger fram som "analys" hade väl en avdankad heroinist på gatan kunnat komma fram till lika lätt. Ser inte varför han alltid ska uppmärksammas, blir ju mest clown-nyheter av det.

Medlem
Inaktiv

Det är ju mer eller mindre en 6 år gammal produkt som ska ersättas mot en ny,
under dom 6 åren har knappast utvecklingen av ny hårdvara stått still.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem
Skrivet av Twiggeh:

Är han dum i huvudet? Skilnaden på textur-upplösningen kommer ju vara helt brutal.

Idag ser ju nästintill alla texturer ut att vara gjorda i MSPaint med lite blur ovanpå.. Är ju förfan nästan Minecraft-varning på spelen.

Jag tror han syftar på prestandan i helhet. Minnet var rejält underdimensionerat på både PS3 och Xbox 360, så självklart kommer det blir stor förbättring där, men CPU och GPU som sköter alla beräkningar kommer inte ge lika stor prestandaskillnad som det var mellan PS2 och PS3, inte ens i närheten.

Så alla som förväntar sig ett lika stort hopp framåt lär bli väldigt besvikna, men det betyder ju inte att vi inte kommer få se spel med oerhört snygg grafik.

Medlem
Skrivet av Pålis:

Det är ju mer eller mindre en 6 år gammal produkt som ska ersättas mot en ny,
under dom 6 åren har knappast utvecklingen av ny hårdvara stått still.

skojjar du? det har stått oerhört stilla jämfört med de 6 åren innan.

DirectX 11 är ute, xbox360 kör på DX9, bara det säger hur illa det ligger till

Direct X 9 kom 2002, 11 år sedan alltså.. jösses va tiden går fort, kommer ihåg när man installerade DX8

Medlem
Skrivet av Touhatsu:

nice

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Hipshot:

Jag tror inte 60FPS kommer vara minimum.

De flesta spel behöver inte 60fps. Hellre mer detaljer och effekter och stabil framerate i 30fps.

FPS spel bör köras över 60 fps för att få bättre kontrollrespons, finns anledningar till att Quake Live profs sitter på 300 fps, varje liten millisekund är viktig.

finns vissa CS spelare med 2000 fps.
och innan du säger något, självklart finns deti nte skärmar som har sådan sjuk fps, men ditt input lag från tangentbord och mus blir betydligt lägre, högre respons m.m.

xbox och ps har redan dålig respons på kontrollerna, samtidigt som spelet är i 30 fps gör det hela jättesvårt för mig personligen att spela, det är som att spela på ett laptop tangentbord jämfört med ett gamertangentbord imo, mega skillnad.

spel bör vara minst 60fps, allt över 120 är lyx.

Medlem

Det kommer bli stor skillnad allt som allt, det är jag övertygad om.

Om Killzone 4 är releasespel så kommer jag köpa PS4 på Release. Det har jag inte tänkt annars.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Pålis:

Det är ju mer eller mindre en 6 år gammal produkt som ska ersättas mot en ny,
under dom 6 åren har knappast utvecklingen av ny hårdvara stått still.

skojjar du? det har stått oerhört stilla jämfört med de 6 åren innan.

DirectX 11 är ute, xbox360 kör på DX9, bara det säger hur illa det ligger till

Direct X 9 kom 2002, 11 år sedan alltså.. jösses va tiden går fort, kommer ihåg när man installerade DX8

Kommer ihåg när DX7c var the shit hehe

Det blir ju inte samma skillnad mellan ps3-ps4
som det blev mellan ps2-ps3

Skillnaden kommer ju bli som random konsol vs PC video på youtube


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Skillnaden kommer ju bli som random konsol vs PC video på youtube

har man öga för detaljer så ser man oftast mycket skillnad, om det är ett riktigt bra PC portat spel jämförelsevis med konsol versionen.

Medlem

jag hade gärna sett att det var stabila 60 fps i alla spel, och dom som vill ha mer lull lull kan ställa in det i menyn så kanske det är stabila 30 fps.
hur svårt kan det vara? dom portas ju endå till pc eller tvärtom där man brukar kunna köra low, medium, high settnings...

Medlem

Personligen tar jag hellre lite mindre grafiska "goodies" och 60fps än några onödiga effekter och <30fps.

<30 fps som PS3 kämpade med är i min mening ospelbart.

Medlem

Jag vet inte om det beror på ignorans, eller möjligen okunnighet. Men många av kommentarerna här framstår som ganska korkade.

Självklart kommer nåsta generation inte kunna slå oss med samma häpnad som den nuvarande generationen. Det har absolut inget att göra med processorkraft eller textur-rendering.
Med den nuvarande konsolgenerationens uppkomst kom hoppet mellan SD och HD. Det gjorde en enorm skillnad vad gällande hur spelen såg ut.

Nästkommande generations konsoler kommer inte tillnärmelsevis kunna upprepa samma hopp i utvecklingen. Snarare, som någon har sagt, så kommer spelens utseende kunna komma ikapp PC-spelen gällande grafikprestanda.

Pachter har en god poäng i att folk inte bör förvänta sig för mycket.


signatur

Här skulle det vara skrivet något vettigt, men jag har egentligen inget vettigt att säga, så det blev ingenting...

Medlem

Ja men det är en smak sak vad som är bra. Det som pachter säger är inte värt en städar lön. Men endå endå så suger han gah! Ha ha sa det från hjärtat.

Medlem

Drar konsollerna på allvar igång tessellering (som pc undvikit) blir det en dramatisk skillnad över dagens PC-spel.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Varför är diskussionen så fokuserad på grafikprestanda?
Det är sannolikt inte det som kommer förändras mest med nästa generations konsoler...


signatur

Här skulle det vara skrivet något vettigt, men jag har egentligen inget vettigt att säga, så det blev ingenting...

Medlem
Skrivet av Tobbe:

Drar konsollerna på allvar igång tessellering (som pc undvikit) blir det en dramatisk skillnad över dagens PC-spel.

Det kommer inte hända förrän om minst 10 år.

Medlem

Jag tror att Herr Pachter har rätt i en sak med det han säger, att det finns potential att vi blir besvikna, det är ju iofs en ganska bra gardering för det har alla nya releaser en potential att göra.

Jag tror dock det finns mer än potential, för att hoppet i grafik kommer inte vara så där jaw dropping som vi hade mellan de flesta andra generationer. Vi kommer förmodligen se en ganska så stor skillnad emot nuvarande generation, men undermedvetet tror jag att de flesta av oss har en tanke om att det kommer vara SÅ mycket bättre. Jag har en känsla att hypen för PS4 & XBOX 720 kommer att lägga sig snabbare än den gjorde för PS3 & XBOX 360.

Det andra verkar mest vara spekulationer som troligen inte kommer stämma.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag tror inte 60FPS kommer vara minimum.

Det tror inte jag heller. Tror vi kommer se 30 FPS även i den här generationen och så satsar de på detaljer istället. Vette fan om jag tycker att det är rätt väg att gå, men det blir bättre screenshots, och då hurrar marketing. 60 fps gör inte heller att trailers ser bättre ut.

12
Skriv svar