Nyheter utan tydlig källa och annat.

Medlem
Nyheter utan tydlig källa och annat.

Många nyheter sista tiden har haft länken till källorna inbakad i nyhetstexten (eller ibland helt saknat källa) vilket gör det jobbigt om man vill läsa hela artikeln som det hänvisas till. I dagsläget måste man peka på varenda rödfärgat ord i hela nyheten för att se vilket som leder till den externa länk man är ute efter, om någon sådan ens existerar. Genom att tydligt länka till källan längst ner i nyheten med tjock röd text underlättar ni för era läsare och visar dessutom när riktig källa finns.

Dessutom tycker jag det börjar bli närmast generande när ni avslutar nästan varje nyheter med en fråga. Vitsen är väl antagligen att ni vill inbjuda till diskussion, men det måste väl finnas bättre sätt att göra det på än att klämma in det som en del av nyheten? Dessutom; var det verkligen så ont om kommentarer i nyheter innan ni kom på denna idé? Jag vill minnas att de nyheter som var intressanta och hade diskussionsunderlag även tidigare gav upphov till stora mängder kommentarer, utan dessa retoriska frågor i nyhetsslutet. Trappa ned, tycker jag.

Redaktör

Tydlig och konstruktiv feeback - tackar!

Vilken typ av länkning som är bäst - längst ner eller löpande i texten - är dels en smaksak, dels tycker jag det varierar beroende på vad det gäller (viktiga länkar passar bäst nertill, småsaker kan gärna ligga i brödtexten). Viktiga saker ska länkas tydligt, vi försöker bättra oss på den punkten. Däremot tycker jag inte att allt vi skriver om måste länkas iväg till en källa. Dagstidningar länkar så gott som aldrig
iväg utan nöjer sig med ett "uppger den och den." Vi/spelmedier länkar avsevärt friskare men jag tycker inte alltid att det är nödvändigt - utan att dunka mig själv i ryggen alltför mycket vill jag mena att vi är så etablerade att läsarna kan lita på att det vi skriver är sant.

Frågorna i slutet ska vi ta en diskussion om.


signatur
Medlem

Jag menar inte att er trovärdighet minskar utan källa - endast att det skulle bli lättare att se när källa finns eller inte, samt att det skulle underlätta att hitta länken till källan, om ni konsekvent länkade till den längst ner i nyheten. Ta återigen denna som exempel. Här tvingas man scrolla över alla nyckelord för att se vilken länk som går till källan. Man inser såklart efter en stunds tänkande vilken den korrekta länken borde vara, då ni knappast har ett Wiki-inlägg om Industrygamers. Det handlar väl egentligen om bekvämlighet, antar jag.

En annan lösning skulle såklart vara att ta bort alla andra länkningar i nyheten. Jag menar; man ser inte aftonbladet hetlänka till Iran så fort ordet dyker upp i en nyhet. De flesta läsare vet nog vilka Nintendo är och vad de gör.

Mvh

Antikvitet

Länkarna är ofta till för att snabbt hänvisa till mer läsning, snarare än att förklara vad ordet betyder.

En länk till Nintendo i brödtexten finns där för att underlätta för läsaren att hitta mer som är skrivet om Nintendo, vilket torde vara intressant även för de som faktiskt känner till Nintendo utan och innan.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

1
Skriv svar