Bygger för beta...

Medlem
Bygger för beta...

En sak som är väldigt dålig, det är att jag inte är så bra på att blogga... man måste typ vara aktiv - hela tiden. Vem har tid med det?

I alla fall, #hammerwatch, kom ju upp på steams greenlight för drygt en vecka sedan nu, 31 Jan för att vara exakt. Överlag väldigt bra reaktioner, på trailern - gameplay, grafik och musik. Vilket så klart är väldigt kul!

Greenlight med trailer

Just nu så jobbar vi på att ta fram en beta av första akten i spelet. Från början hade jag nog tänkt att alla skulle kunna få ta del av betan, men det blir nog allt för jobbigt att administrera det, med tanke på att vi bara är två som gör detta. Så målet är att skicka ut det till alla som mailat in och frågat om de får göra recensioner på youtube och så klart lite kompisar och så.

Det som är bra med en beta är att vi kan se om det tekniskt funkar för folk, just nu har ju spelet suttit bekvämt på några få datorer. Vi får veta lite hur prestandan kommer vara och så att det fungerar att spela online mellan olika nätverk och sådant. En annan sak som är bra att få veta är hur spelet spelar, för svårt eller för lätt, för komplicerat eller för simpelt.

--

Betan kommer innehålla det mesta vi vill få in i Akt 1 och visa i spelet, skall kunnas spelas 4st med olika inställningar för svårighet, både för SP och Coop, t ex delad mana. Man skall kunna köpa lite skills, döda en boss, lösa lite pussel och bara ha kul typ

Första akten, som jag tror jag nämt innan, kallas ju Prison, det är ett blått stentema, som jag gjorde med inspiration från Prince of Persia till SNES.

Det är tre banor och just nu så är två av dessa "helt" färdiga och jag jobbar på den tredje. Mitt mål är att försöka hålla alla banor ungefär lika stora genom hela spelet, med undantag den första banan, den är lite kortare just för att det är första banan i spelet.

Vi har ju inga "quests" i detta spelet, men för att i alla fall göra det lite intressant med någon form av mål, så har jag tänkt att man på varje bana skall klicka på en "bossknapp", som öppnar dörren till bossen.

Symbolen är nummer två i runskrift, det var för uppenbart att bara skriva "2", det passar ju inte alls in heller.

Har precis placerat ut försäljaren av defensiva förmågor på tredje våningen (bana 3), så nu finns det tre stycken, en på varje bana.

Den första affären säljer bland annat hastighet på spelaren, vilket man verkligen kommer vilja köpa. Vi har ju ingen sprint i detta, så att uppgradera hur snabbt man går känns alltid bra.

Det finns ju även mängder av knappar, pussel och hemligheter. Knappar kan ju göra massa saker, men det vanligaste är att de öppnar dörrar eller stänger av fällor just nu. I Akt 1 så finns det för nuvarande två st större pussel, som belönar på lite olika sätt när man klarat dessa. Det finns som sagt även hemligheter, av den mer klassiska stilen.

I det första skall man hitta vägen genom spikarna genom att slå av och på dessa via knapparna. I det andra skall man helt enkelt tända alla plattorna så att de lyser.

Genom att slå upprepade på den spruckna väggen så kommer den till slut att gå sönder.

Bokstaven "H" ligger halvdold inne i väggen där, precis som den övre hemligheten så är även detta är sådan klassisk sak, sett bland annat i Mega Man

Jag måste bara visa bossen som kommer finnas på en våning mellan Akt 1 och Akt 2, det är en stor sådan maggot, en drottning som ligger och föder mindre maggots, ibland så vaknar hon och skjuter ut gift i en ring runt sig.

Det är lite fel i animationen, den blinkande effekten kommer sedan bli giftet, dessutom kommer hon inte se ut som en cigarr som krösus skulle röka.

Skall se om att skapa ett inlägg lite mer om Greenlight sedan.

Tack och hej

#blogg


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Bygger för beta...

Påminner om minibossen från Diablo II och Act 2


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Medlem

Hur ska man göra för att ta del av betan?

Medlem
Skrivet av BadMrBox:

Hur ska man göra för att ta del av betan?

Tja, jag antar att man bara frågar mig?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av BadMrBox:

Hur ska man göra för att ta del av betan?

Tja, jag antar att man bara frågar mig?

Ja då gör jag det. Får jag testa på betan när den kommer?

Medlem
Skrivet av BadMrBox:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av BadMrBox:

Hur ska man göra för att ta del av betan?

Tja, jag antar att man bara frågar mig?

Ja då gör jag det. Får jag testa på betan när den kommer?

Jag vet inte om jag kan fixa det, men jag kan kolla med de som drar i trådarna.

Edit: Skojade bara Jo, jag kan kolla sedan, det är ett litet tag kvar, får återkomma!


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Körde betan i går med brorsan och sambo, riktigt roligt. Saknas mest bara lite GUI för att se vilka uppgraderingar man har/skills man har låst upp.

Vet inte hur mycket skills etc ni planerat för i hela spelet men vore ju riktigt trevligt om det fanns fler än de 3 man kan equippa så att man kan välja mellan ett par olika när man bygger sin karaktär så att säga.

Det som var mest förvirrande var dock att veta om servern faktistk var startad i det som var lobbyn. Var inte så tydligt och det krashade om man försökte joina spel som redan var igång. Men när vi väl listat ut att man var tvungen att gå med i spelet i lobbyn så funkade det utmärkt hela vägen till bossen.

Hoppas ni får det greenlightat, kommer köpa så fort jag kan


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

1
Skriv svar