Speldemos – skadligt för försäljningen?

Robot
Speldemos – skadligt för försäljningen?

Utvecklarna skulle tjäna mer på att låta spelarna se men inte röra, hävdar Jesse Schell.


Moderator | Testpilot
Speldemos – skadligt för försäljningen?

Jag föredrar alltid ett demo då jag kan testa spelet innan jag köper det. Tycker vi som handlar borde få ha den rätten sedan får EA, Activision och alla andra gnälla hur mycket de vill.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Orsaken till att dom är rädda är väl för att dom inte kan släppa skitspel som säljer bra längre (om dom har demo).
På sistone har det varit allt för många såna spel där massor av folk köpt spelet och sen har det visat sig vara totalt skräp.

Medlem

Kan det inte vara så att om man hade ett demo som krav.. skulle man ändå tanka hem och testa spel samt dela vidare i kopieringsvärlden? Kanske skulle spridningen minskas?

Varför inte släppa ett demo. Sen får man pröjsa för att spela vidare i fall man gillar det? Om man nu vill ha digitala spel då förstås vilket säkert inte alla vill ännu..


signatur

Den som har flest prylar när han dör vinner!

Redaktör
Ponny
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag föredrar alltid ett demo då jag kan testa spelet innan jag köper det. Tycker vi som handlar borde få ha den rätten sedan får EA, Activision och alla andra gnälla hur mycket de vill.

I princip håller jag med. Vi ska ha möjligheten att testa spelmekaniken.

Men å andra sidan, jag vill gärna se och höra så lite som möjligt angående dom titlar jag är mest pepp på. Det måste finnas lite mystik kring spelet kvar innan release.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Asså ett demo är oftast det som bestämmer om ett spel är värt att köpa! Ett spel kan se så sjukt bra ut på deras filmer och trailers men när man sen har köpt och startar spelet så upptäcker man hur mycket buggar, hur dålig gameplayn faktiskt är osv osv.
Att inte ha ett demo eller liknande är som att köpa en vara där dom säger att man ska få en sak men man får intrigen något HELT annat!

Medlem

Det beror helt på spelet.

Överhypade skitspel med snygg grafik säljer bättre om folk inte kan skala av det yttersta lagret av shiny graphics och sen se att det inte finns så mycket fräscht därunder.

Sen finns det spel som man bara uppslukas av och bara vill spela vidare när man väl fått ett smakprov av dem. Ta t.ex. The Walking Dead eller varför inte Minecraft som exempel på detta.

Själv tycker jag att man kan få en väldigt bra uppfattning om hur spelet är genom att kolla på någon som streamar eller en Let's Play. Då ser man ju rått, ofiltrerat gameplay från någon som inte försöker lura på en spelet.

För företagen är det såklart bättre att inte släppa demos då inte alla kommer gilla spelet, dom bryr sig inte vad man tycker om spelet utan vill bara ha pengar(utgivarna). Och att låta spelarna testa spelet så kanske vissa brister kommer upp.

Sen så gäller det att ha demot vid rätt tillfälle så att man både får testa striderna osv vid sitt rätta element samt bli lite teasad inför storyn utan att avslöja för mycket. Det finns demon som var väldigt dåliga fast spelet var i sig väldigt bra just för att man placerade det på fel ställe.

Personligen så vill jag ha demos tillgängligt men jag brukar inte köra demos så ofta ändå.

Medlem

Han får det att låta som om dom gör spelet och demot paralellt, inte att demot är en del av spelet som man plockar ur. Det låter väldigt kostigt, då demot borde kunna lyftas ur och inte behövs mycket mer utvecklingstid än att ändra vad som händer när demot tar slut (visa end-text istället för nästa bana) och kapa en del menyalternativ.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag föredrar alltid ett demo då jag kan testa spelet innan jag köper det. Tycker vi som handlar borde få ha den rätten sedan får EA, Activision och alla andra gnälla hur mycket de vill.

I princip håller jag med. Vi ska ha möjligheten att testa spelmekaniken.

Men å andra sidan, jag vill gärna se och höra så lite som möjligt angående dom titlar jag är mest pepp på. Det måste finnas lite mystik kring spelet kvar innan release.

Jo ett demo bör ju visa det väsentliga, alltså hur spelet spelas. Det behöver ju inte heller vara ett parti ur spelet utan kan vara ju vara byggt från grunden det också. Säg att God of War Demo med en liten arena där du får pröva på att slåss eller något.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

"Du menar att vi spenderar alla pengar på att göra ett demo varpå det halverar försäljningen?"

Hur kommer det sig?
80% utav alla demos som finns är oftast delar ur hela spelet ihopsnickrat, det kan ju inte ta för mycket arbetstimmar, att koda ihop det?

Förövrigt så är det inte ofta demos dyker upp längre, vilket är extremt dåligt, demon är (var en gång i tiden iallafall) menade att få sina "consumers" att köpa den färdiga produkten.

Nuförtiden ser vi "betor" istället som en marknadsploj, vilket är mindre trevligt. SJälvfallet finns det devs/publishers som faktiskt utnytjar betor som det skall utnyttjas (Planetside 2, GW 2 när de hade tidig stängd beta, för att nämna 2)

Och "köp för att testa" ska inte existera i ärlighetens namn.
Köper du en ny bil för att du har sett en video och läst om den, eller vill du provköra den först? Kanske inte den bästa parallelen men ni förstår vad jag menar.

*edit* Lite stavfel, hjärnan fungar inte utan kaffe

phi
Medlem

Skadligt för försäljningen av skitspel. Folk har möjlighet att testa skiten innan dom köper det.

Inte ett dugg skadligt för försäljningen av bra spel. Folk kommer att vilja ha mer och köper spelet.

Mer komplicerat än så är det inte.

Redaktör
Ponny
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jo ett demo bör ju visa det väsentliga, alltså hur spelet spelas. Det behöver ju inte heller vara ett parti ur spelet utan kan vara ju vara byggt från grunden det också. Säg att God of War Demo med en liten arena där du får pröva på att slåss eller något.

Precis!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jo, det är väl snarare bra att dåliga spel inte säljer pga hajpen, utan får kassa siffror som de förtjänar.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Lättare att marknadsföra ett skitspel genom flashiga CG-trailers än att spelare verkligen får spela spelet


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Är spelet bra så kvittar det ju om dom har ett demo eller inte.
Problemet ligger ju i när spelet inte är så bra. Spelar jag fd demot och inser att jag inte kommer köpa detta så är det ju ingen skada skedd, men om jag däremot köper ett helt spel utan att testat det och det är skit så har jag ju slängt pengarna i sjön samt att jag antagligen inte kommer köpa ett nytt spel från den utvecklaren.

Jag skulle vilja ser mer av konceptet: spela 30-60 minuter (beroende på spe)l. Är det bra tryck köp och bara fortsätt.

Inaktiv

Vet att det fungerar så här i många branscher, men det känns jävligt att de ska behöva lura bort exemplar av sina spel. Man får intrycket att de själv inte tror på sin produkt om de säger att ett demo skulle halvera försäljningen. Lite "Äh, det här var ett jävligt dåligt spel. Vi måste hitta på nått..."

Jag inser att det är en bra strategi oavsett hur spelet förväntas sälja. Men jag vill se mer av utvecklarna och spelentusiasterna och mindre av affärsmännen och Farbror Joakims.

Medlem

Jättebra för konsumenterna om demo släpps, känns också att utvecklarna litar mer på sin produkt.
För företaget är det bäst om ingen får spela spelet innan release.
/thread

Medlem

Om spelare tröttnar efter att ha spelat ett demo så kanske det säger något om spelets dåliga kvalitet? Har köpt många spel efter att ha spelat betor och demos. Har även köpt ett par spel som inte hade demos och som visade sig vara totalt skit.

Medlem

Hmm, är det bara jag som hör varningsklockor för spel från Schell Games? Ett bra spel tål en demo då den lär skapa ett begär och intresse för mer (kommer ihåg BF 2142 - jäklar vad såld jag blev på BF då). Spelhus som vet med sig att de inte skapat nått bra vill väl kanske inte skylta med det så de behöver hype, så in min värld är en vettig demo en kvalitetstämpel på utvecklarna.

Medlem

Det känns lite som att köpa en bil utan att få provköra eller ens se den i verkligheten.

Medlem

Dåliga spel skadas av demos, Bra spel säljer sig själv

Medlem

Givetvis säger han "gör inte demos av era skitspel för då märker ju folk att det är skit". Han är en av dessa pengahungriga luredrejare vi avskyr så mycket.

Bra spel säljer mer av demos. Dom som säger något annat tror att folk resonerar "fan vilket bra spel, det här tänker jag inte köpa". Jag har köpt flertal spel som jag aldrig fått upp ögonen för om jag inte testat demo.

Skrivet av MatsDahlgren:

Hmm, är det bara jag som hör varningsklockor för spel från Schell Games?

Alla här är skepiska. Så inte bara du.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

ja kolla alien spelet, dom släppte bara några få trailers och gameplay videos innan release och spelet suger balle... köpa grisen i säcken är det värsta som finns

Medlem

Precis som för musik, tycker jag man ska få ha rätt å provlyssna. Hur ska man annars veta om man kommer gilla musiken i fråga?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Inaktiv

Det är ju skillnad på demos idag och demos för 5-10 år sedan. Spelen har helt enkelt blivit sämre!

Medlem

Jag hade förmodligen aldrig köpt Aliens: Colonial Marines om ett demo på PC hade funnits... jävlar alltså vilka bortkastade pengar!

k3m
Medlem

Om det är ett dåligt spel så minskar försäljningen. Är det ett bra spel så ökar försäljningen. Sen finns det andra faktorer också. Men i huvudsak ska det vara så.

Medlem

"Se men inte röra" är konceptet dom följer just nu. Dom hajpar upp spelen så att folk ska vilja köpa det, sen släpps spelet och det visar sig att det oftast är rent SKRÄP som släppts. Förr släpptes det i princip ALLTID ett demo före release. Battlefield-serien hade troligtvis inte varit där den är idag, utan demos för BF1942, BF2 och 2142. Vill minnas att MP-demot till BF1942 spelades i tusentals timmar av massor av spelare, även -efter- att fullversionen hade släppts.

Med tanke på alla skit spel som släppts, så är inte jag ett dugg ledsen när/om jag piratar ett spel. Jag piratar oftast för att kunna TESTA spelet. Om det är skit, så slänger jag det i papperskorgen, ingen skada skedd. Tänker då inte lägga ut 4-500kr per spel, när det finns fler skit spel än bra spel.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Har ärligt talat inte spelat en demo på rejält länge, men om jag skulle göra det vore det för att testa om min dator klarar av kraven med någorlunda bra fps.

Men samtidigt så kan jag tro på detta för vissa spel, om ett spel har fått ett väldigt bra ryckte så lär man vilja pröva det, och finns det inget demo då så kanske vissa köper det. Personligen tror jag det bara leder till folk piratar det istället, om man nu inte kan bilda sig en bra uppfattning på annan väg, vilket är ganska enkelt idag i och med sidor som FZ och youtube.

Jag vetefan, förutom att pröva om ett spel kommer fungera på ens dator så känns faktiskt demos överflödiga, i alla fall för mig.

Skriv svar