Tjurfäktning

Medlem
Tjurfäktning

Tänkte starta en tråd med en text som en bekant åt mig skrev på Facebook:

Kvällstidningarna varnar för "starka bilder" när de visar en videosnutt där matadoren Julio Aparicio stångas av en stor tjur på Las Ventas tjurfäktningsarena i Madrid. När jag tittade, tyckte jag inte alls att det var starka bilder. Tvärtom fick Aparicio en välförtjänt behandling när tjuren med ett av hornen genomborrar Julio Aparicios käke underifrån.

Kraften i tjurens efterföljande lyft är så stor att matadoren slits upp från marken. Assistenter på arenan springer fram till tjuren och får upp matadoren på benen igen. Medan djuret avlivas leds matadoren ut från arenan. I natt opererades Julio Aparicio två gånger för skador i käken, halsmandlarna och tungan.

Mina gratulationer till tjuren, som med skynket framför ögonen ändå måttar så bra. Tjurfäktning är en efterbliven och grym sed, som snarast borde förbjudas på global nivå. Den som plågar och retar en stor tjur måste inse att det är kraftfulla och farliga djur, som har fått dödliga horn att försvara sig och sin avkomma med. Det är patetiskt att en vuxen karl måste visa sin manlighet på så töntigt sätt, istället för att använda sin mognad till att känna empati och respekt för andra livsformer.

Det hade varit bättre att de tagit ut tjuren och gett den en belöning, och avlivat Julio Aparicio istället. För han gjorde fel, men tjuren gjorde rätt. 1-0 till tjuren! Må den ha saftiga betesängar i tjurarnas himmel, fri från tjurfäktningsidioter!

Medlem

Orka sitta på kulturmoralistisk tron hela dagarn?
Vad har vi(du) för rätt att sitta här hemma i våra (din)soff(a)or och döma ut varje form av folklig företeelse som är "konstig" i våra ögon?

Att dödandet av en tjur under rituella former är en sed som förekommit runt medelhavet sen Före Kristus är något som är relevant för trpden, men själva diskussionen kan tas annanstans.

Ska man vara sån kan man börja med att hacka på Midsommar.
Jagmenar...dansa runt en gigantisk symbolistisk penis?
Surströmming?...äta jäst fisk? wtf?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Rätt åt den jäveln (Julio Aparicio)
"You mess with the bull, you get the horns" -ere inte så man säger?


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

Rätt åt den jäveln (Julio Aparicio)
"You mess with the bull, you get the horns" -ere inte så man säger?

Så det är numera legio att häckla en individ för dess kultur?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Om kulturen går ut på att plåga djur, förtrycka kvinnor eller andra inhumana saker så anser jag att det är vår plikt att fördöma detta.

Medlem

Jag förstår inte varför man alltid ska tro att sin egna kultur är så överlägsen och alla andra måste böja sig efter den kultur man själv följer, är vi inte bättre människor så att vi kan acceptera andra människor och deras synsätt?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Om kulturen går ut på att plåga djur, förtrycka kvinnor eller andra inhumana saker så anser jag att det är vår plikt att fördöma detta.

Det får stå för dig.
Själv fördömer jag starkt det här att dansa runt en jättelik blomsterprydd fallossymbol.
Och som jag sa, det rituella dödandet av en tjur har u medelhavsländerna mycket stark rotning.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Greger:

Jag förstår inte varför man alltid ska tro att sin egna kultur är så överlägsen och alla andra måste böja sig efter den kultur man själv följer, är vi inte bättre människor så att vi kan acceptera andra människor och deras synsätt?

Ska vi acceptera andra människors synsätt när de avrättar homosexuella och våldtagna kvinnor? Ska vi acceptera andra människors synsätt när det är tillåtet i lagen att plåga djur?

Då kan vi lika gärna avskaffa alla människorätts- och djurrättsorganisationer.

Skrivet av Nestor:

Det får stå för dig.
Själv fördömer jag starkt det här att dansa runt en jättelik blomsterprydd fallossymbol.
Och som jag sa, det rituella dödandet av en tjur har u medelhavsländerna mycket stark rotning.

Att dansa kring en fallossymbol skadar ingen. -_- Om de istället för att plåga djur hade matat djuren eller dansat kring ett tjurhorn så hade det ju varit en annan sak.

Det handlar inte om kulturer - det handlar om att värna om djurs och människors rättigheter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Mikaelh:

Om kulturen går ut på att plåga djur, förtrycka kvinnor eller andra inhumana saker så anser jag att det är vår plikt att fördöma detta.

Det får stå för dig.
Själv fördömer jag starkt det här att dansa runt en jättelik blomsterprydd fallossymbol.
Och som jag sa, det rituella dödandet av en tjur har u medelhavsländerna mycket stark rotning.

Har du rätt att fördöma den svenska traditionen, men inte Mikaelh tjurfäktningstraditionen?

Själv fördömer jag tjurfäktningen. Helt enkelt för att jag anser att det är djurplågeri. Precis som rodeo i USA. Precis som tuppfäktning.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Kvällstidningarna varnar för "starka bilder" när de visar en videosnutt där matadoren Julio Aparicio stångas av en stor tjur på Las Ventas tjurfäktningsarena i Madrid. När jag tittade, tyckte jag inte alls att det var starka bilder. Tvärtom fick Aparicio en välförtjänt behandling när tjuren med ett av hornen genomborrar Julio Aparicios käke underifrån.

Does not follow. Bilderna kan fortfarande vara känsliga oavsett om behandlingen är välförtjänt eller inte. Här ser vi en man genomborras av ett horn (och kanske även en tjur dödas?), det finns säkert många som föredrar att slippa se sådant.

Medlem
Skrivet av TobbeW:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Mikaelh:

Om kulturen går ut på att plåga djur, förtrycka kvinnor eller andra inhumana saker så anser jag att det är vår plikt att fördöma detta.

Det får stå för dig.
Själv fördömer jag starkt det här att dansa runt en jättelik blomsterprydd fallossymbol.
Och som jag sa, det rituella dödandet av en tjur har u medelhavsländerna mycket stark rotning.

Har du rätt att fördöma den svenska traditionen, men inte Mikaelh tjurfäktningstraditionen?

Själv fördömer jag tjurfäktningen. Helt enkelt för att jag anser att det är djurplågeri. Precis som rodeo i USA. Precis som tuppfäktning.

Tja, eftersom det tydligen ändå är legit att fördöma kulturella företeelser så tog jag den som ligger närmast till hands.
Men det är fortfarande i min mening fel att utgå ifrån sin egen kulturs "överlägsenhet" när man jämför med andra.
Motsägelsefullt?
Visst kan det förefalla så?
Är det ett problem för mig att det är motsägelsefullt? Nope, jag har klart för min skiljelinje.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Jag fattar inte varför alla vänsterkramare måste sätta stämpeln "kultur" på allt. -_-

Tråden handlar inte om kultur. Jag nämnde aldrig Sveriges kultur. Det är inte en kulturjämförelse. Ser ni ordet kultur nånstans? *Suck*

Kort och gott handlar det om att det är sjukt att plåga djur.

Om man stämplar något som "kulturellt" - är det då okej, oavsett om det handlar om att tortera människor och djur?

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Jag fattar inte varför alla vänsterkramare måste sätta stämpeln "kultur" på allt. -_-

Såklart. Onda onda vänsterpack
Din reaktion får väl ses som konsistent med hur
bourgeoisien brukar reagera såfort någon inte håller med.

Skrivet av Mikaelh:

Tråden handlar inte om kultur. Jag nämnde aldrig Sveriges kultur. Det är inte en kulturjämförelse. Ser ni ordet kultur nånstans? *Suck*

Jo, den gör det. Problemet är att du inte inser det från första början.
Återigen återkommer jag till det kulturella och historiska arvet att slåss mot tjurar i länderna runt medelhavet.

Min diskussion avser inte att behandla rätt och fel i den bemärkelsen du försöker vidhäfta den, utan huruvida det är rätt eller fel att sätta sin egen kultur som måttstock.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Jag förstår mig verkligen inte på hur "vänsterpacket" tänker. Ni säger er värna om alla människors lika värde men så gillar ni förtryckande religioner, förtryckande "kultur" och så vidare.

Kultur är bara ett människopåhitt som betyder "något man gjort i ett område länge". Det gör inte djurplågeri eller avrättande av våldtagna kvinnor bättre.

Då kan vi lika gärna börja med häxbränning i Sverige igen.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Jag förstår mig verkligen inte på hur "vänsterpacket" tänker. Ni säger er värna om alla människors lika värde men så gillar ni förtryckande religioner, förtryckande "kultur" och så vidare.

Kultur är bara ett människopåhitt som betyder "något man gjort i ett område länge". Det gör inte djurplågeri eller avrättande av våldtagna kvinnor bättre.

Då kan vi lika gärna börja med häxbränning i Sverige igen.

Huruvida jag skulle vara vänster eller höger l,mnar jag öppet för diskussion. Om du känner att det ger dig glädje och mening att anse mig vara vänster så unnar jag dig glädjen du får av den illussionen.

Häxeri är idag inte straffbart, eller försökte du vara lite lustig?

Du anklagar vänsterpacket för att lägga rabarber på kulturbegreppet, men likväl så anser du att din egen definition är det enda korrekta.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Jag tycker att det hela om just tjurfäktning är både fascinerande men extremt onödigt då det kostar djurliv och ibland människoliv och allt för ett nöje, tjurfäktarna har ju gett sin in i leken så dem får absolut ta och skylla sig själv om dem skadar sig, detta är ju dock inget djuret har valt utan den har blivit tvingad till att stå som nöje för oss människor, det är ju detta som gör det extremt orättvist och en aning barbariskt

men jag måste erkänna att jag finner det fascinerande med en "lek" gällande liv och död hur extremt det än låter, men det rättfärdigar inte dödandet av oskyldiga djur och hur fascinerad jag än blir så är det fortfarande något som jag faktiskt tycker är fel och det finns ju absolut också roligare nöjen än att se en tjur bli retad och mobbad för sedan bli spetsad

så jag antar att jag är aning dubbelmoralisk gällande detta


signatur

Suup homie

Medlem

Givetvis får han skylla sig själv, men tjurfäktning är en kulturskatt som Spanien bör ta väl hand om. Kultur är identitet och gemenskap, och detta är något som är väldigt viktigt för många människor.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

En till tråd där Mikaelh anser sig ha tolkningsföreträde över andra människor och där alla som inte håller med till 100% blir kallade "kommunister", "vänsterpack", "PK-maffian", m.fl?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Jag sa enbart "vänstern".

Gillar inte hur vänstern alltid ska komma och göra kultur av alla frågor och därmed justifiera människoförtryck och djurplågeri. Varför vill man göra det? Ingen aning faktiskt.

Medlem

Så du menar att tjurfäktning inte hör till kultur?

Medlem
Skrivet av båtsman:

Så du menar att tjurfäktning inte hör till kultur?

Jag struntar fullständigt i vad som kallas kultur och inte. Man kan inte justifiera saker genom att kalla det kultur.

Det är min poäng.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Jag struntar fullständigt i vad som kallas kultur och inte.

Gör inte det, förståelse för olika fenomen är viktigt. Kultur påverkar vårt synsätt och agerande och är inte något man ska strunta i.

Medlem

Du glömde dom andra viktigare delarna av mitt inlägg.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Du glömde dom andra viktigare delarna av mitt inlägg.

Nej, det gjorde jag inte. Jag tyckte inte det var värt att kommentera bara.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Jag sa enbart "vänstern".

Skrivet av Mikaelh:

Jag förstår mig verkligen inte på hur "vänsterpacket" tänker.

Medlem

Hoppade in här och trodde att det skulle handla mer om hur elakt tjurfäktning är, men kommentarerna verkar gå mer åt kultur/ickekultur/politik/symbolik.

Tycker inte det är "rätt åt" matadoren att skadas sådär, men med tanke på vad tjurfäktning går ut på och vad de faktiskt gör mot djur(en) så är det väl inte oväntat att sådant kan hända. Eller ännu värre skador.
Shower/underhållning där djur (eller människor) blir skadade, plågade och/eller stressade är inte okej.

Medlem

Jag tycker att tortyr och avrättning av djur för underhållning är förkastligt oavsett om det kulturellt betingat eller ej.

Jag tror även att det egentligen är allt som mikaelh egentligen ville ha sagt, men att han känner en viss hämndkänsla mot den dåvarande matadoren. Ungefär som om en bild på ett barn som kastrerar en pedofil under akten.

Medlem
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av Mikaelh:

Jag sa enbart "vänstern".

Skrivet av Mikaelh:

Jag förstår mig verkligen inte på hur "vänsterpacket" tänker.

Det var Nestor som skrev "vänsterpack" därav mina citattecken i mitt inlägg. Var inte det ganska uppenbart?

Skrivet av Etthundra:

Hoppade in här och trodde att det skulle handla mer om hur elakt tjurfäktning är, men kommentarerna verkar gå mer åt kultur/ickekultur/politik/symbolik.

Visst är det komiskt?

Sen, som sagt, citerade jag en bekant. Jag skulle inte valt så starka ord, men jag håller ändå med.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Zymac:

Rätt åt den jäveln (Julio Aparicio)
"You mess with the bull, you get the horns" -ere inte så man säger?

Så det är numera legio att häckla en individ för dess kultur?

VADFAN har kultur med saken att göra? INTE ETT JÄVLA DUGG!

Skulle vara precis lika jävla rätt åt honom om han var slakteriarbetare/mjölkbonde/hundfrisör/vafansomhelst som plågade djuren till döds i underhållningssyfte.

Intefan är det INTE djurplågeri bara för att dom sysslat med det i alla tider och kallar det "kultur".


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Det är visst kultur. En kultur kan innehålla djurplågeri.

Skriv svar