Speldemos – skadligt för försäljningen?

Inaktiv
Skrivet av purjo:

Jag är väldigt glad att till exempel Space Marine hade ett demo för då insåg jag hur enformigt det skulle bli med hela spelet och avstod därför från att köpa det. Hade det inte haft ett demo hade jag nog köpt spelet och blivit mäkta besviken så hans teori kan nog stämma men det är tarvligt mot spelarna att inte göra ett demo.

Single player må ha varit en smula enformigt. Men spelet var helt klart värd prislappen bara för multiplayer och kunna göra sin space/chaos marine så som man ville. Spelar det än idag nån gång i veckan sedan det kom ut.


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem

Om de gjorde bättre spel hade de inte behövt oroa sig för att spel skulle "halvera" deras försäljning.

Medlem

Skapar man ett spel och lägger ut en massa speltrailers så anser jag att även demos ska släppas. Speltrailers är ofta vridna och visar sällan hur det verkligen ÄR när man spelar. Får man spela demo så kan man utgå från om det kommer vara bra eller inte.

Skapar man därimot spel utan en massa hype, istälelt med en massa hysh hysh, så anser jag att demo inte krävs. För då lägger de inte ut nånting som representerar spelet och som kan lura oss att tro att spelet ska vara på ett sätt som det sedan inte är.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Demo är troligen det viktigaste innan man köper ett spel. Själv har jag inte köpt allt för många spel längre. Och ifall jag nu gör det ser jag till att prova det. Även om det är på mindre lagliga sätt.


signatur

Idono. That's me!

Inaktiv

Här tycker jag att man ska ge Microsoft lite "cred". Alla digitala Xbox-spel (360, Win8 och WP8 ), måste ha ett demo eller provperiod. Så Xbox-spelare behöver inte oroa sig för den här tölpen.

Medlem

Jag ser det som en självklarhet att det borde finnas demo till de flesta spel. Om du ska köpa en bok läser du antingen på baksidan, ett gratis kapitel ur boken eller en skriven recension. Ska du köpa en film, antingen på bio eller annat format, så ska man naturligtvis se en trailer för att skapa sig en uppfattning. Vad gäller spel vill du naturligtvis spela en bit av spelet för att skapa dig en uppfattning.

Av alla de smakprov som finns så anser jag att smakprovs-mediet skall vara detsamma som mediet man är intresserad av.

Naturligtvis ska man även se till skriva eller filmatiserade recensioner vad gäller film och spel.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Finns det inget demo till ett spel jag funderar på att köpa så laddar jag bara helt enkelt ner det och ser om det är något att ha. Är det det så blir det ett köp, annars så nej tack och där har man sparat ett x antal hundralappar.

Det är en dyr produkt och jag vill veta vad jag köper för gillar jag det inte så är det ju fan kört, kan ju inte få tillbaka pengarna mer eller mindre. Så är dom rädda för att folk inte ska köpa deras spel så kan dom ju sluta göra skitspel och lyssna på köparna för en gångs skull.

k3m
Medlem
Skrivet av Thunde:

Nya spel är så korta att de inte kan ha demo's för då hinner man klara ut spelet. Sen är de flesta nya spel bara skrot så med ett demo får de inte sälja det riktiga spelet.

Hah! Bästa inlägget någonsin

Medlem

Kanske demos förskräcker vissa, men för mig har demos ofta fått mig mer intresserade och bli lugn. Dragon's Dogma var ett sånt spel jag verkligen var glad över att där var ett demo på.

Men det kan ju gå åt andra hållet också. Jag och min bror har den åsikten att om spelutvecklarna inte vågar släppa ett demo, då är de inte tillräckligt självsäkra med sin egen produkt och då anar vi ugglor i mossan.

k3m
Medlem
Skrivet av WolfGrin:

Finns det inget demo till ett spel jag funderar på att köpa så laddar jag bara helt enkelt ner det och ser om det är något att ha. Är det det så blir det ett köp, annars så nej tack och där har man sparat ett x antal hundralappar.

Det är en dyr produkt och jag vill veta vad jag köper för gillar jag det inte så är det ju fan kört, kan ju inte få tillbaka pengarna mer eller mindre. Så är dom rädda för att folk inte ska köpa deras spel så kan dom ju sluta göra skitspel och lyssna på köparna för en gångs skull.

Ja, det är fruktansvärt hur de blåser oss spelare. Ingen skulle köpa en ny bil exempelvis förrän man provkört den. Jaja, en bil är mycket dyrare o.s.v. Däremot så är det samma princip. Och för en liten palt är 400sek mycket pengar.

k3m
Medlem
Skrivet av Waliant:

Jag ser det som en självklarhet att det borde finnas demo till de flesta spel. Om du ska köpa en bok läser du antingen på baksidan, ett gratis kapitel ur boken eller en skriven recension. Ska du köpa en film, antingen på bio eller annat format, så ska man naturligtvis se en trailer för att skapa sig en uppfattning. Vad gäller spel vill du naturligtvis spela en bit av spelet för att skapa dig en uppfattning.

Av alla de smakprov som finns så anser jag att smakprovs-mediet skall vara detsamma som mediet man är intresserad av.

Naturligtvis ska man även se till skriva eller filmatiserade recensioner vad gäller film och spel.

Underbart inlägg. Verkligen tänkvärt. Ta nu åt er alla spelnördar, så vi får en förändring och rättvisa.

Medlem

Släpper man ett spel som håller klass så har man inget att förlora/oroa sig över ett demo, tvärtom skulle jag vilja påstå.
Däremot ifall man vet med sig att spelet man ska släppa är av så dålig kvalitet, så otroligt dåligt och tråkigt, ja då har man säkert allt att förlora på att släppa ett demo.
Tycker att uttalandet låter som det kommer ifrån en pengahungrig medelmåtta med avsikt att kränga skitspel på löpande band.


signatur

Wasted.White.Boys

Inaktiv

Finns det inget demo, laddas det ner pirat. Med dagens giriga tillverkare som helt skiter i kvalitén, tänker jag som konsument, inte köpa grisen i säcken. Den ända gången som ett spel tar illa av ett demo, är om demot är lika värdelöst som den riktiga produkten.

Medlem

tror jag talar för många när jag säger att dagens PC demo är att piratkopiera spelet och spela nån timme, är det vettigt så köper man det

något utvecklare inte verkar se är att, levererar man ett bra spel så kommer folk att köpa det, det går inte att förinta piratkopiering men det går att minska den avsevärt.

Medlem

Snart kommer dom släppa demos som DLC's, så du måste först köpa spelet för att sedan få tillgång till extra content som att spela den där grymma banan i en demo version istället..


signatur

"Da Funk Back To Da Punk"

Moderator | Testpilot
Skrivet av showerguy:

Det är ju skillnad på demos idag och demos för 5-10 år sedan. Spelen har helt enkelt blivit sämre!

Jag skulle vilja hålla med, men det finns så många ur dåliga spel från äldre dar att det är otroligt... Många spel som släppts nu för tiden tycker jag oftast har varit dugliga. Långt ifrån lika skit som många kunde vara på Atari-SNES tiden.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Skadligt för försäljning... om man säljer kassa spel...

Medlem

Med dagens konkurrens så är det svårt att sälja spel på sina egna meriter om det inte är en uppföljare på en populär serie eller om det inte kommer från en väldigt erkänd studio.

Varför ska man chansa på ett potentiellt skräpspel när det finns så många bra alternativ?

Så visst har man ett dåligt spel lär det inte sälja bättre med ett demo, men lär ju inte sälja bättre utan heller.

För övrigt tror jag att reviews har större påverkan än demos.

Medlem

Beror väl på om spelet är bra eller dåligt?

Medlem

men snälla dö...

Medlem

Skulle det inte vara najs om man gjorde demon som inte innehåll nåt av singleplayer story men representerade gameplayet man får i helhet? Ett bra demo kan skjuta försäljningen till top men ett dåligt demo kan också skrämma bort potentiella spelare som hade kanske gillat spelet om dem kört spelet och inte ett dåligt demo.

Demo:s är ju bara ytterligare en risk i försäljning och det är risken dem vill sänka. Med andra ord de bryr sig om inkomsten mer är att ge ut en bra spelupplevelse. Men snälla kom ihog att många spelutvecklare är inte dem som säljer spelet utan bara dem som skapar det.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kokuei:

Mycket bra video!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Därför ska vi ha demos, något som ser bra ut på video/screenshots men var allt annat än spelbart vid release.

http://www.youtube.com/watch?v=jYkqYWYuyAI

Medlem

Jag håller fullständigt med om att samtliga spel borde erbjuda demos. Som många säger så vill man inte lägga 700kr på ett skitspel.

Jag undrar dock hur många laddar ner spel olagligt för att kunna testa innan man köper?

Medlem

Demos är grymt bra och sätter press på utvecklarna, ifall dem gör ett dåligt spel och det visas i demot, då är dem körda, annars får dem pengar och kunder känner sig lurade och efter det så är dem körda ändå, men fått någon form av cash.

Nej Demos ska det vara + kvalité spel = bra försäljning

Medlem

När jag har lirat ett demo av ett spel som jag har pre-order på brukar de vara att man avbeställer på grund av att spelet är i så kass skick att man tappar lusten att en packa upp spelet när man fått de. Dagens spel känns mer som Alpha vid release inte många spel som är ready for release.

Medlem

Utan demo kan de hype:a upp varenda titel till himmelriket, locka in förbokningar och annat som gör aktieägarna glada - oberoende av hur bra spelet ens är.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Utan demo kan de hype:a upp varenda titel till himmelriket, locka in förbokningar och annat som gör aktieägarna glada - oberoende av hur bra spelet ens är.

Eller så köper man en pc tankar spelet testar det, känner du dig inte lurad och det är som sades innan, köper du det.

Skrivet av Redstar:

Det känns lite som att köpa en bil utan att få provköra eller ens se den i verkligheten.

Mamma har köpt en bil utan att provköra den, hon hann knappt se den innan. :/

Medlem

Att släppa en demo på ett spel tror jag ger lika många fler som färre köpare.

Skriv svar