Speldemos – skadligt för försäljningen?
Jag är väldigt glad att till exempel Space Marine hade ett demo för då insåg jag hur enformigt det skulle bli med hela spelet och avstod därför från att köpa det. Hade det inte haft ett demo hade jag nog köpt spelet och blivit mäkta besviken så hans teori kan nog stämma men det är tarvligt mot spelarna att inte göra ett demo.
Single player må ha varit en smula enformigt. Men spelet var helt klart värd prislappen bara för multiplayer och kunna göra sin space/chaos marine så som man ville. Spelar det än idag nån gång i veckan sedan det kom ut.
ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD
Skapar man ett spel och lägger ut en massa speltrailers så anser jag att även demos ska släppas. Speltrailers är ofta vridna och visar sällan hur det verkligen ÄR när man spelar. Får man spela demo så kan man utgå från om det kommer vara bra eller inte.
Skapar man därimot spel utan en massa hype, istälelt med en massa hysh hysh, så anser jag att demo inte krävs. För då lägger de inte ut nånting som representerar spelet och som kan lura oss att tro att spelet ska vara på ett sätt som det sedan inte är.
Everybody needs help.
Jag ser det som en självklarhet att det borde finnas demo till de flesta spel. Om du ska köpa en bok läser du antingen på baksidan, ett gratis kapitel ur boken eller en skriven recension. Ska du köpa en film, antingen på bio eller annat format, så ska man naturligtvis se en trailer för att skapa sig en uppfattning. Vad gäller spel vill du naturligtvis spela en bit av spelet för att skapa dig en uppfattning.
Av alla de smakprov som finns så anser jag att smakprovs-mediet skall vara detsamma som mediet man är intresserad av.
Naturligtvis ska man även se till skriva eller filmatiserade recensioner vad gäller film och spel.
Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW
Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''
Finns det inget demo till ett spel jag funderar på att köpa så laddar jag bara helt enkelt ner det och ser om det är något att ha. Är det det så blir det ett köp, annars så nej tack och där har man sparat ett x antal hundralappar.
Det är en dyr produkt och jag vill veta vad jag köper för gillar jag det inte så är det ju fan kört, kan ju inte få tillbaka pengarna mer eller mindre. Så är dom rädda för att folk inte ska köpa deras spel så kan dom ju sluta göra skitspel och lyssna på köparna för en gångs skull.
Kanske demos förskräcker vissa, men för mig har demos ofta fått mig mer intresserade och bli lugn. Dragon's Dogma var ett sånt spel jag verkligen var glad över att där var ett demo på.
Men det kan ju gå åt andra hållet också. Jag och min bror har den åsikten att om spelutvecklarna inte vågar släppa ett demo, då är de inte tillräckligt självsäkra med sin egen produkt och då anar vi ugglor i mossan.
Finns det inget demo till ett spel jag funderar på att köpa så laddar jag bara helt enkelt ner det och ser om det är något att ha. Är det det så blir det ett köp, annars så nej tack och där har man sparat ett x antal hundralappar.
Det är en dyr produkt och jag vill veta vad jag köper för gillar jag det inte så är det ju fan kört, kan ju inte få tillbaka pengarna mer eller mindre. Så är dom rädda för att folk inte ska köpa deras spel så kan dom ju sluta göra skitspel och lyssna på köparna för en gångs skull.
Ja, det är fruktansvärt hur de blåser oss spelare. Ingen skulle köpa en ny bil exempelvis förrän man provkört den. Jaja, en bil är mycket dyrare o.s.v. Däremot så är det samma princip. Och för en liten palt är 400sek mycket pengar.
Jag ser det som en självklarhet att det borde finnas demo till de flesta spel. Om du ska köpa en bok läser du antingen på baksidan, ett gratis kapitel ur boken eller en skriven recension. Ska du köpa en film, antingen på bio eller annat format, så ska man naturligtvis se en trailer för att skapa sig en uppfattning. Vad gäller spel vill du naturligtvis spela en bit av spelet för att skapa dig en uppfattning.
Av alla de smakprov som finns så anser jag att smakprovs-mediet skall vara detsamma som mediet man är intresserad av.
Naturligtvis ska man även se till skriva eller filmatiserade recensioner vad gäller film och spel.
Underbart inlägg. Verkligen tänkvärt. Ta nu åt er alla spelnördar, så vi får en förändring och rättvisa.
Släpper man ett spel som håller klass så har man inget att förlora/oroa sig över ett demo, tvärtom skulle jag vilja påstå.
Däremot ifall man vet med sig att spelet man ska släppa är av så dålig kvalitet, så otroligt dåligt och tråkigt, ja då har man säkert allt att förlora på att släppa ett demo.
Tycker att uttalandet låter som det kommer ifrån en pengahungrig medelmåtta med avsikt att kränga skitspel på löpande band.
Wasted.White.Boys
tror jag talar för många när jag säger att dagens PC demo är att piratkopiera spelet och spela nån timme, är det vettigt så köper man det
något utvecklare inte verkar se är att, levererar man ett bra spel så kommer folk att köpa det, det går inte att förinta piratkopiering men det går att minska den avsevärt.
Det är ju skillnad på demos idag och demos för 5-10 år sedan. Spelen har helt enkelt blivit sämre!
Jag skulle vilja hålla med, men det finns så många ur dåliga spel från äldre dar att det är otroligt... Många spel som släppts nu för tiden tycker jag oftast har varit dugliga. Långt ifrån lika skit som många kunde vara på Atari-SNES tiden.
Med dagens konkurrens så är det svårt att sälja spel på sina egna meriter om det inte är en uppföljare på en populär serie eller om det inte kommer från en väldigt erkänd studio.
Varför ska man chansa på ett potentiellt skräpspel när det finns så många bra alternativ?
Så visst har man ett dåligt spel lär det inte sälja bättre med ett demo, men lär ju inte sälja bättre utan heller.
För övrigt tror jag att reviews har större påverkan än demos.
Skulle det inte vara najs om man gjorde demon som inte innehåll nåt av singleplayer story men representerade gameplayet man får i helhet? Ett bra demo kan skjuta försäljningen till top men ett dåligt demo kan också skrämma bort potentiella spelare som hade kanske gillat spelet om dem kört spelet och inte ett dåligt demo.
Demo:s är ju bara ytterligare en risk i försäljning och det är risken dem vill sänka. Med andra ord de bryr sig om inkomsten mer är att ge ut en bra spelupplevelse. Men snälla kom ihog att många spelutvecklare är inte dem som säljer spelet utan bara dem som skapar det.
Jag rekommenderar: http://www.penny-arcade.com/patv/episode/demo-daze
Mycket bra video!
Därför ska vi ha demos, något som ser bra ut på video/screenshots men var allt annat än spelbart vid release.
Demos är grymt bra och sätter press på utvecklarna, ifall dem gör ett dåligt spel och det visas i demot, då är dem körda, annars får dem pengar och kunder känner sig lurade och efter det så är dem körda ändå, men fått någon form av cash.
Nej Demos ska det vara + kvalité spel = bra försäljning
När jag har lirat ett demo av ett spel som jag har pre-order på brukar de vara att man avbeställer på grund av att spelet är i så kass skick att man tappar lusten att en packa upp spelet när man fått de. Dagens spel känns mer som Alpha vid release inte många spel som är ready for release.
Utan demo kan de hype:a upp varenda titel till himmelriket, locka in förbokningar och annat som gör aktieägarna glada - oberoende av hur bra spelet ens är.
"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/
Utan demo kan de hype:a upp varenda titel till himmelriket, locka in förbokningar och annat som gör aktieägarna glada - oberoende av hur bra spelet ens är.
Eller så köper man en pc tankar spelet testar det, känner du dig inte lurad och det är som sades innan, köper du det.
Att släppa en demo på ett spel tror jag ger lika många fler som färre köpare.