Aliens: Colonial Marines

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Ztreek:

Det e inte ens gearbox som gjort spelet.
Det 3-4 andra företag.

Fast jag håller med TB´s Content Patch : Ep. 046 här, Gearbox hade ett avtal med Sega och de valde att satsa på Borderlands 2 och istället låta andra göra Aliens. För mig påverkar detta utan tvekan vad jag anser om Gearbox som företag och kommande köp lika mycket som vilket företag som helst. De har satt sitt namn på produkten och således anser jag att de knappast är utan skuld till detta misslyckade spel.

Precis.

Först och främst blev spelet försenat med typ 2-3 år, sedan blev SEGA och Alien fanbojzen griniga, sen blir slutprodukten skit-sen för att man har överhypat flera år, precis likadant hände med Duke Nukem och Diablo 3

Gearbox ska man hålla sig borta ifrån, sagt det i tidigare trådar, av någon konstig och dum anledning har jag högre förtroende för små okända företag än stora giganter, Jag litar inte på någon stor utgivare eller utvecklare längre förutom Valve.

Inaktiv

Blir ju rädd när såna här spel släpps av stora företag, det här får AVP2010 att se bra ut.

Inget klår AVP2 dock :).

Medlem

"Colonial Marines har utvecklats av Gearbox sedan 2006 och känns, inte helt oväntat, ungefär som fps-genren kändes för sju år sedan. Och det är just det som är problemet. "

Men hörni, hur mycket har FPS-genren egentligen utvecklats de senaste åren?

Visst, vad gäller inlevelse, skriptade sekvenser och allt annat runt omkring har massor hänt. Men själva kärnan, spelmekaniken, tycker jag har stått väldigt still. Det är allt som oftast linjärt, mycket korridorer (inomhus som utomhus, om ni förstår hur jag menar) och samma eldstrider som upprepas om och om igen. Spelserier som CoD och Halo har det faktiskt inte hänt överdrivet mycket med sedan de först kom.

Det finns väl undantag. Battlefield, Red Faction. Far Cry.

Men gör man ett alienspel blir det ganska naturligt så att man hamnar i futuristiska stålbeklädda korridorer på någon rymdbas där ingen kan höra en skrika (eftersom man är ensam).

Att det sedan finns detaljer, som att saker i omgivningen inte kan gå sönder, som känns förlegade, det gör egentligen varken till eller från i min bok. Grundstommen för ett FPS är ungefär vad den alltid har varit. Det är istället utförandet som man bör syna hårt. Och tydligen är Alien, förutom att vara likadant som ett FPS från 2006 vilket i sig inte behöver vara så dåligt, även rätt dåligt när det kommer till utförandet.

För min del lär det kanske bli ett köp ändå, längre fram. Stämningen och miljöerna gör mycket för mig. Mörka korridorer och Alienmonster. Det har ju potential, även om spelkonceptet kanske inte innoverar det minsta. I synnerhet om man gillar Alien.

Men efter alla sågningar blir man inte direkt förväntansfull. Till ett billigt pris i någon reaback kanske.

Och att spelet fortsätter historien, det är faktiskt rätt coolt. Om man håller sig till storyn så är det lite häftigt att filmerna kan få en fortsättning i spelform. Åtminstone för de som verkligen gillar Alienvärlden.

Samtidigt är det något av ett lågvattenmärke när man får nöja sig med att fortsätta historien i spelform istället för med en ny prestigefull film med hög budget. Men Alien, som filmfranchise, har man nog kramat varenda liten ynka dollar man kan ur nu, med två hyfsade filmer (Alien3 och 4) samt två utskällda (AvP 1 och 2).

Medlem

När ska Sega lyckas ge rätt spelhus tid och pengar att göra ett bra Aliens spel?

Skulle vilja ha ljudet och animationerna från Frostbite motorn. Ljuset och partiklarna från Unreal Engine 4.
Multiplayer från skaparna av Natural Selection 2

Inte så svårt, fixa!

Medlem

Hur kommer det sig att alla recensioner missar Alien kontrollerna i multiplayer? Har aldrig varit med om så ruttna kontroller i ett Alien spel när man försöker klättra på väggarna -_-

Synd att spelet är så jävla mediokert, jag är en stor alien fan och hade gärna sett fram emot ett Alien spel som sparkat lika mycket arsle som filmerna Oh well, kanske om 10 år


signatur

Game long and prosper

Inaktiv

En mycket välskriven recension och jag får tyvärr hålla med på alla punkter. Tyvärr köpte man spelet och har lagt färre sekunder per krona som spelet kostat. :/

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Såg denna igår Aliens: Colonial Marines Angry Review och helt klart har de lyckats med miljöerna men helt misslyckats med att skapa samma spel som AvP. För tusan i ett Alien spel slåss man inte mot människor utan just Aliens, vems korkade idé var det att försöka göra ett CoD av Aliens? Grymt synd att se hur de fördärvat vad som kunde ha blivit ett riktigt bra spel.

Det som visats upp tidigare verkar inte finnas med i spelet alls och jag håller med Joe om sekvensen där en marin frågar hur många fingrar han håller upp och sedan får ett finger tillbaks är mer i stil med filmerna än något annat verkar vara i spelet. Detta borde vara falsk marknadsföring och således vara straffbart.

Nej. Det kan knappast ses som falsk marknadsföring.

Även om just en sådan liten sekvens saknas så får du ändå ungefär vad du förväntar dig utifrån alla trailers, alla screenshots och så vidare. Du blir inte direkt lurad. Det är inte som att du blir blåst på en massa saker som du trodde skulle ingå här. Du får vapen, aliens och sterila miljöer. En annan sak vore väl om spelet utlovat ett visst antal banor eller speltimmar kanske, och sedan slutat tvärt. Det hade möjligen gått att argumentera utifrån det. Men även det är tveksamt. Det finns ju ändå massor av recensioner att läsa som konsument.

Nej, helt enkelt.

Inaktiv

Sjukt stor besvikelse! :-/

Medlem

När man ser hela raden av 20 nyheter om spelet till höger om kommentarerna, de flesta små notiser med nya trailers, info om features eller bilder (screenshots eller artwork) känner man att det här med att speljournalistik mest är en förlängd arm för företagens PR-maskineri kanske stämmer.

Läste något om det igår på Blog em Up, om hur spelbranschen utnyttjar publikationer för gratis eller billig PR. Visst är det väl så många gånger. Samtidigt vill ju läsarna gärna veta det senaste om nya spel. Men alla dessa små notiser om minsta lilla grej. Det saknar motstycke inom andra delar av nöjesindustrin. Eller?

Här är förresten en ny trailer från senaste Metal Gear! Nyhet! Nyhet!

https://www.youtube.com/watch?v=HhwDWTOICug

Medlem
Skrivet av Javas:

Hur kommer det sig att alla recensioner missar Alien kontrollerna i multiplayer? Har aldrig varit med om så ruttna kontroller i ett Alien spel när man försöker klättra på väggarna -_-

Synd att spelet är så jävla mediokert, jag är en stor alien fan och hade gärna sett fram emot ett Alien spel som sparkat lika mycket arsle som filmerna Oh well, kanske om 10 år

Om Alien som franchise varit hetare skulle kanske en riktig AAA-utvecklare få chansen (eller vilja) jobba med det, med en rejäl budget. Ska man gå efter vad andra har skrivit är det här spelet ett hafsverk (ej spelat själv).

Medlem
Skrivet av Ankh:

Om du vill leva längre så nämner du ALDRIG 4:an igen...USCH!

Betydligt bättre och vackrare film än 3:an, sen får man säga vad man vill om man tycker den passar in i franschisen eller inte.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Brain:
Skrivet av KnäckeHäxan:

Spelet förtjänar inte en tvåa...

Kolla in det här klippet och känn ilskan börja koka mot Randy Pitchford.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&amp...

Snacka om falsk marknadsföring. Det är ett jäkla liv på Gearbox facebook sida.

Nästan värre än motsvarande händelse för Far Cry 3. Vi måste få ett stopp på sånt här. Huvaligen.

Det måste jag ha missat. Var det likadant med far cry 3? vad lovades då? jag tycker det blev ett bra spel men skulle det ha varit ännu bättre så undrar man ju...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Lägg pengarna på Crysis 3 istället.

Medlem
Skrivet av Draug:
Skrivet av Cyras:

Tror det blev lite fel i betyget där

Håller med, det är alldeles för högt. Det här spelet påminner mig mycket om Diablo III - mycket som lovades som i slutändan uteblev.

Diablo 3 var ju spelbart och är även om det inte är Diablo 2 i själen ett bra spel. ACM är ju bristande ända in i grunden. Har spelat på "Ultimate Badass" svårighetsgraden och jag måste säga att jag har aldrig varit så uttråkad. Ända skillnaden är att du inte har nån HUD förutom när du använder smartgun. Men ljudet från sonarn går fortfarande igång även om du inte har den framme så som de "lättare" svårighetsgraderna. Xenomorhpsen dansar i ett hörn, din AI polare springer till slutet av kartan och kommer tillbaka en stund senare oskadd och börjar skjuta in i väggen. Det finns fler fel i ACM än vad det finns dupade saker på Diablo 3 AH.

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Ankh:

Om du vill leva längre så nämner du ALDRIG 4:an igen...USCH!

Betydligt bättre och vackrare film än 3:an, sen får man säga vad man vill om man tycker den passar in i franschisen eller inte.

Jag håller överhuvudtaget inte med faktiskt. En av de få filmerna jag var redo att resa mig och lämna bion mitt i filmen. (den andra är den batman där Arnold dyker upp).


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av Brain:
Skrivet av KnäckeHäxan:

Spelet förtjänar inte en tvåa...

Kolla in det här klippet och känn ilskan börja koka mot Randy Pitchford.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&amp;amp...

Snacka om falsk marknadsföring. Det är ett jäkla liv på Gearbox facebook sida.

Nästan värre än motsvarande händelse för Far Cry 3. Vi måste få ett stopp på sånt här. Huvaligen.

Det måste jag ha missat. Var det likadant med far cry 3? vad lovades då? jag tycker det blev ett bra spel men skulle det ha varit ännu bättre så undrar man ju...

Var ju samma sak där att dom visade ett demo som såg betydligt bättre ut än spelet gjorde även om man maxade det, finns någon film på youtube där man ser att det är stor skillnad även där. Trist när dom gör så : (

Medlem

Här kan ni se vilket riktigt kräk Randy Pitchford är på riktigt

http://www.youtube.com/watch?v=ADqIh9_zAp4&feature=player_emb...

Hade varit kul om nån speljournalist skulle gå hem till Randy och köra upp den videon i ansiktet på honom.

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av Brain:
Skrivet av KnäckeHäxan:

Spelet förtjänar inte en tvåa...

Kolla in det här klippet och känn ilskan börja koka mot Randy Pitchford.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&amp;amp...

Snacka om falsk marknadsföring. Det är ett jäkla liv på Gearbox facebook sida.

Nästan värre än motsvarande händelse för Far Cry 3. Vi måste få ett stopp på sånt här. Huvaligen.

Det måste jag ha missat. Var det likadant med far cry 3? vad lovades då? jag tycker det blev ett bra spel men skulle det ha varit ännu bättre så undrar man ju...

https://www.youtube.com/watch?v=mqnAbRpyqfI


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av shelter:

Tyckte jag hörde TotalBiscuit säga att Gearbox outsourcat spelet till andra företag så dom själva kunde jobba med Borderlands 2.

Stämmer, han sade även att Sega tänkte stämma Gearbox och att han inte tyckte Sega gjorde fel trots att han inte är ett vidare stort fan av Sega. Jag håller med hans åsikt här, Sega hade all rätt att stämma Gearbox för att de inte uppfyllde sin del av avtalet och till skillnad från DNF har de inget att skylla på, de borde aldrig åtagit sig att göra ett spel baserad på en av de mest omtyckta licenserna någonsin om de inte tänkte göra ett sådant spel rättvisa. I fallet DNF så fanns det godtagbara skäl men här anser jag att det inte finns några alls.

just det där med att dom lagt en stor del av utvecklingen på andra företag, Så gör den här videon en lite smått bitter på Randy


signatur

God is dead

Skribent
Skrivet av Javas:

Hur kommer det sig att alla recensioner missar Alien kontrollerna i multiplayer? Har aldrig varit med om så ruttna kontroller i ett Alien spel när man försöker klättra på väggarna -_-

Synd att spelet är så jävla mediokert, jag är en stor alien fan och hade gärna sett fram emot ett Alien spel som sparkat lika mycket arsle som filmerna Oh well, kanske om 10 år

Jag nämner det som hastigast!

"Vill man styra slemmiga utomjordingar har man dock ett mycket smidigare och roligare alternativ i indiespelet Natural Selection 2. "


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Inaktiv

Det var nog det sämsta betyget för ett såpass bra spel, jag någonsin har sett! -.- Gör om, gör rätt för fan! Spelet förtjänar åtminstone en trea eller en svag fyra! Väldigt tur att du är du och jag är jag, för annars vetja fan vad jag skulle göra om dagarna xD

Medlem

Årets största besvikelse för mig, så jävla deppigt.

Medlem

Jag har då köpt det och ångrar inte en enda krona av det iallafall
Mitt råd, spela det och få en egen personlig åsikt ^^
Själv håller jag inte med i stort sett alla rescensioner.
Visst, en del animationer är lite konstiga ibland och A.I.n kan vara korkad ibland, men har hur kul som helst när jag kör Coop med polare


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av anon_276063:

Det var nog det sämsta betyget för ett såpass bra spel, jag någonsin har sett! -.- Gör om, gör rätt för fan! Spelet förtjänar åtminstone en trea eller en svag fyra! Väldigt tur att du är du och jag är jag, för annars vetja fan vad jag skulle göra om dagarna xD

Då kan du inte läst några andra recensioner på spelet för då hade du läst ännu sämre betyg.

Gör om gör rätt? Är väl något som snarare skulle sagts till Gearbox istället som gett oss det här skräpet.

Medlem
Skrivet av anon_276063:

Det var nog det sämsta betyget för ett såpass bra spel, jag någonsin har sett! -.- Gör om, gör rätt för fan! Spelet förtjänar åtminstone en trea eller en svag fyra! Väldigt tur att du är du och jag är jag, för annars vetja fan vad jag skulle göra om dagarna xD

Så pass bra spel?
Vad gör det här spelet bra?
Väg det "bra" mot allt som gör det dåligt så ska du nog se att det dåliga väger otroligt mycket tyngre!

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av Javas:

Hur kommer det sig att alla recensioner missar Alien kontrollerna i multiplayer? Har aldrig varit med om så ruttna kontroller i ett Alien spel när man försöker klättra på väggarna -_-

Synd att spelet är så jävla mediokert, jag är en stor alien fan och hade gärna sett fram emot ett Alien spel som sparkat lika mycket arsle som filmerna Oh well, kanske om 10 år

Jag nämner det som hastigast!

"Vill man styra slemmiga utomjordingar har man dock ett mycket smidigare och roligare alternativ i indiespelet Natural Selection 2. "

Ok, jag missade det


signatur

Game long and prosper

Medlem

Tycker att det verkar som att folk har haft en för stor hype på spelet för när man läser om vad folk som aldrig har hört talas om spelet spela det så verkar det överlag vara väldig positivt.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av anon_276063:

Det var nog det sämsta betyget för ett såpass bra spel, jag någonsin har sett! -.- Gör om, gör rätt för fan! Spelet förtjänar åtminstone en trea eller en svag fyra! Väldigt tur att du är du och jag är jag, för annars vetja fan vad jag skulle göra om dagarna xD

jag tycker att denna recension fyller vad de flesta har känt när de har spelat spelet.. Bara för att du tycker att det är värt mer, så innebär det inte att majoriteten tyckte likadant.

Medlem
Skrivet av KnäckeHäxan:

Spelet förtjänar inte en tvåa...

Kolla in det här klippet och känn ilskan börja koka mot Randy Pitchford.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&amp;v=6...

Snacka om falsk marknadsföring. Det är ett jäkla liv på Gearbox facebook sida.

Ser ut som ett helt annat spel. Det är förjävligt när utvecklare försöker lura sina kunder på det här sättet.

Medlem

Nu kom jag på varför jag ville köpa spelet från början..

Skriv svar