Steam <3 Linux – första rean pågår nu

Robot
Steam <3 Linux – första rean pågår nu

Använder du dig av Linux och är sugen på att skaffa nya lir? Ta dig då en titt borta på Steam, som nu har 50-75 procent lägre pris på allt Linux-bös.

#nyhetstips, #valve


Medlem
Steam <3 Linux – första rean pågår nu

Snart åker Windows ut genom fönstret

Medlem

Windows är påväg att åka ut genom fönstret för mig

Medlem

Windows -> Fönster

Avstängd

Kul att dom försöker! Dessvärre kommer det dröja ett bra tag tills det kan ersätta Windows på skrivbordssidan, tok för dålig användarvänlighet och buggar i de flesta fönsterhanterare.

Medlem

Börjar bli mer o mer sugen på att prova Linux.. men så finns ju problemet med spel och kompatibilitet med vissa programvaror..

Äh, så dåligt är det inte.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Windows åker ut genom fönstret? ja sålänge man inte spelar, arbetar och har jobb så why not

Medlem

Det som är underbart med denna rean är ju att de inte utesluter någon OS. Utan de har Win, Mac och Linux på nästan samtliga, förutom på ett par som inte finns på Mac.

Win-Win situation hos både kunden och Valve

Medlem

Jag förstår inte varför så mycket folk ogillar Windows..
Vad är så mycket bättre med Linux om man har en kraftfull dator som kör Windows som om det vore lika krävande som ett textdokument?

Medlem
Skrivet av Oneone:

Windows åker ut genom fönstret? ja sålänge man inte spelar, arbetar och har jobb så why not

Arbetar OCH har jobb? Hujedamig vad du måste ligga i.

Medlem
Skrivet av Jeehao:

Jag förstår inte varför så mycket folk ogillar Windows..
Vad är så mycket bättre med Linux om man har en kraftfull dator som kör Windows som om det vore lika krävande som ett textdokument?

En kraftfull dator blir ännu kraftfullare med Linux.

Medlem
Skrivet av Kazzim:

Snart åker Windows ut genom fönstret

Njae, snarare så att an kan byta så att linux ligger överst i dual boot menyn istället för windows.

Krävs väldigt mycket till innan man helt kan skippa winsnot helt.

Medlem

När man kollar hur mycket spel som finns till Linux så avinstallerar man det och installerar windows.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Jeehao:

Jag förstår inte varför så mycket folk ogillar Windows..
Vad är så mycket bättre med Linux om man har en kraftfull dator som kör Windows som om det vore lika krävande som ett textdokument?

En kraftfull dator blir ännu kraftfullare med Linux.

Hur menar du då?


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem
Skrivet av Verdurakh:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Jeehao:

Jag förstår inte varför så mycket folk ogillar Windows..
Vad är så mycket bättre med Linux om man har en kraftfull dator som kör Windows som om det vore lika krävande som ett textdokument?

En kraftfull dator blir ännu kraftfullare med Linux.

Hur menar du då?

Spelen går bättre - de som finns, 3x19.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

k3m
Medlem
Skrivet av Geeeh:

Kul att dom försöker! Dessvärre kommer det dröja ett bra tag tills det kan ersätta Windows på skrivbordssidan, tok för dålig användarvänlighet och buggar i de flesta fönsterhanterare.

Det där är inte sanning längre. Man kan inte köra med gamla meriter, speciellt när det gäller IT.

Enligt många så är Ubuntu användarvänligare än Windows nu för tiden. Vilket inte är så konstigt, eftersom det efterliknar Apple.

Inaktiv

Vore väldigt intressant att höra från någon som har koll på programmering hur mycket jobb det är att porta spel från Windows till Linux.

Skrivet av Jeehao:

Jag förstår inte varför så mycket folk ogillar Windows..
Vad är så mycket bättre med Linux om man har en kraftfull dator som kör Windows som om det vore lika krävande som ett textdokument?

Det finns alltid någon som hatar mainstream, och är man "mainstream", då är man ofta dum enligt dessa eftersom man inte vill sitta och mecka.

Man gör väl som man vill


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Verdurakh:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Jeehao:

Jag förstår inte varför så mycket folk ogillar Windows..
Vad är så mycket bättre med Linux om man har en kraftfull dator som kör Windows som om det vore lika krävande som ett textdokument?

En kraftfull dator blir ännu kraftfullare med Linux.

Hur menar du då?

Mindre overhead.

Avstängd
Skrivet av k3m:
Skrivet av Geeeh:

Kul att dom försöker! Dessvärre kommer det dröja ett bra tag tills det kan ersätta Windows på skrivbordssidan, tok för dålig användarvänlighet och buggar i de flesta fönsterhanterare.

Det där är inte sanning längre. Man kan inte köra med gamla meriter, speciellt när det gäller IT.

Enligt många så är Ubuntu användarvänligare än Windows nu för tiden. Vilket inte är så konstigt, eftersom det efterliknar Apple.

Kan verkligen inte hålla med där. Prövade senaste Ubuntu för drygt 6 månader sedan och det har blivit bättre, men långt ifrån bra. Sen att Ubuntu sig är bokstavligt talat fullt med bloatware gör ju inte saken bättre.

Linux har aldrig prioriterats för att hanteras med fönsterhanterare och det märks tydligt, jag har inte lyckas hitta någon som är riktigt bra och jag har prövat väldigt många.

Medlem

En fråga till er som vet. Om man kör på linux och spelar t ex TF2, spelar man då med folk som kör både windows och mac? eller är det endast servrar med linux-nissar?

Inaktiv

Ubuntu <3

Skrivet av tavener:

En fråga till er som vet. Om man kör på linux och spelar t ex TF2, spelar man då med folk som kör både windows och mac? eller är det endast servrar med linux-nissar?

Du spelar med alla andra precis som vanligt och som man förväntar sig.

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Jeehao:

Jag förstår inte varför så mycket folk ogillar Windows..
Vad är så mycket bättre med Linux om man har en kraftfull dator som kör Windows som om det vore lika krävande som ett textdokument?

En kraftfull dator blir ännu kraftfullare med Linux.

Jaha, Linux har inbyggd automatisk överklockning av datorns alla komponenter, menar du?

Det kan inte vara särskilt bra.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Jeehao:

Jag förstår inte varför så mycket folk ogillar Windows..
Vad är så mycket bättre med Linux om man har en kraftfull dator som kör Windows som om det vore lika krävande som ett textdokument?

För att Microsoft mer och mer går åt att göra som Apple men med den väldigt stora skillnaden att en dator som jag byggt har Microsoft inga som helst rättigheter till och ska såldes inte tjäna pengar på ett spel jag köper bara för att det råkar stå Windows på det. Detta är dock bara en orsak, en annan har att göra med hur Microsoft gått ifrån saker som varit standard och sedan har vi den kritik de fått för att inte skydda sin programvara från något som kallas för buffer overflow (detta är helt vansinnigt ur ett säkerhetsperspektiv då det innebär att man kan komma åt delar av minnet som inte ska kunna gå att komma åt). Men den främsta orsaken till Linux är att det är ett mycket mer stabilt OS och om något program slutar att svara är det bara att starta om det eller stänga av det utan att behöva starta om datorn (något som sker ofta med Windows).

Microsoft är där de är idag tack vare spel och jag tror att det som nu Valve gör kan komma att bli första gången Linux på allvar börjar bli ett hot mot Microsofts dominans.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Windows -&gt; Fönster

Vad gör linux så jävla mycket bättre eller är det bara en föreställning hos många?

Medlem
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Bojkott:

Windows -&gt; Fönster

Vad gör linux så jävla mycket bättre eller är det bara en föreställning hos många?

Några exempel: Du kan skala ner på komponenterna i en linuxdistribution och krama ut mer prestanda ur spel. Kärnan kan optimeras för spel om man skulle vilja

k3m
Medlem
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Bojkott:

Windows -&gt; Fönster

Vad gör linux så jävla mycket bättre eller är det bara en föreställning hos många?

Det är ingen föreställning och bättre är subjektivt. Vissa tycker Windows är bättre. Jag tycker linux är bättre p.g.a. den ultimata friheten man får med Linux.

k3m
Medlem
Skrivet av Hipshot:

När man kollar hur mycket spel som finns till Linux så avinstallerar man det och installerar windows.

Aaa, tyvärr!

Medlem

Tycker personligen att allt snack om att spel fungerar så mycket bättre på linux är rent bullshit. Om man har ett intel- eller nvididagraffe fungerar de ofta ungefär lika bra, men aldrig bättre. Har man ett atigraffe...

Det håller dock på att bli mycket bättre, det faktum att Valve började satsa gjorde att många företag vaknade till och började förbättra sitt stöd.

Däremot tycker jag att Linux är överlägset för så gott som allt annat, annars hade jag inte använt det till allt utom spelande under de senaste åtta åren.

123
Skriv svar