Sanningen om rymdteknologiska avancemang

Medlem
Sanningen om rymdteknologiska avancemang

Om jag ska vara ärlig så låter titeln jag döpte detta inlägget till mycket bättre på engelska (The truth of advancements in space technology) men den hade blivit för lång, och det är ganska skönt att skriva på svenska. Det är inte så att majoriteten som läser detta inte förstår svenska, eller har engelska som modersmål så vitt jag vet.

En typisk fredag som denna, sitter jag som idag och filosoferar med min trogna tékopp i högsta hugg och letar efter: 1. Stimulans för mitt intellekt. 2. Information om nästa album från Tool (paradoxalt nog vill jag inte veta något). 3. Ny musik och 4. Vad jag än snubblar över. Av min erfarenhet hittills, och jag börjar bli ganska bra på detta, så kan det inte gå fel om du söker på följande namn; Neil deGrasse Tyson, Carl Sagan, Stephen Hawkins, Richard Dawkins, Lawrence Krauss och Christopher Hitchens. Förutsatt att du inte har läst, sett och hört 100% av vad internet har att erbjuda från dessa eminenta herrar (och hur skulle du veta?) så kan du alltid lära dig något nytt. För att knyta någon sorts relevans till titeln, eftersom att ni har läst den, så skippar vi punkt 2-4.

Jag vet inte hur många som har sett den här videon, som är det enda publika föredraget i världen om författaren och hans bok "Space Chronicles: Facing the Ultimate Frontier", men det är värt att berätta om ändå. Jag noterade längden på klippet och sade till mig själv att detta antagligen innehåller mer än ett par tankar om en bok, och så var det. Neil berättar för oss upptakten till boken, hur han blev inbjuden av George W. Bushs administration trots att han var en registrerad demokrat, för att delta i en planering för framtiden av Amerikas flygindustri, som i det här fallet inkluderar NASA och rymdprogrammet. Vi får höra om hans resa runt världen, där han träffade flera länders högt uppsatta personer inom samma industri. Det mest intressanta nämner han dock i början, en teori får man nog kalla det, som han skrev i ett kapitel som det var menat att Carl Sagan skulle skriva egentligen. Hypotesen som Tyson utvecklade var ganska enkel. Hur har vi som mänsklig art motiverats till att genom tiden bygga och göra stora ting? Han analyserade detta och fann tre svar: genom antingen militärt intresse, ett ekonomiskt intresse för nationen eller för uppskattning för kunglighet eller gudomlighet.

Det finns många militära exempel, defensiva som offensiva. Den stora muren i Kina är ett sådant exempel. Pyramiderna i Egypten är ett exempel på uppvaktning för högre makter, och Columbus resor till det nya landet låg i Spaniens ekonomiska intresse som nation. "The motivational delusion" som han kallade det om jag inte minns fel, råder inte minst bland astronauter och astrologer. Det finns två olika bilder av motivation; en som råder hos, i det här fallet vetenskapsmän och teoretiker som menar att motivet att vi utforskar är för visionens skull, fast de som skriver på checkarna har helt andra intressen. Nämligen en av de tre nämnda ovan. Ett känt sådant exempel är John F. Kennedys tal 1962 med det kända citatet “We choose to go to the moon!” som satte en mentalitet att man gör detta för vetenskapens skull. I själva verket röjer Kennedy det riktiga intresset senare i talet med referenser till Yuri Gagarin och hotet från kommunismen. Ju mer man tänker på det, desto mer logisk blir Tysons hypotes. Kommer det fortsätta se ut så i framtiden? Eller kommer vi att vara fast i en spiral där folk med pengar kommer att skriva på checkar om de känner sig hotade, eller ser egen ekonomisk vinning i det? Det är med andra ord en lite mer politisk touch på klippet nedan, vilket inte alls är en nackdel.

Sen vill jag säga att det är awesome med intresset för vetenskap här på FZ. Kul att se.

Peace!

#blogg

Sanningen om rymdteknologiska avancemang

Låter intressant! Får ta mig en titt på det där filmklippet, Tyson är alltid både underhållande och fascinerande att lyssna på, på samma gång.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Låter intressant! Får ta mig en titt på det där filmklippet, Tyson är alltid både underhållande och fascinerande att lyssna på, på samma gång.

Som någon skrev på YouTube, så är han en perfekt talare. Rolig, seriös och intressant. Kan varmt rekommendera det (annars hade jag antagligen inte skrivit om det), inte bara för att det är Tyson, men också för att det är första gången jag hör honom prata om just detta.

Se till att ha tid över bara.

Medlem

Vafan, ställ er i kö. Tyson är min!


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Stora tänkare, både män och kvinnor, kommer alltid finnas så länge våra tankar får vara fria. Om vi låter religiösa doktriner ta över, eller andra slags begränsande instanser, då kommer vi sluta utvecklas.

Ska ta och titta på videon i helgen. Det är alltid lika intressant att höra honom tala.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Det här klippet har jag helt missat!

Medlem
Skrivet av Harpa:

Vafan, ställ er i kö. Tyson är min!

Njet!

Skrivet av walter_iego:

Stora tänkare, både män och kvinnor, kommer alltid finnas så länge våra tankar får vara fria. Om vi låter religiösa doktriner ta över, eller andra slags begränsande instanser, då kommer vi sluta utvecklas.

Ska ta och titta på videon i helgen. Det är alltid lika intressant att höra honom tala.

Precis, det är viktigt att människor som Neil syns och hörs.

Skrivet av Singularity:

Det här klippet har jag helt missat!

Det finns alltid ett klipp som man inte har sett. Sen är Neil ganska flitig att lägga upp nya grejer. Hans twitter är en höjdare också!

ZF
Medlem

kortfattat, enda möjligheten att finansiera ett ambitiösare rymduppdrag framöver är som en hyllning till Lady Gaga.

oh, och "revelation 4" är BS, eller så räknas inte månen som utanför omloppsbana eller "nånstans". amerikaner..

Medlem
Skrivet av ZF:

kortfattat, enda möjligheten att finansiera ett ambitiösare rymduppdrag framöver är som en hyllning till Lady Gaga.

oh, och "revelation 4" är BS, eller så räknas inte månen som utanför omloppsbana eller "nånstans". amerikaner..

Tja, så kan man väl säga också.

1
Skriv svar