Steam <3 Linux – första rean pågår nu

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Bojkott:

Windows -&amp;gt; Fönster

Vad gör linux så jävla mycket bättre eller är det bara en föreställning hos många?

Det är ingen föreställning och bättre är subjektivt. Vissa tycker Windows är bättre. Jag tycker linux är bättre p.g.a. den ultimata friheten man får med Linux.

Tycker det liknar för mycket Apples OS men om det kommer fler spel till Linux så kanske man kan överväga det. När steam box med Linux kommer blir det nästan som en egen konsol

Windows suger, Linux äger alla dagar i veckan!

Medlem
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av k3m:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Bojkott:

Windows -&amp;amp;gt; Fönster

Vad gör linux så jävla mycket bättre eller är det bara en föreställning hos många?

Det är ingen föreställning och bättre är subjektivt. Vissa tycker Windows är bättre. Jag tycker linux är bättre p.g.a. den ultimata friheten man får med Linux.

Tycker det liknar för mycket Apples OS men om det kommer fler spel till Linux så kanske man kan överväga det. När steam box med Linux kommer blir det nästan som en egen konsol

Är spel högsta prioritet så finns det ingen anledning idag att använda Linux, men använder man datorn för allt annat än spel så är Linux och OSX mycket bättre. Själv så har jag både Windows och Linux installerat på min dator, och i och med att jag har SSD för båda systemen så går det väldigt snabbt att hoppa emellan. Valve har gjort ganska så klart för sig att dom kommer satsa på Linux och Mac i framtiden, och fler lär haka på.

Förhoppningsvis så kommer DirectX att dö ut, OpenGL kommer bli den självklara standarden och Microsoft kommer behöva tänka om och se över sitt filsystem m.m..

Jag har inget emot Windows i sig. Det är ett väldigt enkelt system att använda och perfekt för nybörjare, men NTFS är satan själv. Det är den största orsaken till varför man måste formatera datorn eller defragmentera diskarna med jämna mellanrum, och gör man inte det så blir det en enda soppa av det hela och systemet kraschar till slut.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Vore väldigt intressant att höra från någon som har koll på programmering hur mycket jobb det är att porta spel från Windows till Linux.

väldigt väldigt mycket jobb eftersom du måste gå ifrån directx till opengl. det gör man inte hur som helst

k3m
Medlem
Skrivet av ShciZo:
Skrivet av Mjauv:

Vore väldigt intressant att höra från någon som har koll på programmering hur mycket jobb det är att porta spel från Windows till Linux.

väldigt väldigt mycket jobb eftersom du måste gå ifrån directx till opengl. det gör man inte hur som helst

Är svaret korrekt? Eftersom jag vill också veta ansträngningen bakom portningen?

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av ShciZo:
Skrivet av Mjauv:

Vore väldigt intressant att höra från någon som har koll på programmering hur mycket jobb det är att porta spel från Windows till Linux.

väldigt väldigt mycket jobb eftersom du måste gå ifrån directx till opengl. det gör man inte hur som helst

Är svaret korrekt? Eftersom jag vill också veta ansträngningen bakom portningen?

Till stor del är svaret korrekt men ska man vara noga så kanske man ska inkludera att det beror på vad utvecklarna har använt för API. Har de använt OpenGL är det inga större insatser som behövs (eller om de mot stor förmodan använt SDL eller dylikt). Har de däremot gjort allting direkt i DirectX blir det betydligt mer jobb.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Tycker det liknar för mycket Apples OS

Och det gör inte Windows med=)?

Medlem

Fattas bara lite bättre drivrutiner och vettigare drivrutinshantering i Xorg.

Medlem

Emulerar Linux dom här spelen ? eller körs dom på "riktigt" ?

Inaktiv
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Lolflakes:

Tycker det liknar för mycket Apples OS

Och det gör inte Windows med=)?

Trams!

Windows ser väl för fan ut som Windows, och den nya startskärmen i Windows 8 är ju helt unik.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av k3m:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Bojkott:

Windows -&amp;amp;amp;gt; Fönster

Vad gör linux så jävla mycket bättre eller är det bara en föreställning hos många?

Det är ingen föreställning och bättre är subjektivt. Vissa tycker Windows är bättre. Jag tycker linux är bättre p.g.a. den ultimata friheten man får med Linux.

Tycker det liknar för mycket Apples OS men om det kommer fler spel till Linux så kanske man kan överväga det. När steam box med Linux kommer blir det nästan som en egen konsol

Är spel högsta prioritet så finns det ingen anledning idag att använda Linux, men använder man datorn för allt annat än spel så är Linux och OSX mycket bättre. Själv så har jag både Windows och Linux installerat på min dator, och i och med att jag har SSD för båda systemen så går det väldigt snabbt att hoppa emellan. Valve har gjort ganska så klart för sig att dom kommer satsa på Linux och Mac i framtiden, och fler lär haka på.

Förhoppningsvis så kommer DirectX att dö ut, OpenGL kommer bli den självklara standarden och Microsoft kommer behöva tänka om och se över sitt filsystem m.m..

Jag har inget emot Windows i sig. Det är ett väldigt enkelt system att använda och perfekt för nybörjare, men NTFS är satan själv. Det är den största orsaken till varför man måste formatera datorn eller defragmentera diskarna med jämna mellanrum, och gör man inte det så blir det en enda soppa av det hela och systemet kraschar till slut.

Det finns massor med program som inte funkar till Linux i dagsläget. Jag som sysslar med rendering och modellering skulle inte kunna ha Linux. Hur bra effektivt det är prestandadmässigt vet jag inte. Om det liknar Mac så är det ju inte bra för Mac OS är ju inte särskilt prestandadeffektivt.

k3m
Medlem
Skrivet av Parzec:
Skrivet av k3m:
Skrivet av ShciZo:
Skrivet av Mjauv:

Vore väldigt intressant att höra från någon som har koll på programmering hur mycket jobb det är att porta spel från Windows till Linux.

väldigt väldigt mycket jobb eftersom du måste gå ifrån directx till opengl. det gör man inte hur som helst

Är svaret korrekt? Eftersom jag vill också veta ansträngningen bakom portningen?

Till stor del är svaret korrekt men ska man vara noga så kanske man ska inkludera att det beror på vad utvecklarna har använt för API. Har de använt OpenGL är det inga större insatser som behövs (eller om de mot stor förmodan använt SDL eller dylikt). Har de däremot gjort allting direkt i DirectX blir det betydligt mer jobb.

Man tackar!

Medlem
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av k3m:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Bojkott:

Windows -&amp;amp;amp;amp;gt; Fönster

Vad gör linux så jävla mycket bättre eller är det bara en föreställning hos många?

Det är ingen föreställning och bättre är subjektivt. Vissa tycker Windows är bättre. Jag tycker linux är bättre p.g.a. den ultimata friheten man får med Linux.

Tycker det liknar för mycket Apples OS men om det kommer fler spel till Linux så kanske man kan överväga det. När steam box med Linux kommer blir det nästan som en egen konsol

Är spel högsta prioritet så finns det ingen anledning idag att använda Linux, men använder man datorn för allt annat än spel så är Linux och OSX mycket bättre. Själv så har jag både Windows och Linux installerat på min dator, och i och med att jag har SSD för båda systemen så går det väldigt snabbt att hoppa emellan. Valve har gjort ganska så klart för sig att dom kommer satsa på Linux och Mac i framtiden, och fler lär haka på.

Förhoppningsvis så kommer DirectX att dö ut, OpenGL kommer bli den självklara standarden och Microsoft kommer behöva tänka om och se över sitt filsystem m.m..

Jag har inget emot Windows i sig. Det är ett väldigt enkelt system att använda och perfekt för nybörjare, men NTFS är satan själv. Det är den största orsaken till varför man måste formatera datorn eller defragmentera diskarna med jämna mellanrum, och gör man inte det så blir det en enda soppa av det hela och systemet kraschar till slut.

Det finns massor med program som inte funkar till Linux i dagsläget. Jag som sysslar med rendering och modellering skulle inte kunna ha Linux. Hur bra effektivt det är prestandadmässigt vet jag inte. Om det liknar Mac så är det ju inte bra för Mac OS är ju inte särskilt prestandadeffektivt.

Det finns alltid alternativ. För 3D så fungerar både Maya och Blender utmärkt i Linux. Installerar man Wine, ett program för att köra Windows-program, så kan man köra alla möjliga program (även spel) som t.ex. 3ds Max, Cinema 4D, Photoshop m.m.

Men visst finns det program som inte funkar i Linux, men det är nog något som lär förändras i framtiden om/när Linux blir vanligare och når ut till vanliga Svenssons. Sen finns det ju även en hel del bra program som är "Linux-exklusiva" som folk med Windows går miste om.

Medlem

Vi fick använda oss utav Ubuntu i någon kurs när jag gick gymnasiet, aldrig hatat ett operativsystem så mycket.

Kanske för att jag har växt upp med Windows, vet inte..
Men finns inte en chans att jag någonsin kommer använda det igen frivilligt, skiter om det gör datorn 20 ggr bättre så länge min dator klarar spelen som finns nu, annars är det ju bara uppgradera.

Medlem
Skrivet av Burtas:

Emulerar Linux dom här spelen ? eller körs dom på "riktigt" ?

Körs på riktigt

k3m
Medlem
Skrivet av Burtas:

Emulerar Linux dom här spelen ? eller körs dom på "riktigt" ?

Spelen körs på riktigt, ingen emulering.

Medlem
Skrivet av Parzec:
Skrivet av k3m:
Skrivet av ShciZo:
Skrivet av Mjauv:

Vore väldigt intressant att höra från någon som har koll på programmering hur mycket jobb det är att porta spel från Windows till Linux.

väldigt väldigt mycket jobb eftersom du måste gå ifrån directx till opengl. det gör man inte hur som helst

Är svaret korrekt? Eftersom jag vill också veta ansträngningen bakom portningen?

Till stor del är svaret korrekt men ska man vara noga så kanske man ska inkludera att det beror på vad utvecklarna har använt för API. Har de använt OpenGL är det inga större insatser som behövs (eller om de mot stor förmodan använt SDL eller dylikt). Har de däremot gjort allting direkt i DirectX blir det betydligt mer jobb.

Skrivet av k3m:
Skrivet av ShciZo:
Skrivet av Mjauv:

Vore väldigt intressant att höra från någon som har koll på programmering hur mycket jobb det är att porta spel från Windows till Linux.

väldigt väldigt mycket jobb eftersom du måste gå ifrån directx till opengl. det gör man inte hur som helst

Är svaret korrekt? Eftersom jag vill också veta ansträngningen bakom portningen?

i 99 fall av 100 använder ett windows-spel DirectX och inte OpenGL. ID software är ett av de få företag som faktiskt utvecklade spel i OpenGL, tex Doom 3. Det gick ju iaf att spela native i Linux och kanske även Mac "out of the box".

Det är det som även valve gjort, portat sin Steam engine till OpenGL.

Medlem

The book of unwritten tales för 45 kr!!!


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Finns anledningar till att Humble Indie Bundle och andra indie bundle säljer mest till Linux och Mac.

________
Total payments:
395,953Purchases #:

Average purchase: $6.70
Average Windows: $6.23
Average Mac: $7.95
Average Linux: $10.47

Man märker ju att Linux spelare inte är snåla fanskap i alla fall.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Jeehao:

Jag förstår inte varför så mycket folk ogillar Windows..
Vad är så mycket bättre med Linux om man har en kraftfull dator som kör Windows som om det vore lika krävande som ett textdokument?

För att Microsoft mer och mer går åt att göra som Apple men med den väldigt stora skillnaden att en dator som jag byggt har Microsoft inga som helst rättigheter till och ska såldes inte tjäna pengar på ett spel jag köper bara för att det råkar stå Windows på det. Detta är dock bara en orsak, en annan har att göra med hur Microsoft gått ifrån saker som varit standard och sedan har vi den kritik de fått för att inte skydda sin programvara från något som kallas för buffer overflow (detta är helt vansinnigt ur ett säkerhetsperspektiv då det innebär att man kan komma åt delar av minnet som inte ska kunna gå att komma åt). Men den främsta orsaken till Linux är att det är ett mycket mer stabilt OS och om något program slutar att svara är det bara att starta om det eller stänga av det utan att behöva starta om datorn (något som sker ofta med Windows).

Microsoft är där de är idag tack vare spel och jag tror att det som nu Valve gör kan komma att bli första gången Linux på allvar börjar bli ett hot mot Microsofts dominans.

Starta om datorn bara för att ett program inte svarar? Nu vet jag inte om du har haft Windows men det du sa där är skit. Man stänger av programmet i aktivitetshanteraren...

Medlem

Snälla sluta använda <3 i varannan nyhet du skriver! </3

Medlem
Skrivet av WardonE:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Jeehao:

Jag förstår inte varför så mycket folk ogillar Windows..
Vad är så mycket bättre med Linux om man har en kraftfull dator som kör Windows som om det vore lika krävande som ett textdokument?

För att Microsoft mer och mer går åt att göra som Apple men med den väldigt stora skillnaden att en dator som jag byggt har Microsoft inga som helst rättigheter till och ska såldes inte tjäna pengar på ett spel jag köper bara för att det råkar stå Windows på det. Detta är dock bara en orsak, en annan har att göra med hur Microsoft gått ifrån saker som varit standard och sedan har vi den kritik de fått för att inte skydda sin programvara från något som kallas för buffer overflow (detta är helt vansinnigt ur ett säkerhetsperspektiv då det innebär att man kan komma åt delar av minnet som inte ska kunna gå att komma åt). Men den främsta orsaken till Linux är att det är ett mycket mer stabilt OS och om något program slutar att svara är det bara att starta om det eller stänga av det utan att behöva starta om datorn (något som sker ofta med Windows).

Microsoft är där de är idag tack vare spel och jag tror att det som nu Valve gör kan komma att bli första gången Linux på allvar börjar bli ett hot mot Microsofts dominans.

Starta om datorn bara för att ett program inte svarar? Nu vet jag inte om du har haft Windows men det du sa där är skit. Man stänger av programmet i aktivitetshanteraren...

Jodå jag har haft windows och det är inte alltid detta funkar, ibland hänger sig detta OS så du inte har något annat val än att starta om det. Linux är uppbyggt på ett helt annat sätt och processer är inte lika beroende av varandra som de är i Windows. Merparten av servrarna på nätet använder sig av Linux och detta av just en sådan anledning, Linux är ett mycket mer stabilt OS.

Medlem
Skrivet av SchiZo:

i 99 fall av 100 använder ett windows-spel DirectX och inte OpenGL. ID software är ett av de få företag som faktiskt utvecklade spel i OpenGL, tex Doom 3. Det gick ju iaf att spela native i Linux och kanske även Mac "out of the box".

Det är det som även valve gjort, portat sin Steam engine till OpenGL.

Det där känns som ett felaktigt påstående. Visst nyttjar de flesta spel delar av DirectX paketet, men det är helt fel att jämföra DirectX med OpenGL, en rättvis jämförelse borde isåfall vara Direct3D vs OpenGL, och på den fronten så använder sig INTE 99% av windowsspelen Direct3D.

Skrivet av PcGamer:
Skrivet av WardonE:
Skrivet av PcGamer:

...

Starta om datorn bara för att ett program inte svarar? Nu vet jag inte om du har haft Windows men det du sa där är skit. Man stänger av programmet i aktivitetshanteraren...

Jodå jag har haft windows och det är inte alltid detta funkar, ibland hänger sig detta OS så du inte har något annat val än att starta om det. Linux är uppbyggt på ett helt annat sätt och processer är inte lika beroende av varandra som de är i Windows. Merparten av servrarna på nätet använder sig av Linux och detta av just en sådan anledning, Linux är ett mycket mer stabilt OS.

Det är oerhört intressant hur flertalet personer verkar uttrycka sig om saker de vet extremt lite om. Linux är exakta motsatsen till det du säger. Windows (NT) använder sig av en hybridkärna där processer är uppdelade på ett modulärt sätt för att undvika just dessa scenarion där hela operativsystemet kraschar. Linux å andra sidan har en monolitisk kärna, som gynnar effektivitet men ofta leder till att hela operativsystemet kraschar istället för en enskild process. Så du är definitivt ute och cyklar.

Huruvida Linux i sin helhet är ett stabilare OS eller ej låter jag någon annan uttrycka sig om.

Medlem

Kul! går lätt över till Linux helt när de spel jag lirar finns.

Medlem

Hade linux varit något att ha hade alla redan varit där!

Steamrean för linux är bara för att låsa upp användaren så snabbt som möjligt!

Medlem
Skrivet av atomen:
Skrivet av SchiZo:

i 99 fall av 100 använder ett windows-spel DirectX och inte OpenGL. ID software är ett av de få företag som faktiskt utvecklade spel i OpenGL, tex Doom 3. Det gick ju iaf att spela native i Linux och kanske även Mac "out of the box".

Det är det som även valve gjort, portat sin Steam engine till OpenGL.

Det där känns som ett felaktigt påstående. Visst nyttjar de flesta spel delar av DirectX paketet, men det är helt fel att jämföra DirectX med OpenGL, en rättvis jämförelse borde isåfall vara Direct3D vs OpenGL, och på den fronten så använder sig INTE 99% av windowsspelen Direct3D.

Skrivet av PcGamer:
Skrivet av WardonE:
Skrivet av PcGamer:

...

Starta om datorn bara för att ett program inte svarar? Nu vet jag inte om du har haft Windows men det du sa där är skit. Man stänger av programmet i aktivitetshanteraren...

Jodå jag har haft windows och det är inte alltid detta funkar, ibland hänger sig detta OS så du inte har något annat val än att starta om det. Linux är uppbyggt på ett helt annat sätt och processer är inte lika beroende av varandra som de är i Windows. Merparten av servrarna på nätet använder sig av Linux och detta av just en sådan anledning, Linux är ett mycket mer stabilt OS.

Det är oerhört intressant hur flertalet personer verkar uttrycka sig om saker de vet extremt lite om. Linux är exakta motsatsen till det du säger. Windows (NT) använder sig av en hybridkärna där processer är uppdelade på ett modulärt sätt för att undvika just dessa scenarion där hela operativsystemet kraschar. Linux å andra sidan har en monolitisk kärna, som gynnar effektivitet men ofta leder till att hela operativsystemet kraschar istället för en enskild process. Så du är definitivt ute och cyklar.

Huruvida Linux i sin helhet är ett stabilare OS eller ej låter jag någon annan uttrycka sig om.

Fast jag skrev aldrig NT men visst om vi ska ta Windows Server OS så kan vi ju ta alla uppdateringar och hur lång tid det tar att installera från scratch. Vi kan även ta med hur lång tid det tar att starta om det skulle skita sig och sedan kan vi jämföra detta med en server version av Linux. En server som har Linux installerat behöver knappt startas om men en Windows server lär behöva startas om ett antal gånger per år dels för att Microsoft ständigt släpper uppdateringar och dels för att en sådan server inte är lika stabil.

http://www.davestechsupport.com/faq/is_ubuntu_more_stable.htm...

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av atomen:

...

Fast jag skrev aldrig NT men visst om vi ska ta Windows Server OS så kan vi ju ta alla uppdateringar och hur lång tid det tar att installera från scratch. Vi kan även ta med hur lång tid det tar att starta om det skulle skita sig och sedan kan vi jämföra detta med en server version av Linux. En server som har Linux installerat behöver knappt startas om men en Windows server lär behöva startas om ett antal gånger per år dels för att Microsoft ständigt släpper uppdateringar och dels för att en sådan server inte är lika stabil.

http://www.davestechsupport.com/faq/is_ubuntu_more_stable.htm...

Alla Windows Server utgåvor är baserade på en Windows NT version, och då använder även alltså de hybridkärnor.

Det mesta du säger har du med all säkerhet rätt i, men jag argumenterade inte om vilket OS som var enklast och smidigast, utan ville endast påpeka att det är fel att påstå att Linux är modulärt ifall man sätter det i perspektiv med Windows, och att Windows har många fördelar (men även nackdelar) jämfört med Linux. Ifall ni ville framhäva det annorlunda borde ni ha jämfört det med ett UNIX OS som t.ex. BSD.

Medlem

Kan dom släppa EN fungerande version av Linux så börjar jag använda det direkt, istället för dessa jävla många distros som finns med uppdateringar och skit hela tiden. Problemet för mig är att det är allt för lätt att ta sönder, minsta felconfen och det är formatering som gäller. Det måste låsas mer(tyvärr?) och göra så det fungerar mycket bättre över lag för att bli användarvänligt.
Använt Linux sedan 90-talet lite fram och tillbaka men faller alltid tillbaka till Windows för enkelhetens skull, där allt bara fungerar. Och med hjälp av dos, Powershell, registret och script kan få pilla litegrann ändå med operativsystemet.

eXp
Medlem
Skrivet av Jonator:

Kan dom släppa EN fungerande version av Linux så börjar jag använda det direkt, istället för dessa jävla många distros som finns med uppdateringar och skit hela tiden. Problemet för mig är att det är allt för lätt att ta sönder, minsta felconfen och det är formatering som gäller. Det måste låsas mer(tyvärr?) och göra så det fungerar mycket bättre över lag för att bli användarvänligt.
Använt Linux sedan 90-talet lite fram och tillbaka men faller alltid tillbaka till Windows för enkelhetens skull, där allt bara fungerar. Och med hjälp av dos, Powershell, registret och script kan få pilla litegrann ändå med operativsystemet.

Är det inte bra att man får välja vilken distro man vill ha ?

Man behöver inte formatera om NIX om man skriver fel i ngn config fil!

Du kan inte ha kört mycket Linux.

eXp
Medlem
Skrivet av Swedenrock:

Hade linux varit något att ha hade alla redan varit där!

Steamrean för linux är bara för att låsa upp användaren så snabbt som möjligt!

Du tror inte att det är för att fira att dom har släppt Steam för Linux

Perfekt för dom som vill köpa lite spel .

123
Skriv svar