Hotline Miami - Retrospel med splatter och kvalitet.

Medlem
Hotline Miami - Retrospel med splatter och kvalitet.

Hotline Miami. Spelet såg konstigt ut, var billigt att köpa, trailern lagom sjuk och jag blev svag för den rätta "retro looken".

Med knappt 200mb stor installation trodde jag knappast att spelet skulle innehålla så mycket. Med galen splatteraction blandat med en handling influerad från Donnie Darko gav det ett par timmars rolig speltid och några tankeställare.

Den enkla grafiken påminner om när jag var ung och spelade C-64, det gör att man genast accepterar att man går omkring och skjuter, kastar knivar och lämnar en väg av lik efter sig (som i commando, Ikari Warriors, osv). Men efter en stund börjar dödandet ge bitter eftersmak samtidigt trots att det ser väldigt coolt ut.

Mellan uppdragen går du och hyr film, äter pizza, är hemma i lägenheten. Det ringer i din telefon igen och utan ifrågasätta ger du dig ut på uppdrag som infattar att du ska ha ihjäl beväpnade personer, iklädd en djurmask i gummi (som du själv väljer innan uppdraget och ger dig olika perks). Du gör combos och längre fram kan välja avluta ditt offers liv med en borr mot huvudet... Trots den enkla grafiken börjar innebörden av vad ens karaktär gör bli uppenbart sjuklig.

Splatter och våldsförsköningen som spelet hade i början börjar gå över till en mörkare brutalitet som blir svår att acceptera trots den enkla grafiken.

Du träffar också andra personer i masker, du vet inte varför i början. En handling som är märklig och underlig uppenbarar sig. Låter spelet intressant? Jag ska inte avslöja mer än att jag tyckte att det var ett bra spel i sin genere. Gillar att Hotline Miami vågar göra saker spel allt mer sällan gör... Något ovanligt, vågligt och med ett fantastiskt soundtrack.

#blogg

Hotline Miami - Retrospel med splatter och kvalitet.

Det ser verkligen knäppt ut, men ibland är "knäppt" bra.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Retrolook i all ära men färgerna och pixeldensiteten är högre än vad man skulle kunna skapa på en Playstation eller Sega Saturn. Så grafiskt är spelet rent tekniskt inte retro men designen är det.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skägg.
10 Chambers

Ett mästerligt spel, avslutade det precis själv. Rekommenderas.


signatur
1
Skriv svar