behöver jag uppgradera inför höstens och vårens spel?

Medlem
behöver jag uppgradera inför höstens och vårens spel?

Min skärm klarar ju bara av 60Hz så det jag vill är att kunna köra på näst intill allt på det högsta inställningarna utan att få någon fps dropp. Det kan bli så att jag uppgraderar skärmen till en >120Hz också. Det jag spelar är Battlefield 3, Borderlands 2, DayZ och liknande spel.

Chassi: Corsair Carbide 400R
Nätaggregat : Corsair GS600
Moderkort: ASUS P8H77-M
Processor: Intel Core i5 3330 (Ivy Bridge)
CPU-kylare: Corsair Hydro H100i
Internminne: Corsair Vengence DDR3 1600Mhz 16gb (2x8gb)
Grafikkort: Gigabyte Windforce GTX660
Hårddisk: 1. Samsung SSD 120gb (windows och annat skit.) 2. WD 500gb 7200rpm (Spel)
Skärm: ASUS VW222 1680x1050

Vad skulle jag då behöva uppgradera inför våren/hösten?

Medlem

Borde inte vara några problem.
Eftersom du sitter på vattenkylning så kan du klocka upp i5 till 4-4.2 GHz, kommer ge en bra prestanda boost om du inte redan har gjort det.

Angående en 120Hz skärm så är det helt meningslöst, det finns en anledning till att väldigt få använder det.
En 60Hz skärm kan inte visa mer än 60 FPS, även om spelet renderar snabbare, så en 120Hz skärm kan visa max 120 FPS, vilket är helt onödigt då man inte märker någon skillnad efter drygt 50 FPS.

(Vissa säger att det är 28 FPS som ögat inte längre kan uppfatta skillnaden, och visst, det stämmer delvis.)

Hur som helst så räcker det med en 60Hz skärm.

EDIT: Dock så skulle du kanske kunna investera i en skärm med lite högre upplösning. 1920x1080 är lagom.

Medlem
Citat:

Angående en 120Hz skärm så är det helt meningslöst, det finns en anledning till att väldigt få använder det.

Så säger bara någon som inte äger en själv.
De flesta känner en skillnad, vissa känner en större skillnad (tex. jag) medan andra känner en mindre skillnad.

För övrigt så vet alla som någon gång lekt med inställningarna i ett spel att det är BETYDLIGT bättre att spela på tex. 120fps än på 50fps.
Så om du nu ska spela på 120fps så är det ju rätt onödigt att ha en 60hz skärm som inte klarar av att "spela upp alla framesen".

Ett par länkar om 120hz i spel (finns mer, bara att googla lite):
Battlefield 3
Overclock 120vs60


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Testpilot

Det märks skillnad mellan 60 och 120Hz skärm , särskilt om man lirar mycket FPS spel.

Jag spelar en del av dessa spel och min skärm ger en betydligt mjukare upplevelse , allt är dock grymt subjektivt så har man chansen bör man prova innan man köper.

Medlem
Skrivet av Zalcore:

Borde inte vara några problem.
Eftersom du sitter på vattenkylning så kan du klocka upp i5 till 4-4.2 GHz, kommer ge en bra prestanda boost om du inte redan har gjort det.

Jasså det kan jag göra? trodde bara man kunde överklocka om benämningen slutade med ett K tex Intel® Core i5-3570K

Skrivet av Harakiri:

Det märks skillnad mellan 60 och 120Hz skärm , särskilt om man lirar mycket FPS spel.

Jag spelar en del av dessa spel och min skärm ger en betydligt mjukare upplevelse , allt är dock grymt subjektivt så har man chansen bör man prova innan man köper.

får helt enkelt gå in på elgiganten och köpa en 120Hz skärm och prova ett tag och sedan lämna in den igen och få pengarna tillbaka om jag inte märker någon skillnad.

Hur ska man skrämma upp en i5 och ett 660 att visa 120 fps då?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

K efter nummer betyder att den har upplåst multiplier.

Du märker skillnad mellan 60 och 120hz. Animationerna blir smidigare.

Du måste ha en quad core med ett 680 eller 7970 för att maxa bg3 med stabila 60fps på en 1080p skärm.
För att maxa bf3 med 120 fps måste du ha dubbla 680 eller 7970.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Som tidigare sa så har du ingen upplåst multiplier, men du kan ändå pressa upp den lite mer, dock inte till 4GHz i detta fallet då.

Och visst, även om det "känns" bättre med 120Hz så måste man också lyckas pressa upp spelen till 120FPS. Vilket inte är någonting som OPn kan göra med sin nuvarande burk med hög grafik i 1080p.

Medlem
Skrivet av Mytacism:
Citat:

Angående en 120Hz skärm så är det helt meningslöst, det finns en anledning till att väldigt få använder det.

Så säger bara någon som inte äger en själv.
De flesta känner en skillnad, vissa känner en större skillnad (tex. jag) medan andra känner en mindre skillnad.

För övrigt så vet alla som någon gång lekt med inställningarna i ett spel att det är BETYDLIGT bättre att spela på tex. 120fps än på 50fps.
Så om du nu ska spela på 120fps så är det ju rätt onödigt att ha en 60hz skärm som inte klarar av att "spela upp alla framesen".

Sitter på en 120Hz skärm och jag märker knappt någon skillnad än, men det är nog som någon tidigare sa, att det är olika ifrån person till person.

Testpilot

Kom ihåg nu att HZ som uppdateringsfrekvens och FPS som frames per second inte är samma sak!

Medlem

Absolut, men jag hade inte haft en 120Hz skärm om jag inte hade klarat av att spela upp 120FPS.

Medlem

okej, men då är det väl inte ens lönt att överklocka det lilla som går? är det bäst att uppgradera GPU eller CPU i mitt fall? vi kan även räkna bort 120Hz skärmen och räkna med att jag kommer att behålla min fina skärm ett år till iaf.

Skrivet av Harakiri:

Kom ihåg nu att HZ som uppdateringsfrekvens och FPS som frames per second inte är samma sak!

ja, dock så krävs det en 120Hz skärm för att klara av att visa 120fps. och sen är det ju inte allt för man vill ju ha så låg ms som möjligt också.

Medlem
Skrivet av frikktion:

okej, men då är det väl inte ens lönt att överklocka det lilla som går? är det bäst att uppgradera GPU eller CPU i mitt fall? vi kan även räkna bort 120Hz skärmen och räkna med att jag kommer att behålla min fina skärm ett år till iaf.

Skrivet av Harakiri:

Kom ihåg nu att HZ som uppdateringsfrekvens och FPS som frames per second inte är samma sak!

ja, dock så krävs det en 120Hz skärm för att klara av att visa 120fps. och sen är det ju inte allt för man vill ju ha så låg ms som möjligt också.

Du har en helt ok dator. En billig lösning skulle vara att klocka din cpu och köpa ett till gtx 660 och köra sli.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Du har en helt ok dator. En billig lösning skulle vara att klocka din cpu och köpa ett till gtx 660 och köra sli.

okej, då får det bli ett nytt moderkort också för det klarar bara crossfire och inte SLI. =/ vi får helt enkelt se när spelen kommer och om jag inte tycker att det flyter på som det ska med de inställningarna jag vill ha.

tack för all feedback!

Medlem
Skrivet av Zalcore:
Skrivet av Mytacism:
Citat:

Angående en 120Hz skärm så är det helt meningslöst, det finns en anledning till att väldigt få använder det.

Så säger bara någon som inte äger en själv.
De flesta känner en skillnad, vissa känner en större skillnad (tex. jag) medan andra känner en mindre skillnad.

För övrigt så vet alla som någon gång lekt med inställningarna i ett spel att det är BETYDLIGT bättre att spela på tex. 120fps än på 50fps.
Så om du nu ska spela på 120fps så är det ju rätt onödigt att ha en 60hz skärm som inte klarar av att "spela upp alla framesen".

Sitter på en 120Hz skärm och jag märker knappt någon skillnad än, men det är nog som någon tidigare sa, att det är olika ifrån person till person.

Steppet uppåt är svårare att uppfatta än steppet nedåt.

Vänj dig vid bra skärm och gå tbx till det du hade innan, så märker du mer.

@ Trådstartaren : 22" är litet numera, så även din upplösning.
Det var ganska länge sedan procesorn och ramminnet var en begränsande faktor.
Numera är det primärt gkortet, skärmen eller hdisk som begränsar.
Nytt gkort /flera (om du nu måste köra det mesta på High, vilket kommer kosta dig mycket pengar och knappast värt om du har andra intressen som socialt liv, kvinnor och barnen som kan bli produkten utav detta ).


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av frikktion:
Skrivet av marcus8958:

Du har en helt ok dator. En billig lösning skulle vara att klocka din cpu och köpa ett till gtx 660 och köra sli.

okej, då får det bli ett nytt moderkort också för det klarar bara crossfire och inte SLI. =/ vi får helt enkelt se när spelen kommer och om jag inte tycker att det flyter på som det ska med de inställningarna jag vill ha.

tack för all feedback!

Då är det nog inte värt det. Bättre att köpa ett lite starkare grafikkort eller dubbelgpu kort.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av frikktion:
Skrivet av marcus8958:

Du har en helt ok dator. En billig lösning skulle vara att klocka din cpu och köpa ett till gtx 660 och köra sli.

okej, då får det bli ett nytt moderkort också för det klarar bara crossfire och inte SLI. =/ vi får helt enkelt se när spelen kommer och om jag inte tycker att det flyter på som det ska med de inställningarna jag vill ha.

tack för all feedback!

Då är det nog inte värt det. Bättre att köpa ett lite starkare grafikkort eller dubbelgpu kort.

Som någon annan sa här i tråden så är det grafikkortet som kostar.
I min burk så står grafikkortet för över hälften av hela datorns kostnad.

Medlem
Skrivet av schmuttah:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av frikktion:
Skrivet av marcus8958:

Du har en helt ok dator. En billig lösning skulle vara att klocka din cpu och köpa ett till gtx 660 och köra sli.

okej, då får det bli ett nytt moderkort också för det klarar bara crossfire och inte SLI. =/ vi får helt enkelt se när spelen kommer och om jag inte tycker att det flyter på som det ska med de inställningarna jag vill ha.

tack för all feedback!

Då är det nog inte värt det. Bättre att köpa ett lite starkare grafikkort eller dubbelgpu kort.

Som någon annan sa här i tråden så är det grafikkortet som kostar.
I min burk så står grafikkortet för över hälften av hela datorns kostnad.

Det vet jag. Har en monsterburk så vet hur mycket det kostar att ligga på topp. Men nu vad OP frågade var vad han måste uppgradera för att ligga på topp och eftersom han redan har ett helt ok system så är det inte värt att börja uppgradera allt. Därför gav jag han tipset att köpa ett till 660 och köra SLI vilket skulle för lite under 2000kr ge han prestanda värt ett 680.
Men tydligen har inte hans moderkort stöd för det och då lika bra att skita i uppgraderingen av moderkort+660 som skulle ha gått på ca 3000kr. Därför bättre satsa på ett 680 och sälja sitt 660 alternativt använda 660 som Physx om så önskas.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv

Nej jag tycker inte att du ska uppgradera. Har liknande setup fast ett 670 istället och den gamla (första) i5an o kan köra alla spel i 2560*1400 utan problem, så länge spelet inte är dåligt optimerat.

Och med tanke på hur dagens spel anpassas nästan uteslutande till konsoler med 6-8år gammal hårdvara så finns det ju ingen anledning att uppgradera sin dator på länge. Känner du ändå "tvång" att köpa så är ju SSD eller en större o bättre skärm ett bra alternativ.

En mysig uppgradering vore ju att köpa en SSD till dina spel så att dom laddar snabbare, men annars klarar du dig fin fint!

1
Skriv svar