Är detta kontrollen till Playstation 4?

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av fall:
Skrivet av kebbe:

Så länge analogspakarna ligger kvar där de sitter så blir jag nöjd! Tål inte Xbox-layouten.

Drar man båda analogspakarna åt mitten dvs vänster spak åt höger och höger spak åt vänster så slår man ihop tummarna...

Xbox kontrollerna ftw

Jag förstår fullt ut varför du tycker att Dualshock 3 är obekväm om du håller den så märkligt..alltså med tummarna centrerade på toppen av spakarna. Personligen låter jag tummarna vila mot spakarnas ytterkanter, någinting DS3 tillåter tack vare de konvexa spakarna. Det ger full rörlighet med minsta möjliga ansträngning och minskar samtidigt avståndet mellan spakar och knappar/styrkors. Omöjligt i den skeva 360-dosan.

Det låter konstigt enligt mig, för bästa precision tycker jag är att ha en stor kontaktyta mellan tumme och spak.
Har svurit otaliga gånger åt min Dualshock då jag antingen glider av trigger eller styrspak pga längre sittningar och handsvett.

Att spela tex hack n' slash ala Bayonetta är ju pain på PS tack vare detta.

Att dom ändrar designen mer åt xboxsens är ju ett gott tecken på att detta inte enbart är ett problem för mig.

OT: Lägg pengar på att designa en kontroll som är ergonomisk och skit i allt gimmickstrunt som touch osv.

Medlem

Avslappnad
http://i51.photobucket.com/albums/f356/rapt10439/IMG_0223.jpg

Ansträngd
http://i51.photobucket.com/albums/f356/rapt10439/IMG_0225.jpg

Sony tyckte uppenbarligen själva att primärinput borde sitta där styrkorset sitter, annars hade det inte suttit där. Grejen är ju bara att korset inte är primär längre och har inte varit det på en sisådär 15 år, det är spaken.

Medlem

Kul att se folk positiva till touchpad, när Wii-U kontrollen visades var i princip alla negativa. Men om Sony visar en mini-variant så är det helt plötsligt skit grymt...?

Edit: Inte första gången Sony kopierar Nintendo, allt är som det ska helt enkelt.
Här kommer en "ny" bild..

Medlem
Skrivet av radiuz:

Kul att se folk positiva till touchpad, när Wii-U kontrollen visades var i princip alla negativa. Men om Sony visar en mini-variant så är det helt plötsligt skit grymt...?

Du måste väl ändå se en viss skillnad i en stor bildskärm på kontrollern där man måste titta bort från TVn/bildvisaren och en liten "pekplatta" som används för att navigera i saker som visas på TVn/bildvisaren?.

Medlem
Skrivet av daver:

Avslappnad
http://i51.photobucket.com/albums/f356/rapt10439/IMG_0223.jpg

Ansträngd
http://i51.photobucket.com/albums/f356/rapt10439/IMG_0225.jpg

Sony tyckte uppenbarligen själva att primärinput borde sitta där styrkorset sitter, annars hade det inte suttit där. Grejen är ju bara att korset inte är primär längre och har inte varit det på en sisådär 15 år, det är spaken.

En bild säger mer än 1000 ord.
I detta fall, till och med: "Slutdiskuterat. Punkt".


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem
Skrivet av Kimpur:
Skrivet av daver:

Avslappnad
http://i51.photobucket.com/albums/f356/rapt10439/IMG_0223.jpg

Ansträngd
http://i51.photobucket.com/albums/f356/rapt10439/IMG_0225.jpg

Sony tyckte uppenbarligen själva att primärinput borde sitta där styrkorset sitter, annars hade det inte suttit där. Grejen är ju bara att korset inte är primär längre och har inte varit det på en sisådär 15 år, det är spaken.

En bild säger mer än 1000 ord.
I detta fall, till och med: "Slutdiskuterat. Punkt".

Jag har inga problem med spel/konsoler som använder tummen i något av dessa lägen.

Menar ni att ni får problem i högerhanden i Xbox-spel där den högra analoga spaken används?

Medlem
Skrivet av daver:

Avslappnad
http://i51.photobucket.com/albums/f356/rapt10439/IMG_0223.jpg

Ansträngd
http://i51.photobucket.com/albums/f356/rapt10439/IMG_0225.jpg

Sony tyckte uppenbarligen själva att primärinput borde sitta där styrkorset sitter, annars hade det inte suttit där. Grejen är ju bara att korset inte är primär längre och har inte varit det på en sisådär 15 år, det är spaken.

Varför hålla tummen i en så obekväm position? Formen på Dualshock-spakarna gör det möjligt att styra utan att placera tummen klumpigt mitt på spaken. Exempel:

Bild 1:
Handen hamnar i en naturlig position. Tummen vilar mot analogspaken (som har full rörlighet utan minsta ansträngning) och avståndet mellan knapp och spak är minimalt. Samtidigt vilar kontrollen i handen utan att kräva ett aktivt fast grepp (som tröttar ut i längden).

Bild 2:
Här hamnar handen i en position som kräver att tummen pressas uppåt för att hamna på analogspaken, när spaken sedan flyttas känns det som följd i hela armen. Inte på något sätt smärtsamt, men tröttsamt i längden. Kontrollen är dessutom alldeles för klumpig och kräver ett aktivt grepp. Avståndet till styrkorset gör korset så gott som oanvändbart i spel.

Medlem

Jag hoppas bara att de analoga spakarna blir konkava (som på 360-kontrollen) och inte konvexa som de är nu eftersom det är lätt att tappa fästet vid handsvett och snabba vickningar.

I övrigt trivs jag med spaklayouten på både 360 och ps3 så det spelar inte så stor roll för min del. När höger styrspak används mer sällan (ex FIFA) känns 360-layouten bäst medan i fall där båda spakarna används oftare (ex valfritt fps) så känns ps3-layouten mer naturlig.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av radiuz:

Kul att se folk positiva till touchpad, när Wii-U kontrollen visades var i princip alla negativa. Men om Sony visar en mini-variant så är det helt plötsligt skit grymt...?

Du måste väl ändå se en viss skillnad i en stor bildskärm på kontrollern där man måste titta bort från TVn/bildvisaren och en liten "pekplatta" som används för att navigera i saker som visas på TVn/bildvisaren?.

Man kommer iallafall vara tvungen att titta ner oavsett om skärmen är mindre.

Medlem

Allvar hur spelar ni egentligen med ps3 kontroller? "öh får ont i handen av den onaturliga hållningen". Jaha, men xbox har fortfarande 1 spak som ligger "onaturligt". Allt handlar om vana, om jag spelar med en 360 kontroller nu när jag inte är van så får jag kraftigt ont i min vänster hand, när jag inte är van med ps3 kontroller så händer det att mina tummar krockar. Men så länge jag är van vi diverse kontroller så funkar det oftast bra. Och triggerna på ps3 kontrollen är väldigt dåliga när man inte är van vid dom, man glider jäkligt lätt av, så där vill jag gärna se en förbättring, men när det kommer till spakarna, so what, man anpassar sin handhållning efter kontrollen.

Medlem
Skrivet av radiuz:
Skrivet av Margy:
Skrivet av radiuz:

Kul att se folk positiva till touchpad, när Wii-U kontrollen visades var i princip alla negativa. Men om Sony visar en mini-variant så är det helt plötsligt skit grymt...?

Du måste väl ändå se en viss skillnad i en stor bildskärm på kontrollern där man måste titta bort från TVn/bildvisaren och en liten "pekplatta" som används för att navigera i saker som visas på TVn/bildvisaren?.

Man kommer iallafall vara tvungen att titta ner oavsett om skärmen är mindre.

Poängen är ju att det med största sannolikhet INTE är en skärm utan en "touchpad".

Edit: Är det en skärm så är den ju för liten för att visa något "vettigt" utan den lär väl mest visa symboler som ska illustrera diverse knappar och funktioner i spel.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Varför hålla tummen i en så obekväm position? Formen på Dualshock-spakarna gör det möjligt att styra utan att placera tummen klumpigt mitt på spaken. Exempel:

Vet inte vilken position du menar. Det är meningen att ha tummen på spaken, den är en knapp också.

Skrivet av kebbe:

Bild 1:
Handen hamnar i en naturlig position. Tummen vilar mot analogspaken (som har full rörlighet utan minsta ansträngning) och avståndet mellan knapp och spak är minimalt. Samtidigt vilar kontrollen i handen utan att kräva ett aktivt fast grepp (som tröttar ut i längden).

Det är fint att vila tummen mot spaken på det här sättet, tills man ska svänga vänster. Dualshock är så pass liten att man, med ditt grepp, får balansera den på fingertopparna.

Skrivet av kebbe:

Bild 2:
Här hamnar handen i en position som kräver att tummen pressas uppåt för att hamna på analogspaken, när spaken sedan flyttas känns det som följd i hela armen. Inte på något sätt smärtsamt, men tröttsamt i längden. Kontrollen är dessutom alldeles för klumpig och kräver ett aktivt grepp.

Låter inte bra att det känns i hela armen när du flyttar spaken på en handkontroll. Tror jag aldrig hört någon kalla 360-kontrollen för klumpig förut, annat än batterihylsan. Den är tillräckligt stor för att kunna vila i handen.

Skrivet av kebbe:

Avståndet till styrkorset gör korset så gott som oanvändbart i spel.

Ja, placeringen är ett problem. Samma som med spaken på Dualshock. Problemet blir dock större när det är primärinput som är placerad på fel ställe.

Medlem
Skrivet av daver:

Vet inte vilken position du menar. Det är meningen att ha tummen på spaken, den är en knapp också.

Att placera tummen rätt över spaken, det behövs inte på DS3. Greppet jag illustrerade tillåter utan problem att trycka ned L3 och R3.

Skrivet av daver:

Det är fint att vila tummen mot spaken på det här sättet, tills man ska svänga vänster. Dualshock är så pass liten att man, med ditt grepp, får balansera den på fingertopparna.

Tack vare spakens konvexa topp är det inga som helst problem att svänga vänster med det greppet. Faktum är att det innebär en mindre och lättare rörelse än både vänster och upp med Xbox-spaken. Det om något gör kontrollen bekvämare under längre spelsessioner.

Skrivet av daver:

Ja, placeringen är ett problem. Samma som med spaken på Dualshock. Problemet blir dock större när det är primärinput som är placerad på fel ställe.

Placeringen blir inget problem på DS3 då avståndet mellan spak och kors kan minimeras. Omöjligt på Xbox-dosan dels på grund av den konkava spaken och dels för att det svampiga styrkorset är placerat för högt. Jag föreslår att du faktiskt testar en DS3 bredvid en Xbox-dosa för på dig låter det som att du argumenterar från bilder.

Med det lämnar jag diskussionen. När det handlar om ett sådant subjektivt ämne lär man aldrig komma någon vart ändå (bevisligen) och ni som föredrar Xbox-dosan lär fortsätta klämma åt kontrollen som att det vore liv och död.

Medlem

Ful


signatur

Den som sover levlar inte.

Medlem

meh, så länge kontrollen e skön att spela med så gör det ingen skillnad hur den ser ut, detta gäller för alla konsoler imo.

Inaktiv

För någon med större än barnhänder så är i alla fall 360 kontrollen betydligt mer ergonomiskt utformad än PS3 kontrollen. 360ns kontroll är ju ganska prisad för hur bra den är (d-pad undantagen, men de har ju släppt en pro version för storanvändare av d-pad).

123
Skriv svar