Tror du på drömmar?

Redaktör
Ponny
Tror du på drömmar?

Kickstarter får drömmar att slå in. På mindre än ett år har vi fått löften om uppföljare till Broken Sword, #Dreamfall och #Tex Murphys äventyr.

Tre serier jag i princip begravt, sörjt och tvingats lämna bakom mig – men aldrig glömt.

Men det finns fler storverk som förtjänar att återupplivas, särskilt om vi riktar blicken mot öst istället för väst. Jag vill kunna ta namn som Shenmue III, Suikoden VI,
Project Zero 5 och Ōkami 3 i min mun utan att de är luftslott.

Jag säger inte att alla ska kickstartas – för det är viktigt att inte missbruka crowdfunding-fenomenet. Men jag säger att det senaste året fått mig att tro på drömmar igen. Kickstarter – folkets spel – får det orimliga att bli rimligt.

Med fansens stöd i ryggen skulle Yu Suzuki skulle kunna avsluta sin livsgärning. I en sådan värld finns det plötsligt plats för ett Shenmue III. I en sådan värld får vi återigen ett nytt, handmålat 2D-Suikoden. Ett Project Zero som släpps utanför Nippons gränser.

Och jag vill hemskt gärna leva i en sådan värld.

[ia=743753; large]
Drömmar från öst.

#blogg


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Tror du på drömmar?

Först när det kommer en uppföljare till Monkey Island i samma stil som trean tror jag på drömmar, kupo


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Har de ens kickstarter i Japan? Eller rättare sagt, känner de ens till det? Har hört att det här med språkbarriärer är en big issue för dem. Om Kickstarter fanns på japanska kanske de spelen redan hade lagt uppe där.

Medlem

Nu kommer jag göra ett inlägg som förmodligen kommer misstolkas o hatas av många. Jag ber om ursäkt om det blir fasansfullt långt också,

Jag vill inte trampa på någons drömmar, men i de flesta fallen finns det genuina anledningar till varför en spelserie inte fick någon uppföljare. Det kan handla om kvalitetsbrister i material, sjunkande popularitet/vinst, eller helt enkelt att man känt att det är dags att gå vidare.

Ingen utgivare någonsin har haft en bra spelserie som genererar ett cashflow och bara låtit den dö. Det finns alltid anledningar till att spelserier avstannar eller försvinner.

Crowdfunding i all ära, det kan leda till mycket bra. Men jag ställer mig ofta frågande till vissa projekt. Utvecklare med ett bra trackrecord som säger "stygga utgivare vill inte låta oss göra det här, vill ni finansiera det" det får mig alltid att ta ett steg bakåt. Även om utgivare har pengaflödet i sikte så är dem inte så dumma som vissa vill få oss att tro.

Tycker även det är intressant med dagens spelgeneration där man konstant ryter om "omg CoD 10, mortal kombat 55 var är innovationen kom på något nytt" men samtidigt är man villig att slänga pengar på uppföljare av spel från flera generationer sedan som till och med i eventuell kickstarter info bekräftar att de ska tillbaka till den gamla typen av gameplay.

Jag tror på crowdfunding när det handlar om att hjälpa småutvecklare få ut sina alster på marknaden, men att kasta pengar till utvecklare som med sina kontaktnät och tidigare inkomster borde kunnat skapa sina spel utan spelarnas finansiering kommer jag aldrig förstå.

Med detta gnällande vill jag ändå säga, man ska aldrig låta någon trampa på ens drömmar. Om du drömmer om de här spelen så hoppas jag för din glädjes skull att drömmarna slår in.

Redaktör
Ponny

Jopg = Du har absolut en poäng. Vissa saker bör förbli döda och begravna. Men det finns fall där historierna inte ens blivit färdigberättade. Dreamfall är en sådan. Shenmue är en annan. Tvåan råkar också vara ett av mina absoluta favoritspel genom tiderna. Det släpptes 2002 men hade lika gärna kunnat vara släppt 2012. Långt före sin tid, galet ambitiöst och slutar med en smärtsam cliffhanger.

Och jag personligen köper inte (även om jag självklart förstår logiken) att man överger intressanta spelidéer och bra berättelser när populäriteten inte slår genom taket. Risken finns ju då att spelen bara blir mer likriktade om man enbart satsar på toksäkra kort.

Många spel ser ju likadana ut, enbart för att en viss typ säljer. Militärshooters med amerikanska soldater kommer alltid gå hem hos den stora massan. Men för oss andra då? Jag tycker Kickstarter är fantastiskt eftersom annorlunda idéer får komma fram, sådana som jätteutgivarna aldrig skulle satsa på. "Ibland måste kreativitet gå före lönsamma slentrianprojekt", säger jag. Givetvis håller inte utgivarna med mig. Och jag förstår dom, för dom vill ju tjäna pengar.

Visst, risken finns att Kickstarter-spelen inte blir mer än nostalgiska vykort från förr, då många av spelen är uppföljare till gaaaamla spel. Å andra sidan finns också chansen att de historierna som lämnats ouppklarade till sist avslutas. Och chansen finns också att somliga genrer får mer plats och därigenom också får möjligheten att utvecklas.

Jag är inte ute efter föråldrat gameplay, men jag tycker fler genrer borde få växa och frodas. För jag tycker verkligen att spelbranschen skulle må bra av att få fler spel som inte liknar varandra.

Det är min åsikt i alla fall. Kul att diskutera!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av jopg:

Nu kommer jag göra ett inlägg som förmodligen kommer misstolkas o hatas av många. Jag ber om ursäkt om det blir fasansfullt långt också,

Jag vill inte trampa på någons drömmar, men i de flesta fallen finns det genuina anledningar till varför en spelserie inte fick någon uppföljare. Det kan handla om kvalitetsbrister i material, sjunkande popularitet/vinst, eller helt enkelt att man känt att det är dags att gå vidare.

Ingen utgivare någonsin har haft en bra spelserie som genererar ett cashflow och bara låtit den dö. Det finns alltid anledningar till att spelserier avstannar eller försvinner.

Crowdfunding i all ära, det kan leda till mycket bra. Men jag ställer mig ofta frågande till vissa projekt. Utvecklare med ett bra trackrecord som säger "stygga utgivare vill inte låta oss göra det här, vill ni finansiera det" det får mig alltid att ta ett steg bakåt. Även om utgivare har pengaflödet i sikte så är dem inte så dumma som vissa vill få oss att tro.

Tycker även det är intressant med dagens spelgeneration där man konstant ryter om "omg CoD 10, mortal kombat 55 var är innovationen kom på något nytt" men samtidigt är man villig att slänga pengar på uppföljare av spel från flera generationer sedan som till och med i eventuell kickstarter info bekräftar att de ska tillbaka till den gamla typen av gameplay.

Jag tror på crowdfunding när det handlar om att hjälpa småutvecklare få ut sina alster på marknaden, men att kasta pengar till utvecklare som med sina kontaktnät och tidigare inkomster borde kunnat skapa sina spel utan spelarnas finansiering kommer jag aldrig förstå.

Med detta gnällande vill jag ändå säga, man ska aldrig låta någon trampa på ens drömmar. Om du drömmer om de här spelen så hoppas jag för din glädjes skull att drömmarna slår in.

Jag håller till viss del med dig, "ingen" vill väl lägga ner något som är troligt att ge en sjysst vinst. Å andra sidan har Kickstarter visat att spelare ute i stugorna varit (väldigt) sugna på en del spel som aldrig fått chansen av de stora företagen. Det kanske inte är så många men en del av projekten på Kickstarter har ju varit väldigt framgångsrika vad det gäller insamlandet trots att de ansetts döda. Nu är det ju bara att hoppas att spelen blir bra också och inte bara faller platt som förra veckans pannkaka.

Anledningen till att det kan vara svårt även för etablerade utvecklare att hitta finansiärer är väl att det är riskabelt att satsa en hel drös med pengar i förskott på något som inte är mainstream. Kickstarter går ju runt det problemet på sätt och vis, finns det ett stort intresse kommer pengarna rullande och det är bara att sätta igång. Finns det inget, eller på tok för lågt, intresse så är inte så mycket förlorat i de flesta fallen.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Jopg: Du har givetvis rätt i vad du har att säga.

Men jag ser inget hyckleri att låta t.ex. Shenmue och Project Zero fortsätta få nytt liv genom Kickstarter. De spelserierna är så pass unika att det är bara synd att de inte finns längre och det blir ju att den nya generationen av gamers går något till miste. Samma sak med Dungeon Keeper-klonen som folk slängt sina pengar på.

Att för lita sig bara på att utgivarna ska ge en pengar till projekt känner jag är skadligt just för sådana här titlar. Även om utgivare inte är de onda demoner som folk utmålar dem till så har de ändå hand om väldigt många franchises på en och samma gång och måste hela tiden prioritera vilket spel de ska släppa här näst. I Capcoms fall känner jag att vi saknar ett nytt Megaman, ett nytt Haunting Ground eller Clock Tower o.s.v.

tl:dr; Det finns för få utgivare med pengar i ratio med hur många projekt och spelutvecklare det finns. Crowd-sourcing är ju ett sätt att lösa de problemen.

Medlem

Glad att det blev resonerande svar och inte den flame jag befarade.

Jag är absolut på er sida med det ni svarade. Jag tycker själv Shen Mue är ett bra exempel på ett spel som borde fått bli färdigberättat. Och ett nytt Megaman som DarkZide8 nämner är något jag hade spelat sönder tills fingrarna blöder.

I fallet med Shen Mue skulle det vara intressant vad som faktiskt avgjort att det inte fått en tredje titel.

Jag har själv valt att stödja spel bara av den anledningen att de slår på nostalgiska strängar på gamerlutan. Tror Cryamore var det senaste.

Jag håller helt klart med om resonemanget kring att det finns för få utgivare med pengar satt i kontrast mot antalet intressanta utvecklare. Det finns också precis som du säger, Fredrik, många genrer som inte riktigt får plats i mainstream marknaden och det är synd och skam. Lite har vi gamers oss själva att skylla, tycker jag. Så länge vissa genres säljer multum av kopior hur dåliga spelen än må vara, aliens colonial marines tex, så kommer marknaden se ut som den gör, där majoriteten av resurserna går till att generera profit.

Det ligger väl förmodligen ett stort problem i att flera spelserier och franchises folk skulle vilja få fortsatta ägs av företag som aldrig skulle släppa rättigheterna för dem för att låta någon utomstående släppa det genom crowdfunding. och hur mycket man än älskar spelet har jag svårt att se att ens de mest inbitna skulle välja att crowdfunda ett spel som ges ut av någon av jättarna så som capcom eller sega.

Jag tror dock att många för lätt köper resonemanget kring "onda utgivare". Jag har tex svårt att tro att The Cave inte hade blivit släppt utan kickstarter. Att säga att utgivare inte tror på en marknad för point and clicks/äventyrsspel samtidigt som telltale faktiskt säljer bra av kopior av de flesta av sina spel känns lite väl otroligt.

Redaktör
Ponny
Skrivet av jopg:

Jag tror dock att många för lätt köper resonemanget kring "onda utgivare". Jag har tex svårt att tro att The Cave inte hade blivit släppt utan kickstarter. Att säga att utgivare inte tror på en marknad för point and clicks/äventyrsspel samtidigt som telltale faktiskt säljer bra av kopior av de flesta av sina spel känns lite väl otroligt.

Jag tror absolut att många Kickstarter-aspiranter gärna spelar "onda utvecklare"-kortet. Det är ett bra sätt att öppna plånböcker. Sedan har de säkert en poäng i att många utgivare inte vill satsa på vissa genrer, men å andra sidan bevisar Telltale att det räcker med att göra AWESOME spel(berättelser).

Men det är orättvist att Aliens: Colonial Marines och Dead Space 3 säljer multum mer än vad exempelvis ett dåligt strategispel eller pekaochklicka skulle göra. Vissa genrer tvingas kämpa mer för sitt existensberättigande. Dumt, tycker jag.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av jopg:

Jag tror dock att många för lätt köper resonemanget kring "onda utgivare". Jag har tex svårt att tro att The Cave inte hade blivit släppt utan kickstarter. Att säga att utgivare inte tror på en marknad för point and clicks/äventyrsspel samtidigt som telltale faktiskt säljer bra av kopior av de flesta av sina spel känns lite väl otroligt.

Jag tror absolut att många Kickstarter-aspiranter gärna spelar "onda utvecklare"-kortet. Det är ett bra sätt att öppna plånböcker. Sedan har de säkert en poäng i att många utgivare inte vill satsa på vissa genrer, men å andra sidan bevisar Telltale att det räcker med att göra AWESOME spel(berättelser).

Men det är orättvist att Aliens: Colonial Marines och Dead Space 3 säljer multum mer än vad exempelvis ett dåligt strategispel eller pekaochklicka skulle göra. Vissa genrer tvingas kämpa mer för sitt existensberättigande. Dumt, tycker jag.

Det är dumt, huvudet på spiken. Tyvärr är väl inte en marknad alltid rättvis, det är därför vi spelare får göra markeringar för vad vi vill ha.

Ska sluta bomba med kommentarer här nu, men tack för en intressant bloggpost och ett följande resonemang som kanske hoppade från drömmar om spel till tankebanor kring kickstarter.

Vi är alla uppkopplade i dagens samhälle, ta tillfället i akt och ge de småutvecklarna positiv feedback ge dem mod, ge dem uppmuntran att våga fortsätta vara innovativa eller för all del bevara genrer i mainstreamens gränsvatten. Små kreatörer och utvecklare är ofta lätta att få kontakt med, visa kärlek och uppskattan där den förtjänas och kanske just det lilla är pushen som behövs för att deras drömmars spel kan skapas, och i slutändan kanske även visa sig vara just spelet du drömt om.

1
Skriv svar