Mer moln!

Medlem
Mer moln!

Det här med molntjänster är en ständigt debatterad fråga i IT-branschen. Huruvida information bör lagras lokalt eller i stora datahallar i ett land långt, långt borta. Om vi zoomar in på hur det används i spelsammanhang så är det en annan femma, i alla fall för mig. Eller rättare sagt, vikten av betydelse för informationen kanske inte är lika stor. Det började redan i spelet, där spelet sparar åt dig, autosaves. Sedan kom Steam Cloud (rätta mig om jag har fel!) och erbjöd sig själv att ta hand om dina sparfiler, så att du kan kasta datorn genom grannens fönster och låta den brinna i det imaginära helvetet utan att bekymra dig för din framgång i spelet. Det är såklart en sanning med modifikation, men ändå.

I höstas hade jag en "spelrush" och spelade genom bland annat Mass Effect 1 & 2, Deus Ex: Human Revolution med mera. Allt är frid och fröjd. Tills den dagen jag naivt köpte Windows 8 och blåste datorn utan att skänka mina sparfiler en enda tanke i hopp om att Steam fixar biffen. Det blev inte riktigt så. Sparfiler och nästan tusen screenshots försvann, och jag har bara mig själv att skylla, jag säger inget annat. Det jag säger däremot är att jag gillar Steams idé, att man ska kunna sluta bry sig om sparfiler och mer om spelet. Origin har den bästa lösningen tycker jag, både en lokal kopia, och en kopia i molnet som synkroniserar med varandra, och som du kan välja vilken du vill köra med om något har gått snett. Om du av någon anledning vill flytta eller kopiera din sparfil, gör så, eller vill du inte bry dig om den, så gör inte det. Förhoppningsvis har EA/Origin/Steam Cloud gjort det åt dig.

Summa summarum så tycker jag att det är en bra tjänst för spelarna. Jag bryr mig egentligen inte om de skulle kolla på min sparfil av någon anledning, om min dator kraschar och jag kan fortsätta där jag var dagen efter.

#blogg

Mer moln!

Det där har hänt mig också ett par gånger, men jag sparar sparfiler på extern-HD för säkerhets skull. Trist med alla screenshots dock, vissa saker går ju aldrig att göra om.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Det där har hänt mig också ett par gånger, men jag sparar sparfiler på extern-HD för säkerhets skull. Trist med alla screenshots dock, vissa saker går ju aldrig att göra om.

Jag brukade det också, men jag gör det så sällan nu sen Steam började med Cloud. Ja, screenshotsen var det värsta att bli av med, många fina minnen där.

1
Skriv svar