Homosexualitet: religion och vetenskap

Medlem
Homosexualitet: religion och vetenskap

Det här är en fortsättning från tråden "Burka o Niqab börjar bli olagligt i Eu bra eller dåligt?". Tråden gick off-topic.

Jag för en diskussion med Elias om homosexualitet. Eftersom han är kristen har han lite udda syn på min kärlek till min pojkvän (och allas andra homosexuella förhållanden också).

Skrivet av EliasN:

Jag fördömer inte någon som är homosexuell, men jag menar att det är skadligt. Just nu kanske det känns bra, precis som med rökning, men när man sitter där 60 år med KOL och tjära fulla lungorna är det inte lika kul längre.

Det här är kul
Random kristen: "Homosexualitet är skadligt."
Jag: "Okej, men jag mår riktigt bra nu. Har faktiskt aldrig mått bättre. Mår mycket bättre än när jag var kristen."
Random kristen: "Ja, just nu kanske du gör det. Men om 1 år kommer du att må dåligt!"
*Ett år senare*
Jag: "Vad var det du sa om att jag skulle må dåligt? Din förbannelse verkade inte funka så bra..."
Random kristen: "Tillslut kommer du att må dåligt. Vänta bara och se om ett år till!"
*Ett år senare*
Jag: "Hej, jag mår underbart nu! Livet är verkligen härligt!"
Den kristna fanatikern som önskar den homosexuella ett dåligt liv blir tyst ett tag. Sedan utbrister han:
"Tänk när du sitter där och är 60 år. Då kommer det att kännas jättedåligt!"

Det är lustigt med alla siffror jag har fått. Någon sa att jag snabbt kommer att må dåligt i mitt homosexuella förhållande. Någon annan pastor sa att jag kommer att må dåligt efter ett par år. Någon annan att jag kommer att må dåligt när jag är gammal...

Det är så ironiskt. För jag mår verkligen jättebra och om homosexualitet hade varit skadligt på något vis så har jag inte märkt av det över huvud taget. Jag och min pojkvän har varit ihop i över 2,5 år och vi lever i ett lyckligt förhållande.

Jag lovar dig att vi kommer att må lika bra (eller bättre, givetvis) när vi firar diamantbröllop (60 år tillsammans).

VAD är det som gör homosexualitet skadligt? Jag kan köpa att Gud förbjuder sånt som är skadligt, men vad skulle vara skadligt med homosexualitet?

Det finns redan så mycket hat i världen - så varför förbjuda kärlek?

Skrivet av EliasN:

Om man säger så här: jag tror lika mycket på kärlek mellan personer av samma kön, som jag tror på den kärlek människor säger sig ha till föremål (objektumsexualitet, alltså). Hon i hundra höjdare, ni vet, som var gift med Berlinmuren: var det (äkta) kärlek?

Visst. Jämför gärna min pojkvän med en mur, om du vill. xD Så sämst...

Medlem
Medlem

Det är ingen idé att föra en debatt baserad på logik med en djupt religiös människa. De har en bok och det är den de skall följa.


signatur

Metal is best served heavy.

Inaktiv

Sir Ian Mckellen är inte direkt ung och han verkar må bra, men vem vet - det gamle skäggot däruppe slår nog till när man minst anar det


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

jag tror inte det spelar så stor roll mellan ett homosexuelt förhållande och ett hetero förhållande, däremot ska man vara försiktig med att uttala sig om livslånga förhållanden, för sin egen skull. Hur bra det än må kännas nu så är livet fullt med upp- och nedgångar och allt går inte att laga i kärlekens namn.
Mitt tips är att visa förståelse för varandra, visa öppenhet och vara vänner. Sen vad andra tycker om erat förhållande spelar inte så stor roll, det viktiga är att ni trivs ihop.


signatur

thank you, come again

Medlem

Poängen med denna tråd är vadå?

Eliasn kommer inte ändra åsikt hur mycket du än vill.

Rent allmänt tror jag dom flesta accepterar det ,sen att många dock tycker det känns udda ja det tror jag inte kommer förändras.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Det finns redan så mycket hat i världen - så varför förbjuda kärlek?

Du smyger ju inte direkt med om dit extrema hat emot alla sorts religioner och allra främst islam, hur resonerar du egentligen, du vill förbjuda religion då finns det väl självklart andra personer som vill detsamma mot just homosexualitet.

Jag har inget emot homosexuella och jag tror kärlek inte har några gränser oavsett kön, men du visar en sådan stor dubbelmoral ibland Mikaelh, du verkar lite smått förvirrad i mina ögon efter man läst alla trådar och inlägg du gjort.

ett tips är att ta till sig det Huxflux skrivit här ovanför


signatur

Suup homie

Medlem

"...däremot ska man vara försiktig med att uttala sig om livslånga förhållanden, för sin egen skull."

Poängen är att jag mår bra trots att jag har fått "förbannelser" eller "spådomar" att jag ska må dåligt.

"Du smyger ju inte direkt med om dit extrema hat emot alla sorts religioner och allra främst islam..."

Därför att religioner förstör våra samhällen. Religion = hat mot mänskligheten. Kärlek mellan man och man eller kvinna och kvinna skadar ingen.

Religion är också något man väljer, precis som politiska åsikter. Homosexuell är inget man har valt att vara. Ingen skulle väl anklaga mig om jag sa att jag hatade nazism?

"Poängen med denna tråd är vadå?"

Svara på EliasNs tragiska påståenden utan att gå off-topic i den andra tråden.

"sen att många dock tycker det känns udda ja det tror jag inte kommer förändras."

Och vad menar du med udda? Ovanligt? Onormalt? Onaturligt? Konstigt? Ovant? Obehagligt?

Nej. Jag tror inte att så många i Norden tycker att det är udda. Heteronormen kan dock påverka folk i fel riktning.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Därför att religioner förstör våra samhällen. Religion = hat mot mänskligheten. Kärlek mellan man och man eller kvinna och kvinna skadar ingen.

Religion är också något man väljer, precis som politiska åsikter. Homosexuell är inget man har valt att vara.

kärlek kan skada lika mycket som en kula mellan huvudet, du vet inte vad du snackar om.
obesvarad kärlek kan leda till avundsjuka avundsjuka kan leda till hat till exempel.
Och vi alla vet vad en extrem dos av hat kan göra med människor men det gör ju inte kärleken till ett verktyg av satan eller hur.. ?

Tror du verkligen att religion är något man bara väljer? det finns ju miljontals som föds in till olika religioner, miljoner som inte har den chansen vi har att vid ett stadium välja om dem ska fortsätta tro på religionen eller gå över till Agnosticism eller Ateism

Ett tips är att läsa vad religion egentligen betyder.. för religioner har många olika sidor och det finns många religioner runt om i världen, men om man generaliserar som dig så är alla onda och förstör samhället..


signatur

Suup homie

Medlem

"kärlek kan skada lika mycket som en kula mellan huvudet, du vet inte vad du snackar om."

Inte äkta kärlek. Och det är ingen skillnad på homosexuell och heterosexuell kärlek.

"Tror du verkligen att religion är något man bara väljer? det finns ju miljontals som föds in till olika religioner"

Jag föddes in i fanatisk kristendom. Jag tog mig ur den.

Medlem

Udda är exakt vad jag menar, det är ju en fördom det är inget att krupa under korset med så att säga .

Dock bland dom unga tror jag det inte är så där verkar man testa på båda sidorna om staketet utan problem.

Känns iaf som denna tråd hade passat bäst som en pm mellan dig och eliasn .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Seriöst... Tagga ned ett par hekto. Religion handlar inte om att hata världen, religion handlar om att ha nått att tro på.

Alla människor behöver tro på nått för att motivera sig till att sträva vidare, det är nackdelen med att ha en överutvecklad hjärna. Elias har sin gud att tillbe, du har din kärlek till din pojkvän, jag nöjer mig med en gitarr och en chokladkaka... Det du behöver inse är att det är inget fel i vare sig det ena eller det andra, eller någon av de ca sex miljarder andra världsbilder som finns på Jorden.

Lösningen till alla världens problem och motsättningar är att visa acceptans för andra. Och med visa acceptans menar jag att helt enkelt acceptera att alla är olika och då inklusive att alla inte tror som man själv. Kort sagt: Ok, Elias menar att det är fel att vara homosexuell, ta det med en klackspark och visa lite förståelse för att det är fel ur hans perspektiv då. Låt honom tycka som han vill då, det skadar ingen. Så länge DU är nöjd med hur du lever ditt liv kan folk få tycka precis hur de vill.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Nej då. Religion handlar inte om hat. Visst inte.

3 Mos 20:13 "Om en man ligger med en annan man som en man ligger med en kvinna, begår de en avskyvärd handling. De skall straffas med döden. De bär på blodskuld."
/Folkbibeln

Vi lever i ett samhälle där vi är något sånär civiliserade. Att leva i en orealistisk fantasivärld där en sagofigur styr hur du och andra ska leva sina liv hör inte hemma i ett utbildat land.

Än värre är att alla religioner förtrycker folk. Man får inte leva sitt liv som man vill; man får inte älska vem man vill, man får inte äta/dricka vad man vill, man får inte klä sig som man vill, man får inte ha sex med vem man vill.

Religion hör inte hemma i ett utbildat samhälle. Religionen ärvs i 98% av fallen ned från föräldrarna, så det är delvis något som man inte valt själv (dock kan man ta sig ur det om man kämpar/får hjälp). Man borde förkasta religion mer i skolorna och visa på vad religioner har ställt till med och varför religioner är lika mycket sagoberättelse som De tre grisarna eller Rödluvan.

Kristendomen förstörde delvis min uppväxt och jag önskar ingen annan detta. Islam förstör dagligen tusentals liv över hela Jorden. Hinduism förtrycker lika många liv. Och så vidare...

Vad hade du känt om din familj och dina vänner förkastade din kärlek till din flickvän/fru? Vad hade du känt om dina närmaste säger att du kommer att må dåligt av förhållandet med henne bara för att hon är en tjej istället för en kille?

Skulle du inte bry dig? Skulle du "tagga ned ett par hekto"? Skulle du gilla religionen som tvingade dessa människor att anse detta om dig? Skulle det inte skada dig?

(Hela min familj är inte emot mig nu, vill jag påpeka. Men har fortfarande familjemedlemmar och vänner som önskar mig ont för att jag är tillsammans med en kille. Varför? Därför att dom är kristna. Elias är en av dessa. Varför tar jag det inte via PM? Därför att jag tror att en sån här diskussion gagnar alla. Bland annat får fler upp ögonen för hur pervers och vidrig all religion är.)

Medlem

Nej, religion handlar inte om hat mot mänskligheten. Det finns många hatiska inslag i olika religioner, men religion som begrepp handlar om tro, inte hat, är du med. Jag säger inte att det inte finns folk som hatar i religioner, eller att det inte finns hatiska texter i religioner. Vad jag säger är att religion handlar om tro.

Din poäng är alltså att eftersom du blivit diskriminerad för din sexuella läggning så ska du bära på ett brinnande hat mot allt och alla som hyser en tro för något som du inte instämmer med?

Min poäng är att så länge du inte har någon förståelse för dem kan du inte vänta dig någon förståelse i gengäld. Allt handlar i grund och botten om förståelse.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem
Skrivet av Klfh:

Nej, religion handlar inte om hat mot mänskligheten. Det finns många hatiska inslag i olika religioner, men religion som begrepp handlar om tro, inte hat, är du med. Jag säger inte att det inte finns folk som hatar i religioner, eller att det inte finns hatiska texter i religioner. Vad jag säger är att religion handlar om tro.

Din poäng är alltså att eftersom du blivit diskriminerad för din sexuella läggning så ska du bära på ett brinnande hat mot allt och alla som hyser en tro för något som du inte instämmer med?

Min poäng är att så länge du inte har någon förståelse för dem kan du inte vänta dig någon förståelse i gengäld. Allt handlar i grund och botten om förståelse.

Håller verkligen med här


signatur

Suup homie

Medlem
Skrivet av Klfh:

Nej, religion handlar inte om hat mot mänskligheten. Det finns många hatiska inslag i olika religioner, men religion som begrepp handlar om tro, inte hat, är du med. Jag säger inte att det inte finns folk som hatar i religioner, eller att det inte finns hatiska texter i religioner. Vad jag säger är att religion handlar om tro.

Din poäng är alltså att eftersom du blivit diskriminerad för din sexuella läggning så ska du bära på ett brinnande hat mot allt och alla som hyser en tro för något som du inte instämmer med?

Min poäng är att så länge du inte har någon förståelse för dem kan du inte vänta dig någon förståelse i gengäld. Allt handlar i grund och botten om förståelse.

Jag anser att precis som man kämpar emot till exempel nazism ska man kämpa emot religion.

Det handlar inte om att bära ett brinnande hat emot nazism eller religion - det handlar om att försöka få folk att förstå verkligheten.

Medlem

Religion är för brett för att kunna jämföras med rasism. Det finns för många religioner med alldeles för olika inriktningar och inbördes värderingar för att kunna klumpas ihop på det sättet. Närmaste rättvisa jämförelse skulle vara att förbjuda alla ideologier eftersom nazismen är skev.

Ja det finns inslag i många religiösa sammanhang som är skeva och knäppa, men alla religioner jag har hört talas om bygger i grund och botten på ett budskap som är rätt trevligt. Den abrahamitiska religionen har väl grundbudskapet "älska och du ska bli älskad", hinduismen "varje handling får en konsekvens" (karma-reinkarnation) etc. Resten handlar bara om tolkningar. Nazismen bygger på grundtesen "vi är bättre än alla andra", och därmed är den förkastlig enligt rådande diskurs.

För att upprepa min ståndpunkt från den tråden där hela den här diskussionen startade: Bara för att en liten grupp i en mycket större grupp är rutten behöver inte hela den stora gruppen amputeras från samhällskroppen.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

"Vi är bättre än alla andra" är precis vad religion går ut på. I kristendomen kommer alla som inte tror till helvetet och i islam ska man döda alla som inte tror.

Det är vad dom heliga böckerna säger i alla fall. Sen att alla inte är bokstavstroende vet jag. Men dom bokstavstroende ökar faktiskt i omfattning. Jag tror att det blir vanligare med fanatisk tro i och med vetenskapen som mer och mer börjar motbevisa religion - då MÅSTE man vara fanatisk för ens religions överlevnads skull.

Medlem

En del män tycker om att trycka varandra i röven.
Antingen gillar man det eller så låser man in sig i ett rum och undviker att förpesta för omgivningen med sin sago-baserade argumentation.


signatur

Dryg och bitter.

Avstängd

Problemet är när folk klumpar ihop alla religioner och attackerar dem kollektivt under uttrycket: "religioner". Det finns väldigt många väldigt olika religioner, som inte har något att göra med varandra.

"Religioner" handlar för det mesta om att man genom handlingar ska bli en bättre människa. Det är inte kristendomens budskap. Jag som kristen är inte "bättre" än dig som inte kristen. Jag är av precis samma skrot och korn. Skillnaden är den, att jag har tagit emot den förlåtelse som Jesus erbjuder oss. Det är snarare du som inte kristen som menar att du är bättre än de som är kristna, då du menar att du inte gör fel och behöver förlåtelse.

Som det verkar på dig just nu, så förstod du aldrig det budskapet.

Förresten: om kristendomen bara är något man ärver från föräldrarna, hur kommer det sig då att tiotusentals människor runtom i världen, utan kristna föräldrar (och somliga till och med trots dödshot), bekänner sig till Jesus?

Alla människor är värda precis lika mycket och älskade precis lika mycket, det vill säga mer än vi kan förstå.

Jag tror inte att du, varken om ett år eller om femtio, helt plötsligt kommer att må otroligt dåligt. Jag tror att du, och alla andra som lever ett destruktivt liv (d.v.s. alla som låter sig styras av annat än Gud) mår dåligt innerst inne. Detta kanske inte är något man inser själv, men förr eller senare kommer det upp till ytan.
Jag är inte ute efter att spå olycka över dig, Mikael, utan jag vill önska dig all lycka. Det är bara det att jag inte tror att du kommer att nå den genom det liv du nu lever.

Medlem

Jag tycker inte det är rätt av någon av er att fördöma religion eller förnedra homosexualitet, ni både är ju för absolut radikala och överdrivna gällande era åsikter. Man går långt ner som människa med att generalisera exakt alla typer av religioner till ett verktyg av ren ondska som bara förstör världens samhälle lika mycket som det är för jävligt att säga att man är destruktiv för att man är homosexuell och aldrig kommer finna lycka i detta liv enbart för den personen gör något en religion i detta fall kristendomen fördömer som en stor synd.

som notumforce nämnt så kanske den här diskussion passar bättre via PM mellan er två så slipper ni förpesta oss


signatur

Suup homie

Medlem

"Som det verkar på dig just nu, så förstod du aldrig det budskapet."

Jag förstod mycket väl det budskapet. Dock hämtar jag mina budskap från andra ställen än sagoböcker nu när jag är vuxen.

"...ni både är ju för absolut radikala och överdrivna gällande era åsikter."

Om man har levt som fanatiskt kristen och tagit sig ur det så lär man ju inte vara neutral angående religioner. Jag har sett den mest radikala sidan av religion.

Jag förstår ärligt talat inte hur ni kan försvara människor som seriöst tror på en gubbe som sitter uppe i himlen och skriver sagoböcker som alla måste följa.

Hallå... Jorden är inte platt. Jorden är inte 6000 år gammal. Det finns ingen gud uppe i "himlen". Vi är inte universums medelpunkt. Solen snurrar inte runt Jorden. Vi skapades inte på en dag.

Såhär förklarar en seriös kristen sida istiden (ofta brukar kristna försöka undvika istiden)

Citat:

Aska och stoft i atmosfären från den kraftiga vulkaniska aktiviteten under floden blockerar solljuset en tid efter floden [efter Noa-floden alltså] (jämför med "atomvintern" som uppstår vid ett kärnvapenkrig). Klimatet blir snabbt kallt, medan världshaven fortfarande är varma. Landet kyls fortare än havet, vilket skapar en fuktig vind från havet in mot land - ungefär som landbris på sommarkvällar. Detta leder till omfattande nederbörd. Nära polerna faller det ner som snö, men hinner inte smälta undan.under de kalla somrarna. Istiden följer, och varar i c:a 1000 år.

Livsvillkoren är mycket svåra under istiden, och resulterar i en kulturell kollaps. "Grottmänniskor" och andra "primitiva kulturer" härstammar från denna tid (som i historiska sammanhang brukar kallas för "den förhistoriska tiden").

Så småningom stabiliseras klimatet, och blir ungefär den vi har idag. Istiden slutar, och människans livsvillkor förbättras. Kulturen och samhället börjar blomstra igen, och som man brukar säga: "the rest is history".

Och det där kallas vetenskap? Jösses.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen - hur kan man seriöst tro på sånt här dravel? Vetenskapen har motbevisat religion så otroligt många gånger. Men istället för att ge upp sina vidskepelser så hittar man på egen ny "vetenskap" som helt enkelt är nya sagoberättelser. Allt för att rädda sin religion.

Det är tragiskt. Kanske är inte vi människor så civiliserade som jag hade hoppats. Men om några sekel borde det inte finnas någon religion kvar.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

"Som det verkar på dig just nu, så förstod du aldrig det budskapet."

Jag förstod mycket väl det budskapet. Dock hämtar jag mina budskap från andra ställen än sagoböcker nu när jag är vuxen.

"...ni både är ju för absolut radikala och överdrivna gällande era åsikter."

Om man har levt som fanatiskt kristen och tagit sig ur det så lär man ju inte vara neutral angående religioner. Jag har sett den mest radikala sidan av religion.

Jag förstår ärligt talat inte hur ni kan försvara människor som seriöst tror på en gubbe som sitter uppe i himlen och skriver sagoböcker som alla måste följa.

Hallå... Jorden är inte platt. Jorden är inte 6000 år gammal. Det finns ingen gud uppe i "himlen". Vi är inte universums medelpunkt. Solen snurrar inte runt Jorden. Vi skapades inte på en dag.

Såhär förklarar en seriös kristen sida istiden (ofta brukar kristna försöka undvika istiden)

Citat:

Aska och stoft i atmosfären från den kraftiga vulkaniska aktiviteten under floden blockerar solljuset en tid efter floden [efter Noa-floden alltså] (jämför med "atomvintern" som uppstår vid ett kärnvapenkrig). Klimatet blir snabbt kallt, medan världshaven fortfarande är varma. Landet kyls fortare än havet, vilket skapar en fuktig vind från havet in mot land - ungefär som landbris på sommarkvällar. Detta leder till omfattande nederbörd. Nära polerna faller det ner som snö, men hinner inte smälta undan.under de kalla somrarna. Istiden följer, och varar i c:a 1000 år.

Livsvillkoren är mycket svåra under istiden, och resulterar i en kulturell kollaps. "Grottmänniskor" och andra "primitiva kulturer" härstammar från denna tid (som i historiska sammanhang brukar kallas för "den förhistoriska tiden").

Så småningom stabiliseras klimatet, och blir ungefär den vi har idag. Istiden slutar, och människans livsvillkor förbättras. Kulturen och samhället börjar blomstra igen, och som man brukar säga: "the rest is history".

Och det där kallas vetenskap? Jösses.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen - hur kan man seriöst tro på sånt här dravel? Vetenskapen har motbevisat religion så otroligt många gånger. Men istället för att ge upp sina vidskepelser så hittar man på egen ny "vetenskap" som helt enkelt är nya sagoberättelser. Allt för att rädda sin religion.

Det är tragiskt. Kanske är inte vi människor så civiliserade som jag hade hoppats. Men om några sekel borde det inte finnas någon religion kvar.

Vissa kristna vågar ju t.om hävda att det aldrig fanns några dinosaurier. Riktigt komiskt är det

Medlem

Problemet är inte hur religionen förklarar världen, utan att du totalsågar folks tro, något som för många är ett väldigt känsligt ämne. Om vi ser på det strikt finns det inga säkra bevis för att det vi idag kallar vetenskap är absoluta sanningar. Om ett par tusen år kan det lika gärna vara allmänna skämt.

Jämför: "I begynnelsen fanns gud, sen skapade han världen." och "I begynnelsen fanns ingenting, sen exploderade det". "Gud är allsmäktig och allvetande" och "Universum är oändligt och expanderar". Det ligger i den mänskliga naturen att söka kunskap, och sen måste det vara upp till var och en var man finner det.

Jag ser mig själv som en rätt rationell och vetenskaplig person, men jag tycker ändå det är ungefär lika vettigt att tro att man kommer till himmelen när man dör om man lever "gott" som att påstå att medvetande och känslor bara är kemi, whatever makes your gears grind!

Min poäng är, åter igen, att det enda du behöver göra är att släppa lite på attityden. Acceptera att människor är olika och tror på olika saker, så ska du se att människor accepterar dig och din tro tillbaks.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

"Vi är bättre än alla andra" är precis vad religion går ut på. I kristendomen kommer alla som inte tror till helvetet och i islam ska man döda alla som inte tror.

Det är vad dom heliga böckerna säger i alla fall.

Var i Koranen står det att man ska döda alla som inte tror?

Citat:

Sen att alla inte är bokstavstroende vet jag. Men dom bokstavstroende ökar faktiskt i omfattning.

Kanske snarare är så att de märks av mer.

Citat:

Jag tror att det blir vanligare med fanatisk tro i och med vetenskapen som mer och mer börjar motbevisa religion - då MÅSTE man vara fanatisk för ens religions överlevnads skull.

Eller att förut har det inte setts som något konstigt eftersom det inte funnits något alternativ som inte har med gudar att göra.

Skrivet av Klfh:

"I begynnelsen fanns gud, sen skapade han världen." och "I begynnelsen fanns ingenting, sen exploderade det".

Jag håller med om i stort sett allting du sagt, men vill bara kommentera ett par saker.

Jag antar att du här hårddrar det för att få till en poäng?

Citat:

jag tycker ändå det är ungefär lika vettigt att tro att man kommer till himmelen när man dör om man lever "gott" som att påstå att medvetande och känslor bara är kemi

Nja, det är det väl ändå inte. Ingenting av det vi vet i dag tyder på att det finns ett efterliv, att medvetande och känslor uppstår i kemiska processer är ändå ett rimligt antagande. Men sen handlar det om ganska olika saker också, där det ena är en trossats och det andra en hypotes gjorde för att testas och eventuell falsifieras.

Medlem
Skrivet av båtsman:

Jag håller med om i stort sett allting du sagt, men vill bara kommentera ett par saker.

Jag antar att du här hårddrar det för att få till en poäng?

Absolut!

Citat:

Nja, det är det väl ändå inte. Ingenting av det vi vet i dag tyder på att det finns ett efterliv, att medvetande och känslor uppstår i kemiska processer är ändå ett rimligt antagande. Men sen handlar det om ganska olika saker också, där det ena är en trossats och det andra en hypotes gjorde för att testas och eventuell falsifieras.

Ingenting av det vi visste för 1500 år sedan tydde på någonting annat än att jorden var platt och att solen snurrade runt oss heller. Åter igen har jag förenklat allt för att visa min poäng - att oavsett vad man hävdar är en absolut sanning så är det fortfarande bara nått man tror.

Skillnaden mellan tro och vetenskap är att vetenskapen utgår från att det finns en möjlighet att den blir överbevisad nån gång i framtiden. Personligen håller jag absolut med om att det finns många faktorer som tyder på att hela känslolivet i grund och botten handlar om vilka ämnen som råkar frisläppas i hjärnan vid olika stimuli, jag bara öppnade en dörr för att det kan visa sig i framtiden någon gång att så inte är fallet, och genom det villa jag poängtera att man inte ska klanka ned på folk med en annan världsbild än en själv.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Jag menar inte att vetenskapen har svar på allt än. Dock har vetenskapen motbevisat de heliga sagoböckerna flera gånger om. Till exempel de kristnas heliga bok som påstår att Jorden är 6000 år gammal, att Jorden är platt och så nämner den ingenting om dinosaurier eller istid.

Det bästa sättet för oss människor att bli civiliserade och fredliga är genom kunskap. Religion bromsar kunskap. Se bara på USA där skapelseberättelsen undervisas som vetenskap i många skolor. Barnen får fel världsbild.

Båtsman: Var inte du en av dom militanta ateisterna här på forumet när jag diskuterade kristendom när jag fortfarande var kristen? Och nu ändrar du din inställning?

Medlem
Skrivet av EliasN:

Förutom det där med Gud så håller jag med. Vilka är det som tror på sånt? Inte är det då kristna

Enligt Bibeln är Jorden platt och 6000 år gammal. Säger du emot din heliga skrift?! Är den inte perfekt?

Skrivet av EliasN:

Jag har aldrig försvarat någon tro på en himmelsk sagoberättare. Jag förstår inte var du har fått det ifrån.

Det är det religion går ut på.

Skrivet av EliasN:

Problemet är att du har ramlat rakt i tankefällan som går ut på att religion och vetenskap opererar på samma plan. Det stämmer inte.

Kristna försöker hitta på egen vetenskap där Bibeln brister vetenskapligt sett. Givetvis gör kristendomen många vetenskapliga påståenden (som att Jorden är platt, 6000 gammal och annan bullshit) och detta kan modern vetenskap med lätthet motbevisa.

Tron på osynliga tomtar och troll kan väl inte direkt motbevisas, det håller jag med om. Det är så löjligt att man inte ens behöver motbevisa det. Vilken rationell person som helst förstår att det inte springer runt osynliga små nakna leoparder i rummet. Om man allvarligt tror detta borde man söka hjälp. (Precis som du säger att homosexuella borde göra)

Skrivet av EliasN:

Vet du ens vad vetenskap är?

Verifierbar kunskap. Och som sagt kan verifierbar kunskap motbevisa Bibeln (och andra "heliga skrifter") på många punkter.

Skrivet av båtsman:

Var i Koranen står det att man ska döda alla som inte tror?

http://video.google.com/videoplay?docid=-871902797772997781#

Avstängd
Skrivet av Mikaelh:

Om man har levt som fanatiskt kristen och tagit sig ur det så lär man ju inte vara neutral angående religioner. Jag har sett den mest radikala sidan av religion.

Fanatisk eller radikal? Bestäm dig. Sedan skulle jag vilja säga att du inte har sett den "mest radikala sidan av religion". Sen när har du varit självmordsbombare? Du talar i nattmössan.

Citat:

Hallå... Jorden är inte platt. Jorden är inte 6000 år gammal. Det finns ingen gud uppe i "himlen". Vi är inte universums medelpunkt. Solen snurrar inte runt Jorden. Vi skapades inte på en dag.

Du talar i nattmössan. Bibeln säger inte att jorden är platt. Bibeln säger inte att jorden är 6000 år gammal (den nämner ingen ålder alls, och det finns ingen människa som säger att jorden är 6000 år gammal). Bibeln säger inte att jorden är universums medelpunkt. Bibeln säger inte att solen snurrar runt jorden.

Citat:

Jag förstår ärligt talat inte hur ni kan försvara människor som seriöst tror på en gubbe som sitter uppe i himlen och skriver sagoböcker som alla måste följa.

Jag har aldrig försvarat någon tro på en himmelsk sagoberättare. Du talar i nattmössan.

Citat:

Och det där kallas vetenskap? Jösses.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen - hur kan man seriöst tro på sånt här dravel? Vetenskapen har motbevisat religion så otroligt många gånger. Men istället för att ge upp sina vidskepelser så hittar man på egen ny "vetenskap" som helt enkelt är nya sagoberättelser. Allt för att rädda sin religion.

"Vetenskapen har motbevisat religion"?? Återigen visar du att du helt enkelt inte vet vad du talar om.

Problemet är att du har ramlat rakt i tankefällan som går ut på att religion och vetenskap opererar på samma plan. Det stämmer inte. Vetenskapen kan inte motbevisa den kristna tron på något annat sätt än att motbevisa Guds existens (och det är inte ens möjligt, då vetenskap inte alls rör det området).
Vet du ens vad vetenskap är?

"Bibeln talar inte om dinosaurier". Inte konstigt, då ordet "dinosaurie" inte var uppfunnet på den tiden. Däremot i ett annat sammanhang två varelser som inte kan vara något annat än dinosaurier.

Precis som i tråden om islam och det visar du att du är bra på att komma med ogrundade påståenden, tyvärr.

Vidare vill jag påstå att din tro på förnuft och vetenskap är tämligen naiv, och blind. Nazisterna dödade judar i vetenskapens namn (inte bara, dock). Nu säger inte jag att det är vetenskapens fel, utan bara att vetenskap och kunskap inte utrotar ondska, som du verkar tro. Du verkar vara av den uppfattningen att all ondska i världen kommer av religioner och att det enda som kan göra vår värld bra igen är kunskap. Om du ärligt menar det så vet du inte vad du talar om.

Egentligen är inte det här inlägget riktat till dig, Mikael, för om någon har visat att han inte går att tala med är det du. Du behöver egentligen inte bemöda dig med att svara på det här inlägget. Jag kände bara att dina attacker på kristen tro, religioner i allmänhet och din naiva tro på vetenskap inte borde stå oemotsagd.

Avstängd

Mikael, om Bibeln säger att jorden är platt och att den är 6000 år gammal för du ta och visa det istället för att komma med: "Säger du emot din heliga skrift?!". Jag säger inte emot någon helig skrift, utan jag säger emot dig. Det är dina egna ord och ditt eget påfund. Återigen visar du din förmåga i att komma med ogrundade påståenden.

Citat:

Det är det religion går ut på.

Kanske någon religion går ut på det, men i övrigt skulle jag vilja att du belägger ditt påstående. Var nämns himmelska sagoberättare i Bibeln, t.ex.?

Citat:

Tron på osynliga tomtar och troll kan väl inte direkt motbevisas, det håller jag med om. Det är så löjligt att man inte ens behöver motbevisa det. Vilken rationell person som helst förstår att det inte springer runt osynliga små nakna leoparder i rummet. Om man allvarligt tror detta borde man söka hjälp. (Precis som du säger att homosexuella borde göra)

Ja, tror man på osynliga tomtar och troll kan man behöva lite hjälp.

Citat:

Verifierbar kunskap. Och som sagt kan verifierbar kunskap motbevisa Bibeln (och andra "heliga skrifter") på många punkter.

Luddigt värre. Vad menar du ens med "verifierbar"? Mer konkret: vad är vetenskap? Vad har vetenskapen för syfte? Vad innebär vetenskap? Annars, om vetenskap är verifierbar kunskap, så är nästan allt vetenskap.

Skriv svar