Sparfiler och PSN-köp fungerar inte på PS4

Medlem
Skrivet av Pålis:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Pålis:

Hoppas att ps 4 och xbox 720 blir dom sista konsollerna som kör med skiva och downloads och att det som kommer efter blir streamande konsoller.

Hårdvaran behöver ju inte vara i dyraste laget och spelen kanske lättare kan hänga med på uppgraderade streammaskiner som kommer med jämna mellanrum.

Så att folk utan internet inte ska kunna spela? Jag har inget emot att streama spel om det funkar bra, men att bara ha det som alternativ känns som att pissa på dom som inte har internet. Tro det eller ej, men alla har ej det

Det som kommer efter ps4 dröjer ju minst 6 år framåt,

och både Sony och ms har säkert funderingar på sånt och dom som är utan internet idag eller om drygt 6 år dom undrar man över vart dom bor isåfall.

Ja, och det finns ju inte folk som inte har internet idag som har ps3? Jag hade första året i min lägenhet inget internet. Jag kände inte så stort behov av att ha internet. Hur är det med dom som känner så, att dom inte behöver internet men vill ha en konsoll, dom MÅSTE ju skaffa internet då för att kunna spela. Och En till tanke med att enbart ha streaming, vad händer då när internet krånglar? Då kan man ju inte spela alls. Så nej tack till ENBART streaming. downloads och skivor alt något annat matrialistiskt. Ja USB sticka som någon ville ha sure, finns ingen risk att repa spelet

Medlem

Men tänker de visa upp hur själva konsolen ser ut eller tänker de bara visa kontrollen och launchspelen samt snacka om allt vi inte kommer kunna göra med ps4?


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem

Synd om det inte blir bakåtkompatibelt..men det gör väl inte så mycket egentligen. Det har ju inte varit så på nån av konsolerna?.

Nån här i kommentarerna tycker det är drygt att han skulle behöva köpa alla spel igen till ps4...Man slänger väl inte sin Ps3 för att man köper en Ps4? Jag har inte slängt min Ps2 för att jag köpte en Ps3

Medlem
Skrivet av Pålis:
Skrivet av DeKvittar:

Sån tur att jag inte har en PS3:a utan tänkte vänta till PS4 kom för att lämna Xbox 360:n, förväntar mig fullt ut att ingenting som jag har köpt på Xbox Live kommer funka på "Xbox 720"

är rädd för det också, man har köpt typ 150 spel på xbla,
att inte kunna köra dom på xbox 720 vore en katastrof....

Är det verkligen "katatstrof" att låta din 360 stå kvar eller ta fram den igen när du vill spela dessa spel?


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Till min stora besvikelse kunde jag inte stoppa in varken mina supernintendo, gameboy, nintendo 64 eller NES spel i mitt nya Wii. Katastrofen är ju faktiskt ett faktum grabbar.

Medlem
Skrivet av Pålis:

aj då , tur då att jag köpte ps3 helt nyligen då och har bara köpt 3 spel på psn.
Nu blir det inga mer psn köp för varje gång en ny generation kommer så lämnar man in den maskin man har i inbyte och så blir det denna gång också ,

så tur att man inte köpt mer psn spel , man får istället ladda ner gratisspelen man får från psn + och köpa spel som släpps på skiva.

är du helt cp eller? Vad spelar det för roll om du laddar ner det på psn eller köper det på skiva?? du kan inte spela ps3 spel på ps4 ändå.....

Medlem

Vad många inte verkar förstå här är att Ps4 använder x86-64 CPU och inte Cell-baserad CPU, Man kan inte bara säga att det ska gå köra PS3 spel i sin PS4.(du behöver i stort sett trycka ner en ps3 i din ps4, då.) Du kan kanske mjukvaru emulera. Men det återstå att se och kräver en hel del.

Medlem

Jag förstod att PSN för PS4 skulle bli nytt så detta var ingen chock. Det jag undrar är snarare hur länge de kommer ha stöd för PS3 i sitt nätverk! Ett år? Fem? Kommer PSN Plus fortsätta vara betaltjänst? Vill kunna fortsätta använda min PS3 så länge det känns motiverat.


signatur

- r4z0r -

Medlem

shhhh

PC C C c c e e e

Kör spel som jag köpte när jag började lira. Fantastiskt att de får Röxxxxxxa folk så här. Jag menar det kan ju inte vara omöjligt att vara bakåtkompatibel när datorn är det.


signatur

K9
:.:

Medlem

Det finns ju faktiskt ett företag som gjort tvärt om, först med MacOS X och sen med Linux:

The first collection of Mac titles will demonstrate "Steam Play," which allows customers to purchase a game once and play it on all Steam supported platforms. Gamers who have previously purchased games on Steam will find them available in their account on the Mac as they are released.

Medlem
Skrivet av Fuskobot:

Sparfiler ok, men psn-köp? Jag kan förstå att spel behöver portas/emuleras, men de som blir det borde man ändå inte behöva köpa igen....
Aja, en mindre anledning att stanna på playstation.

Ja, för att sparfilerna och spelen kommer fungera på nästa Xbox...
Och för ev "Ja, men då har jag kvar min ps3a och sen exbox jämte" svar, ja:
Vad stoppar dig då att ha kvar PS3an jämte PS4an?

Medlem

Ingen big deal för mig iallafall, kommer inte sälja mitt PS3 ändå.


signatur

Wake me up for entertainment

Inaktiv
Skrivet av dafuq:
Skrivet av Pålis:

aj då , tur då att jag köpte ps3 helt nyligen då och har bara köpt 3 spel på psn.
Nu blir det inga mer psn köp för varje gång en ny generation kommer så lämnar man in den maskin man har i inbyte och så blir det denna gång också ,

så tur att man inte köpt mer psn spel , man får istället ladda ner gratisspelen man får från psn + och köpa spel som släpps på skiva.

är du helt cp eller? Vad spelar det för roll om du laddar ner det på psn eller köper det på skiva?? du kan inte spela ps3 spel på ps4 ändå.....

ps3 spelen som ligger på cd kan man ju sälja om man vill det,

psn spelen däremot ligger på ps3 ans hd och eftersom man tänkt sälja ps3 an när ps4 kommer så kan man bli av med den gamla konsllen och cd spelen men psn spelen kommer ligga kvar på kont

och eftersom man köpt ps3 nyligen då vill jag inte köpa en massa psn spel och vara tvungen att ha kvar ps3 an enbart för det ändamålet.
Om man är cp för att man valt att man ska göra så ja då är jag cp.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem
Skrivet av ernstp:

Det finns ju faktiskt ett företag som gjort tvärt om, först med MacOS X och sen med Linux:

The first collection of Mac titles will demonstrate "Steam Play," which allows customers to purchase a game once and play it on all Steam supported platforms. Gamers who have previously purchased games on Steam will find them available in their account on the Mac as they are released.

Bara det att spelen inte automatiskt fungerar i Linux och Mac bara för att du köpt dem på PC, de måste utvecklas och släppas för den plattformen också. Det är mer i analogi med om t.ex. EA skulle säga att om du köper FIFA 2014 på Xbox 720 så får du FIFA 2014 till PS4 gratis.

Inaktiv

Inte ett dugg förvånad. Kan nästan garantera att MS och Live kommer att göra tvärtom.....

Medlem

ARTIKELN SOM LÄNKAS HAR UPPDATERATS MED NY INFO SOM FZ INTE UPPDATERAT HÄR ÄNNU.

DET SOM CITERAS HÄR PÅ FZ VAR INTE RIKTIGT VAD CHEFEN MENADE.

Alltså... Ni som gnäller så jävla mycket kan ju lägga ner.

För det första så kan ni ju gå in på källan som länkats för att se att de uppdaterat artikeln.

Nu har samma chef som gjorde uttalandet nu förtydligat och sagt att i dagsläget så kan inte PS3 spel köras native på PS4.
Det är möjligt att ordna genom antingen cloud-gaming (Gaikai någon) eller emulering, Sony kan alltså fixa det om de väljer att göra det. Men i dagsläget har de inte bestämt hur de ska göra.
Han fortsätter berätta att det möjligt att göra så man kan få spela sina PSN spel på PS4, att de har ju självklart all information om vem som köpt vad tillgänglig om de väljer att ordna bakåtkomp.

Här är vad han sa i intervjun med Joystiq där han ville förtydliga vad han egentligen hade menat.

Skrivet av Yoshida:

Unless, somehow, some games work on emulation. The easiest thing technically would be to make PS1 games work on PS4 through emulation. But we aren't talking about our emulation plans as yet. There are two ways: emulation or cloud service. But native support, no, sorry. We could do so if we choose to. We know who purchased what as a record. But we are working on service plans, and we haven't decided.

För det andra så är det bara ha kvar PS3't och fortsätta spela era current-gen spel. Köp inte PS4 om ni inte gillar den. Så jävla enkelt är det.
Låt bli att köpa skiten!!!
Det kostar er MYCKET mindre energi än att skriva flera sidor klagosång på ett internetforum.


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem
Citat:

Vad känner du inför att ta adjö av sparfiler och spel?


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem
Skrivet av ilduce:

Ja, för att sparfilerna och spelen kommer fungera på nästa Xbox...
Och för ev "Ja, men då har jag kvar min ps3a och sen exbox jämte" svar, ja:
Vad stoppar dig då att ha kvar PS3an jämte PS4an?

Du har lite missförstått det jag försökte säga. Det jag syftar på är att om jag inte får behålla något från ps3, så kan jag lika gärna välja ett xbox, eller varför inte pc,framför playstation. Då alla plattformar är lika "främmande".

Då jag tror att ju fler aktörer på marknaden bara gör sitsen för oss konsumenter bättre, och även tycker jag att sony har en hel del bra produkter. Så vill att det ska fortsätta finnas på marknaden.

Sedan kommer man inte slänga ps3 på ett bra tag, men alla har inte plats eller lust att ha två konsoler framme.

Verkar ha skrivit en jäkligt dålig inlägg då flera har missuppfattat min intention

Medlem
Skrivet av Mellanare:

ARTIKELN SOM LÄNKAS HAR UPPDATERATS MED NY INFO SOM FZ INTE UPPDATERAT HÄR ÄNNU.

DET SOM CITERAS HÄR PÅ FZ VAR INTE RIKTIGT VAD CHEFEN MENADE.

Alltså... Ni som gnäller så jävla mycket kan ju lägga ner.

För det första så kan ni ju gå in på källan som länkats för att se att de uppdaterat artikeln.

Nu har samma chef som gjorde uttalandet nu förtydligat och sagt att i dagsläget så kan inte PS3 spel köras native på PS4.
Det är möjligt att ordna genom antingen cloud-gaming (Gaikai någon) eller emulering, Sony kan alltså fixa det om de väljer att göra det. Men i dagsläget har de inte bestämt hur de ska göra.
Han fortsätter berätta att det möjligt att göra så man kan få spela sina PSN spel på PS4, att de har ju självklart all information om vem som köpt vad tillgänglig om de väljer att ordna bakåtkomp.

Här är vad han sa i intervjun med Joystiq där han ville förtydliga vad han egentligen hade menat.

Skrivet av Yoshida:

Unless, somehow, some games work on emulation. The easiest thing technically would be to make PS1 games work on PS4 through emulation. But we aren't talking about our emulation plans as yet. There are two ways: emulation or cloud service. But native support, no, sorry. We could do so if we choose to. We know who purchased what as a record. But we are working on service plans, and we haven't decided.

För det andra så är det bara ha kvar PS3't och fortsätta spela era current-gen spel. Köp inte PS4 om ni inte gillar den. Så jävla enkelt är det.
Låt bli att köpa skiten!!!
Det kostar er MYCKET mindre energi än att skriva flera sidor klagosång på ett internetforum.

Och lägga energi på att klaga på andra som klagar?

Jag tror inte det handlade om att inte vilja ha ps4, utan att vilja kunna spela sina gamla spel utan att ha fyra maskiner stående framme.

Att läsa artikeln som den är gör ju det hela värre, särskilt det som du pekar på (native support, no, sorry. We could do so if we choose to). De har teknologin, men väljer att inte använda den.. Att sedan inte dela med sig av vad de planerar är ju bara dumt, eftersom det är som gjort för att folk ska klaga.

Om de löser det genom att man kan streama spelen och den tjänsten ser vilka spel du köpt till tidigare konsoler, så är ju problemet löst. I kombination med att de har teknologin för att köra gamla spel, så kunde det vartit väldigt bra goodwill mot sina kunde att visa att de vill lösa det här.

Tänk bara, ur PR synpunkt, hur mycket de vunnit om de sagt "vi har teknologin och planerna på att se till att du kan köra alla din gamla spel på vår nya maskin på ett eller annat sätt" istället för att "vi har teknologin men väljer att inte implementera den och i övrigt vill vi inte tala om våra planer".


signatur

K9
:.:

Medlem

Kan förstå att PS4 inte är bakåtkompitabel eftersom det skulle bli väldigt mycket jobb att porta alla spel från PS3 till PS4 som använder x86 istället.

Lättaste sättet att fortsätta använda sina gamla spel och sparfiler? Spara ditt PS3 helt enkelt.

Medlem

Tycker folk ska ta och läsa källan som har blivit ändrad.
Och hur många köpen en PS4a för att spela PS3 spel på?
Jag kommer behålla min PS3 när jag köper mig en PS4a.

Medlem

Som sagt väntat. Vi har vetat länge att PS4 inte kommer kunna emulera cell

Medlem
Skrivet av fanboyen:

Jag har inte så många spel från online-butiken på PS3 men det är otroligt svinaktigt att inte låta oss behålla dem. Skivor är en sak men att inte låta folk behålla i synnerhet PS1 spel som högst troligen skulle fungera på PS4 är inte acceptabelt.

Mitt intresse dalar rejält i och med detta, varför skulle jag vilja köpa ett PS4 när de kanske gör samma sak igen när PS5 kommer? Om man ska pusha för digital distribution så får man se till att backa upp det också.

Det minsta man kan kräva är ju en rejäl rabatt på spel man redan har köpt på PS3.

Vadå, exploderar din nuvarande PS3 med spel och försvinner i tomma intet eller?

Medlem

känns surt att man inte psn köpen som har gjort förs över för jag har runt 50 spel på mitt konto samt en massa dlc och psn spel

Inaktiv

Klart man vill ha kvar sina köpta spel.... PS har inte varit så bortskämda där som som Xbox ägare (hela byt-hd-bli av med dina köpta spel- debaklet )
På Xbox är det en tjänst som du betalar för (live) och förmodligen levererar de också då det du förtjänar. Medans på PS så kommer devisen förr eller senare att gälla- betalar du inte för det så är DU produkten som säljs.
Fn så handlar avsaknaden av avgift för att spela på PS3 om att de hade ingenting annat som de hade fördel gentemot MS och blåste på med fulla kanoner om hur orättvist det var att det kostade att spela online (servrar och tjänster är ju tydligen gratis om man heter Sony) och sen kunde de helt enkelt inte backa på den ståndpunkten - men de hade väldigt gärna velat.

Det är en faktisk kostnad som NÅGON måste betala, vare sig du betalar det varje gång du köper en konsol, eller om det är en avgift som är frivillig, som hos Microsoft.

Kontentan - jag vill inte ha en PS3, en Xbox 360, en PS4 och en Xbox 720 inkopplad hemma - jag har plats till MAX 2 konsoler - helst en. De flesta har denna begränsning iochmed tv apparaters begränsade antal HDMI portar, sen börjar man få köpa till hdmi switchar och sladdar etc.

Skrivet av Frux:
Skrivet av fanboyen:

Jag har inte så många spel från online-butiken på PS3 men det är otroligt svinaktigt att inte låta oss behålla dem. Skivor är en sak men att inte låta folk behålla i synnerhet PS1 spel som högst troligen skulle fungera på PS4 är inte acceptabelt.

Mitt intresse dalar rejält i och med detta, varför skulle jag vilja köpa ett PS4 när de kanske gör samma sak igen när PS5 kommer? Om man ska pusha för digital distribution så får man se till att backa upp det också.

Det minsta man kan kräva är ju en rejäl rabatt på spel man redan har köpt på PS3.

Vadå, exploderar din nuvarande PS3 med spel och försvinner i tomma intet eller?

Inaktiv
Skrivet av M_R_X5432:

känns surt att man inte psn köpen som har gjort förs över för jag har runt 50 spel på mitt konto samt en massa dlc och psn spel

Har anat detta hela tiden och har därför hållt mina PSN köp till ett absolut minimum (2st) gentemot Xbox (kanske 100)

Tyvärr har vi PS3 ägare blivit blåsta av Sony om och om igen denna gen..... fool me once, shame on you, fool me twice shame on me......

Så nån PS4 blir svårmotiverad.

Medlem
Skrivet av Frux:

Vadå, exploderar din nuvarande PS3 med spel och försvinner i tomma intet eller?

Jag skulle faktiskt kunna svara ja på den frågan. Jag är inne på mitt andra PS3 och betalade 6000kr för mitt första, det höll i tre år. Går den andra sönder har jag ingen större lust att köpa ett tredje PS3 OCH ett PS4.

YLOD, RROD och andra kända systemfel som drabbar och har drabbat många måste väl även du vara medveten om? Jag har aldrig sålt en konsol i mitt liv, jag har samtliga stationära Playstation-konsoler kvar men som du vet håller de inte hur länge som helst.

Medlem

Vill man spela gamla spel får man väl behålla sin gamla ps3, inte svårare än så.


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av absimilard:
Skrivet av Mellanare:

Blaa blaa blaa blablablaa....

Och lägga energi på att klaga på andra som klagar?

Jag tror inte det handlade om att inte vilja ha ps4, utan att vilja kunna spela sina gamla spel utan att ha fyra maskiner stående framme.

Att läsa artikeln som den är gör ju det hela värre, särskilt det som du pekar på (native support, no, sorry. We could do so if we choose to). De har teknologin, men väljer att inte använda den.. Att sedan inte dela med sig av vad de planerar är ju bara dumt, eftersom det är som gjort för att folk ska klaga.

Om de löser det genom att man kan streama spelen och den tjänsten ser vilka spel du köpt till tidigare konsoler, så är ju problemet löst. I kombination med att de har teknologin för att köra gamla spel, så kunde det vartit väldigt bra goodwill mot sina kunde att visa att de vill lösa det här.

Tänk bara, ur PR synpunkt, hur mycket de vunnit om de sagt "vi har teknologin och planerna på att se till att du kan köra alla din gamla spel på vår nya maskin på ett eller annat sätt" istället för att "vi har teknologin men väljer att inte implementera den och i övrigt vill vi inte tala om våra planer".

Ja fast nu är det ju inte det han säger, han säger INTE, som du påstår, att de har teknologin men väljer att inte använda den. You're paraphrasing. Han säger att de kan göra det om de väljer att göra det men att de i DAGSLÄGET inte beslutat åt vilket håll de kommer att gå. Om det nu är så att de inte har beslutat ännu så finns det ju inga planer att berätta om? Eller hur?

Sen så skriver jag mitt inlägg för att få ett trevligare FZ där kommentarer av nyheter inte består till 90% av inlägg av formlen; "X suger för att Y!!!" Trist att behöva läsa igenom 9 sådana inlägg för att hitta ett som faktiskt tillför något till diskussionen. Dessutom syftade inlägget till att informera att artikeln blivit uppdaterad eftersom ingen annan hade gjort det ännu.

I övrigt så finner jag det fullkomligt befängt att det blir sånt ramaskri över att PS4 kanske inte kommer vara bakåt kompatibel.
Det är ett generationsskifte. Ett nytt format. Varför är det så självklart att de äldre generationernas format ska vara kompatibelt på det nya formatet?

Samma grej hände när VHS ersattes av den då nya generationens format, DVD! Var fanns alla klagofåglar då? Här har folk suttit i åratal och byggt upp sina filmsamlingar, var det lika självklart då att man skulle kunna spela sina VHS-filmer på sin nyköpta DVD-spelare?
Eller att man skulle kunna köra sina BETA-kassetter i sin VHS-spelare?

Det ryktas ganska starkt att Xbox 720 kommer använda Bluray. Om nu så är fallet så kan man lika gärna kräva att X720 spel ska gå att spela på PS4. Det är samma typ av skivor som spelen ligger på, så det borde vara självklart att det fungerar, eller hur absimilard?
Inte?
Jaså, varför inte det då? För att det är annan hårdvara och mjukvara utvecklad för att läsa spel som har ett annat format? Jahaaa, okej. Men samma skillnad finner du mellan PS3 och PS4 eller PS2 och PS4. Nähä, då är det självklart att det ska fungera automatiskt? Varför då då? Jaha, för att du tycker det, okej då är jag med på banan.

Men sen är det ju konsumenterna som har makten. Det ligger trots allt i Sony's intresse att fixa det här då det lockar fler att fortsätta med eller byta till Sony, precis som du säger.
Det här skulle lika gärna kunna vara ett PR-stunt för att skapa diskussion och indirekt då få reklam gratis.
Men gillar ni inte vad Sony gör kan ni strunta i att köpa deras nya konsol och fortsätta spela alla era PS3-spel på er PS3'a. De kommer ju finnas kvar där trots att PS4 släpps.
Vill ni absolut ha en next-gen konsol men inte gillarvad Sony gjort med PS4'a kan ni alltid köpa någon av konkurrenternas konsoler och behålla PS3't så har ni även då kvar spelen.

Om ni inte gillar hur Coca-Cola smakar så går ni väl fan inte till Coca-Cola Worldwide och kräver att de ändrar receptet? Då köper ni t.ex. en Pepsi istället.
Om ni köpt vinterdäck till er Volvo 240 och sedan, 7 år senare, köper upp er till en Volvo XC90 så skulle det vara absurt ifall ni krävde att Volvo bygger om hela XC90-linjen så att ni ska kunna fortsätta använda era Volvo 240-däck på XC90'n.

Nej du, ni som klagar så mycket och högt över detta får ta och tänka igenom vad det är ni kräver.


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Inaktiv

Var på Game nyss och snackade med en snubbe och han har fått antydningar om att ps4 kommer i november / december 2013 i europa också.
Hoppas det stämmer.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Skriv svar