PS4 inspireras av kraftfulla datorer

Medlem

Hysteriskt roligt att så många av dom "coola" pc-spelarna inte har en blek aning om hårdvara men ändå dömer ut PS4 på ren reflex.
Kolla tex upp hur snabba minnen ni har i eran superburk och jämför med PS4

Inaktiv
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Prexun:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Prexun:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Xrick6:

Konsolspel hoppar upp till 2008 tack vare den avancerade teknologin.

Är du dum? o.O

Spel på konsol ser riktigt bra ut för att vara 8 år gammal hårdvara, kolla bara hur crysis 3 ser ut.

Vi kan vänta oss att next gen konsoler kommer ha grafik som crysis 3 max inställningar.

Nej, det kommer tyvärr inte hända. Som sagt, grafikkortet är lite långsammare än ett 5870, vilket betyder att det landar på Low-Medium settings.

Du förstår verkligen inte hur en konsol funkar va?
det är inte så att de bygger en PC å stoppar in en skiva som heter "Microsoft Xbox" trycker på näst nästa nästa och sedan är installationen klart

Först och främst dödar de alla onödigheter, konsolen är till för först och främst gaming, operativsystemet kommer byggas runt gaming.
När ett spel är igång är det bara spelet som är igång, ingen webläsare, spotify, skype, msn, å allt nu folk använder.

för det andra stoppar de inte heller in hårdvara som redan finns, de bygger om hårdvaran så den är optimal för gaming

för det tredje optimeras grafikkort till PC ungefär 1 år om det är deras flaggskepp, sämre kort får färre än 5 uppdateringar.

PS4's hårdvara är säkert fastställd sedan minst 1 år tillbaka, under den tiden har de haft tid för oerhört koncentrerad optimering av hårdvaran.

När PS4 kommer ut kommer den högst troligen ha 2 års optimering bakom sig.

Du får gärna komma tillbaka med din kommentar när din dator på 256mb ram klarar av att starta Crysis 3.

Wow, du behöver ju inte försöka förolämpa mig. För det första snackade jag om grafikkortet, den delen i datorn som renderar allt som kommer på skärmen. Vad som körs i bakgrunden kvittar, det tar RAM:et och CPU:n hand om.

Det är nämligen så att designern sa "mindre än 2 teraflops". De har även sagt att det mer precist är 1,84 teraflops, vilket är mindre än en 5870, som kom ut 2009.

Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Prexun:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Prexun:
Skrivet av Bojkott:

PC har haft denna hårdvara i flera år nu, men ändå har vi hittills inte sett ett enda spel se lika snyggt ut som det som visades i natt

Skrivet av Xrick6:

Konsolspel hoppar upp till 2008 tack vare den avancerade teknologin.

PC må ha haft denna hårdvara i flera år nu, men ändå har vi hittills inte sett ett enda spel se lika snyggt ut som det som visades i natt. Och man kan inte skylla på konsolerna. Det finns massvis med exklusiva PC-spel som är oberoende av konsoler, men grafiken har inte varit nå vidare speciell trots det. Tänk även på att det mesta som visades upp var tech demos till en maskin som inte ens är släppt än och är alltså inte helt optimerat då dom har arbetat på ett devkit med sämre hårdvara än vad som kommer vara i PS4.

Skojar du? Såg du inte texturerna i spelet? Det var ett väldigt, väldigt fult trick. Många partiklar laddades samtidigt, det måste jag ge dem, men det är allt p.g.a. low-res effekter och texturer. Tyvärr.

Som jag skrev förut, grafikkortet är lite långsammare än en 5870. Vi har sett mycket, mycket snyggare spel.

Såg du inte den dåliga streamen som flera miljoner satt och kollade på samtidigt?

Hörde du inte att han sa "less than 2 teraflops" som vi andra? Det betyder att grafikprocessorn är långsammare än en 5870.

Texturer är helt oberoende av FLOPS. FLOPS anger grafikkretsens beräkningskapacitet. Texturerna kommer vara beroende av minnesbandbredden och storleken på minnet. PS3 har en bandbredd på 22 GB/s. PS4 har en bandbredd på 172 GB/s, vilket är en enorm skillnad och jämförbart med ett HD6970. Jag skulle vilja se ett spel som utnyttjar all kapacitet i HD6970 och jag skulle gärna vilja se det kortet driva Unreal Engine 4. AMD kan ju inte ens optimera sina drivrutiner helt 100%, så det är i stort sätt omöjligt för speltillverkare att göra det.

I minnet lagras laddade texturer, det stämmer. Däremot måste texturerna laddas också, vilket grafikkortet gör hela tiden. Det är då flops kommer in. Det är då det bottleneckas.

Jag har själv en superöverklockad 6970 och den känns väldigt gammal och high-res textures är inget annat för den att drömma om.

Däremot vet jag inte om man ska klaga på PS4. Den är ju ändå rätt så billig, och förhoppningsvis får vi snyggare konsolportningar.

PS4 lär förmodligen använda eDRAM, precis som Xbox 360 gör, som kommer avbelasta GPUn. Det är tack vare eDRAM som texturerna på 360 oftast ser bättre ut. Mer än så här kan man inte förvänta sig av en maskin som tros kosta runt 3000kr. Och ja, vi kommer definitivt få se bättre konsolportar tack vare x86-arkitekturen, och det är verkligen på tiden.

Jag snackar inte om att lagra de laddade texturerna, jag snackar om själva laddningen.

Medlem
Skrivet av Prexun:

Wow, du behöver ju inte försöka förolämpa mig. För det första snackade jag om grafikkortet, den delen i datorn som renderar allt som kommer på skärmen. Vad som körs i bakgrunden kvittar, det tar RAM:et och CPU:n hand om.

Det är nämligen så att designern sa "mindre än 2 teraflops". De har även sagt att det mer precist är 1,84 teraflops, vilket är mindre än en 5870, som kom ut 2009.

Spelar det verkligen någon roll? som jag skrev tidigare så betyder inte hastigheten på grafikkort lika mycket längre.

Medlem
Skrivet av blizzard1230:

Hysteriskt roligt att så många av dom "coola" pc-spelarna inte har en blek aning om hårdvara men ändå dömer ut PS4 på ren reflex.
Kolla tex upp hur snabba minnen ni har i eran superburk och jämför med PS4

PS4 väl optimerad kan ses lika bra som en nuvarande high end dator.

Inaktiv
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Prexun:

Wow, du behöver ju inte försöka förolämpa mig. För det första snackade jag om grafikkortet, den delen i datorn som renderar allt som kommer på skärmen. Vad som körs i bakgrunden kvittar, det tar RAM:et och CPU:n hand om.

Det är nämligen så att designern sa "mindre än 2 teraflops". De har även sagt att det mer precist är 1,84 teraflops, vilket är mindre än en 5870, som kom ut 2009.

Spelar det verkligen någon roll? som jag skrev tidigare så betyder inte hastigheten på grafikkort lika mycket längre.

Varför skulle den inte vara det? Du skrev själv att den är till för spelande.

Medlem
Skrivet av Prexun:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Prexun:

Wow, du behöver ju inte försöka förolämpa mig. För det första snackade jag om grafikkortet, den delen i datorn som renderar allt som kommer på skärmen. Vad som körs i bakgrunden kvittar, det tar RAM:et och CPU:n hand om.

Det är nämligen så att designern sa "mindre än 2 teraflops". De har även sagt att det mer precist är 1,84 teraflops, vilket är mindre än en 5870, som kom ut 2009.

Spelar det verkligen någon roll? som jag skrev tidigare så betyder inte hastigheten på grafikkort lika mycket längre.

Varför skulle den inte vara det? Du skrev själv att den är till för spelande.

Du förstår fortfarande inte va? du kan inte mäta en PC hårdvara med en konsol hårdvara.. skillnaden är så stor, det är som att försöka jämföra en båt med ett flygplan.

Medlem
Skrivet av Prexun:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Prexun:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Prexun:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Xrick6:

Konsolspel hoppar upp till 2008 tack vare den avancerade teknologin.

Är du dum? o.O

Spel på konsol ser riktigt bra ut för att vara 8 år gammal hårdvara, kolla bara hur crysis 3 ser ut.

Vi kan vänta oss att next gen konsoler kommer ha grafik som crysis 3 max inställningar.

Nej, det kommer tyvärr inte hända. Som sagt, grafikkortet är lite långsammare än ett 5870, vilket betyder att det landar på Low-Medium settings.

Du förstår verkligen inte hur en konsol funkar va?
det är inte så att de bygger en PC å stoppar in en skiva som heter "Microsoft Xbox" trycker på näst nästa nästa och sedan är installationen klart

Först och främst dödar de alla onödigheter, konsolen är till för först och främst gaming, operativsystemet kommer byggas runt gaming.
När ett spel är igång är det bara spelet som är igång, ingen webläsare, spotify, skype, msn, å allt nu folk använder.

för det andra stoppar de inte heller in hårdvara som redan finns, de bygger om hårdvaran så den är optimal för gaming

för det tredje optimeras grafikkort till PC ungefär 1 år om det är deras flaggskepp, sämre kort får färre än 5 uppdateringar.

PS4's hårdvara är säkert fastställd sedan minst 1 år tillbaka, under den tiden har de haft tid för oerhört koncentrerad optimering av hårdvaran.

När PS4 kommer ut kommer den högst troligen ha 2 års optimering bakom sig.

Du får gärna komma tillbaka med din kommentar när din dator på 256mb ram klarar av att starta Crysis 3.

Wow, du behöver ju inte försöka förolämpa mig. För det första snackade jag om grafikkortet, den delen i datorn som renderar allt som kommer på skärmen. Vad som körs i bakgrunden kvittar, det tar RAM:et och CPU:n hand om.

Det är nämligen så att designern sa "mindre än 2 teraflops". De har även sagt att det mer precist är 1,84 teraflops, vilket är mindre än en 5870, som kom ut 2009.

Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Prexun:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Prexun:
Skrivet av Bojkott:

PC har haft denna hårdvara i flera år nu, men ändå har vi hittills inte sett ett enda spel se lika snyggt ut som det som visades i natt

Skrivet av Xrick6:

Konsolspel hoppar upp till 2008 tack vare den avancerade teknologin.

PC må ha haft denna hårdvara i flera år nu, men ändå har vi hittills inte sett ett enda spel se lika snyggt ut som det som visades i natt. Och man kan inte skylla på konsolerna. Det finns massvis med exklusiva PC-spel som är oberoende av konsoler, men grafiken har inte varit nå vidare speciell trots det. Tänk även på att det mesta som visades upp var tech demos till en maskin som inte ens är släppt än och är alltså inte helt optimerat då dom har arbetat på ett devkit med sämre hårdvara än vad som kommer vara i PS4.

Skojar du? Såg du inte texturerna i spelet? Det var ett väldigt, väldigt fult trick. Många partiklar laddades samtidigt, det måste jag ge dem, men det är allt p.g.a. low-res effekter och texturer. Tyvärr.

Som jag skrev förut, grafikkortet är lite långsammare än en 5870. Vi har sett mycket, mycket snyggare spel.

Såg du inte den dåliga streamen som flera miljoner satt och kollade på samtidigt?

Hörde du inte att han sa "less than 2 teraflops" som vi andra? Det betyder att grafikprocessorn är långsammare än en 5870.

Texturer är helt oberoende av FLOPS. FLOPS anger grafikkretsens beräkningskapacitet. Texturerna kommer vara beroende av minnesbandbredden och storleken på minnet. PS3 har en bandbredd på 22 GB/s. PS4 har en bandbredd på 172 GB/s, vilket är en enorm skillnad och jämförbart med ett HD6970. Jag skulle vilja se ett spel som utnyttjar all kapacitet i HD6970 och jag skulle gärna vilja se det kortet driva Unreal Engine 4. AMD kan ju inte ens optimera sina drivrutiner helt 100%, så det är i stort sätt omöjligt för speltillverkare att göra det.

I minnet lagras laddade texturer, det stämmer. Däremot måste texturerna laddas också, vilket grafikkortet gör hela tiden. Det är då flops kommer in. Det är då det bottleneckas.

Jag har själv en superöverklockad 6970 och den känns väldigt gammal och high-res textures är inget annat för den att drömma om.

Däremot vet jag inte om man ska klaga på PS4. Den är ju ändå rätt så billig, och förhoppningsvis får vi snyggare konsolportningar.

PS4 lär förmodligen använda eDRAM, precis som Xbox 360 gör, som kommer avbelasta GPUn. Det är tack vare eDRAM som texturerna på 360 oftast ser bättre ut. Mer än så här kan man inte förvänta sig av en maskin som tros kosta runt 3000kr. Och ja, vi kommer definitivt få se bättre konsolportar tack vare x86-arkitekturen, och det är verkligen på tiden.

Jag snackar inte om att lagra de laddade texturerna, jag snackar om själva laddningen.

eDRAM är en framebuffer och sköter all rendering av texturer offscreen och avlastar GPUn från den bördan, samt många andra bördor som antialiasing, och den kommer även kunna sampla texturer för att ge dom extra skärpa. Grafikkretsens beräkningskapacitet kommer alltså inte påverkas med denna lösning. Det enda som sätter gränserna för texturernas kvalité är bandbredden. Exakt vad bandbredden för eDRAM kommer ligga på vet jag inte, detta har inte blivit bekräftat än, men jag utgår från att Sony inte vill göra samma misstag igen. Den i Xenos (Xbox 360) låg i alla fall på runt 250 GB/s och PS4an lär vara ännu snabbare. Bandbredden för vanliga RAM som är på 8 GB kommer däremot vara 172 GB/s.

Inaktiv
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Prexun:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Prexun:

Wow, du behöver ju inte försöka förolämpa mig. För det första snackade jag om grafikkortet, den delen i datorn som renderar allt som kommer på skärmen. Vad som körs i bakgrunden kvittar, det tar RAM:et och CPU:n hand om.

Det är nämligen så att designern sa "mindre än 2 teraflops". De har även sagt att det mer precist är 1,84 teraflops, vilket är mindre än en 5870, som kom ut 2009.

Spelar det verkligen någon roll? som jag skrev tidigare så betyder inte hastigheten på grafikkort lika mycket längre.

Varför skulle den inte vara det? Du skrev själv att den är till för spelande.

Du förstår fortfarande inte va? du kan inte mäta en PC hårdvara med en konsol hårdvara.. skillnaden är så stor, det är som att försöka jämföra en båt med ett flygplan.

Nej, det gör jag inte. Det var därför jag frågade om en förklaring och inte en förolämpning (igen).

Inaktiv
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Prexun:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Prexun:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Prexun:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Xrick6:

Konsolspel hoppar upp till 2008 tack vare den avancerade teknologin.

Är du dum? o.O

Spel på konsol ser riktigt bra ut för att vara 8 år gammal hårdvara, kolla bara hur crysis 3 ser ut.

Vi kan vänta oss att next gen konsoler kommer ha grafik som crysis 3 max inställningar.

Nej, det kommer tyvärr inte hända. Som sagt, grafikkortet är lite långsammare än ett 5870, vilket betyder att det landar på Low-Medium settings.

Du förstår verkligen inte hur en konsol funkar va?
det är inte så att de bygger en PC å stoppar in en skiva som heter "Microsoft Xbox" trycker på näst nästa nästa och sedan är installationen klart

Först och främst dödar de alla onödigheter, konsolen är till för först och främst gaming, operativsystemet kommer byggas runt gaming.
När ett spel är igång är det bara spelet som är igång, ingen webläsare, spotify, skype, msn, å allt nu folk använder.

för det andra stoppar de inte heller in hårdvara som redan finns, de bygger om hårdvaran så den är optimal för gaming

för det tredje optimeras grafikkort till PC ungefär 1 år om det är deras flaggskepp, sämre kort får färre än 5 uppdateringar.

PS4's hårdvara är säkert fastställd sedan minst 1 år tillbaka, under den tiden har de haft tid för oerhört koncentrerad optimering av hårdvaran.

När PS4 kommer ut kommer den högst troligen ha 2 års optimering bakom sig.

Du får gärna komma tillbaka med din kommentar när din dator på 256mb ram klarar av att starta Crysis 3.

Wow, du behöver ju inte försöka förolämpa mig. För det första snackade jag om grafikkortet, den delen i datorn som renderar allt som kommer på skärmen. Vad som körs i bakgrunden kvittar, det tar RAM:et och CPU:n hand om.

Det är nämligen så att designern sa "mindre än 2 teraflops". De har även sagt att det mer precist är 1,84 teraflops, vilket är mindre än en 5870, som kom ut 2009.

Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Prexun:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Prexun:
Skrivet av Bojkott:

PC har haft denna hårdvara i flera år nu, men ändå har vi hittills inte sett ett enda spel se lika snyggt ut som det som visades i natt

Skrivet av Xrick6:

Konsolspel hoppar upp till 2008 tack vare den avancerade teknologin.

PC må ha haft denna hårdvara i flera år nu, men ändå har vi hittills inte sett ett enda spel se lika snyggt ut som det som visades i natt. Och man kan inte skylla på konsolerna. Det finns massvis med exklusiva PC-spel som är oberoende av konsoler, men grafiken har inte varit nå vidare speciell trots det. Tänk även på att det mesta som visades upp var tech demos till en maskin som inte ens är släppt än och är alltså inte helt optimerat då dom har arbetat på ett devkit med sämre hårdvara än vad som kommer vara i PS4.

Skojar du? Såg du inte texturerna i spelet? Det var ett väldigt, väldigt fult trick. Många partiklar laddades samtidigt, det måste jag ge dem, men det är allt p.g.a. low-res effekter och texturer. Tyvärr.

Som jag skrev förut, grafikkortet är lite långsammare än en 5870. Vi har sett mycket, mycket snyggare spel.

Såg du inte den dåliga streamen som flera miljoner satt och kollade på samtidigt?

Hörde du inte att han sa "less than 2 teraflops" som vi andra? Det betyder att grafikprocessorn är långsammare än en 5870.

Texturer är helt oberoende av FLOPS. FLOPS anger grafikkretsens beräkningskapacitet. Texturerna kommer vara beroende av minnesbandbredden och storleken på minnet. PS3 har en bandbredd på 22 GB/s. PS4 har en bandbredd på 172 GB/s, vilket är en enorm skillnad och jämförbart med ett HD6970. Jag skulle vilja se ett spel som utnyttjar all kapacitet i HD6970 och jag skulle gärna vilja se det kortet driva Unreal Engine 4. AMD kan ju inte ens optimera sina drivrutiner helt 100%, så det är i stort sätt omöjligt för speltillverkare att göra det.

I minnet lagras laddade texturer, det stämmer. Däremot måste texturerna laddas också, vilket grafikkortet gör hela tiden. Det är då flops kommer in. Det är då det bottleneckas.

Jag har själv en superöverklockad 6970 och den känns väldigt gammal och high-res textures är inget annat för den att drömma om.

Däremot vet jag inte om man ska klaga på PS4. Den är ju ändå rätt så billig, och förhoppningsvis får vi snyggare konsolportningar.

PS4 lär förmodligen använda eDRAM, precis som Xbox 360 gör, som kommer avbelasta GPUn. Det är tack vare eDRAM som texturerna på 360 oftast ser bättre ut. Mer än så här kan man inte förvänta sig av en maskin som tros kosta runt 3000kr. Och ja, vi kommer definitivt få se bättre konsolportar tack vare x86-arkitekturen, och det är verkligen på tiden.

Jag snackar inte om att lagra de laddade texturerna, jag snackar om själva laddningen.

eDRAM är en framebuffer och sköter all rendering av texturer offscreen och avlastar GPUn från den bördan, samt många andra bördor som antialiasing, och den kommer även kunna sampla texturer för att ge dom extra skärpa. Grafikkretsens beräkningskapacitet kommer alltså inte påverkas med denna lösning. Det enda som sätter gränserna för texturernas kvalité är bandbredden. Exakt vad bandbredden för eDRAM kommer ligga på vet jag inte, detta har inte blivit bekräftat än, men jag utgår från att Sony inte vill göra samma misstag igen. Den i Xenos (Xbox 360) låg i alla fall på runt 250 GB/s och PS4an lär vara ännu snabbare. Bandbredden för vanliga RAM som är på 8 GB kommer däremot vara 172 GB/s.

Aha, goot då! Ännu snyggare spel i framtiden: check

Medlem
Skrivet av Prexun:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Prexun:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Prexun:

Wow, du behöver ju inte försöka förolämpa mig. För det första snackade jag om grafikkortet, den delen i datorn som renderar allt som kommer på skärmen. Vad som körs i bakgrunden kvittar, det tar RAM:et och CPU:n hand om.

Det är nämligen så att designern sa "mindre än 2 teraflops". De har även sagt att det mer precist är 1,84 teraflops, vilket är mindre än en 5870, som kom ut 2009.

Spelar det verkligen någon roll? som jag skrev tidigare så betyder inte hastigheten på grafikkort lika mycket längre.

Varför skulle den inte vara det? Du skrev själv att den är till för spelande.

Du förstår fortfarande inte va? du kan inte mäta en PC hårdvara med en konsol hårdvara.. skillnaden är så stor, det är som att försöka jämföra en båt med ett flygplan.

Nej, det gör jag inte. Det var därför jag frågade om en förklaring och inte en förolämpning (igen).

Är inte menat att förolämpa dig. frågasätter ditt sätt att tänka, med tanke på din första post så märktes det att du inte hade någon aning hur det gick till

Inaktiv
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Prexun:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Prexun:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Prexun:

Wow, du behöver ju inte försöka förolämpa mig. För det första snackade jag om grafikkortet, den delen i datorn som renderar allt som kommer på skärmen. Vad som körs i bakgrunden kvittar, det tar RAM:et och CPU:n hand om.

Det är nämligen så att designern sa "mindre än 2 teraflops". De har även sagt att det mer precist är 1,84 teraflops, vilket är mindre än en 5870, som kom ut 2009.

Spelar det verkligen någon roll? som jag skrev tidigare så betyder inte hastigheten på grafikkort lika mycket längre.

Varför skulle den inte vara det? Du skrev själv att den är till för spelande.

Du förstår fortfarande inte va? du kan inte mäta en PC hårdvara med en konsol hårdvara.. skillnaden är så stor, det är som att försöka jämföra en båt med ett flygplan.

Nej, det gör jag inte. Det var därför jag frågade om en förklaring och inte en förolämpning (igen).

Är inte menat att förolämpa dig. frågasätter ditt sätt att tänka, med tanke på din första post så märktes det att du inte hade någon aning hur det gick till

Jag förstår hur det går till, men jag undrar vad du menar.

Medlem

För att se skillnaden i hur konsoler och datorer utnyttjar sina komponenter så är det kanske enklast att titta på spelen som kommer till konsoler. Uncharted 2-3, Killzone 2-3, God of War 3 osv är på ett system med 256 MB i systemminne och 256 MB grafikminne. Skulle dessa spel gå att köra på en "gammal" PC med denna mängd minne?

Nu kommer PS4 att ha 16 gånger så mycket minne så det kommer nog räcka ett tag.

PC tappar så mycket kraft på operativsystem, drivrutiner, bandbredd mellan olika delar osv. Dessutom måste man koda så att det fungerar på ett nästan obegränsat antal konfigurationer när det till en konsol finns en.

Off-topic: När ni svarar kan ni väl klippa ut det stycke ni svarar på istället för att citera "en hel bok". Det blir lite svårläst när nästan hela sidor består av upprepningar av stora citatblock.

Medlem
Skrivet av Margy:

Off-topic: När ni svarar kan ni väl klippa ut det stycke ni svarar på istället för att citera "en hel bok". Det blir lite svårläst när nästan hela sidor består av upprepningar av stora citatblock.

det är inte mycket jag hatar här i världen, men jag hatar verkligen citatbomber, folk får lära sig lite hyfs innan de stiger in i forumet imo

Skrivet av Natrium:

Sedan när var 8 gig kraftfullt, och man vad jag vet inte fick veta några speciella detaljer, vilken hz är det på minnena, och allt sånt, hårdvaran känns inte nextgen tycker jag, mer nuvarande gen för en ok speldator.

Din PC har förmodligen kanske..om vi ska ta samma summa minne, 8GB DDR3, PS4 har 8GB Unified DDR5, vilket är betydligt snabbare än 16GB DDR3. Inget fel på PS4ans RAM överhuvudtaget, alla som inte vet tillräckligt om specs ser 8GB och tycker det är normalt, men man missar att det är Unified DDR5 och inte det vanliga DDR3.

GPUn i PS4 är i samma bana som Nvidias nya kort för 1000 dollar. Så vet inte vad alla tjatar om, dessutom är en PC inte en Konsol. En PC kör massa skit i bakgrunden undertiden den kör ett spel, den kräver mer avancerad koding och liknande än en konsol. Vilket gör att en konsol behöver inte ens lika höga specs som en PC för hårdvaran i en Konsol är 100% dedikerad till spel tillskillnad från en PC

För att vara klara, PS4:an är ungefär 16x snabbare än PS3:an, har ni alla som klagar verkligen en PC 16x snabbare än en PS3 ? tror inte det, möjligtvis dubbelt så snabb, men inte 16 gånger så snabb. Ni får tänka på att spelutvecklarna är ännu inte vana vid PS4:an, titta bara på hur de först PS3 och X360 spelen såg ut, det kommer med tiden, dessutom så drar Xbox och PS3 på 6-7år gammal hårdvara och den kommer med betydligt snyggare resultat grafiskt än vad en 6-7år gammal PC gör.

Medlem
Skrivet av RegularOriginal:

Din PC har förmodligen kanske..om vi ska ta samma summa minne, 8GB DDR3, PS4 har 8GB Unified DDR5, vilket är betydligt snabbare än 16GB DDR3. Inget fel på PS4ans RAM överhuvudtaget, alla som inte vet tillräckligt om specs ser 8GB och tycker det är normalt, men man missar att det är Unified DDR5 och inte det vanliga DDR3.

GPUn i PS4 är i samma bana som Nvidias nya kort för 1000 dollar. Så vet inte vad alla tjatar om, dessutom är en PC inte en Konsol. En PC kör massa skit i bakgrunden undertiden den kör ett spel, den kräver mer avancerad koding och liknande än en konsol. Vilket gör att en konsol behöver inte ens lika höga specs som en PC för hårdvaran i en Konsol är 100% dedikerad till spel tillskillnad från en PC

För att vara klara, PS4:an är ungefär 16x snabbare än PS3:an, har ni alla som klagar verkligen en PC 16x snabbare än en PS3 ? tror inte det, möjligtvis dubbelt så snabb, men inte 16 gånger så snabb. Ni får tänka på att spelutvecklarna är ännu inte vana vid PS4:an, titta bara på hur de först PS3 och X360 spelen såg ut, det kommer med tiden, dessutom så drar Xbox och PS3 på 6-7år gammal hårdvara och den kommer med betydligt snyggare resultat grafiskt än vad en 6-7år gammal PC gör.

Äntligen någon som förstår, men PC är bättre imo, billigare spel och bredare användningsområde

Medlem
Skrivet av RegularOriginal:
Skrivet av Natrium:

Sedan när var 8 gig kraftfullt, och man vad jag vet inte fick veta några speciella detaljer, vilken hz är det på minnena, och allt sånt, hårdvaran känns inte nextgen tycker jag, mer nuvarande gen för en ok speldator.

Din PC har förmodligen kanske..om vi ska ta samma summa minne, 8GB DDR3, PS4 har 8GB Unified DDR5, vilket är betydligt snabbare än 16GB DDR3. Inget fel på PS4ans RAM överhuvudtaget, alla som inte vet tillräckligt om specs ser 8GB och tycker det är normalt, men man missar att det är Unified DDR5 och inte det vanliga DDR3.

GPUn i PS4 är i samma bana som Nvidias nya kort för 1000 dollar. Så vet inte vad alla tjatar om, dessutom är en PC inte en Konsol. En PC kör massa skit i bakgrunden undertiden den kör ett spel, den kräver mer avancerad koding och liknande än en konsol. Vilket gör att en konsol behöver inte ens lika höga specs som en PC för hårdvaran i en Konsol är 100% dedikerad till spel tillskillnad från en PC

För att vara klara, PS4:an är ungefär 16x snabbare än PS3:an, har ni alla som klagar verkligen en PC 16x snabbare än en PS3 ? tror inte det, möjligtvis dubbelt så snabb, men inte 16 gånger så snabb. Ni får tänka på att spelutvecklarna är ännu inte vana vid PS4:an, titta bara på hur de först PS3 och X360 spelen såg ut, det kommer med tiden, dessutom så drar Xbox och PS3 på 6-7år gammal hårdvara och den kommer med betydligt snyggare resultat grafiskt än vad en 6-7år gammal PC gör.

Om du försöker antyda att PS4:an skulle kunna leverera samma, eller mer, prestanda som den senaste high-end PC:n, så är du nog tyvärr ute och cyklar.

Jag säger ingenting om att en konsol kan vara ett bättre och billigare val för många som bara är ute efter att spela spel, ej heller att det är en enhet med endast ett syfte, vilket gör spelprestandan mer fokuserad och till fullo utnyttjad.

Men, om du uppriktigt tror att en PS4 har en rent prestandamässig chans att bräcka de allra senaste inom PC (t ex Titan, Ares eller motsvarande som dessutom kan köras SLI) så kommer du nog tyvärr bli grymt besviken. I så fall har du ingen koll på vilka PC-komponenter som existerar för tillfället. Antingen det, eller så är det bara ren trolling från din sida.

Utifrån vad vi sett än så länge, så verkar PS4:an vara en jättebra konsol, men det betyder inte per automatik att det är fritt fram för rena fantasipåståenden som inte har någon förankring i verkligheten.

Kort sagt: En konsol kommer ALLTID ligga steget efter PC vad det gäller råprestanda, enda undantaget skulle vara om den är kraftigt uppgraderbar över tid och jag har då inte sett någon information som indikerar att så skulle vara fallet med PS4.

SE

Medlem
Skrivet av ShavedEwok:

Kort sagt: En konsol kommer ALLTID ligga steget efter PC vad det gäller råprestanda, enda undantaget skulle vara om den är kraftigt uppgraderbar över tid och jag har då inte sett någon information som indikerar att så skulle vara fallet med PS4.
SE

Rå prestanda betyder inte så mycket i det här fallet.

ge Sony och utvecklare 3-4 år att optimera sina mjukvaror så ska du se att det släpps spel snyggare än Crysis 3 max inställningar på PS4.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av ShavedEwok:

Kort sagt: En konsol kommer ALLTID ligga steget efter PC vad det gäller råprestanda, enda undantaget skulle vara om den är kraftigt uppgraderbar över tid och jag har då inte sett någon information som indikerar att så skulle vara fallet med PS4.
SE

Rå prestanda betyder inte så mycket i det här fallet.

Rå prestanda betyder inte bara en hel del utan är oftast avgörande när man tittar på vad en spelmaskin klarar av att leverera. Dessutom verkar det som att vissa hävdar, eller i alla fall insinuerar, att PS4:an skulle ha bättre prestanda än den kraftigaste high-end PC:n, vilket är rent nonsens.

Skrivet av Ztreek:

ge Sony och utvecklare 3-4 år att optimera sina mjukvaror så ska du se att det släpps spel snyggare än Crysis 3 max inställningar på PS4.

Och? Om 3-4 år så kommer även PC-mjukvaran att ha utvecklats OCH ha mer utvecklad och kraftfullare hårdvara att köra den på och PS4:an kommer för alltid att ligga steget efter.

Återigen, PS4 verkar vara en riktigt bra konsol, men oavsett hur fantastisk den än är så kommer den inte att kunna mäta sig med en PC. Ingen konsol kan det, inte ens om den skulle har uppgraderbara komponenter så kommer den i alla fall till slut komma till en punkt där den går in i väggen och inte kan hålla jämn takt med PC:n.

IMO så är det viktigaste i sammanganget att PS4:an är mer lik en PC nu, så att vi som har hårdvara med lite högre prestanda äntligen kan få utnyttja den i även våra spel och slippa alla dessa pinsamt dåliga konsolportar.

SE

123
Skriv svar