Frågor ang. Gymnasiumprogram

Medlem
Frågor ang. Gymnasiumprogram

Yup, då ska man söka till vinter, och det vore kanske bra att vara lite sisådär förbered på vilken linje man bör välja och så. Jag vill programmera. Vilken linje är bra då? Närmsta gymnasium har en nationell linje som heter Naturvetenskap med matte och it. Är detta vad man bör välja då? vad får man lära sig i den linjen?

Medlem

NV med data-inriktning skulle jag satsat på.
Sen lär du behöva gå någon form av teknisk högskola för att få programmerar-kompetens som är användbar i arbetslivet.


signatur

Dryg och bitter.

Avstängd

NV med datainriktning har jag aldrig ens hört talas om. Det låter som ett konstigt alternativ till Teknik om man vill bli programmerare.

Jag rekommenderar dig starkt att gå Teknik med inriktning IT, eller något i den stilen, för att sedan gå teknisk högskola. Själv går jag Datateknik (Högskoleingenjör, 3 år) på Luleå Tekniska Universitets filial i Skellefteå. Bra program.

Om du inte har programmerat tidigare, så vill jag varna dig med att det kanske inte kommer bli så som du förväntar dig. Jag älskar det, men andra jag känner som ville bli programmerare upptäckte att det inte var något för dem.

Generellt sett kan man väl säga som så att det är fördelaktigt om man gillar problemlösning, skapande och en smula matte. Låt dock inte detta hindra dig om du inte gillar något av dem.

Det kanske vore något om du prövade lite på egen hand i förväg. Jag programmerade första gången på gymnasiet och andra gör det på högskolan.

Medlem

Jag har programmerat i visual basic för skojs skull. Jag vill lära mig mycket c# och c++. Jag frågar för tillfället runt. Vad heter nu personen på grundskolan som man kan fråga?

Medlem

Själv går jag första året på Ljud och Bildskolans spelutvecklingslinje i Lund. En fantastisk linje där du får både lära dig den grafiska biten när det gäller att göra spel och även programmeringen. Sen finns det nog andra linjer du kan välja som passar minst lika bra

Vi har inte jättemycket programmering nu i ettan, men jag tror vi kommer få mer senare. I ettan får du lära dig Visual Basic, men i senare år kommer du få lära dig C# och jag kan nästan garantera C++.

Sen om du nu har lite mer skills än andra i klassen kommer det vara helt okej att använda andra programmeringsspråk (åtminstone på LBS i Lund). Jag har till exempel en person i klassen som är sjukt duktig på att programmera. Han har gjort en egen 2D-spelmotor i XNA och håller på med en 3D. Han får göra uppgifterna i annat språk än VB.

http://www.lbs.se

Medlem

Du det verkar sjukt skoj. Jag ska det i huvet. Synd bara att det ligger 3kvart bort

Medlem

Låter som om teknik är det du ska satsa på. Vad jag har fattat så har teknik linjen väldigt få nationella bestämmelser om vad som ska erbjudas utan är mer lokalt. Hade dock grundkurs i programmering där och det fanns inriktning till att bli programmerare. Men som sagt det är väldigt lokalt. Tror fortfarande att teknik är det du borde välja:)

Avstängd

Vi lärde oss VB i Programmering A och C++ i Programmering B. Jag tror inte att ni kommer att lära er både C# och C++, Brainforest. Fast ja, kanske. Om du kan välja, så skulle jag dock rekommendera dig att hellre fördjupa dig i ett språk än att ta en ny kurs i ett annat. Risken är nämligen att du får börja från början i det nya språket då.

När man lär sig programmering i skolan så handlar det först och främst om att lära sig programmeringstänket. Hur ska man tänka när man programmerar och hur gör man det på ett bra sätt, osv. Det spelar egentligen ingen större roll om man lär sig detta i Java, C#, C++, Python eller något annat högnivåspråk (även om jag skulle rekommendera C++, då det är mycket hårdare och lättare att göra fel i än i de andra, och det därmed är lättare att gå från C++ till andra språk än tvärtom). Det handlar egentligen inte om att lära sig ett särskilt språk, för skillnaden mellan språken är ytterst liten. Det är i stort sett bara biblioteken och medföljande funktioner och liknande som skiljer sig åt (syntaxen är nästan identisk).
Som exempel kan jag ta det när jag skulle pröva Java för första gången. Vår lärare hade en kort genomgång på <5 minuter om skillnaderna och sen var det bara att börja.

Medlem

Efter sommaren så ska jag börja teknik. Du kan utbilda dig till i princip allt förutom läkare och veterinär efteråt. Där jag bor är det på en kommunal skola och om man väljer inriktning IT så finns det ett par obligatoriska programmerings kurser samt att du kan välja till upp till programmering (C?).


signatur
Medlem
Skrivet av Massy:

Efter sommaren så ska jag börja teknik. Du kan utbilda dig till i princip allt förutom läkare och veterinär efteråt. Där jag bor är det på en kommunal skola och om man väljer inriktning IT så finns det ett par obligatoriska programmerings kurser samt att du kan välja till upp till programmering (C?).

Förutsatt att du läser matte E och fysik B då.
Annars är civ.ing tvärstängt.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Vi lärde oss VB i Programmering A och C++ i Programmering B. Jag tror inte att ni kommer att lära er både C# och C++, Brainforest. Fast ja, kanske. Om du kan välja, så skulle jag dock rekommendera dig att hellre fördjupa dig i ett språk än att ta en ny kurs i ett annat. Risken är nämligen att du får börja från början i det nya språket då.

När man lär sig programmering i skolan så handlar det först och främst om att lära sig programmeringstänket. Hur ska man tänka när man programmerar och hur gör man det på ett bra sätt, osv. Det spelar egentligen ingen större roll om man lär sig detta i Java, C#, C++, Python eller något annat högnivåspråk (även om jag skulle rekommendera C++, då det är mycket hårdare och lättare att göra fel i än i de andra, och det därmed är lättare att gå från C++ till andra språk än tvärtom). Det handlar egentligen inte om att lära sig ett särskilt språk, för skillnaden mellan språken är ytterst liten. Det är i stort sett bara biblioteken och medföljande funktioner och liknande som skiljer sig åt (syntaxen är nästan identisk).
Som exempel kan jag ta det när jag skulle pröva Java för första gången. Vår lärare hade en kort genomgång på <5 minuter om skillnaderna och sen var det bara att börja.

If textbox1.text = "lol" then
form2.show
form3.show
End if
jag kan lite i vb.net. Ja valet står nog mellan spelutveckling på lbs eller teknik på sunds. Jag måste nog höra med den personen på skolan som har koll på sånt, vad hon nu kallas. Annars så är jag sjukt intresserad av Spelutveckling på lbs.

Avstängd

Syon/syven, är nog den du menar.

Jag ville köra på spelutveckling först och stod länge i valet mellan datorspelsutveckling och datateknik (till och med efter att jag hade börjat), men valde till slut datateknik. Anledningen till detta är att det är en säkrare bransch, det senare. Dessutom brukar det inte vara något problem att börja som spelutvecklare om har gått vanlig dataingenjör, om jag nu skulle vilja det (vilket jag vill, typ, men vi får se vad det lider).

Medlem

fast om jag vet att jag vill satsa på spelutveckling kanske det är lika bra att man tar det och får en bättre start versus tekniklinjen

Medlem

Du låser dig till en mycket smal och extremt konjunkturskänslig branch om du går in 100% på spelutveckling.

Mitt tips är att läsa NV, sedan plugga datateknik på någon av landets tekniska högskolor.
Då får du en flerfaldigt bredare utbildning med bättre konkurrenskraft och är inte lika känslig för konjuktursvängningar.


signatur

Dryg och bitter.

Avstängd

Ja, nackdelen egentligen med att utbilda sig till spelutveckling är det att det är svårare att gå från spelutveckling till datateknik än tvärtom. Därmed inte sagt att det inte går (har en kompis som har gjort det, t.ex.).

En annan nackdel är just det som Nestor säger. Spelutvecklingsbranschen är smalare och rangligare. Dessutom, eftersom den är ganska liten, så finns de enda stora företagen i de tre storstäderna, typ. Annars får man jobba på ett väldigt litet företag, eller starta ett eget (det senare verkar väldigt vanligt).

Fördelen med vanlig datateknik är det att den finns överallt i Sverige och behövs överallt (nu räknar jag inte bara in programmering). Du kan bo nästan var som helst och jobba nästan var som helst.

Om man tittar på hur det har gått för spelutvecklarföretagen och mjukvaruutvecklarföretagen under krisen kan vi se att t.ex. Grin kollapsade, medan Tieto var nästan oberörda.

Det känns helt enkelt som ett säkrare val att välja datateknik istället.

På gymnasiet kan du förresten läsa vad du vill, så länge du Matte D (eller E, beror lite på), Kemi A och Fysik B. Jag gick John Bauergymnasiet, som är yrkesinriktat, så jag fick välja till kurserna men det gick ändå.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Du låser dig till en mycket smal och extremt konjunkturskänslig branch om du går in 100% på spelutveckling.

Mitt tips är att läsa NV, sedan plugga datateknik på någon av landets tekniska högskolor.
Då får du en flerfaldigt bredare utbildning med bättre konkurrenskraft och är inte lika känslig för konjuktursvängningar.

Håller fullständigt med Nestor. Jag går sista året på Natur matte/data och har läst Programmering A, B och C.
Vi har inte lärt oss mer än de absoluta grunderna i C# och Java. Console-applikationer i C# och typ sök/sorterings-algoritmer i Java.

Satsa på en NV-linje med inrikting natur eller data och välj datateknik/datavetenskap på högskola istället.
Jag har förövrigt sökt Högskoleingenjör Datateknik i Linköping till hösten. Verkar vara en riktigt najs utbildning som varvar både renodlad programmering med inbyggda system (robotar etc)


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Massy:

Efter sommaren så ska jag börja teknik. Du kan utbilda dig till i princip allt förutom läkare och veterinär efteråt. Där jag bor är det på en kommunal skola och om man väljer inriktning IT så finns det ett par obligatoriska programmerings kurser samt att du kan välja till upp till programmering (C?).

Förutsatt att du läser matte E och fysik B då.
Annars är civ.ing tvärstängt.

Jadå lägger till allt som behövs men det gör man inte fören till hösten

Hur som helst så rekommenderar jag någon utav de breda linjerna så att du har chans att ändra dig i framtiden samt ha kunskaper kring mer än bara programmering.


signatur
Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Massy:

Efter sommaren så ska jag börja teknik. Du kan utbilda dig till i princip allt förutom läkare och veterinär efteråt. Där jag bor är det på en kommunal skola och om man väljer inriktning IT så finns det ett par obligatoriska programmerings kurser samt att du kan välja till upp till programmering (C?).

Förutsatt att du läser matte E och fysik B då.
Annars är civ.ing tvärstängt.

Jag har för mig att min SYO sade att Matte D skulle bli "standard" om något eller några år.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem
Skrivet av v1ctory:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Massy:

Efter sommaren så ska jag börja teknik. Du kan utbilda dig till i princip allt förutom läkare och veterinär efteråt. Där jag bor är det på en kommunal skola och om man väljer inriktning IT så finns det ett par obligatoriska programmerings kurser samt att du kan välja till upp till programmering (C?).

Förutsatt att du läser matte E och fysik B då.
Annars är civ.ing tvärstängt.

Jag har för mig att min SYO sade att Matte D skulle bli "standard" om något eller några år.

Såhär funkar det i verkligheten;
Har studenten läst matte E och är bekant med begreppen så kommer den första terminen vara skitjobbig.

Har studenten bara läst matte D så kommer det bli 10 gånger värre.

Chalmers och Lund har alltid haft MaE och FyB som krav.
KTH verkar ha gått tillbaka till MaE (ett tag hade det bara matte C so krav på några program...det ändrades rätt snabbt av förklarliga skäl )
Linköping höll likt Chalmers och Lund kvar vid matte E.

Så visst, behörighetskravet kanske sänks.
Men det kommer inte spela någon roll, för det kommer bli så äckligt självmarkerande om studenten har adekvata förkunskaper eller ej.

Så vill du läsa till civilingenjör, läs matte E.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av v1ctory:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Massy:

Efter sommaren så ska jag börja teknik. Du kan utbilda dig till i princip allt förutom läkare och veterinär efteråt. Där jag bor är det på en kommunal skola och om man väljer inriktning IT så finns det ett par obligatoriska programmerings kurser samt att du kan välja till upp till programmering (C?).

Förutsatt att du läser matte E och fysik B då.
Annars är civ.ing tvärstängt.

Jag har för mig att min SYO sade att Matte D skulle bli "standard" om något eller några år.

Såhär funkar det i verkligheten;
Har studenten läst matte E och är bekant med begreppen så kommer den första terminen vara skitjobbig.

Har studenten bara läst matte D så kommer det bli 10 gånger värre.

Chalmers och Lund har alltid haft MaE och FyB som krav.
KTH verkar ha gått tillbaka till MaE (ett tag hade det bara matte C so krav på några program...det ändrades rätt snabbt av förklarliga skäl )
Linköping höll likt Chalmers och Lund kvar vid matte E.

Så visst, behörighetskravet kanske sänks.
Men det kommer inte spela någon roll, för det kommer bli så äckligt självmarkerande om studenten har adekvata förkunskaper eller ej.

Så vill du läsa till civilingenjör, läs matte E.

Då förstår jag lite bättre, tur att jag har med Matte E och Fysik B då. (+Programmering A-C)

Jag hoppas att det inte blir alltför tufft bara..


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

för att va helt ärlig satsa på kths mat c.d.e och fysik a,b kemi a .(basåret) det gymnasiet lär ut räcker inte ens i närheten av kraven kth ställer. (Kraven på kurserna va mat d ett ta inte c). jag gör skälv basåret nu och kraven som var i gymnasiet så kunde man få ett G utan att kunna något mer eller mindre.... på kts så är ett G unifär som ett MVG- i gymnasiet. Förbered dig på studera mycket för civil Eng, har flera kompisar som bestämnde sig att studera vidare innan mig och dom tycker civil e tufft. (trodde man kunde jobba sig upp på företags stegen ett ta det sluta med att om man va för bra på det man gjorde så kom man ingenstans).

Kort o gått satsa på MVG i mat och fysik!

Medlem

Då har jag haft lite tur med min Matte/Fysiklärare då, att få MVG är inte det lättaste då han ställer mycket höga krav på både kunskap, logiskt tänkande och uppfinningsrikedom. Sedan är det ju kunskapen och inte betygen från gymn. som avgör hur bra man klarar sig senare på KTH osv.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Avstängd

Jag vet inte hur det är på KTH, så jag kan inte uttala mig om det, men jag läste Differentialkalkyl, Linjär algebra, samt Linjär algebra och differentialekvationer. Det var endast i den sista som jag faktiskt kände: "Hm, det hade varit bra om jag hade läst Matte E". Annars klarade jag mig lika bra som de som hade läst Matte E. Visst, de kanske hade vissa försprång, men det var marginellt. Det var just differentialekvationerna som jag stötte på för första gången.

I vilket fall så var tiden då jag läste dessa tre mattekurser otroligt jobbig. Huvvaligen, säger jag bara.

Jag kan förresten, om jag vill, läsa vidare till civing sen. Det går att klara sig utan Matte E, skulle jag säga.

Förresten blir det spännande att se hur jag klarar Fysik 1, som vi ska läsa nästa år. Jag läste som sagt yrkesinriktad linje och fick välja till alla kurserna. Jag var ensam om att vilja läsa Fy B på min skola. Man kan säga att jag i princip hade självstudier, faktiskt. Kraven jag fick ställda på mig var en aning sänkta, så jag anar att jag inte riktigt har de kunskaper som man kanske kunde kräva att jag skulle ha. Men det ska nog gå bra ändå.

Medlem

det beror nog helt o hållet på vilken linje man väljer jag funderar nuvarande på tekniskt mattematik o fysik.

1
Skriv svar