Helgdiskussion: Är du för eller emot konsoler?

Robot
Helgdiskussion: Är du för eller emot konsoler?

Det banala diskussionsklimat som alltid uppstått i samband med konsolgenerationsskiften är över oss igen. Hur ska vi förhålla oss till varandra?

#silicon-knights, #eternal-darkness-sanitys-requiem, #blood-omen-legacy-of-kain, #too-human


Medlem
Helgdiskussion: Är du för eller emot konsoler?

Jag tänker mig att det vore toppen om folk som blir upprörda ibland väntar med att kommentera tills de inte längre är upprörda. Av några anledningar brukar det vara lättare att vara nyanserad om man inte är fånge i nuet.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

För såklart men dom kan bli mycket bättre.... förstår fortfarande inte varför dom inte har stöd för mus o t-bord...på riktigt. Då skulle jag nog helt sluta spela på min dator

Medlem

Är varken för eller emot konsoler, de har sin plats, lika så handhåna har, datorer och mobiler. Alla är bra på sitt vis och ingen överlappar en anna helt och hållet.

Sedan gillar jag spel och kunde inte bry mig mindre vart jag spelalde detta spel, och det är allt jag egentligen vill säga.

Inaktiv

Gillar konsoler egentligen, men känner att jag börjar tappa intresset för dem. Har mindre tid för spel och får prioritera bort en del. PC står sig då ganska överlägset över alternativen.

Medlem

Jag gillar spel i överlag, så vare sig PC eller konsol är för eller emot. Däremot så har jag haft större problem med att spela äldre PC-spel på Windows 7 och 8.

En gamer spelar oavsett plattform.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Jag tycker konsoler har påverkat vissa spelserier till det sämre och det spiller över på PC, eftersom spelen på konsol säljer så mycket mera.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Jag är inte emot konsoler, däremot gillar jag inte att många företag satsar i stort sett enbart på konsoler(förståeligt men ändå tråkigt)

Moderator | Testpilot

Jag älskar spel och många spelserier samt anledningen till att spel är så stort idag är tack vare konsoler.

För mig spelar det ingen roll om jag spelar på en PC eller säg en PS3, båda formaten lämpar sig bäst till olika spel tycker jag. Bästa är ju om spelen släpps på alla format så man själv får välja vars man vill spela!

Förstår inte heller hatet mot konsoler då alla inte har pengar till en ny burk helatiden (mig själv bland annat) och med hjälp av en PS3 så får jag ändå uppleva spel som Crysis, The Witcher utan att slänga ut mycket pengar på en stark dator.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

problemet är inte konsollerna i sig utan speltillverkarna

de gör ett spel anpassat för en konsolls lägre prestanda och sen släpper samma spel till pc som är anpassad (för det mesta) till spel mend en högre prestanda och då tycker vi pc spelare att konsollerna håller tillbaka utvecklingen av pc spel.

tips till spelutvecklare
gör spelen till pc sen anpassa dem till konsoller utan att förändra pc versionen.

om inte konsollerna klarar det som en pc gör ska inte pc spelarna behöva lida för det


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem

Största problemet är att för mycket spel "mainstreamas". Man gör spel alltför enkla och med för mycket hålla i handen så att de säljer till maximalt antal människor. Och tyvärr så leder konsoler denna "utveckling".

Medlem

Jag är för. Var konsol-centrisk till för 3 år sedan av en myriad av anledningar.

Skrivet av MugiMugi:

Är varken för eller emot konsoler, de har sin plats, lika så handhåna har, datorer och mobiler. Alla är bra på sitt vis och ingen överlappar en anna helt och hållet.

Sedan gillar jag spel och kunde inte bry mig mindre vart jag spelalde detta spel, och det är allt jag egentligen vill säga.

Av resten av din text att bedöma så skulle jag säga att du är för

Medlem

Jag ogillar inte konsoler utan har full förståelse för de som gillar dem. Jag har själv både Xbox 360 med kinect samt en PS3 stående hemma. Jag spelar dock inte så mycket då jag främst spelar på min PC.
Jag är tämligen usel på kontroller och klarar mig hyfsat med tangebord och mus i de flesta genrer.

Det jag ogillar med konsollerna har varit att designvalen har inte lett till så mycket innovation och även gjort att dessa val för konsol och storskärm med lite mindre precisa inmatningsmetoder samt ett informmationsspråk har plankats rakt över till PC:n vilket lett till den generella fördumningen.
Nu finns det ju även innovationer på konsol som kommit till PC och vice versa men den generella linjen tycker jag tydligt har lett till en fördumning och simplifiering av spelandet.
I vissa fall har det varit försvarbart för att en del spel varit lite ovänliga att ta till sig, men då designvalen har förenklat hundratals val med klubba båge springa smyga som ända alternativ har det i mitt tycket gått för långt - särskilt då branschen har mjölkat många kända och väletablerade genrer såväl som spelserie och namn.

Det som gör mig skeptisk till framtiden för konsollen som en egen hårdvara är att de just blivit bortsprungna i de nya tjänsterna som finns på PC. Att spelen överlever generationsskiftet samt att nya konkurenter är öppnare, har fler ideér och framförallt erbjuder mer.

MS, Sony och Nintendo gillar att krångla ner allt med sociala medier och reklam för andra spel och ha sig medans PC sidan ger samma men öppnar för optimering att slippa. På en PC har du fler alternativ och spel designade för PC först ger en mycket mer optimerad kontroll känsla för min del.

Däremot finnds det genrer som tydligt passar de olika uppsättningarna bättre.

När nu konsollerna börjar bli mindre och mindre av att sitta tillsammans i soffan däremot så blir det mindre mening att ha en konsol. Jag kan i dagsläget spela PC i soffan med kontroller om jag vill också - samt njuta av allt annat en PC kan göra i vardagsrummet.

I slutändan handlar det om tycke och smak och om ett par år kommer vi nog ha svaret om vilken konsoll som verkar vinna denna generation. Denna gång kommer jag nog att vara mer skeptisk och ha max en extra konsoll och då tror jag att min son kommer att driva det behovet mer än mig.


signatur

A badly drawn wolf

Medlem

Så länge jag får fortsätta sitta med en handkontroll framför min TV och njuta av olika AAA-upplevelser är jag nöjd.

Medlem

I lugnet innan stormen nu så tänkte jag på att folk generellt slutat vara så extrema fanbois. När ps3 och 360n kom var det ju helt galet hur flippat antagoniserande väldigt många kommentarer var.

Längsta konsoll-generationen hittills, och så visar Sony ps4 och direkt dök det där upp igen. Det kanske bara var tillfälligt. Jag kommer ihåg att jag varje fredag brukade läsa Kotakus fanboy friday-artikel med de bästa o mest efterblivna flame-krigen.

När jag läser en fanboi-kommentar ser jag alltid en hormonstinn tonåring som av någon anledning bara kan gilla en av speltillverkarna, men jag misstänker att det tyvärr är vanligt att det är vuxna människor. År i multiplayer, mmos etc visar att ålder är inte samma sak som mognad, speciellt inte på Internet.

Jag har känslan av att det finns en större realistisk / cynisk inställning till spelmarknaden. Satt i chatter, läste twitter-poster och kommentarer medan Sonys presskonferens gick. De flesta av dessa kommentarer var rätt så ljumna, sen så var samma personer intresserade och positiva i artiklar/podcast/youtube-inslag.

Värsta trenden just nu är väl PC-gaming som den överlägsna rasen som måste lida för konsollernas föråldrade hårdvara.

Medlem

Jag förstår inte riktigt hur man skulle kunna vara emot dem? Jag föredrar att spela på min PC, men varför det skulle betyda att det vore dåligt med konsoler har jag ingen aning om. Visst, ibland så lider spelen av att det kommer en konsol version av dem (dålig port, sämre grafik, ner dummat GUI pga ingen mus osv) men är det anledning nog attt jag skulle kalla konsoler för något dåligt? lol, nej.

Tänker avsluta med den här:
http://www.youtube.com/watch?v=0la5DBtOVNI

Den summerar hur jag känner över den här diskussionen mer eller mindre perfekt.

Inaktiv

FÖR!

Jag föredrar PC men älskar konsollernas användarvänlighet! Det värsta jag vet är när man köpt ett spel och det visar sig inte fungera på datorn (även fast man är långt bättre än sys rec). När allting fungerar direkt och man slipper pilla på inställningar och bli irriterad på att fpsen ligger lite under ens krav, det är då man kan njuta som mest av ett spel. dock så hatar jag att man är helt låst vid dessa förbenade joystickar. ge mig en konsoll som är kompatibel men mus och tangentbord så kommer jag aldrig spela på min dator igen!

Medlem

PC är bra för fps samt MMO-spel.

Medan konsoler är bättre med vissa andra spel.

Tycker det är bra att konsoler finns faktiskt. Även om jag är en PC-fanboy så kan det vara riktigt skönt att lägga sig i sängen lite då och då och lira lite Playstation/Xbox etc.

Som sagt, är helt klart för konsoler.

Medlem

Hatar konsoler och har alltid tyckt synd om de som spelar konsolspel. Dålig grafik och spel man knappt vill ta i när de portas till PC eftersom de är så dåliga.

Medlem

Kluven. Det vore direkt dumt av mig att vara mot konsoler då jag samlar på dom och äger ett fyrtiotal.

MEN, jag gillar inte att fler och fler klassiska pc-spelserier kliver över staketet och inte bara portas till konsol utan prioriteras till en hårdvarumässigt svagare maskin med förenkling och fördummning som följd.

Jag är för en spelmässig Apartheid som ser till att konsolspel håller sig på konsol och Pc-spel enbart släpps till pc.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Hatar inte konsoler, men jag hatar att spela konsol portingar till PC då många av dem är värdelöst gjorda, allmänt känns det ibland som att vi får "nedtonade" spel till PC för att företagen ska dra in mer cash genom att göra dem cross-platform, och då blir konsolerna automatiskt ankaret, då dem inte kan mäta sig emot vad en PC kan klara av.

Jag är en PC spelare och personligen ser jag ingen anledning att spela spel som tex BF3 på Konsol då jag kan lira det på PC men bättre detaljer och med ett tangentbord + mus som ger mig 10x mer precision, så jag kan lira till mitt fulla potential.

Jag anser dock att sidescrollers och fighting spel till konsol är mycket bättre och skönare att spela med en handkontroll, och jag spelar fortfarande nes/snes/sega spel av den anledningen.

Tycker det är bra att det finns ett alternativ, många gillar att bara lira spel på konsol och med all rätt så, hade inte haft något emot att ha kommande PS, men ställer mig alltid frågan (Hur mycket kommer jag att lira på den?)

Medlem

Jag är för alla spelsystem, men mest älskar jag ps3:an och psx. Jag tror det vore direkt skadligt för pc-spelscenen om konsolerna försvinner med tanke på hur många spel som säljs till konsolerna vs pc, ja förstår ju att många skulle börja spela på PC istället men förmodligen skulle försäljningen totalt sett gå ner och det skulle bli färre spelserier och fler bästsäljande uppföljare.

Skulle dock gärna vilja se kortare konsolcykler och större flexibilitet inför nya teknik på mjukvarusidan.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Jag gillar inte att spel görs efter prestandan av en konsol när hårdvaran är flera år gammal, annars har jag ingenting emot det förutom dåliga portar då också. Grafik i spel är diskutabelt, men om alla förstår känslan nu när vi har sett Killzone Shadowfall så hjälper grafiken till att pusha den där upplevelsen till en bättre, och förr i tiden då PC var ledande så fick man sådana upplevelser varje år, alltså så fanns den där kontinuerliga WOW känslan där hela tiden som försvinner på en prestanda som står still. Nvidia och AMD är ledande, Sony kunde iaf. ha skapat en konsol som är uppe i de nivåerna som nu finns tillgängliga, inte en prestanda från 2011, detta innebär att den ligger efter redan från start, och starten har inte ens börjat än.

Medlem

Jag spelar mest på PC, men jag går då och då till konsolerna och spelar lite. Beror lite på vad jag känner för ! Men ibland så finns det trevliga exklusiva spel som är värda att spela på konsoll.

Tycker om spelupplevelser, spelar inte roll var, hur eller när !

Medlem

Jag är inte emot konsoller: jag är emot de business-practices som konsollutgivare står för och infekterar hela spelindustrin.

Medlem

Tycker om att spela med vänner (IRL) så är absolut för konsoler. Mycket smidigare än att dra ihop ett LAN.

Medlem

Jag är för Tv-spel pga priset om man jämför med en prestandastark dator. Men hade jag haft gott om pengar så kanske jag inte hade brytt mig så mycket utan hade nog då skaffat mig en kratfull HTPC istället , eller båda.


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

Är helt klart för konsoler. Förstår mig inte riktigt på dom som är emot konsoler. Är det av avundsjuka för att ni inte får alla AAA-titlar på er PC som ni lagt ut tiotusentals kronor på?

Konsoler ger utvecklare en standard, och det är exakt vad utvecklare behöver. Det är inge skoj att behöva utveckla ett spel som fungerar lika bra på en dator med Intel+Radeon, Intel+Geforce, AMD+Radeon, AMD+Geforce osv. Det slutar oftast med att PC-spel blir mediokra konsolportar som utnyttjar halva prestanda som vi har i våra datorer, och det blir heller inte så mycket större skillnad om det är PC-exklusivt då dom flesta fortfarande väljer att optimera sina spel för dual-core processorer. Det är på tok för få som sitter på 4 eller 8 kärnor för att vara lönsamt för utvecklarna att lägga tid och resurser på det extra arbetet.

Jag föredrar att spela på PC, men konsoler har på tok för många bra spel för att helt ignorera dom.

Medlem

9 av 10 spel jag spelar är konsol spel så ja jag gillar nog konsoller

Det viktigaste för en gamer är egentligen inte vilken plattform som spelen kommer till, utan att spel finns överhuvudtaget. Av den anledningen tycker jag konsoler har lika viktig roll som PC-maskiner med sina modermodem.

Varför?

När massor av människor jobbar i en industri sporrar de varandra att bli bättre. Det är naturligt för människor att tävla, och detta syns inte allra minst i spelbranschen. Om vi bara hade haft en plattform att spela på hade den stagnerat. För spelbranschens överlevnad och fortsatta utveckling behöver vi alla komponenter.

Jag spelar lika gärna på konsol som på PC. Inväntar med spänning denna nya konsolgeneration.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skriv svar