EA stänger Visceral i Montreal

Robot
EA stänger Visceral i Montreal

Personalstyrkan som utvecklat senaste Army of Two avskedas.

#nyhetstips, #ea, #visceral-games, #army-of-two-the-devils-cartel


Medlem
EA stänger Visceral i Montreal

EA strikes again dammit!

Medlem

Nu tipsade jag inte om det här för att spä på hatandet mot EA, utan för att det mycket riktigt påverkar livet för många anställda...det är tråkigt när sånt här händer, men det kan drabba dom flesta. Jag blev själv av med jobbet när det gick i konkurs p.g.a. ledningens skattebrott förra hösten.

Medlem

Hur påverkar det supporten för spelet? som att jobba bort buggfixar och liknande?

Medlem
Skrivet av Dalthor-san:

Hur påverkar det supporten för spelet? som att jobba bort buggfixar och liknande?

Skulle gissa att antingen skiter de i att buggfixa eller låter de något team på en av deras andra studios göra det arbetet.

Medlem

Och EA gör detta varför? Dem väntar inte och ser ifall releasen blir något magiskt fenomen, utan dem kickar alla och tar pengarna och fortsätter med andra spelstudios?

Har dem verkligen så lite pengar?

Medlem

Army of two är nog en serie som säljer för dåligt så de har tagit beslutet att inte fortsätta med den. Inget konstigt med det.

Medlem
Skrivet av Digu21:

Och EA gör detta varför? Dem väntar inte och ser ifall releasen blir något magiskt fenomen, utan dem kickar alla och tar pengarna och fortsätter med andra spelstudios?

Har dem verkligen så lite pengar?

Tvivlar på det. Har en känsla av att spelet kommer vara dåligt med detta som varning. Har en känsla av att EA inte trodde på spelets säljkapacitet och väljer att skära ner på sina förluster genom att färdigställa spelet lite snabbt, kicka studion som de inte har någon användning av längre samt hoppas spelet säljer tillräcklgt för att återfä en del av förlusten.
Men det är bara en vild gissning.

Medlem
Skrivet av Skjuludde:
Skrivet av Digu21:

Och EA gör detta varför? Dem väntar inte och ser ifall releasen blir något magiskt fenomen, utan dem kickar alla och tar pengarna och fortsätter med andra spelstudios?

Har dem verkligen så lite pengar?

Tvivlar på det. Har en känsla av att spelet kommer vara dåligt med detta som varning. Har en känsla av att EA inte trodde på spelets säljkapacitet och väljer att skära ner på sina förluster genom att färdigställa spelet lite snabbt, kicka studion som de inte har någon användning av längre samt hoppas spelet säljer tillräcklgt för att återfä en del av förlusten.
Men det är bara en vild gissning.

Det är en bra gissning, skulle kunna vara sant också. Men men, synd att se ännu en studio som går förlorad.

Får hoppas dem som blev kickade söker sig till bättre ställen !

Medlem

Vem ska då utveckla de 34 väntade vapen- och multiplayermap-DLC:erna?

Aja, trisst för dem som jobbade där. Hoppas de hittar något nytt jobb.

Människor som jobbar med spel anställs ofta just för ett projekt, dvs. ett spel. När spelet är färdigt får man leta efter nytt jobb / projekt. Det är lite konstigt att det aldrig framkommer i media.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Är det standard inom branschen, att man får sparken när jobbet är utfört? Kan tänka mig att motiveringen är sådär om man anar att man får sparken så fort "dagens arbete" är utfört?

Försöker man inte hitta något nytt som utgivare eller har projekt liggande som kan startas upp direkt? Jag menar EA är ju inget litet företag.

Medlem

Tråkigt men tyvärr är ju inte spelbranchen någon direkt säker branch generellt.

Lite tråkigt då man har många gånger lättare att få jobb som tex systemutvecklare med både bättre lön och framför allt bättre villkor.

Så det är ju tur vissa eldsjälar vågar satsa iaf.

Skrivet av Aresz:

Är det standard inom branschen, att man får sparken när jobbet är utfört? Kan tänka mig att motiveringen är sådär om man anar att man får sparken så fort "dagens arbete" är utfört?

Försöker man inte hitta något nytt som utgivare eller har projekt liggande som kan startas upp direkt? Jag menar EA är ju inget litet företag.

Jag har hört från många ställen att man blir anställd för "ett" projekt, när det är färdigt, då får man leta nytt jobb. Man är som anställd frilansare under projektets gång.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Aresz:

Är det standard inom branschen, att man får sparken när jobbet är utfört? Kan tänka mig att motiveringen är sådär om man anar att man får sparken så fort "dagens arbete" är utfört?

Försöker man inte hitta något nytt som utgivare eller har projekt liggande som kan startas upp direkt? Jag menar EA är ju inget litet företag.

Jag har hört från många ställen att man blir anställd för "ett" projekt, när det är färdigt, då får man leta nytt jobb. Man är som anställd frilansare under projektets gång.

hmm..inte konstigt att vissa spel aldrig blir klara då.

Skrivet av Aresz:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Aresz:

Är det standard inom branschen, att man får sparken när jobbet är utfört? Kan tänka mig att motiveringen är sådär om man anar att man får sparken så fort "dagens arbete" är utfört?

Försöker man inte hitta något nytt som utgivare eller har projekt liggande som kan startas upp direkt? Jag menar EA är ju inget litet företag.

Jag har hört från många ställen att man blir anställd för "ett" projekt, när det är färdigt, då får man leta nytt jobb. Man är som anställd frilansare under projektets gång.

hmm..inte konstigt att vissa spel aldrig blir klara då.

Precis. Även om en spelutvecklare får ihop ett kompetent team, fattas det alltid folk på något område. Då blir det att hyra / skaffa / anställa frilansare. Jag har frilansat i snart 25 år, dock inte inom spelbranschen, men det funkar nog på samma sätt skulle jag kunna tro.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Det är inte vanligt i Sverige. EA här har fast anställda för de flesta.

Medlem
Skrivet av Lepr:

Tråkigt men tyvärr är ju inte spelbranchen någon direkt säker branch generellt.

Lite tråkigt då man har många gånger lättare att få jobb som tex systemutvecklare med både bättre lön och framför allt bättre villkor.

Så det är ju tur vissa eldsjälar vågar satsa iaf.

Well,
Å andra sidan jobbar de ofta med det de älskar. Jag jobbar själv inom It som programmerare men inte med just spel, så det är ganska säkert i jämförelse. Jobbet är utmanande och så men lite av långsiktiga målet är att eventuellt jobba som spelutvecklare. Säger absolut inte att det nuvarande jobbet är tråkigt men att kombinera en av sina största hobby:ar med jobb måste
ju vara det ultimata..

Tykcker alltid det är en balansgång, vissa jobb kan man tjäna storkovan på men de är inte
nödvändigtvis alls särskilt roliga eller med bra kollegor/företag. För mig är alla de övriga bitarna med just kollegor,trivsel m.m mer viktigt än lönen men vissa kan ju tänka sig tvärtom också.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Människor som jobbar med spel anställs ofta just för ett projekt, dvs. ett spel. När spelet är färdigt får man leta efter nytt jobb / projekt. Det är lite konstigt att det aldrig framkommer i media.

Nog for att man har mycket kontrakt och deltidsanstallda inom spelindustrin men nar det galler nyheten ovan sa ar det tillsvidare-anstallningar vi pratar om.

Annars kan man vara kontrakstanstalld, outsourcad, frilansare eller vad som helst men da skrivs det heller inget om det eftersom man forvantas att ga nar projektet ar slut. Lite enklare att planera for framtiden om man har ett slutdatum snarare an att studion laggs ner.

For egen del nu pa Guerrilla Games sa har jag ett kontrakt pa ett ar (tillsvidare) som forlangs med ett ar i taget i tre ar tills de maste ge mig ett fast jobb. Skulle jag fa ga kommer ingen skriva nyheter om det och jag kommer inte bli overraskad eftersom det finns pa papper.

Lider med de som blir arbetslosa!


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Skrivet av ErikSvensson:
Skrivet av walter_iego:

Människor som jobbar med spel anställs ofta just för ett projekt, dvs. ett spel. När spelet är färdigt får man leta efter nytt jobb / projekt. Det är lite konstigt att det aldrig framkommer i media.

Nog for att man har mycket kontrakt och deltidsanstallda inom spelindustrin men nar det galler nyheten ovan sa ar det tillsvidare-anstallningar vi pratar om.

Annars kan man vara kontrakstanstalld, outsourcad, frilansare eller vad som helst men da skrivs det heller inget om det eftersom man forvantas att ga nar projektet ar slut. Lite enklare att planera for framtiden om man har ett slutdatum snarare an att studion laggs ner.

For egen del nu pa Guerrilla Games sa har jag ett kontrakt pa ett ar (tillsvidare) som forlangs med ett ar i taget i tre ar tills de maste ge mig ett fast jobb. Skulle jag fa ga kommer ingen skriva nyheter om det och jag kommer inte bli overraskad eftersom det finns pa papper.

Lider med de som blir arbetslosa!

Härligt. Jobbar du med "Shadow Fall" eller något annat kul, det verkar inte som om du befinner dig i Sverige?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Aresz:

Är det standard inom branschen, att man får sparken när jobbet är utfört? Kan tänka mig att motiveringen är sådär om man anar att man får sparken så fort "dagens arbete" är utfört?

Försöker man inte hitta något nytt som utgivare eller har projekt liggande som kan startas upp direkt? Jag menar EA är ju inget litet företag.

Jag har hört från många ställen att man blir anställd för "ett" projekt, när det är färdigt, då får man leta nytt jobb. Man är som anställd frilansare under projektets gång.

Hur fungerar det egentligen på min favoritstudio CD Projekt RED?

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Härligt. Jobbar du med "Shadow Fall" eller något annat kul, det verkar inte som om du befinner dig i Sverige?

Stammer bra! Bor i Holland sedan 7 manader tillbaka. Tror dock KZ4 far bli mitt sista FPS, borjar bli mattligt trott pa genren nu.


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Skrivet av ErikSvensson:
Skrivet av walter_iego:

Härligt. Jobbar du med "Shadow Fall" eller något annat kul, det verkar inte som om du befinner dig i Sverige?

Stammer bra! Bor i Holland sedan 7 manader tillbaka. Tror dock KZ4 far bli mitt sista FPS, borjar bli mattligt trott pa genren nu.

Vad jobbar du med på GG, programmering eller grafik? Demon vi såg på "Playstation Meeting", var det spelat på PC eller på PS4:ans dev-kit? Måste passa på och fråga om du vet


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

EA kan lägga ned helt istället och göra samhället och alla AAA utvecklare en stor tjänst.

Det är tråkigt när folk kopierar spel som sänker små företag, men EA ser jag inga som helt problem med att folk skjuter i sank! bara skitproduktioner rakt av, en del välutvecklade med totalt värdelös alt på tok för kort story vilket gör en bara förbannad, jaha 500 spänn och två timmars underhållning, tack som fan och inget återspelningsvärde.

FUCK YOU EA som man numera säger på Svänska!


signatur

Denon / Pioneer

Era
Medlem
Medlem

Spelä verkar dålit.


signatur

subterranean homesick alien

1
Skriv svar