"Jag vill spela när jag blir gammal"

Robot
"Jag vill spela när jag blir gammal"

Medan David Cage visade en gammal mans ansikte på Playstation 4 tittar Arnroth på hur ett sådant ser ut i verkligheten, och funderar på en spelframtid långt bortom nästa generations spelkonsoler.

#dice, #telltale-games, #the-walking-dead-a-telltale-games-series


Medlem
"Jag vill spela när jag blir gammal"

Bra skrivet. Är övertygad om att spelandet (och sociala funktioner över nätet) kommer betyda mycket för framtida åldringar. Speciellt då ensamhet och svårigheter att aktivera mentalt i sig inte direkt är lysande för den fysiska hälsan. Det pratas mycket om att spel och dyl gör oss fysiskt isolerade, men det talas inte om möjligheterna att bryta sin mentala isolering för de som redan är fysiskt isolerade och begränsade.
När jag själv i framtiden sitter i livets slutskede, och slutet närmar sig så kan jag ju lika gärna rädda världen ett par gånger medans jag väntar.


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem

Morfar är snart 85 år. Han spelar både NES och SNES via emulator på datorn. Zelda, Super Mario och Bomberman är det som gäller.

Jag tror det kan bli svårt för framtidens gamlingar att avnjuta gamla spel från exempelvis den här konsolgenerationen. Inga plastskivor håller särskilt länge, och dagens konsoler har tyvärr usel kvalité. Det kan också bli svårt att emulera dessa konsoler. Tänker på DRM och patchar hur det ska hanteras. Men den som lever får se.

I bästa fall klassas TV-spel som en del av vårt kulturarv, vilket leder till att spelen arkiveras och görs tillgängliga så att de kan avnjutas av framtida generationer utan problem.

Inaktiv

Grannen här är 70 och är riktigt grym på call of duty medmera , själv så är man bara 48, och kommer lira tills man drar sitt sista andetag,
spelandet gör att man lättare klarar av sega arbetsdagar för jag får ny energi och blir på bättre humör efter en spelrunda.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

k3m
Medlem
Medlem

Once a gamer always a gamer. Kommer lira så länge jag kan. Kan tänka mig jag sitter där förhoppningsvis 70bast och lirar Co-op med någon gammal vän

Moderator | Testpilot

Det som måste vara mest synd med det här är väl om man väntar mycket på en "cool teknik" (kanske sedan man yngre) och inte får uppleva det för man blir för gammal och kanske.. Ja innan det kommer.

Hur som haver kommer jag spela och ha trevligt tills jag ligger i graven! Spelat spel så länge jag kan minnas och förstår inte varför jag skulle sluta? IT'S SO MUCH FUN!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Återigen, mycket välskriven artikel av Arnroth. Tack så mycket för dina krönikor.

Medlem

Va? Inte en genuskrönkia? Har ni slagit er?!

Medlem

Den här artikeln var snäppet bättre än dina föregående angående könsroller. Tummen upp, och jag vill också spela när jag blir gammal

Medlem

Det är skönt att våran generation har spel när det blir pensionsålder, kommer vara roligare på ålderdomshemmen när vi blir gammal. Spela whatever is World of Warcraft då osv. Fan längtar! Lan varje dag!


signatur

subterranean homesick alien

Gamla generationen måste alltså vara bättre för gamla? typ nes och snes, megadrive etc. De spelen är ofta långsamare och till nes har man bara 2 knappar, vilket på något sätt näst intill är minimum för att i alla fall kunna spela mer än bara hoppspel (alternativt kan man spela strategispel som bara använder sig av en knapp). Så det blir alltså final fantasy igen när man går in i sina dunkla år.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem

Bra comeback Arnroth! Det är sådant här du ska skriva, inte hålla på och slå in öppna dörrar i genusdebatten.
Mer av detta!

Inaktiv

Jag har också funderat på hur det blir när jag blir gammal och att det kan bli riktigt skoj att spela next-next-next-next-next-next-(...)-gen på ålderdomshemmet. Så länge sinnena är något så när fungerande kommer jag spela iaf

Medlem

Lyssna även in P3 spels avsnitt, gammal&gamer där josef fares bland annat sätter sig ner och spelar&pratar med en pensionärsförening.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/150819?programid=4090

Citat:

Vad händer när gejmers blir gamla? Kommer framtidens ålderdomshem vara utrustade med fetaste internetuppkopplingen och hemmabiosystem? Kommer vi hytta med näven åt kidsen och gnälla att det minsann var bättre förr i tiden när man kunde räkna alla kanter på en polygon?

Det undrar vi i P3 spel den här veckan! Och med vi, menas förstås programledare Angelica Norgren tillsammans med panelen Josef Fares, Susanne Möller och Victor Leijonhufvud.

Josef har haft fullt upp med pensionärsbjudning hemma hos sig och såg till att servera kaffe och kanelbullar med några väl valda tv-spel. Lyssna på programmet på lördag så får du höra hur det går för Ulla, 86 år, att köra rally i Dirt, hur en blodig fatality-avslutning i Mortal Kombat tas emot och vilket spel som får de gamla damerna att tjuta av skratt.

Bra söndagsläsning, tack som vanligt Thomas!

Medlem

Förstår inte riktigt meningen med krönikan. Antingen är jag en riktigt trög 30åring eller så faller allt platt.

Det finns nämligen massor med enklare spel som även passar de lite äldre. Det kryllar av dessa om du bara går några konsolgenerationer bakåt där du har ett styrkors och en eller två knappar att hålla reda på. Du har enkla wii-spel så som wiisports där du även får röra lite på dig. Dessa spel kommer finnas kvar och försvinner inte automatiskt då ett nytt spel kommer ut. Allt blir ett problem om du inte ser skogen för alla träd.

Inaktiv

Om femton år går väl alla utan pension? :beatup:

Medlem

Det där med episoder behövs ju inte om det bara finns en vettig sparfunktion i spelet. Skippa allt vad checkpoints heter.. Sen är det ju en annan femma om man fastnar så hårt i spelet att man inte kan sluta (host.. Mass Effect.. host)

Men jag instämmer med aakerlind.. problemet finns om man vill ha nåt att klaga på. Min mor (som haft en stroke) gillar backpacker och Wii Bowling, farsan spelar Civilization.

Jag fick en smärre chock när jag var hos optikern senast då mina nya glasögon liknade colabottnar


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

ELF
Medlem
Skrivet av Woffen:

Lyssna även in P3 spels avsnitt, gammal&gamer där josef fares bland annat sätter sig ner och spelar&pratar med en pensionärsförening.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/150819?programid=4090

Citat:

Vad händer när gejmers blir gamla? Kommer framtidens ålderdomshem vara utrustade med fetaste internetuppkopplingen och hemmabiosystem? Kommer vi hytta med näven åt kidsen och gnälla att det minsann var bättre förr i tiden när man kunde räkna alla kanter på en polygon?

Det undrar vi i P3 spel den här veckan! Och med vi, menas förstås programledare Angelica Norgren tillsammans med panelen Josef Fares, Susanne Möller och Victor Leijonhufvud.

Josef har haft fullt upp med pensionärsbjudning hemma hos sig och såg till att servera kaffe och kanelbullar med några väl valda tv-spel. Lyssna på programmet på lördag så får du höra hur det går för Ulla, 86 år, att köra rally i Dirt, hur en blodig fatality-avslutning i Mortal Kombat tas emot och vilket spel som får de gamla damerna att tjuta av skratt.

Riktigt skönt avsnitt. Lite roligt att lyssna på.

Jag förbeställer redan nu en plats på pensionärsbussen till E3 med Victor som chaufför........


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

När vi sitter där med ett Playstation 9 i framtiden hoppas jag de har ett bra schackspel på vilohemmet så man kan tävla mot de andra gamlingarna


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Vincent_graymore:

Gamla generationen måste alltså vara bättre för gamla? typ nes och snes, megadrive etc. De spelen är ofta långsamare och till nes har man bara 2 knappar, vilket på något sätt näst intill är minimum för att i alla fall kunna spela mer än bara hoppspel (alternativt kan man spela strategispel som bara använder sig av en knapp). Så det blir alltså final fantasy igen när man går in i sina dunkla år.

Jag tycker det nästan är tvärtom, att gamlare spel oftast är svårare eller ska man säga mer oförlåtande? Du dör 3 gånger och det är game over, istället för oändligt många continues från auto saves.

Beror ju helt klart på vilket spel och jag tror det finns tillräckligt av dem för att fylla allas behov, Final Fantasy låter ju dock som ett bra spel då man har mer betänketid liknande shack

Medlem

Vad jobbigt om man är den sista överlevande bland sin ''spelkrets''

Se alla ställen man har spelat med sina vänner och så är dom borta,,, för evigt.

Skrivet av Droppz:
Skrivet av Vincent_graymore:

Gamla generationen måste alltså vara bättre för gamla? typ nes och snes, megadrive etc. De spelen är ofta långsamare och till nes har man bara 2 knappar, vilket på något sätt näst intill är minimum för att i alla fall kunna spela mer än bara hoppspel (alternativt kan man spela strategispel som bara använder sig av en knapp). Så det blir alltså final fantasy igen när man går in i sina dunkla år.

Jag tycker det nästan är tvärtom, att gamlare spel oftast är svårare eller ska man säga mer oförlåtande? Du dör 3 gånger och det är game over, istället för oändligt många continues från auto saves.

Beror ju helt klart på vilket spel och jag tror det finns tillräckligt av dem för att fylla allas behov, Final Fantasy låter ju dock som ett bra spel då man har mer betänketid liknande shack

Jo svårigheten är kanske högre men hastigheten i spel är oftast lägre, då i form av både hastighet som hastighet och hastighet som i förändring av bildens färger och rörelser. Tyvär är menyer och sådant oftast mer förvirrande och spel kan ha väldigt dålig info och är därmed inte anpassat för äldre. Att man dör en massa borde å andra sidan inte ha någon påverkan? Att man är äldre bör väl inte vara relaterat till att man ska börja fler checkpoints in eller att man måste börja om ifrån början då och då? möjligtvis om man tänker på minneskapaciteten eller liknande.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem

Spel används mer och mer i rehabiliteringssyften, både för fysiskta och psykiska skador (stroke, bla). Det forskas även på de områdena, så jag är övertygad om att det kommer användas än mer de närmsta åren. Spel fungerar bra (för de flesta) då de engagerar och ger rehabiliteringen en roligt syfte. Förutom att bli frisk, då.

Medlem

Hoppas kunna koppla upp mig 24/7 om jag blir senil och leva ut mitt eget vimsande i cyberrymden Tänker spontant på gräsklipparmannen

Morsan min spelar inget alls, förstår inte det roliga i det
Farsan däremot, spelar idag och har gjort sedan 80-90-talet, CS, Battlefield, FIFA samt NHL och ett å annat rallyspel är väll ungefär vad som brukar spelas. Möjligen lite Mario eller bowling WII ifall vi är flera.

Medlem
Medlem

Skulle kunna tänka mig en framtida version av den här när man kommer upp i åldern, http://store.sony.com/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDispl...

Den tillsammans med röststyrt för att skriva och kanske en riktigt bra kontoll så behöver man aldrig röra sig ur sängen, i livets slutskede.


signatur
Medlem

49 år själv.
kontrast på moderna spel är liksom oväsentligt enligt dice.
eller större kartor.

att dice förrådde oss alla med BC2 samt BF3 som saknar helt battlefield känslan från Bf1942 och Bf2 är bara synonymt med avsaknaden av ålder.

men håller dock ej med gällande reaktionsförmåga då jag fortfarande är i topp. Men mina ögon är inte lika bra som vid 30.

12
Skriv svar