Någon Europa-region får PS4 innan 2014

Robot
Någon Europa-region får PS4 innan 2014

Det är fortfarande oklart när vi får smaka på Playstation 4, men Sony har åtminstone bekräftat att någon europeisk region får konsolen innan året är över. Tjohej?!


Inaktiv
Någon Europa-region får PS4 innan 2014

Vi i norden lär nog få vänta som det brukar vara, vi lär knappast få våra före England, Tyskland medflera.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem

Det jobbiga med att bo i Skandinavien/norden är att vi alltid ska få allting* översatt till 10+ språk innan de kan släppa spelen/konsolerna/filmerna vilket gör att vi måste vänta i värsta fall flera månader extra till skillnad från vad t.ex Amerika får.
Jag förstår men jag ogillar detta, ibland önskar jag att vi kunde få spel & film releases tidigare i form av English Only och sen när de har fixat andra språk så kan de lägga ut en patch + release.

*Edit

Medlem
Skrivet av Pålis:

Vi i norden lär nog få vänta som det brukar vara, vi lär knappast få våra före England, Tyskland medflera.

Jasså de tror du? både England och Tyskland har starkare lagar att följa än sverige, vi är ju typ anarki jämfört med dem.

Inaktiv
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Pålis:

Vi i norden lär nog få vänta som det brukar vara, vi lär knappast få våra före England, Tyskland medflera.

Jasså de tror du? både England och Tyskland har starkare lagar att följa än sverige, vi är ju typ anarki jämfört med dem.

jag tänker inte på lagar, jag tänker mer på befolkningsmänd.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem
Skrivet av Pålis:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Pålis:

Vi i norden lär nog få vänta som det brukar vara, vi lär knappast få våra före England, Tyskland medflera.

Jasså de tror du? både England och Tyskland har starkare lagar att följa än sverige, vi är ju typ anarki jämfört med dem.

jag tänker inte på lagar, jag tänker mer på befolkningsmänd.

Det är faktiskt lagar som får oss i Europa att få saker långsammare de tänker oss inte som individuella land, vilket man inte riktigt behöver göra i USA, där alla stater har rätt så identiska regler.

Bara å svepa in skiten i EU länder, där har vi relativt lika när det gäller regler.

Medlem

Men va då, spelar la ingen roll om man beställer en konsol från england eller svergie räknas väl ändå som samm "region" eller har jag fel ?

Medlem
Skrivet av Petrik:

Men va då, spelar la ingen roll om man beställer en konsol från england eller svergie räknas väl ändå som samm "region" eller har jag fel ?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/30/DVD-...

Tror samma sak gäller för konsoler.

Inaktiv

Företag skulle uten problem kunna släppa produkter på enbart engelska i Skandinavien och Nederländerna. Eventuellt också i Finland och på Island men jag vet inte tillräkligt mycket om deras språkkunskap för att ge en ordentlig prognos.

Medlem
Skrivet av Petrik:

Men va då, spelar la ingen roll om man beställer en konsol från england eller svergie räknas väl ändå som samm "region" eller har jag fel ?

är ganska säker på att hela europa samt australien + nya zeland är PAL!

Medlem

Säkert Tyskland.

Medlem

UK, Frankrike och Tyskland. Grattis, ni får som vanligt alltid vara först. Jag trodde syftet med EU var jämställdhet mellan länderna, men tydligen inte.

Medlem

Antingen släpps det tidigare i de engelstalande delarna av europa för att det inte krävs lika mycket översättande eller så beror det helt enkelt på att de inte kan producera tillräkligt många enheter för hela europa innan året är slut och då är nog skandinavien ett hett alternativ då vi dels inte är så många samt att vissa spel inte släpps samtidigt som resten av europa.

Medlem

Hampus Erlandsson, du drar förhastade slutsatser!

Här är frågan och svaret, från originalkällan:

You can't talk specifics on a date, but it's been said 2013. Does that apply to Europe?

"We will launch it this year. Exactly what regions, what timing, is being worked through. Which regions in 2013 - is it all of them, is it some of them? Is there some degree of phasing? We'll reveal that in more detail later but we can't yet."

Read more: http://www.digitalspy.co.uk/gaming/interviews/a460945/ps4-int...
Follow us: @digitalspy on Twitter | digitalspyuk on Facebook

Vad menar han med regioner? Han kan mena olika regioner inom Europa (vilket du tolkar det som Hampus). Men sett ur ett globalt perspektiv är hela Europa en av flera regioner som Sony är en aktör på, och det är så jag tror att man får tolka uttalandet, som att PS4 släpps i minst en region i år. (Te.x Japan, Nordamerika, Europa). Det är även den tolkningen som resten av spelpressen gör.

Och varför skulle Sony lansera PS4 i delar av Europa men inte över hela kontinenten, när de har släppt PS 1 2 och 3 samtidigt över Europa (om vi håller oss till de rika "vanliga" länderna här där det finns en marknad, d.v.s. inte Ryssland t.ex.)

Europa är förresten inte en kontinent utan en världsdel. Eurasien heter kontinenten. (Tackar min gamla mellanstadielärare som lärde mig det en gång i tiden)Jaja.

Kan även tillägga att det redan är klart att PS4 släpps i år i Nordamerika. Åtminstone enligt Herman Holst från Guerilla Games Titta och lyssna noga på Youtubeklippet med Jimmy Fallon. Holst säger något i stil med: "So, here, it´s out holiday 2013." Men ordet "here" tycks många ha missat. Eller så var hela Nordamerikas samlande spelpress redan så helsäkra på att de får konsolen holiday 2013 efter visningen i onsdags att de inte ens reflekterade över det där lilla "here". Som ju kan tyda på att det blir annorlunda "over there".

Och "over there" är ju...här. Eller i Japan. För någon annanstans lär konsolen nog inte hinna ut i år än i någon eller några av de tre traditionella regionerna.

Det skulle väl vara Sydafrika och Oceanien då, som får en lansering samtidigt som Europa, eller kanske Sydkorea som får en lansering samtidigt som Japan. Kanske.

Medlem

Tror dom flesta av er har fel, Ryssland brukar räknas till Europa i sådana här sammanhang så det känns som det givna valet.

Medlem

Till er som är oroliga: Hela nyheten bygger på att skribenten har antingen missförstått eller dragit en förhastad slutsats. Bara för att han (intervjuobjektet) är från SCEE betyder inte det att han inte kan uttala sig om hela världen. Vilket han antagligen gör.

Så ta det lugnt. Hela Europa lär få konsolen samtidigt. Oroa er istället för en försening som hela Europa får stå ut med. Det har ju hänt förr.

Medlem
Skrivet av MrPeters:

Det jobbiga med att bo i Skandinavien/norden är att vi alltid ska få allting* översatt till 10+ språk innan de kan släppa spelen/konsolerna/filmerna vilket gör att vi måste vänta i värsta fall flera månader extra till skillnad från vad t.ex Amerika får.
Jag förstår men jag ogillar detta, ibland önskar jag att vi kunde få spel & film releases tidigare i form av English Only och sen när de har fixat andra språk så kan de lägga ut en patch + release.

*Edit

det är klart att det är en faktor som gör att vi kan få vänta längre ibland, men det är nog så att de även väljer att satsa på nordamerika först eftersom det är en större marknad. Och Japan är ju hemmamarknad för dem.

Medlem
Skrivet av Banjo:

Till er som är oroliga: Hela nyheten bygger på att skribenten har antingen missförstått eller dragit en förhastad slutsats. Bara för att han (intervjuobjektet) är från SCEE betyder inte det att han inte kan uttala sig om hela världen. Vilket han antagligen gör.

Så ta det lugnt. Hela Europa lär få konsolen samtidigt. Oroa er istället för en försening som hela Europa får stå ut med. Det har ju hänt förr.

Berror också på hur man ser det, Sony har altid varit starkas i just Europa men Europa har också altid fått vänta längst.

PS1 släpptes sist i Europa
PS2 Släpptes sist i Europa
PS3 Släpptes sist i Europa.
PSP Släpptes sist i Europa.
Vita Släpptes sist i Europa ( Förvisso bara med en vecka efter USA )

Vad går tränden? Vist med hjälp av Vita neråt men inte innan. PS3 var t.ex. 5 månader efter.

Medlem
Skrivet av MrPeters:

Det jobbiga med att bo i Skandinavien/norden är att vi alltid ska få allting* översatt till 10+ språk innan de kan släppa spelen/konsolerna/filmerna vilket gör att vi måste vänta i värsta fall flera månader extra till skillnad från vad t.ex Amerika får.
Jag förstår men jag ogillar detta, ibland önskar jag att vi kunde få spel & film releases tidigare i form av English Only och sen när de har fixat andra språk så kan de lägga ut en patch + release.

*Edit

Det är ju tvärtom, det är sällan spel är översatta till Fi-Se-NO-Da. Det är ju idioterna i frankrike, Tyskland, Spanien, Italien som antingen inte kan/vill spela på engelska då dom antingen inte kan språket eller vägrar spela på annat än modersmålet. Så det är tack vare dom jävlarna alla spel blir sena till oss alla i EU områdena. Sony har ibland svenska, även Ubisoft, men det är inte ofta jag ser svenska i spel annars. Och mig stör inte det, för även om svenska finns som val så tar jag bara svenska i "user interface", menyer, undertexter, men tal har jag alltid på engelska. Samma gäller filmer, förutom om småbarnen tittar med en.;-)


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av HaZe303:
Skrivet av MrPeters:

Det jobbiga med att bo i Skandinavien/norden är att vi alltid ska få allting* översatt till 10+ språk innan de kan släppa spelen/konsolerna/filmerna vilket gör att vi måste vänta i värsta fall flera månader extra till skillnad från vad t.ex Amerika får.
Jag förstår men jag ogillar detta, ibland önskar jag att vi kunde få spel & film releases tidigare i form av English Only och sen när de har fixat andra språk så kan de lägga ut en patch + release.

*Edit

Det är ju tvärtom, det är sällan spel är översatta till Fi-Se-NO-Da. Det är ju idioterna i frankrike, Tyskland, Spanien, Italien som antingen inte kan/vill spela på engelska då dom antingen inte kan språket eller vägrar spela på annat än modersmålet. Så det är tack vare dom jävlarna alla spel blir sena till oss alla i EU områdena. Sony har ibland svenska, även Ubisoft, men det är inte ofta jag ser svenska i spel annars. Och mig stör inte det, för även om svenska finns som val så tar jag bara svenska i "user interface", menyer, undertexter, men tal har jag alltid på engelska. Samma gäller filmer, förutom om småbarnen tittar med en.;-)

Det är just det som är grejen, vi blir indragna i de andra ländernas okunnighet hos det engelska språket vilket gör att vi måste vänta i en lång tid.
Vi svenskar är väldigt kunniga i det engelska språket vilket är varför jag ogillar att de måste ge oss t.ex. franska, tyska och italienska när det säkert är 1/100000 som har ett behov av det.

Medlem
Skrivet av HaZe303:
Skrivet av MrPeters:

Det jobbiga med att bo i Skandinavien/norden är att vi alltid ska få allting* översatt till 10+ språk innan de kan släppa spelen/konsolerna/filmerna vilket gör att vi måste vänta i värsta fall flera månader extra till skillnad från vad t.ex Amerika får.
Jag förstår men jag ogillar detta, ibland önskar jag att vi kunde få spel & film releases tidigare i form av English Only och sen när de har fixat andra språk så kan de lägga ut en patch + release.

*Edit

Det är ju tvärtom, det är sällan spel är översatta till Fi-Se-NO-Da. Det är ju idioterna i frankrike, Tyskland, Spanien, Italien som antingen inte kan/vill spela på engelska då dom antingen inte kan språket eller vägrar spela på annat än modersmålet. Så det är tack vare dom jävlarna alla spel blir sena till oss alla i EU områdena. Sony har ibland svenska, även Ubisoft, men det är inte ofta jag ser svenska i spel annars. Och mig stör inte det, för även om svenska finns som val så tar jag bara svenska i "user interface", menyer, undertexter, men tal har jag alltid på engelska. Samma gäller filmer, förutom om småbarnen tittar med en.;-)

För det första bör du tänka över hur du uttrycker dig. För det andra är det precis lika illa för "idioterna" i länderna du räknade upp. Många av dem behöver inte heller få spelet översatt, det handlar om företagens policy, vilket alltså även många tyskar, fransoser o.s.v. får lida för trots att de kan engelska mycket bättre än vad fördomsfulla svenskar tror.

Medlem
Skrivet av MrPeters:
Skrivet av HaZe303:
Skrivet av MrPeters:

Det jobbiga med att bo i Skandinavien/norden är att vi alltid ska få allting* översatt till 10+ språk innan de kan släppa spelen/konsolerna/filmerna vilket gör att vi måste vänta i värsta fall flera månader extra till skillnad från vad t.ex Amerika får.
Jag förstår men jag ogillar detta, ibland önskar jag att vi kunde få spel & film releases tidigare i form av English Only och sen när de har fixat andra språk så kan de lägga ut en patch + release.

*Edit

Det är ju tvärtom, det är sällan spel är översatta till Fi-Se-NO-Da. Det är ju idioterna i frankrike, Tyskland, Spanien, Italien som antingen inte kan/vill spela på engelska då dom antingen inte kan språket eller vägrar spela på annat än modersmålet. Så det är tack vare dom jävlarna alla spel blir sena till oss alla i EU områdena. Sony har ibland svenska, även Ubisoft, men det är inte ofta jag ser svenska i spel annars. Och mig stör inte det, för även om svenska finns som val så tar jag bara svenska i "user interface", menyer, undertexter, men tal har jag alltid på engelska. Samma gäller filmer, förutom om småbarnen tittar med en.;-)

Det är just det som är grejen, vi blir indragna i de andra ländernas okunnighet hos det engelska språket vilket gör att vi måste vänta i en lång tid.
Vi svenskar är väldigt kunniga i det engelska språket vilket är varför jag ogillar att de måste ge oss t.ex. franska, tyska och italienska när det säkert är 1/100000 som har ett behov av det.

Att spelen försenas har dock inte mycket med när konsolen släpps att göra. men visst, en del lokalisering behövs även för hårdvaran. Bruksanvisningar, reklamkampanjer m.m. ska skrivas för många olika konsumenter på en spretig marknad. Det är dock snarare i slutändan ett ganska litet hinder skulle jag tro. Handlar nog snarare om att man vill satsa på att få ut sin produkt först i de regioner där lönsamheten är störst, och därför väljer att vänta med Europa. Det finns gränser i produktionskapaciteten.

Men PS3 försenades p.g.a. Blu-raystrul och PS Vita på grund av en jordbävning. Med PS4 kan inte de sakerna gå fel igen. Sony har haft otur tidigare, men de har förhoppningsvis lärt sig av gamla misstag och inser att Europa är trötta på förseningarna.

Sony lyckas dessutom koordinera alla sina stora spelsläpp för release ungefär samtidigt världen över. Så de ska nog kunna lyckas med PS4 också. Men jag har full förståelse för att de anser Nordamerika vara den viktigaste marknaden. Det är så det är. Sony borde dock ha tillräckligt med erfarenhet och resurser vid det här laget för att få ut sin konsol i alla de tre stora regionerna (US/JAP/EU) i tid. Kan man tycka.

Medlem
Skrivet av Banjo:
Skrivet av MrPeters:
Skrivet av HaZe303:
Skrivet av MrPeters:

Det jobbiga med att bo i Skandinavien/norden är att vi alltid ska få allting* översatt till 10+ språk innan de kan släppa spelen/konsolerna/filmerna vilket gör att vi måste vänta i värsta fall flera månader extra till skillnad från vad t.ex Amerika får.
Jag förstår men jag ogillar detta, ibland önskar jag att vi kunde få spel & film releases tidigare i form av English Only och sen när de har fixat andra språk så kan de lägga ut en patch + release.

*Edit

Det är ju tvärtom, det är sällan spel är översatta till Fi-Se-NO-Da. Det är ju idioterna i frankrike, Tyskland, Spanien, Italien som antingen inte kan/vill spela på engelska då dom antingen inte kan språket eller vägrar spela på annat än modersmålet. Så det är tack vare dom jävlarna alla spel blir sena till oss alla i EU områdena. Sony har ibland svenska, även Ubisoft, men det är inte ofta jag ser svenska i spel annars. Och mig stör inte det, för även om svenska finns som val så tar jag bara svenska i "user interface", menyer, undertexter, men tal har jag alltid på engelska. Samma gäller filmer, förutom om småbarnen tittar med en.;-)

Det är just det som är grejen, vi blir indragna i de andra ländernas okunnighet hos det engelska språket vilket gör att vi måste vänta i en lång tid.
Vi svenskar är väldigt kunniga i det engelska språket vilket är varför jag ogillar att de måste ge oss t.ex. franska, tyska och italienska när det säkert är 1/100000 som har ett behov av det.

Att spelen försenas har dock inte mycket med när konsolen släpps att göra. men visst, en del lokalisering behövs även för hårdvaran. Bruksanvisningar, reklamkampanjer m.m. ska skrivas för många olika konsumenter på en spretig marknad. Det är dock snarare i slutändan ett ganska litet hinder skulle jag tro. Handlar nog snarare om att man vill satsa på att få ut sin produkt först i de regioner där lönsamheten är störst, och därför väljer att vänta med Europa. Det finns gränser i produktionskapaciteten.

Men PS3 försenades p.g.a. Blu-raystrul och PS Vita på grund av en jordbävning. Med PS4 kan inte de sakerna gå fel igen. Sony har haft otur tidigare, men de har förhoppningsvis lärt sig av gamla misstag och inser att Europa är trötta på förseningarna.

Sony lyckas dessutom koordinera alla sina stora spelsläpp för release ungefär samtidigt världen över. Så de ska nog kunna lyckas med PS4 också. Men jag har full förståelse för att de anser Nordamerika vara den viktigaste marknaden. Det är så det är. Sony borde dock ha tillräckligt med erfarenhet och resurser vid det här laget för att få ut sin konsol i alla de tre stora regionerna (US/JAP/EU) i tid. Kan man tycka.

Sant, men då jag börjar bli jäkligt trött på hur lång tid det är mellan releases i regionerna (Läs: Imdb - Wreck-it Ralph) så vill jag skylla på något och då fungerar lokaliseringarna ganska bra

Medlem
Skrivet av banjo:

För det första bör du tänka över hur du uttrycker dig. För det andra är det precis lika illa för "idioterna" i länderna du räknade upp. Många av dem behöver inte heller få spelet översatt, det handlar om företagens policy, vilket alltså även många tyskar, fransoser o.s.v. får lida för trots att de kan engelska mycket bättre än vad fördomsfulla svenskar tror.

Och du får börja äta dina antidepp mediciner, för du verkar ta allting lite för stort allvar, och bokstavligt. Man ska alltid tänka på hur man skriver, visst, men sen får man också försöka ha lite överseende med sånt på en sån här sida? Vi är inte på FN's debattsida, so lighten up just a tiny bit?;-)i


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

1
Skriv svar