in you face alla Euros "fans" :>

Medlem
in you face alla Euros "fans" :>

Var är det som händer?
först en kris, sen några månader av tillväxt och en framtid, sen PANG slår det till igen!

Vad är detta? vad är det som håller på och hända med våran ekonomi!
jävla euros å korrupta människor.
Tänk om vi i nordens alla länder hängde i hopp så skulle vi slippas dras ner så mycket. förutom våran export då :>

Men Euron.. baah, in you face!
lite skade glädje får man faktist när man tänker på alla fanatiker som hyllade denna lilla peng som guds gåva...


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Synd bara att vi är så beroende av export och import att eurons fall kommer dra med kr i sitt fall.

Medlem

Jag får intrycket av att du skyller den ekonomiska krisen på euron som valuta vilket är helt fel. Anledningen till de diverse ekonomiska kriserna, främst i Grekland, beror på otroligt dåligt skötta statliga finanser. I Spaniens fall beror det såvitt jag vet på en falerande byggmarknad.

Även om vi till viss del lyckas klara oss från det värsta av krisen så blir vi fortfarande, likt ovan säger, berörda av den då den svenska valutan och exporten/importen är beroende av euron.

MFC
Medlem
Skrivet av Fredas:

Jag får intrycket av att du skyller den ekonomiska krisen på euron som valuta vilket är helt fel. Anledningen till de diverse ekonomiska kriserna, främst i Grekland, beror på otroligt dåligt skötta statliga finanser. I Spaniens fall beror det såvitt jag vet på en falerande byggmarknad.

Även om vi till viss del lyckas klara oss från det värsta av krisen så blir vi fortfarande, likt ovan säger, berörda av den då den svenska valutan och exporten/importen är beroende av euron.

Det du beskriver är bara symptomen av en långt mer allvarlig kris. Skuldkrisen som jag skrivit och kladdat om rätt länge. Banker har räddats med skattebetalarnas pengar och nu får staterna själva problem med sina ekonomier. Jag har varnat för detta i över ett år och förvisso trodde jag det skulle börja i USA men det verkar börja här i Europa och kommer sprida sig.

Skrev om detta redan 13:e juni förra året här på forumet...

Skrivet av MFC - 2009-06-13:

Inom några år kommer några länder att ha lämnat EU-samarbetet eller åtminståne Euron (EMU). Tyskland har planer på att dra sig ur om läget blir värre. Ekonomin inom Eurozonen är hotad så till den milda graden att man på allvar diskuterar en indelning i "Öst" och "Väst" och kanske till och med "Nord" och "Syd" inom Europa. Fast detta ser ni inte i svenska medier för de är lagom censurerade.

För att säga något som kanske redan sagts, jag tror inte ni inser hur fundamentalt allvarlig den här finanskrisen är. Den kommer att skaka om vår uppfattning om pengar och hur vi uppfattar värdet på saker och ting.

Källor? Javisst!

http://euobserver.com/9/27681
http://www.nytimes.com/2009/02/27/world/europe/27iht-union.4....

Tro mig när jag säger detta när det gäller finanskrisen, you aint seen nothing yet!

Källa: http://www.fz.se/forum/thread.php?id=76527&gotopost=1048808


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Fredas:

Jag får intrycket av att du skyller den ekonomiska krisen på euron som valuta vilket är helt fel. Anledningen till de diverse ekonomiska kriserna, främst i Grekland, beror på otroligt dåligt skötta statliga finanser. I Spaniens fall beror det såvitt jag vet på en falerande byggmarknad.

Även om vi till viss del lyckas klara oss från det värsta av krisen så blir vi fortfarande, likt ovan säger, berörda av den då den svenska valutan och exporten/importen är beroende av euron.

Det du beskriver är bara symptomen av en långt mer allvarlig kris. Skuldkrisen som jag skrivit och kladdat om rätt länge. Banker har räddats med skattebetalarnas pengar och nu får staterna själva problem med sina ekonomier. Jag har varnat för detta i över ett år och förvisso trodde jag det skulle börja i USA men det verkar börja här i Europa och kommer sprida sig.

Skrev om detta redan 13:e juni förra året här på forumet...

Skrivet av MFC - 2009-06-13:

Inom några år kommer några länder att ha lämnat EU-samarbetet eller åtminståne Euron (EMU). Tyskland har planer på att dra sig ur om läget blir värre. Ekonomin inom Eurozonen är hotad så till den milda graden att man på allvar diskuterar en indelning i "Öst" och "Väst" och kanske till och med "Nord" och "Syd" inom Europa. Fast detta ser ni inte i svenska medier för de är lagom censurerade.

För att säga något som kanske redan sagts, jag tror inte ni inser hur fundamentalt allvarlig den här finanskrisen är. Den kommer att skaka om vår uppfattning om pengar och hur vi uppfattar värdet på saker och ting.

Källor? Javisst!

http://euobserver.com/9/27681
http://www.nytimes.com/2009/02/27/world/europe/27iht-union.4....

Tro mig när jag säger detta när det gäller finanskrisen, you aint seen nothing yet!

Källa: http://www.fz.se/forum/thread.php?id=76527&gotopost=1048808

Det kanske är dags att man köper guld och silver då.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

om vi hade gått med i euron från början så hade den kostat 6kr/per euro nu 11......

MFC
Medlem
Skrivet av Sille:

om vi hade gått med i euron från början så hade den kostat 6kr/per euro nu 11......

Om vi hade gått med i euron från början så hade vi suttit i samma båt...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Ska överlevarna föreställa norska turister i sverige?


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

Island har inte Euro (króna (ISK)), men det gick som det gick i alla fall. Tror inte det har med valutan att göra. Dessutom drabbas vi mer eller mindre av det som händer ute i den stora världen, utanför sverige där vi bor, frågan är bara hur mycket sämre/bättre det hade gått om vi hade euro vi också.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Men det är ju klart roligare att skylla på Euron. Särskilt när man är stark motståndare till gemensam valuta.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Det är tur man är student i dessa skittider. Och man ska inte döma ut Euron helt, euroländerna verkar väldigt enade i sin sak att rädda Euron. Kanske hinner de täta hållen fortare än vad de hinner dyka upp?


signatur

Metal is best served heavy.

MFC
Medlem
Skrivet av Achronos:

Men det är ju klart roligare att skylla på Euron. Särskilt när man är stark motståndare till gemensam valuta.

skylla?... vilket land har klarat 3% gränsen OCH är med i Euron?

Vad jag vill säga är att ingen skyller på Euron för det finns inget att "skylla". Det är bara konstatera att ECB misslyckats skapa en fungerande valutaunion och Euron är offret. Det hade som mål att fungera men var ett misslyckande för ingen klarade att leva upp till kraven och obalanserna i ländernas ekonomier kunde inte rättas ut med en gemensam valuta.

Enkelt och koncist.

Nu lutar vi oss tillbaka och njuter av den sanna finanskrisen!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Achronos:

Men det är ju klart roligare att skylla på Euron. Särskilt när man är stark motståndare till gemensam valuta.

skylla?... vilket land har klarat 3% gränsen OCH är med i Euron?

På tal om det var det väl bara typ två länder "over all" som klarade 3%? Sverige och Bulgarien eller något sånt.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

MFC
Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av MFC:
Skrivet av Achronos:

Men det är ju klart roligare att skylla på Euron. Särskilt när man är stark motståndare till gemensam valuta.

skylla?... vilket land har klarat 3% gränsen OCH är med i Euron?

På tal om det var det väl bara typ två länder "over all" som klarade 3%? Sverige och Bulgarien eller något sånt.

Sverige, Bulgarien, Estland och Norge... säger ALLT om EMU!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av MFC:
Skrivet av Achronos:

Men det är ju klart roligare att skylla på Euron. Särskilt när man är stark motståndare till gemensam valuta.

skylla?... vilket land har klarat 3% gränsen OCH är med i Euron?

På tal om det var det väl bara typ två länder "over all" som klarade 3%? Sverige och Bulgarien eller något sånt.

Sverige, Bulgarien, Estland och Norge... säger ALLT om EMU!

Sverige! Det är dags att erkänna faktumet att vi har tur i allt, förutom melodifestivalen då:).


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Grekland har haft semester i flera år. Dom har gett statsanställda stora bonusar och långa semestrar. Och ignorerat sin egna ekonomi. Nu hotar dom med att de inte kommer betala några skulder om E.U inte ger dom pengar.

Tänk om man kunde göra så som privatperson.

MFC
Medlem

midnatt och börserna i asien vaknar till ett impotent och ineffektivt EU... idioterna från Bryssel visar vad de går för....

MINA DAMER OCH HERRAR... FÖRESTÄLLNINGEN FINANSKRISEN 2.0 BÖRJAR, INTA ERA PLATSER!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

The Finanskris II: The Aftershock


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

MFC
Medlem

EU tar ordet nattmangling till nya dimensioner

Vad har facket att säga om Anders Borgs arbetspass för idag?.... får det vara så?


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Har du nån sida som uppdaterar om vad som sker i Bryssel MFC? Jag hittar ingenting.

MFC
Medlem
Skrivet av Kungbla:

Har du nån sida som uppdaterar om vad som sker i Bryssel MFC? Jag hittar ingenting.

Sent på kvällen kom rykten om ett paket á 500 miljarder Euro vilket också bekräftades sent på natten när det blev klart. Till detta tillkommer IMFs stödpaket på 250 miljarder Euro.

Detta kommer sluta illa. Dessa pengar går bara till att att betala av räntorna på lånen, dvs mycket kortsiktig lösning. Anade detta då det redan i slutet av april snackats om ett stödpaket på 600 miljarder Euro.

Anders Borg står och ljuger de svenska skattebetalarna rakt upp i ansiktet när han säger att det inte kommer att kosta oss något. Dels är vi redan med och betalar Greklands "skit" via IMF och nu via en stödfond på 60 miljarder Euro.

Bryssel Briljerar!

Ge mig 750 miljarder Euro så ska jag visa vad jag kan göra med det....


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

MFC
Medlem

Jag ska ge er ett tips... håll JÄVLIGT NOGA KOLL... vad som händer kommande tiden för om ni är rädda om ert fondsparande är det viktigt att ni följer utvecklingen! Ni anar inte hur nära det var en kollaps inatt... givetvis räddade man situationen på kort sikt men på längre sikt kan man inte hålla på så här...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Sålde av alla mina fonder ca 1 år innan finanskrisen.. Kommer nog inte handla upp några mer förens ekonomin börjar återhämta sig igen.

Börsen rusade rätt rejält läste jag. Lite skrämmande är det.

MFC
Medlem

Ja detta är ingen lek. Våra folkvalda (och skattefinansierade) politiker har förlorat förståndet. Jag är helt förstummad att politiker nu räddar (nästan) allt och alla. INGET.. jag menar INGET SOM PRODUCERAR KAPITAL FÅR GÅ I KONKURS!

Det inkluderar:
Banker
Finansinstitut
Stater (läs: sedelpressar)

Vad som får gå i konkurs är:
DU!
Företag som faktiskt producerar NÅGOT
Jorden.......

Återkommer när jag samlat mod att skriva sansat igen


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Stockholmsbörsen steg med 6.3 procent efter att EUs 27 finansministrar kom överens om ett stödpaket på 720 miljarder euro.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Är det inte fler som har märkt att det är hela EU som betalar för att de länder med euro inte kan klara sig själva? Det betyder att Sverige - trots vår starka, fina, kära krona - måste betala ändå.

Är det inte i så fall bättre att vara med helt och kunna påverka, än att det är som det är nu? Nu är vi med lite (fas 1 och 2 i EMU) och ändå får pröjsa en del av åtgärdena trots att vi inte är med helt (fas 3 i EMU, dvs införandet av euron som valuta).


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Vi tar ju ränta på de lån som vi ger, så i längden tjänar vi en slant på det hela. Tack vare att vi är ett såpass litet land som dessutom står utanför Euron så förväntar heller sig ingen att vi ska behöva bidra med särskilt stora summor.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av conthox:

Är det inte fler som har märkt att det är hela EU som betalar för att de länder med euro inte kan klara sig själva? Det betyder att Sverige - trots vår starka, fina, kära krona - måste betala ändå.

Är det inte i så fall bättre att vara med helt och kunna påverka, än att det är som det är nu? Nu är vi med lite (fas 1 och 2 i EMU) och ändå får pröjsa en del av åtgärdena trots att vi inte är med helt (fas 3 i EMU, dvs införandet av euron som valuta).

I och med Greklands lille Fuck up så har vi faktiskt tjänat på att inte vara med i EMU. Även om vi fått vara med o ge dom ett mindre bidrag. Grekland världens största socialbidragstagare?

Medlem

Sverige är med i EMU, vi deltar dock inte i det "tredje steget", som är euron.

MFC
Medlem

Vi gav lånade 2,47 miljarder Euro nyligen till IMF utöver befintliga reserver vi har hos IMF. Tycker Anders Borg står och ljuger oss i ansiktet när han menar att vi inte är med o betalar grekernas pensioner då IMF nu ska ge låna 250 (220 + 30) miljarder Euro till dessa fantastiskt ansvarsfulla länder....

nåja, man har förlängt lidandet några veckor... sedan är det dags för ett nytt räddningspaket, ska vi gissa på ännu fler hundra miljarder Euro.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

123
Skriv svar