Sparfiler och PSN-köp fungerar inte på PS4

Inaktiv
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Pålis:

Hoppas att ps 4 och xbox 720 blir dom sista konsollerna som kör med skiva och downloads och att det som kommer efter blir streamande konsoller.

Hårdvaran behöver ju inte vara i dyraste laget och spelen kanske lättare kan hänga med på uppgraderade streammaskiner som kommer med jämna mellanrum.

Så att folk utan internet inte ska kunna spela? Jag har inget emot att streama spel om det funkar bra, men att bara ha det som alternativ känns som att pissa på dom som inte har internet. Tro det eller ej, men alla har ej det

jehovas vittne kanske?

Medlem

Hade inte räknat med att den skulle vara bakåtkompitabel, faktum är att jag tycker det är bra då det kommer dra ner kostnaden för konsolen så man slipper liknande pris ps3 hade när den släpptes. Och jag tar inte adjö av varken mina spel eller sparfiler eftersom jag kommer behålla min ps3, men visst det hade varit bekvämt med allt samlat på en ny konsol. Nåja blir att ha den ena i sovrummet å den andra i vardagsrummet, frågan är bara vilken..

Medlem
Skrivet av Hazz:

Men... varför skulle utvecklare spendera pengar och tid för att porta ett spel som sedan folk kan ladda ner gratis, igen? Det är ett helt nytt system...

Det ligger inte på spelutvecklaren!
Playstation har tekniken för att kunna stödja PS3 spel på PS4! Det är bara en viss kod som krävs, även om den är stor.
Detta är lätt det sämsta med PS4!
Nu måste man alltså ha två konsoller från SONY för att kunna spela spelen man köpt genom åren!
Inte bra, inte bra!

Medlem
Skrivet av mrsarun:

Det ligger inte på spelutvecklaren!
Playstation har tekniken för att kunna stödja PS3 spel på PS4! Det är bara en viss kod som krävs, även om den är stor.

Vilken teknik menar du?

Hårdvaran i PS3 och PS4 är så pass annorlunda varandra att de inte är kompatibla. De har sagt att de möjligen kommer att erbjuda streaming av PS3-titlar via Gaikai men inget är klart än.

Medlem

Detta är nackdelen med nedladdningstjänster. Du måste köpa varan igen och igen efter en viss tid, som t ex att mjukvaran förnyas eller att bolaget går i konkurs. Medan en hårdvara äger du. Du kan ha den i bokhyllan ta fram den när du vill.

Medlem
Skrivet av Caedmon:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Pålis:

Hoppas att ps 4 och xbox 720 blir dom sista konsollerna som kör med skiva och downloads och att det som kommer efter blir streamande konsoller.

Hårdvaran behöver ju inte vara i dyraste laget och spelen kanske lättare kan hänga med på uppgraderade streammaskiner som kommer med jämna mellanrum.

Så att folk utan internet inte ska kunna spela? Jag har inget emot att streama spel om det funkar bra, men att bara ha det som alternativ känns som att pissa på dom som inte har internet. Tro det eller ej, men alla har ej det

jehovas vittne kanske?

Haha, nej tror jag inte, för när nästa konsoll kommer så är dom säkert på internet och trackar folk istället för vid dörren ;p

Medlem
Skrivet av Mellanare:

Ja fast nu är det ju inte det han säger, han säger INTE, som du påstår, att de har teknologin men väljer att inte använda den. You're paraphrasing. Han säger att de kan göra det om de väljer att göra det men att de i DAGSLÄGET inte beslutat åt vilket håll de kommer att gå. Om det nu är så att de inte har beslutat ännu så finns det ju inga planer att berätta om? Eller hur?

Sen så skriver jag mitt inlägg för att få ett trevligare FZ där kommentarer av nyheter inte består till 90% av inlägg av formlen; "X suger för att Y!!!" Trist att behöva läsa igenom 9 sådana inlägg för att hitta ett som faktiskt tillför något till diskussionen. Dessutom syftade inlägget till att informera att artikeln blivit uppdaterad eftersom ingen annan hade gjort det ännu.

I övrigt så finner jag det fullkomligt befängt att det blir sånt ramaskri över att PS4 kanske inte kommer vara bakåt kompatibel.
Det är ett generationsskifte. Ett nytt format. Varför är det så självklart att de äldre generationernas format ska vara kompatibelt på det nya formatet?

Samma grej hände när VHS ersattes av den då nya generationens format, DVD! Var fanns alla klagofåglar då? Här har folk suttit i åratal och byggt upp sina filmsamlingar, var det lika självklart då att man skulle kunna spela sina VHS-filmer på sin nyköpta DVD-spelare?
Eller att man skulle kunna köra sina BETA-kassetter i sin VHS-spelare?

Det ryktas ganska starkt att Xbox 720 kommer använda Bluray. Om nu så är fallet så kan man lika gärna kräva att X720 spel ska gå att spela på PS4. Det är samma typ av skivor som spelen ligger på, så det borde vara självklart att det fungerar, eller hur absimilard?
Inte?
Jaså, varför inte det då? För att det är annan hårdvara och mjukvara utvecklad för att läsa spel som har ett annat format? Jahaaa, okej. Men samma skillnad finner du mellan PS3 och PS4 eller PS2 och PS4. Nähä, då är det självklart att det ska fungera automatiskt? Varför då då? Jaha, för att du tycker det, okej då är jag med på banan.

Men sen är det ju konsumenterna som har makten. Det ligger trots allt i Sony's intresse att fixa det här då det lockar fler att fortsätta med eller byta till Sony, precis som du säger.
Det här skulle lika gärna kunna vara ett PR-stunt för att skapa diskussion och indirekt då få reklam gratis.
Men gillar ni inte vad Sony gör kan ni strunta i att köpa deras nya konsol och fortsätta spela alla era PS3-spel på er PS3'a. De kommer ju finnas kvar där trots att PS4 släpps.
Vill ni absolut ha en next-gen konsol men inte gillarvad Sony gjort med PS4'a kan ni alltid köpa någon av konkurrenternas konsoler och behålla PS3't så har ni även då kvar spelen.

Om ni inte gillar hur Coca-Cola smakar så går ni väl fan inte till Coca-Cola Worldwide och kräver att de ändrar receptet? Då köper ni t.ex. en Pepsi istället.
Om ni köpt vinterdäck till er Volvo 240 och sedan, 7 år senare, köper upp er till en Volvo XC90 så skulle det vara absurt ifall ni krävde att Volvo bygger om hela XC90-linjen så att ni ska kunna fortsätta använda era Volvo 240-däck på XC90'n.

Nej du, ni som klagar så mycket och högt över detta får ta och tänka igenom vad det är ni kräver.

Men om jag verkligen gillar coca cola då? Och har en Saab?!

Samtidigt tycker jag det är bra att producenterna har någon på sin sida. Världen vore mycket bättre ifall de som styr över saker och ting, t.ex. hur vi spelar spel, slapp bli ifrågasatta. Om de sa att coca cola ska smaka pepsi så vore det skönt om det fanns folk som du, som kan lägga energi på att se till att ingen ifrågasatte dem. Då kanske de skulle bli utmanade att utveckla sig och göra saker som försöker vara konsumenterna till lags.

Vare sig teknologin är möjlig eller inte, så är det skönt att folk inte håller på att diskutera om det. Låt dem där uppe bestämma vad som funkar eller inte.


signatur

K9
:.:

Inaktiv
Skrivet av mrsarun:
Skrivet av Hazz:

Men... varför skulle utvecklare spendera pengar och tid för att porta ett spel som sedan folk kan ladda ner gratis, igen? Det är ett helt nytt system...

Det ligger inte på spelutvecklaren!
Playstation har tekniken för att kunna stödja PS3 spel på PS4! Det är bara en viss kod som krävs, även om den är stor.
Detta är lätt det sämsta med PS4!
Nu måste man alltså ha två konsoller från SONY för att kunna spela spelen man köpt genom åren!
Inte bra, inte bra!

Microsoft hade ett liknande men betydligt mindre problem med Xbox - Xbox 360, där de bytte processortyp OCH GPU tillverkare där GPU apierna och specialfunktionerna var det stora bekymret.
Då satte MS ett team på att helt enkelt porta spel så att de skulle fungera på 360, ett jättejobb som de bekostade, kanske en fjärdedel - en tredjedel av spelen från Xbox går att spela på 360.

Sony gick över ån och inkorporerade ett nästan komplett PS2 chipset i första modellen av PS3 (bara i eu?) vilket alla förstår att var en dum idé då storleken på konsolen ökade, kostnader inte kunde hållas nere - priset var redan satt och det var inte en del av den ekvationen afaik. En sådan lösning är svår att hålla längre fram i konsolgen och är en skymf mot köparna då de kanske bygger upp sitt bibliotek med både PS2 och PS3 - behöver byta ut sin PS3 pga ylod eller annat - och får en konsol UTAN bakåtkompabilitet. IDIOTI

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av mrsarun:

Det ligger inte på spelutvecklaren!
Playstation har tekniken för att kunna stödja PS3 spel på PS4! Det är bara en viss kod som krävs, även om den är stor.

Vilken teknik menar du?

Hårdvaran i PS3 och PS4 är så pass annorlunda varandra att de inte är kompatibla. De har sagt att de möjligen kommer att erbjuda streaming av PS3-titlar via Gaikai men inget är klart än.

PS4:ans hårdvara är bättre, tror knappast att de bytar ut allt så att de måste göra operativet helt från grunden...
Lätt att det är baserat på tidigare konsol, fast mer utvecklat.
Sen kommer Gaikai finnas, om du sett presskonferensen så hade du vetat det.
Men för att spela de spel man redan köpt till PS3:an genom Gaikai, måste man ändå betala för det, vilket är helt absurt då skivan ligger i lådan och dammar redan!

Medlem
Skrivet av mrsarun:
Skrivet av Margy:
Skrivet av mrsarun:

Det ligger inte på spelutvecklaren!
Playstation har tekniken för att kunna stödja PS3 spel på PS4! Det är bara en viss kod som krävs, även om den är stor.

Vilken teknik menar du?

Hårdvaran i PS3 och PS4 är så pass annorlunda varandra att de inte är kompatibla. De har sagt att de möjligen kommer att erbjuda streaming av PS3-titlar via Gaikai men inget är klart än.

PS4:ans hårdvara är bättre, tror knappast att de bytar ut allt så att de måste göra operativet helt från grunden...
Lätt att det är baserat på tidigare konsol, fast mer utvecklat.
Sen kommer Gaikai finnas, om du sett presskonferensen så hade du vetat det.
Men för att spela de spel man redan köpt till PS3:an genom Gaikai, måste man ändå betala för det, vilket är helt absurt då skivan ligger i lådan och dammar redan!

Jo nu använder dom AMD till PS4, till PS3 använde Sony sitt egna Cell (som många spelutvecklare beklagade sig över då det var komplicerat).
Det är helt annorlunda och kostnaden för att göra den bakåtkompatibel skulle höja priset rejält, av samma orsak (delvis, bytet från dvd till blue ray blev också dyrt b.la) blev PS3 grymt dyr vid release.
Så personligen kommer jag behålla min ena PS3 att lira på, och jag är som jag skrev i mitt tidigare inlägg tacksam att Sony gör PS4 på detta viset då det kommer dra ner kostnaden.
Och visst hade det varit trevligt att kunna lira allt på en konsol men nu blir det inte så.

Medlem
Skrivet av smrti:
Skrivet av mrsarun:
Skrivet av Margy:
Skrivet av mrsarun:

Det ligger inte på spelutvecklaren!
Playstation har tekniken för att kunna stödja PS3 spel på PS4! Det är bara en viss kod som krävs, även om den är stor.

Vilken teknik menar du?

Hårdvaran i PS3 och PS4 är så pass annorlunda varandra att de inte är kompatibla. De har sagt att de möjligen kommer att erbjuda streaming av PS3-titlar via Gaikai men inget är klart än.

PS4:ans hårdvara är bättre, tror knappast att de bytar ut allt så att de måste göra operativet helt från grunden...
Lätt att det är baserat på tidigare konsol, fast mer utvecklat.
Sen kommer Gaikai finnas, om du sett presskonferensen så hade du vetat det.
Men för att spela de spel man redan köpt till PS3:an genom Gaikai, måste man ändå betala för det, vilket är helt absurt då skivan ligger i lådan och dammar redan!

Jo nu använder dom AMD till PS4, till PS3 använde Sony sitt egna Cell (som många spelutvecklare beklagade sig över då det var komplicerat).
Det är helt annorlunda och kostnaden för att göra den bakåtkompatibel skulle höja priset rejält, av samma orsak (delvis, bytet från dvd till blue ray blev också dyrt b.la) blev PS3 grymt dyr vid release.
Så personligen kommer jag behålla min ena PS3 att lira på, och jag är som jag skrev i mitt tidigare inlägg tacksam att Sony gör PS4 på detta viset då det kommer dra ner kostnaden.
Och visst hade det varit trevligt att kunna lira allt på en konsol men nu blir det inte så.

Med tanke på att det är en AMD processor och inte en ny CELL så borde priset verkligen inte skjuta i höjden.
Det är relativt enkelt att göra mjukvaru-emulatorer, och det finns redan en del för ps1,2,3 där ute, för just x86 och x64-system.
PS1 & 2-spel funkar för övrigt bra med jailbreak på ps3an, så varför skulle inte genuint framtagna "appar" för ps4:an funka ? Fast detta skulle användaren kunna välja efter köp av konsolen genom psn, för en extrasumma.
Det finns så mycket möjligheter, och det fanns för PS3an också, men SONY valde att gå till rättegång emot de som löst det istället för att sammarbetabeta med dessa, som t.ex Microsoft gjort.
Rättegångar som säkert kostade mer än vad deras årsförsäljning av ps3 2008 drog in!

Jag kommer självklart att behålla min ps3a också.
Men hoppas att det kommer någon finurlig grej på Gaikai som gör att man kan bevisa att man redan äger ett spel, och sen kan köra det därigenom "gratis".

Medlem
Skrivet av mrsarun:
Skrivet av smrti:
Skrivet av mrsarun:
Skrivet av Margy:
Skrivet av mrsarun:

Det ligger inte på spelutvecklaren!
Playstation har tekniken för att kunna stödja PS3 spel på PS4! Det är bara en viss kod som krävs, även om den är stor.

Vilken teknik menar du?

Hårdvaran i PS3 och PS4 är så pass annorlunda varandra att de inte är kompatibla. De har sagt att de möjligen kommer att erbjuda streaming av PS3-titlar via Gaikai men inget är klart än.

PS4:ans hårdvara är bättre, tror knappast att de bytar ut allt så att de måste göra operativet helt från grunden...
Lätt att det är baserat på tidigare konsol, fast mer utvecklat.
Sen kommer Gaikai finnas, om du sett presskonferensen så hade du vetat det.
Men för att spela de spel man redan köpt till PS3:an genom Gaikai, måste man ändå betala för det, vilket är helt absurt då skivan ligger i lådan och dammar redan!

Jo nu använder dom AMD till PS4, till PS3 använde Sony sitt egna Cell (som många spelutvecklare beklagade sig över då det var komplicerat).
Det är helt annorlunda och kostnaden för att göra den bakåtkompatibel skulle höja priset rejält, av samma orsak (delvis, bytet från dvd till blue ray blev också dyrt b.la) blev PS3 grymt dyr vid release.
Så personligen kommer jag behålla min ena PS3 att lira på, och jag är som jag skrev i mitt tidigare inlägg tacksam att Sony gör PS4 på detta viset då det kommer dra ner kostnaden.
Och visst hade det varit trevligt att kunna lira allt på en konsol men nu blir det inte så.

Med tanke på att det är en AMD processor och inte en ny CELL så borde priset verkligen inte skjuta i höjden.
Det är relativt enkelt att göra mjukvaru-emulatorer, och det finns redan en del för ps1,2,3 där ute, för just x86 och x64-system.
PS1 & 2-spel funkar för övrigt bra med jailbreak på ps3an, så varför skulle inte genuint framtagna "appar" för ps4:an funka ? Fast detta skulle användaren kunna välja efter köp av konsolen genom psn, för en extrasumma.
Det finns så mycket möjligheter, och det fanns för PS3an också, men SONY valde att gå till rättegång emot de som löst det istället för att sammarbetabeta med dessa, som t.ex Microsoft gjort.
Rättegångar som säkert kostade mer än vad deras årsförsäljning av ps3 2008 drog in!

Jag kommer självklart att behålla min ps3a också.
Men hoppas att det kommer någon finurlig grej på Gaikai som gör att man kan bevisa att man redan äger ett spel, och sen kan köra det därigenom "gratis".

Till PS3 så valde dom ju först att pula in nå hårdvaru jox (som jag inte minns namnet på) för att kunna lira PS2 spel, dom skulle antagligen få göra något liknande för att för att få PS4 att kunna köra PS3 alltså om dom skulle välja den dyra vägen.
Japp du har rätt i många saker där som jag håller med om, är trist Sony valde att motarbeta istället för att omfamna det hade dom garanterat tjänat på och antagligen sluppit en massa dålig publicitet.
Jo jag hoppas på det jag också, personligen skulle jag bli glad om dom fick mitt visa kort att fungera till psn igen hehe.
Hoppas det kommer förbli gratis att lira online bara.

Skriv svar