Därför kommer inte Castlevania: Lords of Shadow 2 till Wii U

Robot
Därför kommer inte Castlevania: Lords of Shadow 2 till Wii U

Konami förklarar varför vi inte får smiska fiender med piska på våra Wii U.

#castlevania-lords-of-shadow-2, #konami, #mercurysteam


Medlem
Därför kommer inte Castlevania: Lords of Shadow 2 till Wii U

PC ^_^

Medlem

Spelindustrin i ett nötskal. Vi skiter i att utveckla spel till en ny plattform för det finns ändå inte folk där. Gör man spel så kommer folket, inse det nån jävla gång! Wii U har i skrivande stund väldigt få bra spel. ZombiU och Mario enligt mig. Det är inte förrän nu i mars som det kommer lite påfyllning.

Det känns som att många utvecklare är rädda för den nya kontrollen. Dom känner att dom av nån anledning måste utveckla spelet kring kontrollen, men det var av denna anledning som Nintendo tog fram Pro Controller, för att slippa tvånget att göra något unikt med displayen och för att utöka sortimentet med multiplattform-titlar.

Konami är ju ändå kända för att göra värdelösa och billiga portar, så jag ser inte någon anledning att sluta nu.

Inaktiv

Problemet är att tekniken skrämmer utvecklare...det kräver mer- och större kompetens än att utveckla till utdött Xbox. Är man så rädd för nymodigheter ska man helt enkelt hålla sig ifrån tvspelsvärlden.

Medlem

I kontrast till Ubisoft som uppenbarligen arbetar ihjäl sina anställda för att få ut Rayman Legends till så många konsoler som möjligt, så är det väl bra att Konami erkänner sina begränsningar och inte överarbetar sina anställda.

Inaktiv
Skrivet av MachOne:

Spelindustrin i ett nötskal. Vi skiter i att utveckla spel till en ny plattform för det finns ändå inte folk där. Gör man spel så kommer folket, inse det nån jävla gång! Wii U har i skrivande stund väldigt få bra spel. ZombiU och Mario enligt mig. Det är inte förrän nu i mars som det kommer lite påfyllning.

Det känns som att många utvecklare är rädda för den nya kontrollen. Dom känner att dom av nån anledning måste utveckla spelet kring kontrollen, men det var av denna anledning som Nintendo tog fram Pro Controller, för att slippa tvånget att göra något unikt med displayen och för att utöka sortimentet med multiplattform-titlar.

Konami är ju ändå kända för att göra värdelösa och billiga portar, så jag ser inte någon anledning att sluta nu.

Läs artikeln igen. Han säger inte att det inte finns en efterfrågan utan att de saknar folk som kan utveckla det, vilket är förståeligt. Personal kostar pengar.

Skribent

Det hela är en personalfråga och man har ett ansvar gentemot sina anställda. Ska de anställa 20 pers bara sådär, för att sedan kanske vara tvungen att sparka dom?


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Luktar lite flopp på Wii U, har för mig att de inte har fått ett vettigt spel ALLS sedan releasen... usch usch.

Medlem

Johan Olander skrev: "Det hela är en personalfråga och man har ett ansvar gentemot sina anställda. Ska de anställa 20 pers bara sådär, för att sedan kanske vara tvungen att sparka dom? "
.
Vet inte om du inte tänkte efter innan du skrev, men det kan ju röra sig om en tidsbegränsad anställning eller projektanställning. Givetvis kan Konami inte "sparka dem" men däremot säga upp dem på grund av arbetsbrist sen när Wii U-versionen är färdig (Skillnad på uppsägning och avsked).

Det är snarare en fråga om att det dels ska löna sig att anställa 20 nya personer som ska jobba med spelet till Wii U och sedan ska man gärna hitta 20 personer med rätt skicklighet också.

Helst ska man även göra något lite extra med GamePaden till Wii U också. Inte för att det drar ner försäljningen så mycket om ett i grunden bra spel (för det blir nog bra. Gillade ettan, mycket, även om jag ej spelade mer än några timmar) saknar extragrejer. Men det gör att Konami kallas för lata och det drar ner deras anseende en aning kan jag tänka mig.

Men det är precis som med WIi eller DS egentligen: Gör inte något endast för att du kan, utan använd möjligheterna på ett bra sätt, om det finns någon vits med det. Så ligger det till, oavsett om vi pratar pekpennor, Wiifjärrar eller tabletgamepads.

Hur hade ni andra velat att Konami skulle ha använt gamepaden i ett Castlevania till Wii U?

Jag kan tänka mig menyer, kartor och combolistor. Men det är ju sååå tråkigt. Har dålig fantasi just nu. Nån annan som har en roligare idé.

Medlem

"Vidare berättar han att de hade behövt anställa cirka 20 personer till och det fungerar helt enkelt i nuläget"

Johan, du missade ett "inte" tror jag bestämt. Menar inte att vara en gris. Sorry.

k3m
Medlem

Varför kunde ni inte hålla er till Wii-moten Nötendo!? Rätt åt er säger jag.

Medlem

De skulle fixat 40 personer på momangen om det hade varit till PS4 och Xbox 720 de behövde porta spelet till.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Skribent
Skrivet av Banjo:

Johan Olander skrev: "Det hela är en personalfråga och man har ett ansvar gentemot sina anställda. Ska de anställa 20 pers bara sådär, för att sedan kanske vara tvungen att sparka dom? "
.
Vet inte om du inte tänkte efter innan du skrev, men det kan ju röra sig om en tidsbegränsad anställning eller projektanställning. Givetvis kan Konami inte "sparka dem" men däremot säga upp dem på grund av arbetsbrist sen när Wii U-versionen är färdig (Skillnad på uppsägning och avsked).

Det är snarare en fråga om att det dels ska löna sig att anställa 20 nya personer som ska jobba med spelet till Wii U och sedan ska man gärna hitta 20 personer med rätt skicklighet också.

Du tänkte bevisligen steget längre. Samtidigt är ju frågan om man inte tjänar på att ha en kärntrupp som fungerar tillsammans istället för att ta in 20 personer på en projektanställning.

Skrivet av Frisell:

"Vidare berättar han att de hade behövt anställa cirka 20 personer till och det fungerar helt enkelt i nuläget"

Johan, du missade ett "inte" tror jag bestämt. Menar inte att vara en gris. Sorry.

Tack


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Segas:

Problemet är att tekniken skrämmer utvecklare...det kräver mer- och större kompetens än att utveckla till utdött Xbox. Är man så rädd för nymodigheter ska man helt enkelt hålla sig ifrån tvspelsvärlden.

Större publik helt enkelt.
Utdöd Xbox? Jag tror nog dom har mer koll än du, och väljer just därför att utveckla till dom större vuxnare plattformarna.
Tycker det är kanon att dom är ärliga om det. Wii U är ointressant för detta projekt, det är inget barnspel.

Flakmonkey

Tror faktiskt också att det har att göra med hur spel från tredjepartsutvecklare har sålt till Nintendos konsoler historiskt sett. Jämför du försäljningen mot Sonys och Microsofts maskiner så vågar jag nog påstå att företag som Konami säljer betydligt bättre till dem än Nintendos diton. Ännu större är nog skillnad om du tittar på "vuxnare" spel och jag tror att det gör det ännu svårare för dem att motivera utveckling till Wii U. Risken för ett ekonomiskt fiasko är för stort helt enkelt och det är vad det handlar om till slut. Vad man nu än tycker om den saken...

Inaktiv
Skrivet av Styx:
Skrivet av Segas:

Problemet är att tekniken skrämmer utvecklare...det kräver mer- och större kompetens än att utveckla till utdött Xbox. Är man så rädd för nymodigheter ska man helt enkelt hålla sig ifrån tvspelsvärlden.

Större publik helt enkelt.
Utdöd Xbox? Jag tror nog dom har mer koll än du, och väljer just därför att utveckla till dom större vuxnare plattformarna.
Tycker det är kanon att dom är ärliga om det. Wii U är ointressant för detta projekt, det är inget barnspel.

Jag syftade på Xbox ålder, det är ren och skär idioti att gynna en konsol som är så gammal - bakåtsträvande. Det är dags att blicka framåt!

Men, åsikter är olika dock, så...

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Tror faktiskt också att det har att göra med hur spel från tredjepartsutvecklare har sålt till Nintendos konsoler historiskt sett. Jämför du försäljningen mot Sonys och Microsofts maskiner så vågar jag nog påstå att företag som Konami säljer betydligt bättre till dem än Nintendos diton. Ännu större är nog skillnad om du tittar på "vuxnare" spel och jag tror att det gör det ännu svårare för dem att motivera utveckling till Wii U. Risken för ett ekonomiskt fiasko är för stort helt enkelt och det är vad det handlar om till slut. Vad man nu än tycker om den saken...

Absolut, storspel säljer 2 miljoner ex på en månad på XBox360/PS3 samma spel behöver ända fram till uppföljaren för att nå 1-2miljoner sålda.

På en Nintendoplattform är det evergreen som gäller, sälja lite, men lääääääänge.

Sedan när man talar om det är ekonomiskt eller inte, tja det beror väl på hur mycket/lite pengar man lagt ner på just en Wii U version av spelet, och hur mycket av de $60/€60 som spelutvecklaren/utgivaren får ta del av.

MEN någon räknade på detta för något år sedan, spelutvecklaren/utgivaren får tillsammans någonstans runt $10-15 av de $60, så en budget på $1 miljon (för en portning ex) gör att man måste sälja ~100 tusen ex innan man går med vinst.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Tror faktiskt också att det har att göra med hur spel från tredjepartsutvecklare har sålt till Nintendos konsoler historiskt sett. Jämför du försäljningen mot Sonys och Microsofts maskiner så vågar jag nog påstå att företag som Konami säljer betydligt bättre till dem än Nintendos diton. Ännu större är nog skillnad om du tittar på "vuxnare" spel och jag tror att det gör det ännu svårare för dem att motivera utveckling till Wii U. Risken för ett ekonomiskt fiasko är för stort helt enkelt och det är vad det handlar om till slut. Vad man nu än tycker om den saken...

Jo, lite samma sak so jag var inne på, fast du uttrycker det på ett längre, tydligare och mer utdraget sätt. Fast fiasko är att ta i.

Sen så lär nog Wii U-spel ha bättre möjligheter att sälja till hardcorespelare än vad Wiii hade. Det blir inte samma plågsamt tydliga glapp den här gången.

För tillfället.

För snart kommer ju PS4 och Xbox 720 och utvidgar gapet igen. Men Wii U är åtminstone HD.

1
Skriv svar