Helgdiskussion: Är du för eller emot konsoler?

Medlem

Föredrar konsoller för det blir billigare i längden. Finns fler intressanta exklusiva spel till konsoll också.

Medlem

Jag tror att man råkar gilla det ena mer än det andra beroende på vilket man först blev introducerad till och fastnade för...(samma fenomen ang systemkameror)..

Jag gillar bäst att köra fps-spel på pc och racing-spel & plattform på konsol.

Men som någon skrev så är alla grejjor man kan spela spel på bra på sitt sätt ^^
Och jag skulle inte vilja ha det på ett annat sätt


signatur

I was the turkey aaall alooooong!......

Medlem
Skrivet av Zappa:

Föredrar konsoller för det blir billigare i längden. Finns fler intressanta exklusiva spel till konsoll också.

Blir det verkligen billigare i längden? Spel på konsoler är så ofantligt mycket dyrare även vid release.

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Zappa:

Föredrar konsoller för det blir billigare i längden. Finns fler intressanta exklusiva spel till konsoll också.

Blir det verkligen billigare i längden? Spel på konsoler är så ofantligt mycket dyrare även vid release.

Nja är de det? Jag betalar ca 450-500 för nya konsollspel. Tycker itne PC spelen är mycket billigare.
Priset är dock inte det som är avgörande. Jag måste köpa konsollerna om jag vill spela Sonys/Microsofts/Nintendos spel då de inte släpper spel till PC.

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Största problemet är att för mycket spel "mainstreamas". Man gör spel alltför enkla och med för mycket hålla i handen så att de säljer till maximalt antal människor. Och tyvärr så leder konsoler denna "utveckling".

Självklart vill man nå ut till så många som möjligt, fler köpare ger mer pengar. Så det är vi konsumenter som leder denna utveckling.

Medlem

Det jag inte gillar med konsoller är:

ingen mus å t-bord.
spel till konsoller fördummar spelare.
spelen till PC drabbas negativt.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Det jag gillar med PC är att alla piratkopierar så tokigt mycket att företag lägger mer krut på konsol versionen av spelet.

Sedan håller jag med säkert några ovanstående talare att en gamer bryr sig mindre om vart han spelar spel, bara att han spelar spel.

Medlem
Skrivet av Altheo:
Skrivet av Kaleid:

Största problemet är att för mycket spel "mainstreamas". Man gör spel alltför enkla och med för mycket hålla i handen så att de säljer till maximalt antal människor. Och tyvärr så leder konsoler denna "utveckling".

Självklart vill man nå ut till så många som möjligt, fler köpare ger mer pengar. Så det är vi konsumenter som leder denna utveckling.

Nej, inte bara konsumenterna. Marknadsföringsfolket får en hel del att säga till om, plus ett fåtal speltestare innan spelet släpps. Bioshock t.ex. var ett mer avancerat spel vad gäller AI men speltestarna förstod sig inte på det. Sedan så sätter de igång med massiva reklamkampanjer för att påverka konsumenterna.

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Zappa:

Föredrar konsoller för det blir billigare i längden. Finns fler intressanta exklusiva spel till konsoll också.

Blir det verkligen billigare i längden? Spel på konsoler är så ofantligt mycket dyrare även vid release.

Beror lite på hur lat man är. Jag har inte köpt ett ps3 release spel över 400kr de senaste 2 åren tack vare internetbutiker. Men är man lat och handlar direkt ur Game eller Gamestops butiker får man nästan skylla sig själv.

Medlem

Kort svar: ja
Motivering: Dom inkräktar på PC marknadens fina spelserier - ex. Diablo 3... Alla vidriga och fördummande designbeslut som förstörde ett spel med otrolig potential var ju för att den lata soff konsolgenerationen skulle kunna vrida sina små (törs jag säga två?) grå cell runt spelkonceptet ARPG. Surt för oss PC spelare.

Medlem
Skrivet av Kerrai:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Zappa:

Föredrar konsoller för det blir billigare i längden. Finns fler intressanta exklusiva spel till konsoll också.

Blir det verkligen billigare i längden? Spel på konsoler är så ofantligt mycket dyrare även vid release.

Beror lite på hur lat man är. Jag har inte köpt ett ps3 release spel över 400kr de senaste 2 åren tack vare internetbutiker. Men är man lat och handlar direkt ur Game eller Gamestops butiker får man nästan skylla sig själv.

Blir rätt svårt att slå Steamreor där man kan få tag på AAA-titlar för allt från 25kr till 200kr.

Inaktiv

Jag gillar mitt gamla 16bitars SEGA, när konsoler ännu kvar konsoler, och inte en inavlad pc utan mus och tangentbord.

FM-guru
F.d. Sisyr

Jag kan fortfarande inte hantera handkontroller till annat än sport- och bilspel, vilket gör att konsollerna helt faller bort (och nej, nått jävla autoaim vill jag inte höra talas om).

Medlem

Jag är för konsoler.
Som grabb var det NES och Sega MegaDrive som gällde men sen gick jag över till PC och var PC entusiast i många år. Det kom dock en dag då jag började tröttna på att datorn aldrig var tillräckligt bra för ett nytt spel och min ekonomi inte tillät regelbundna dyra uppdateringar så jag skaffade mig först en GameCube och senare en Xbox 360 för att slippa bekymra mig hurvida ett spel skulle funka tillfredsställande eller inte. Ploppa i skivan och börja spela helt enkelt.
Jag gillade den beskymmersfria tillvaron ganska bra och fick sedan bytt ut min PC mot en Mac som verkligen inte är någon spelplattform.
Ännu idag spelar jag först och främst på Xboxen då både TV:n och ljudänläggningen är större än vad datorn kan erbjuda.
Är dock på inget sett emot PC-spelande. PC är fortfarande en tekniskt överlägsen plattform om allt man bryr sig om är grafik.

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Kerrai:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Zappa:

Föredrar konsoller för det blir billigare i längden. Finns fler intressanta exklusiva spel till konsoll också.

Blir det verkligen billigare i längden? Spel på konsoler är så ofantligt mycket dyrare även vid release.

Beror lite på hur lat man är. Jag har inte köpt ett ps3 release spel över 400kr de senaste 2 åren tack vare internetbutiker. Men är man lat och handlar direkt ur Game eller Gamestops butiker får man nästan skylla sig själv.

Blir rätt svårt att slå Steamreor där man kan få tag på AAA-titlar för allt från 25kr till 200kr.

Sant men PSN Plus är ingen dålig deal heller. För 73 spänn i månaden eller 480 kr om året får man en jävla massa spel. Denna månad är det t.ex. Limbo, Little Big Planet 2 och Infamous 2 man får.

http://se.playstation.com/playstationplus/#select-tab-gamecol...

På PC har man dock G2Play.net och GreenManGaming som är svårslagna när det kommer till prissättning

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av bonemachine:

För såklart men dom kan bli mycket bättre.... förstår fortfarande inte varför dom inte har stöd för mus o t-bord...på riktigt. Då skulle jag nog helt sluta spela på min dator

Ganska simpelt, mest pga att det total skulle förstöra den konsekventa spelupplevelsen om det "automagiskt" skulle vara stöd för M&K i alla spel då M&K inte är inkluderat när du köper konsollen.

Hence , en enorm klyfta i multiplayer spel som skulle bli totalt obalanserade.

Varför inte båda på i alla fall vissa fps spel så dom kan få över oss pc spelare.... annars är konsoll mycket roligare för spel tex Tombraider eller liknande. Tror i alla fall inte dom skulle förlora att ha stödet.

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Kerrai:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Zappa:

Föredrar konsoller för det blir billigare i längden. Finns fler intressanta exklusiva spel till konsoll också.

Blir det verkligen billigare i längden? Spel på konsoler är så ofantligt mycket dyrare även vid release.

Beror lite på hur lat man är. Jag har inte köpt ett ps3 release spel över 400kr de senaste 2 åren tack vare internetbutiker. Men är man lat och handlar direkt ur Game eller Gamestops butiker får man nästan skylla sig själv.

Blir rätt svårt att slå Steamreor där man kan få tag på AAA-titlar för allt från 25kr till 200kr.

Jag föredrar dock att spela spel när de är ny och inte när de är ett halvår/år gamla. Steam säljer bara massa gammalt till bra pris. Nypris är inte speciellt billigt.

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Kerrai:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Zappa:

Föredrar konsoller för det blir billigare i längden. Finns fler intressanta exklusiva spel till konsoll också.

Blir det verkligen billigare i längden? Spel på konsoler är så ofantligt mycket dyrare även vid release.

Beror lite på hur lat man är. Jag har inte köpt ett ps3 release spel över 400kr de senaste 2 åren tack vare internetbutiker. Men är man lat och handlar direkt ur Game eller Gamestops butiker får man nästan skylla sig själv.

Blir rätt svårt att slå Steamreor där man kan få tag på AAA-titlar för allt från 25kr till 200kr.

Jag föredrar dock att spela spel när de är ny och inte när de är ett halvår/år gamla. Steam säljer bara massa gammalt till bra pris. Nypris är inte speciellt billigt.

PC-spel är alltid billigare vid release oavsett.

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Kerrai:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Zappa:

Föredrar konsoller för det blir billigare i längden. Finns fler intressanta exklusiva spel till konsoll också.

Blir det verkligen billigare i längden? Spel på konsoler är så ofantligt mycket dyrare även vid release.

Beror lite på hur lat man är. Jag har inte köpt ett ps3 release spel över 400kr de senaste 2 åren tack vare internetbutiker. Men är man lat och handlar direkt ur Game eller Gamestops butiker får man nästan skylla sig själv.

Blir rätt svårt att slå Steamreor där man kan få tag på AAA-titlar för allt från 25kr till 200kr.

Jag föredrar dock att spela spel när de är ny och inte när de är ett halvår/år gamla. Steam säljer bara massa gammalt till bra pris. Nypris är inte speciellt billigt.

PC-spel är alltid billigare vid release oavsett.

Normalt sett , men på senare år har framförallt Activision med cod mjölkat på ordentligt och där ligger
spelen på i princip samma summa som konsolltitlarna även Digitalt, vilket är ganska tragiskt.

I början var ju grunden till att konsolspelen var dyrare att ms,sony krävde avgifter m.m .

Skriv svar