SimCity får större städer – i framtiden!

Medlem
Skrivet av ilduce:

Har ni ens spelat spelet? Har ni fyllt kartan till sista kvm? Den avancerade simulationen kanske gör det svårt som in i helvete att lyckas fylla hela kartan innan saker och ting börjar gå dåligt i staden...

Fan vad det gnälls på spel nuförtiden.. Man blir ju fan trött på mindre...

Uppenbarligen så gnälls det inte tillräckligt med tanke på hur dagens spelindustri ser ut. Hade det inte varit för indie-marknaden och kickstarter så hade jag tappat allt hopp för länge sedan. Om något så tycker jag att fenomenet att gnälla på folk som gnäller på spel är ett större problem. Många försvarar sina favoritspel/utvecklare till den rabiata grad att man kunde tro att de var anställda av företaget i fråga. Hade de varit det så hade man haft viss förståelse, men nu är det väldigt sällan så.

Det är ingen som gnäller på dig för att du gillar spelet, så sluta gnäll på folk som inte gör det. Du får ha din åsikt, låt oss andra ha vår.

Medlem

Skitsnack att det skulle vara prestandaproblem, planerat sen första början. Kan inte se hur Sim City skulle kunna vara så krävande så att inte moderna datorer skulle klara av detta. OM det nu skulle vara prestandaproblem så måste det vara 2000-talets sämst optimerade spel.

Jag kommer iaf inte betala för spelet innan jag vet om detta dlc blir en gratis uppdatering eller inte.

Med stor sannolikhet kommer jag aldrig betala...

Medlem

Vore bättre om de stängde av funktioner som shaders, viewdistance och simulering (t.ex. människor) på low end datorer när någon utan kapabel dator går in och browsar en annans spel.

Då vore detta inget problem då det är bara att dra ner på funktionaliteten som redan finns i spelet, nu måste större kartor läggas till istället. Att EA har valt att gå en annan väg visar att de är inte ute efter att leverera all funktionalitet för den pengasumma du betalar när du köper spelet.

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av ThreeZool:
Skrivet av xeff:

Som DLC då fyfan.

Köp inte spelet då och se om det kommer som DLC eller inte och köp det när du själv tycker att det är rimligt att köpa, ingen tvingar dig.

...och vad har du för briljant, insiktsfullt råd att ge den som ogillar DLC och mjölkning och samtidigt älskar Sim City-spel och därför vill spela dem?

Be att få DLC'T i julklapp av mamma derp derp. Eller varför inte sluta gnäll på nätet, skriv ner det på en lapp istället och kasta lappen i brasan.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Poängen sluger, är att för den som vill spela dylika spel men som ogillar DLC, kopieringsskydd, onödiga begränsningar och lögnaktiga smilfinkar till "talesmän" så är det en högst otillfredställande lösning.

Det här larveriet med att gapa om att folk ska rösta med plånböckerna ad naseum är så trångsynt och korkat att jag får huvudvärk. Varför ska vi som dedikerade spelare acceptera en ordning där vi förvandlas till vandrande plånböcker? Jag gör min röst hörd när jag önskar för det är min förbannade rättighet. På samma sätt som politisk demokrati handlar om mer än att ställa sig i ett röstbås var fjärde år så handlar konsumentinflytande om mer än att betala för det man tycker om. Värna dina rättigheter eller förvandlas till ett får.

Värna om dina rättigheter? Kan du förklara vad det är för rättigheter vi har som gamers förutom de mest grundläggande genom svensk lagstiftning. Jag har inte lustläst lagboken men jag är ärt övertygad om att det inte står något om rätten till att få spela spel utan DRM, DLCs eller mikrotransaktioner.

Jag kan till viss det förstå gnället om DRM och att ständigt vara uppkopplad och att detta för ett fåtal skapar problem. Däremot har jag väldigt svårt att förstå det kategoriska motståndet mot DLCs och mikrotransaktioner, som jag i synnerhet sett från dig i nästan alla nyheter gällande Simcity. Om vi håller oss till riktiga spel nu och inte facebook-varianter och dylikt så har inte jag spelat något spel där något av dessa två har varit ett problem och jag har fortfarande inte sett nått argument som jag tycker håller när det gäller detta. Det enda som framhålls är det faktum att många verkar tro att allt det som erbjuds via DLC och mikrotransaktioner på något sätt skulle nå dem gratis annars vilket jag anser är galet felaktigt. Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin spelat ett spel när jag fått gratis content serverat till mig. Det har alltid skett via expansioner eller betalts med prenumerationer på MMOs.

Mikrotransaktioner brukar i de allra flesta fall handla om kosmetiska produkter som skins eller liknande och påverkar extremt sällan spelets balans eller funktion.

Måhända kommer jag bli motbevisad men än så länge tycker jag att det mesta jag ser är en massa onyanserat tonårstrots.

Medlem
Skrivet av jimbow1234:

Skitsnack att det skulle vara prestandaproblem, planerat sen första början. Kan inte se hur Sim City skulle kunna vara så krävande så att inte moderna datorer skulle klara av detta. OM det nu skulle vara prestandaproblem så måste det vara 2000-talets sämst optimerade spel.
.

Jag antar att du sitter på ett par valinitierade källor till detta påstående eller att du är så ofantligt bevandrad i spelkonstruktion att du med säkerhet vet att Maxis ljuger oss rätt upp i ansiktet?

Dessa kommentarer är så tröttsamma när de bara bygger på lösa antagande angående saker man i verkligheten inte har en susning om.

Inaktiv
Skrivet av ShciZo:

Värna om dina rättigheter? Kan du förklara vad det är för rättigheter vi har som gamers förutom de mest grundläggande genom svensk lagstiftning. Jag har inte lustläst lagboken men jag är ärt övertygad om att det inte står något om rätten till att få spela spel utan DRM, DLCs eller mikrotransaktioner.

Om du menar strikt juridiskt så har du helt rätt - vi har oerhört få rättigheter gentemot spelföretag och de rättigheter vi faktiskt har som konsumenter inskränks dessutom allt mer utan att lagstiftare verkar bry sig ett skvatt. Minns du den där gamla rättigheten att göra kopior på datafiler ifall ursprungsmaterialet blivit skadat? Vad sägs om ångerrätten?
En rättighet vi fortfarande har är att göra våra röster hörda, jag ser det därför som ett självändamål att protestera högljutt och bestämt när jag tycker att företag fular sig, på samma vis som jag "belönar" företag jag gillar genom att ge dem cred, köpa deras produkter och rekommendera dem till släkt och vänner.
Tom Bramwell på Eurogamer har skrivit en bra krönika där han bemöter åtminstone delar av de där "låt bli att köp om du inte gillar det"-argumenten som du, Cliffy B och andra har dragit:
http://www.eurogamer.net/articles/2013-03-02-saturday-soapbox...

Skrivet av ShciZo:

Jag kan till viss det förstå gnället om DRM och att ständigt vara uppkopplad och att detta för ett fåtal skapar problem. Däremot har jag väldigt svårt att förstå det kategoriska motståndet mot DLCs och mikrotransaktioner, som jag i synnerhet sett från dig i nästan alla nyheter gällande Simcity. Om vi håller oss till riktiga spel nu och inte facebook-varianter och dylikt så har inte jag spelat något spel där något av dessa två har varit ett problem och jag har fortfarande inte sett nått argument som jag tycker håller när det gäller detta. Det enda som framhålls är det faktum att många verkar tro att allt det som erbjuds via DLC och mikrotransaktioner på något sätt skulle nå dem gratis annars vilket jag anser är galet felaktigt. Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin spelat ett spel när jag fått gratis content serverat till mig. Det har alltid skett via expansioner eller betalts med prenumerationer på MMOs.

För det första så finns det absolut företag som ger sådant gratis - CD Projekt tänker jag på främst.
För det andra så har jag inga problem med rejäla expansioner med ett genomtänkt koncept och nytt material i efterhand. Vad jag däremot har problem med är dessa mikrotransaktioner och DLC-slafs eftersom dessa så klart inte existerar i ett vakuum. Spelen anpassas efter dessa modeller. Det kan innebära att materialet redan finns där men du förväntas betala extra för att låsa upp det. Många spel försöker också locka in dig till det här genom att marknadsföra och teasa allt extramaterial genom t ex in-game-butiker som den i Mass Effect 2. Me2 är ett bra exempel även därför att spelet t om har två extra utrymmen på skeppet som är till för DLC-karaktärerna men som står tomma om du inte köpt dessa. Inte direkt diskret hint om att något saknas IMO.

Skrivet av ShciZo:

Mikrotransaktioner brukar i de allra flesta fall handla om kosmetiska produkter som skins eller liknande och påverkar extremt sällan spelets balans eller funktion.

Måhända kommer jag bli motbevisad men än så länge tycker jag att det mesta jag ser är en massa onyanserat tonårstrots.

Well, i Dead Space 3 så kan du köpa dig snabbare uppgraderingar till vapnen. Det finns säkert fler och bättre exempel att ge men jag är för trött så här på morgonen för att tänka ut fler bra exempel på det för att vara ärlig.

Medlem
Skrivet av ShciZo:
Skrivet av TIPP_X:
Skrivet av Exxo:

Göra ett spel som fungerar till några datorer eller ett spel som fungerar till de flesta?

Ja givetvis så är valet enkelt...

Det är därför det brukar finns inställningar spelet kan köras på sämre burkar low, medium, high mm samt som folk skriver en en varning som kommer upp när man väljer stor karta. Finns i många spel "this setting might effect your game play" det har funkat förr av någon anledning

jag tror inte det handlar om grafiken utan snarare simuleringen.

Precis... som jag har förstått det så är själva spelmotorn anpassad utifrån en viss hårdvaruprestanda...

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Om du menar strikt juridiskt så har du helt rätt - vi har oerhört få rättigheter gentemot spelföretag och de rättigheter vi faktiskt har som konsumenter inskränks dessutom allt mer utan att lagstiftare verkar bry sig ett skvatt. Minns du den där gamla rättigheten att göra kopior på datafiler ifall ursprungsmaterialet blivit skadat? Vad sägs om ångerrätten?

På vilka sätt har dessa rättigheter kränkts?

Skrivet av anon_98854:

För det första så finns det absolut företag som ger sådant gratis - CD Projekt tänker jag på främst.
För det andra så har jag inga problem med rejäla expansioner med ett genomtänkt koncept och nytt material i efterhand. Vad jag däremot har problem med är dessa mikrotransaktioner och DLC-slafs eftersom dessa så klart inte existerar i ett vakuum. Spelen anpassas efter dessa modeller. Det kan innebära att materialet redan finns där men du förväntas betala extra för att låsa upp det. Många spel försöker också locka in dig till det här genom att marknadsföra och teasa allt extramaterial genom t ex in-game-butiker som den i Mass Effect 2. Me2 är ett bra exempel även därför att spelet t om har två extra utrymmen på skeppet som är till för DLC-karaktärerna men som står tomma om du inte köpt dessa. Inte direkt diskret hint om att något saknas IMO.

Återigen så antar du bara att allt som kommer som DLC i annat fall skulle komma med i det ursprungliga spelet eller i en senare gratis uppdatering. Jag anser att det antagande är felaktigt, i alla fall i en majoritet av fallen där CD-projekt verkar vara ett levande undantag. Istället ser jag DLC som ett att återuppliva spel som man redan avklarat som i till exempel Mass Effect.

Det finns ju alltid företag som kommer tänja på detta och Dead Space 3 är väl ett exempel på detta, det kan jag absolut hålla med om .Det jag stör mig så på är det faktum att de redan innan spelet släpps gnäller utan att ha fakta. Du, och många andra, bara utgår ifrån att de kommer vara dåligt, spyr galla i kommentarerna och det är så förbenat tröttsamt.

Medlem

Det känns ju lite som att Crytek skulle släppt Crysis med endast "Low" tillgängligt 2007. Sniket och definitivt en dealbreaker för min del.

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av ShciZo:

Värna om dina rättigheter? Kan du förklara vad det är för rättigheter vi har som gamers förutom de mest grundläggande genom svensk lagstiftning. Jag har inte lustläst lagboken men jag är ärt övertygad om att det inte står något om rätten till att få spela spel utan DRM, DLCs eller mikrotransaktioner.

Om du menar strikt juridiskt så har du helt rätt - vi har oerhört få rättigheter gentemot spelföretag och de rättigheter vi faktiskt har som konsumenter inskränks dessutom allt mer utan att lagstiftare verkar bry sig ett skvatt. Minns du den där gamla rättigheten att göra kopior på datafiler ifall ursprungsmaterialet blivit skadat? Vad sägs om ångerrätten?
En rättighet vi fortfarande har är att göra våra röster hörda, jag ser det därför som ett självändamål att protestera högljutt och bestämt när jag tycker att företag fular sig, på samma vis som jag "belönar" företag jag gillar genom att ge dem cred, köpa deras produkter och rekommendera dem till släkt och vänner.
Tom Bramwell på Eurogamer har skrivit en bra krönika där han bemöter åtminstone delar av de där "låt bli att köp om du inte gillar det"-argumenten som du, Cliffy B och andra har dragit:
http://www.eurogamer.net/articles/2013-03-02-saturday-soapbox...

han säger dock inte att det är "fel" med "köp inte det du inte gillar argumentet". Han tror dock att konsolskaparna har större möjligheter att vända utvecklingen.

Men du frågade tidigare vad sådana som inte gillar dlc etc ska göra. Ja det du kan göra är att skita i att köpa spelet.

Medlem

Vad snålt det här lät


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av ShciZo:

På vilka sätt har dessa rättigheter kränkts?

Du kan inte längre göra säkerhetskopior på dina köp pga. kopieringsskydd. Du kan i princip inte göra återköp på spel längre pga. aktiveringskoder, etc samt att du numera inte ÄGER kopior på spel, du köper enbart licenser till dessa. DRM förhindrar dig från att ha tillgång till dina spel om du inte har internet tillgängligt och så länge spel är beroende av servrar så har de per definition en begränsad livslängd eftersom att företag som EA stänger ned servrar när de bedömer det som olönsamt att ha dem igång.

Skrivet av ShciZo:

Återigen så antar du bara att allt som kommer som DLC i annat fall skulle komma med i det ursprungliga spelet eller i en senare gratis uppdatering. Jag anser att det antagande är felaktigt, i alla fall i en majoritet av fallen där CD-projekt verkar vara ett levande undantag. Istället ser jag DLC som ett att återuppliva spel som man redan avklarat som i till exempel Mass Effect.

Day 1-DLC som redan finns antar jag skulle varit gratis annars, ja. I fallet Mass Effect 2 så var ju hela skeppet du traskar runt på designat just för detta med speciella rum för DLC-karaktärerna.
CDP är inte de enda som gett ut sådant gratis för övrigt. Flying Wild Hogs som gjorde Hard Reset gjorde samma sak. Inte för att jag tycker att man kan kräva sådant egentligen - jag är som sagt absolut villig att betala för expansioner men jag vill inte ha en spelupplevelse som haltar och känns ofullständig UTAN att jag köpt DLC till.

Skrivet av ShciZo:

Det finns ju alltid företag som kommer tänja på detta och Dead Space 3 är väl ett exempel på detta, det kan jag absolut hålla med om .Det jag stör mig så på är det faktum att de redan innan spelet släpps gnäller utan att ha fakta. Du, och många andra, bara utgår ifrån att de kommer vara dåligt, spyr galla i kommentarerna och det är så förbenat tröttsamt.

Dead Space 3 har samma utgivare som Sim City - EA. EA har gått ut och sagt att alla deras spel ska ha mikrotransaktioner inbyggda.

Från den tidpunkt då Sim City lanserades i medier till idag så har EA och Maxis ändrat sig otaliga gånger kring vad som gäller: först skulle Sim City kräva konstant uppkoppling. Därefter skulle Sim City kräva att du går online i början av varje spelsession. Därefter krävs det konstant uppkoppling igen. Detta beror enligt EA på att spelet inte skulle fungera utan internet eftersom att spelarna ska befinna sig i regioner där man påverkar varandras städer. Samtidigt kan du välja att spela i regioner som inte är anslutna till några andra spelare alls. Likt förbannat krävs det konstant uppkoppling.

Om jag får ställa en rak fråga till dig som är trött på min och andras galla: hur mycket lögner, halvsanningar och tjuvnyp ska man tolerera från ett transnationellt storbolag med många tiotals miljarder i årlig omsättning innan man har "rätt" att bli förbannad, trött och skeptisk?

Inaktiv
Skrivet av AHTF:

han säger dock inte att det är "fel" med "köp inte det du inte gillar argumentet". Han tror dock att konsolskaparna har större möjligheter att vända utvecklingen.

Men du frågade tidigare vad sådana som inte gillar dlc etc ska göra. Ja det du kan göra är att skita i att köpa spelet.

Man kan uppenbarligen läsa ut mer än en sak ur hans text men jag tolkar det iaf som att han tycker att man kan ställa företag till svars för hur de uttrycker sig och agerar vilket ju går stick i stäv med det argumentet.

Jag frågade inte vad folk som ogillar DLC ska göra. Jag frågade vad dedikerade Sim City-fans som älskar tidigare delar i serien men som samtidigt ogillar DLC, DRM och mikrotransaktioner ska göra. Min poäng, ifall den nu inte var uppenbar nog, är att "låta bli att köpa det" inte är något vidare tillfredställande svar för dessa.

Medlem
Skrivet av Mang:
Skrivet av xeff:

Som DLC då fyfan.

Haha ja. Istället för att lägga in en enkel meny där man kan välja stadsstorlek själv så kommer menyvalet kunna laddas ned för 7.50€.

Sim City 4 är faktiskt väldigt krävande i förhållande till sin ålder men där kunde man ju välja själv iallafall.

Om man tänker ett varv till så inser man nog att beslutet
grundar sig på multiplayer, hade det varit ett sp-only spel
utan någon form av anslutning & integration mot andra
så hade de ju kunnat haft möjlighet till större städer.

ELF
Medlem
Skrivet av bionicman:

Personligen hade jag offrat den avancerade individ nivå simuleringen för att få större kartor då det ger en större frihet i hur du utformar din stad.

Kan ju va intressant att simulera varje enskild sim för ökad känslomässig närvaro men inte tillräckligt för att motivera så små städer.

är givetvis en knepig balansgång men tycker lagt för mycket fokus på simulering.

Sen gör de små ytorna curved road systemet obsolet, speciellt i multiplayer,då en stad byggt enligt rutnätsmodellen alltid kommer bli större och framgångsrikare än en cirkel formad variant.
Detta ger att alla städer kommer se grymt tråkiga ut, i alla fall dom som siktar på att toppa highscore-listor.

Mm, känns ju inte som någon idé att ens fundera på att bygga snyggt.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Du kan inte längre göra säkerhetskopior på dina köp pga. kopieringsskydd. Du kan i princip inte göra återköp på spel längre pga. aktiveringskoder, etc samt att du numera inte ÄGER kopior på spel, du köper enbart licenser till dessa. DRM förhindrar dig från att ha tillgång till dina spel om du inte har internet tillgängligt och så länge spel är beroende av servrar så har de per definition en begränsad livslängd eftersom att företag som EA stänger ned servrar när de bedömer det som olönsamt att ha dem igång.

Det är vedertaget sedan 20-talet år att man köper licens för att bruka mjukvara inte att man äger mjukvaran inklusive kod själv. Förstår inte varför du ens tar upp det.
Säkerhetskopior ser inte jag som ett argument egentligen då det sköts av Steam och Origin men det är en smaksak, kan förstå att du inte gillar.
Att företag stänger ner servers som inte längre använts kan bli ett problem, det håller jag med om. Den som lever får se.

Skrivet av anon_98854:

Day 1-DLC som redan finns antar jag skulle varit gratis annars, ja. I fallet Mass Effect 2 så var ju hela skeppet du traskar runt på designat just för detta med speciella rum för DLC-karaktärerna.
CDP är inte de enda som gett ut sådant gratis för övrigt. Flying Wild Hogs som gjorde Hard Reset gjorde samma sak. Inte för att jag tycker att man kan kräva sådant egentligen - jag är som sagt absolut villig att betala för expansioner men jag vill inte ha en spelupplevelse som haltar och känns ofullständig UTAN att jag köpt DLC till.

Jag håller med om att om ett spel känns ofullständigt utan DLC så är det ett ytterst tveksamt användande av DLCs. Jag har dock inte spelat något sånt spel.

Skrivet av anon_98854:

Dead Space 3 har samma utgivare som Sim City - EA. EA har gått ut och sagt att alla deras spel ska ha mikrotransaktioner inbyggda.

Från den tidpunkt då Sim City lanserades i medier till idag så har EA och Maxis ändrat sig otaliga gånger kring vad som gäller: först skulle Sim City kräva konstant uppkoppling. Därefter skulle Sim City kräva att du går online i början av varje spelsession. Därefter krävs det konstant uppkoppling igen. Detta beror enligt EA på att spelet inte skulle fungera utan internet eftersom att spelarna ska befinna sig i regioner där man påverkar varandras städer. Samtidigt kan du välja att spela i regioner som inte är anslutna till några andra spelare alls. Likt förbannat krävs det konstant uppkoppling.

Om jag får ställa en rak fråga till dig som är trött på min och andras galla: hur mycket lögner, halvsanningar och tjuvnyp ska man tolerera från ett transnationellt storbolag med många tiotals miljarder i årlig omsättning innan man har "rätt" att bli förbannad, trött och skeptisk?

Du verkar inte förstå, eller vilja förstå vad det är jag egentligen stör mig på i din attityd så jag säger det igen. Du spyr galla över sådant som du inte vet något om. Du gillar inte att Simcity kräver uppkoppling, fine. Själv ser jag inget problem med det men jag förstår dig.

Det jag verkligen stör mig på är din kategoriska och totalt svart-vita bild av DLC som nått allt igenom dåligt. Du vet inte vad Simcity kommer ha för DLC och ändå vet du att det är dåligt.

Angående din fråga. Du får bli precis hur arg och trött och skeptisk du vill men du behöver se det som din rättighet/skyldighet/plikt att skriva negativa kommentarer i VARENDA nyhet kring Simcity.

Inaktiv
Skrivet av ShciZo:

Det är vedertaget sedan 20-talet år att man köper licens för att bruka mjukvara inte att man äger mjukvaran inklusive kod själv. Förstår inte varför du ens tar upp det.
Säkerhetskopior ser inte jag som ett argument egentligen då det sköts av Steam och Origin men det är en smaksak, kan förstå att du inte gillar.
Att företag stänger ner servers som inte längre använts kan bli ett problem, det håller jag med om. Den som lever får se.

För det första så finns inte alla spel på Steam eller Origin. För det andra så kräver dessa - återigen - internetuppkoppling, så du kan inte göra egna säkerhetskopior och systemet bygger - återigen - på att någon annan håller en server igång. Den dagen Valve stänger ned sin tjänst så är spelen borta.

Skälet till att jag tar upp skillnaden mellan licenser och köp-KÖP är att de förra eroderar dina rättigheter som konsument. Hela grejen med online-aktivering är fullständigt bisarr, särskilt när antalet aktiveringar är begränsade. Skulle någon acceptera att köpa en film under villkoren att man bara får spela den på max 3 DVD-spelare, men först måste man vara uppkopplad så att filmlicensen kan aktiveras? Jag ser det som otänkbart.

Skrivet av ShciZo:

Jag håller med om att om ett spel känns ofullständigt utan DLC så är det ett ytterst tveksamt användande av DLCs. Jag har dock inte spelat något sånt spel.

Mass Effect 2 är mitt bästa tips. Spelet är designat från början för att husera två extra karaktärer och dessa har egna hytter på Normandy som står tomma ifall du inte pungar ut med extra pengar.

Skrivet av ShciZo:

Du verkar inte förstå, eller vilja förstå vad det är jag egentligen stör mig på i din attityd så jag säger det igen. Du spyr galla över sådant som du inte vet något om. Du gillar inte att Simcity kräver uppkoppling, fine. Själv ser jag inget problem med det men jag förstår dig.

Det jag verkligen stör mig på är din kategoriska och totalt svart-vita bild av DLC som nått allt igenom dåligt. Du vet inte vad Simcity kommer ha för DLC och ändå vet du att det är dåligt.

Angående din fråga. Du får bli precis hur arg och trött och skeptisk du vill men du behöver se det som din rättighet/skyldighet/plikt att skriva negativa kommentarer i VARENDA nyhet kring Simcity.

Jag har inte "spytt galla" över DLC i den här tråden, det jag skrev var:

Skrivet av anon_98854:

och vad har du för briljant, insiktsfullt råd att ge den som ogillar DLC och mjölkning och samtidigt älskar Sim City-spel och därför vill spela dem?"

och du besvarade detta med en dryg kommentar.

Jag har därefter gett dig ett antal exempel på dåliga sorters DLC och mikrotransaktioner. Jag har även gett dig exempel på lögnaktiga uttalanden från företagen vi diskuterat i tråden. Vad sägs om att DU tar och nämner något positivt istället som omväxling? Du verkar ju inte ha några problem att medge i fråga efter fråga att jag har rätt i sak.

Medlem
Skrivet av ShciZo:
Skrivet av jimbow1234:

Skitsnack att det skulle vara prestandaproblem, planerat sen första början. Kan inte se hur Sim City skulle kunna vara så krävande så att inte moderna datorer skulle klara av detta. OM det nu skulle vara prestandaproblem så måste det vara 2000-talets sämst optimerade spel.
.

Jag antar att du sitter på ett par valinitierade källor till detta påstående eller att du är så ofantligt bevandrad i spelkonstruktion att du med säkerhet vet att Maxis ljuger oss rätt upp i ansiktet?

Dessa kommentarer är så tröttsamma när de bara bygger på lösa antagande angående saker man i verkligheten inte har en susning om.

Nej, självklart kan jag ha fel och hoppas att jag har det också men med tanke på att EA är inblandade så har jag ingen positiv inställning iaf. Sen tycker jag inte att det här med "prestandaproblem" pga för svaga datorer håller, för när har dom då tänkt att släppa denna uppdatering? Tror knappast att den stora skalan kommer ha bättre datorer inom ett par år.

Medlem

Härligt med DLC, betyder ju att Maxis tjänar lite mer pengar så kanske det kommer uppföljare tidigare! Jag har köpt deluxepaketet, grymt nöjd med värdet. Jag kommer få något som inte så många andra har, vilket är riktigt gött!

Jag gillar DLC biten, då separeras de riktiga fansen mot ja... gnällspikarna som kräver att allt ska vara gratis. Heja EA!

Medlem

Översättning:

Vi tänker inte lägga ned någon tid och energi på att optimera perstanda så att vårt spel fungerar i stora städer, så ni måste tyvärr vänta på att era datorer blir tillräckligt kraftfulla, kanske om några år!

Medlem
Skrivet av Darkseed:
Skrivet av ilduce:

Har ni ens spelat spelet? Har ni fyllt kartan till sista kvm? Den avancerade simulationen kanske gör det svårt som in i helvete att lyckas fylla hela kartan innan saker och ting börjar gå dåligt i staden...

Fan vad det gnälls på spel nuförtiden.. Man blir ju fan trött på mindre...

Uppenbarligen så gnälls det inte tillräckligt med tanke på hur dagens spelindustri ser ut. Hade det inte varit för indie-marknaden och kickstarter så hade jag tappat allt hopp för länge sedan. Om något så tycker jag att fenomenet att gnälla på folk som gnäller på spel är ett större problem. Många försvarar sina favoritspel/utvecklare till den rabiata grad att man kunde tro att de var anställda av företaget i fråga. Hade de varit det så hade man haft viss förståelse, men nu är det väldigt sällan så.

Det är ingen som gnäller på dig för att du gillar spelet, så sluta gnäll på folk som inte gör det. Du får ha din åsikt, låt oss andra ha vår.

Och det hjälper så mycket att sitta på sådana här forum och gnälla?

Bara trött på att läsa gnäll ifrån en jävla massa folk som tror sig veta exakt 'hur lite' glassbox-motorn kräver av datorn. Det är stor skillnad för en dator att rendera lite grafik snyggt och göra ett antal rena matematiska beräkningar varje sekund. (Ja, det är matte i renderinge med, men det ligger på GPU'n)

Medlem
Skrivet av ilduce:

Och det hjälper så mycket att sitta på sådana här forum och gnälla?

Bara trött på att läsa gnäll ifrån en jävla massa folk som tror sig veta exakt 'hur lite' glassbox-motorn kräver av datorn. Det är stor skillnad för en dator att rendera lite grafik snyggt och göra ett antal rena matematiska beräkningar varje sekund. (Ja, det är matte i renderinge med, men det ligger på GPU'n)

Hjälper det att gnälla tillbaka? Att gnälla på folk som gnäller tillför absolut ingenting. Jag kan hålla med om att vissa gnäller lite väl mycket, men du gör knappast saken bättre, och det finns flertalet personer bara i denna tråd som faktiskt har en hel del poänger i sin kritik. Hur tror du att det hade sett ut om ingen fick kritisera något med risk för att framstå som "gnälliga" i vissa personers ögon? Det är sant att det kanske finns effektivare sätt att framföra sin kritik än på FZ:s forum istället för det officiella, men det är i regel så protester börjar. Det börjar i liten skala och som ringar på vattnet får det sedan fart och kan få saker att hända. Hela spektaklet med War Z är ett ganska färskt exempel på detta, och där fanns det också en hel del folk som i ett försök att rättfärdiga sitt köp satt och försvarade den falska marknadsföringen och utsugningen som Hammerpoint sysslade med.

Sen så får man vara bra naiv om man sitter och tror att en utökning av städerna kommer vara gratis, eller att väldigt många spel inte utformas i princip från grunden med DLC i åtanke. Särskilt efter uttalandet från EA nyligen. Det folk klagar på som mest är inte själva spelet i sig, utan företagsmodellen som gäller nu, och vad får du som konsument ut av att sitta och försvara multinationella företag som ger blanka fan i dig, egentligen?

Medlem

Är det inte lite som att skita i att inkludera upplösningen 2560x1600 bara för att dagens datorer inte skulle klara spelet i den upplösningen? Hur svårt kan det vara att bara inkludera det och sen låta oss användare bestämma huruvida våra datorer pallar det eller inte. Är ju bara kul att behöva överklocka datorn för att klara en större stad!

Medlem
Skrivet av lysmasken:
Skrivet av markuswaldow:
Skrivet av Loxus:

*facepalm*
Gör det direkt istället era pengakåta mjölkande idioter.

Skrivet av xeff:

Som DLC då fyfan.

Ovanligt den kritiske svensken spyr ut sig negativa kommentarer innan de ens vet om det kommer som patch eller DLC. Skit i att köpa spelet då om ni är så negativt inställda så slipper ni sitta och böla när alla andra köper DLC, som det enliget er kommer att vara.

Vad sägs som att get tummen upp för de positiva beskedet att dem redan nu planerar BRA saker för ett av de mest efterlängtade spelet genom tiderna.

Bra att släppa något som i alla de andra spelen funnits med? Dom har helt enkelt bara skurit bort den delen för att kunna lägga de som DLC senare för några extra kronor. För så ser konsumentationen ut idag, produkterna delas upp i 100 delar ist för en hel komplett produkt. Förut fick man hela spel sedan kom det expansioner, nu kommer knappt expansioner längre utan det är 70% av ett spel sedan massvis med dlcs som inte direkt tillför något spec av värde

Så man har gjort är därför att spelet är anpassat till mainstream, inte för nördar ned den senaste 20k kronors datorn, därav så är spelet designat för att kunna spelas på sämre datorer..

Sen brukar dagens spel innehålla 100% av nödvändig data för att kunna slutföra ett spel, med de flesta DLCs innehållande nya vapen eller extra banor, gör det fan inte till "pengakåta" någonting alls.

Konsumenterna idag kräver mer men vill betala allt mindre, medan man börjar inse att F2P spel inte är framtiden så måste man komma fram med något som kan säljas och fortfarande få in vinsten.
Och ja,, de är fortfarande likt när spelindustrin grundades - ute efter pengar - Vi alla är ute efter pengar.

Medlem

Vad är felet med att ge kritik men ändå köpa produkten. Utan kritik så hade vi blivit överkörda. Jag köpte spelet trots att jag avskyr både ea och origin. Men maxis spel är alltid bra. Men jag klagar ändå på felen för att de ska uppmärksammas. Inget konstigt med detta. Gillar inte stereo reglaget i min bil skulle jag då skita i att köpa den för det? Finns ju ingen produkt som alla gillar.

123
Skriv svar