Upprop mot free2play

Medlem

Spelar egentligen ingen roll hur mycket vi spelare skulle klaga över f2p.

Det är för sent.

De har märkt att man kan tjäna hur mycket som helst med f2p.

Jag föredrar b2p hur som helst. Månadskostnad är det nej tack till.

Medlem
Skrivet av Apministern:

En orelaterande metod som jag kan störa mig på som Microsoft kör på Xbox live, är att det inte alltid finns möjligheten till att köpa ett spel i deras shop för den summa xboxpoints som krävs. Ibland måste man ladda på med mer points än vad man vill för att kunna köpa en produkt.

Exempelvis:

Jag skulle köpa Dark Souls DLC igår kväll. Den kostade 1200 microsoft points och för att köpa det så var man ju förstås tvungen att fylla på med points på sitt konto. Problemet var bara att man inte kunde ladda på med exakt 1200 points. Alternativen som fanns var 500 points, 1000 points och 2000 points osv.

Vilket innebär att jag var tvungen att ladda mitt konto med 1500 points för att kunna köpa ett spel för 1200....

Jag tycker det är vidrigt.

Åh jag vet! Stör mig så sjukt ofta på det, speciellt om man hittar ett litet indie-spel man vill ha så kostar det typ 80 points (en tia) och man tänker "vad billigt!". Sen visar det sig att man har förstört balansen för sina points och måste punga ut för 500 points för ett DLC man såg väldigt mycket framemot som kosta 800 och man kanske låg 20 points under...

Måste säga jag gillar 3DSens e-shop på den punkten. De har alternativet "pay for what is needed" när man fyller på med pengar för ett spel.

Medlem

Kommer aldrig köpa något ingame.
Då det blir ett krav slutar jag spela de spelen.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Bra skrivet. F2P spelen är verkligen fruktansvärda i många fall. Många gånger ett underhållande spel som är utvecklade så att man blir tvingad till att köpa ingame currency/boosters eller så måste man lägga ner så mycket tid att det börjar kännas orimligt. Psykologiskt fulspel är det. Riktigt äckligt.

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:

Finska Supercell har gjort Hey day och Clash of clans. Båda är gratis, båda ligger i topp tre på topp-grossing listan. De tjänar någonstans mellan 500 000 dollar och en miljon dollar om dagen på spelen. Jag spelar dom båda nu bara för att prova. De är rätt roliga och välgjorda, men en fråga: Nån där ute som hört talas om vuxna som spelar det? Jag har bara hört om spelen via föräldrar vars barn spelar.

Jag är vuxen och spelar CoC har inte lagt ner ett spänn på spelet är lvl 60 nått. Dock är inte spelet roligt längre att bygga något tar sådär 5 dagar om jag inte köper gems, vilket jag inte gör. Således loggar jag in kanske en gång per dygn tömmer mina gruvor etc och gör sen inte mer. Det går ju att göra roligare genom att tappa i rank raida mkt och bygga typ mur för pengarna men det tröttnade jag på ganska så snabbt.

Annat spel som jag stör mig på är Talking Ginger, en katt som talar och som barnen ska tvätta, torka och pyssla om. Samt borsta tänderna på den. När allt detta är gjort får barnen tillgång till ett puzzel som ska lösas och dessa blir bilder att samla på. Tandkrämen kan endast vinnas i ett lyckohjul en gång per dygn eller köpas.
Min fem åriga dotter vill gärna att jag köper tandkräm vilket inte går då jag ej tillåter in app handel. Jag försöker förklara ett att jag inte köper låtsas tandkräm och två att den är orimligt dyr. Men även om jag förklarar och jämför priset på tandkräm med tex hennes lördagsgodis är det svårt för henne att greppa. Hon vill pyssla om den roliga katten och kan tänka sig avstå lite godis. Det är rent känslomässig misshandel av barn i vissa spel och ett hål i huvudet av tjat på föräldrar.

Medlem
Skrivet av gorman:

kan man ställa in i Iphone när man behöver skriva in lösenordet igen? Om jag skriver in det o laddar hem ett spel till pojken så börjar han spela direkt och då skulle han kunna göra ett köp för han trycker på alla möjliga knappar när det kommer upp, det tar ju en stund innan man behöver knappa in lösenordet igen, vore bra om man kan ställa in det.

För mig som har iphone är det så att när jag laddar ner spel som är gratis så behöver jag inte skriva in lösenordet MEN så fort jag ska köpa något i spelet så måste jag skriva in lösenordet. Vet inte om det går att ändra men så är det iaf för mig att så fort jag ska betala måste jag skriva in lösenord

Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Apministern:

En orelaterande metod som jag kan störa mig på som Microsoft kör på Xbox live, är att det inte alltid finns möjligheten till att köpa ett spel i deras shop för den summa xboxpoints som krävs. Ibland måste man ladda på med mer points än vad man vill för att kunna köpa en produkt.

Exempelvis:

Jag skulle köpa Dark Souls DLC igår kväll. Den kostade 1200 microsoft points och för att köpa det så var man ju förstås tvungen att fylla på med points på sitt konto. Problemet var bara att man inte kunde ladda på med exakt 1200 points. Alternativen som fanns var 500 points, 1000 points och 2000 points osv.

Vilket innebär att jag var tvungen att ladda mitt konto med 1500 points för att kunna köpa ett spel för 1200....

Jag tycker det är vidrigt.

Åh jag vet! Stör mig så sjukt ofta på det, speciellt om man hittar ett litet indie-spel man vill ha så kostar det typ 80 points (en tia) och man tänker "vad billigt!". Sen visar det sig att man har förstört balansen för sina points och måste punga ut för 500 points för ett DLC man såg väldigt mycket framemot som kosta 800 och man kanske låg 20 points under...

Måste säga jag gillar 3DSens e-shop på den punkten. De har alternativet "pay for what is needed" när man fyller på med pengar för ett spel.

Det där är en bisarr grej på Xbox live, att man ska behöva ha pengar innestående. Men det finns tre ärenden på ARN just nu om spelköp just på Xbox live och Playstation store. Vet inte vad de gäller än, men nåt som inte verkar stämma med våra konsumentlagar i alla fall. Jag kanske återkommer i ärendet när jag vet mer.

Medlem

Jag föredrar personligen att spel isåfall tar en månadsersättning, eller årsersättning så att alla som spelar det har samma förutsättningar i spelets gång. Men helst föredrar jag den äldre "Betala för spelet i butik/online så är spelet ditt"

- Sedan kan jag gå med på att köpa diverse DLC's för humana kostnader som exempelvis nya skins, nya nivåer/vapen/etc som de har lagt upp det i Borderlands2

Det jag kan gå med på när det kommer till Free2play modellen är att, återigen alla har samma förutsättningar vare sig man betalar eller ej. Men har alternativet att utöka inventory,stash eller ändra andra cosmetic aspects av spelet.

Spel som exempelvis ger alla möjligheten att få samma produkt ingame som i en extern affär kan jag anse som "OK" också. Sålänge det inte tar överdrivet lång tid att skaffa den av att spela spelet. Man ska tycka att ett spel är kul, inte ett jobb.

Medlem

Bra krönika, instämmer med det mesta. Har två barn på 4 och 8 år som spelar en hel del både på min android smartphone och iPad. Har köpte en del spel men har samtidigt flera F2P spel. Båda enheterna är lösenordsskyddade i appstore och på iPaden har jag dessutom kryssat ur ingame köp, brukar dessutom ställa både telefon och padda i flygplansläge. Har dessutom förklarat för min 8-åriga dotter varför en del spel är gratis och hur spelföretagen tjänar pengar på att man köper saker i spelet och hon samlar envist mynt utan att vi köper fler och väntar i flera timmar på att få sina saker färdigbyggda. Att skita i att köpa mynt och tid i spel kanske är bra träning för barns tålamod ? En del av ansvaret ligger helt klart på föräldrarna. Visst barnen blir större och tar sig förbi det mesta föräldrarna ställt in men då handlar det även om personligt ansvar och respekt för vad man har kommit överens om. Ingen blir gladare än jag om de värsta F2P varianterna försvinner eller förbättrar sig men har än så länge klarat mig från ofrivilliga ingame köp...

Inaktiv
Skrivet av atiko:

Mycket bra krönika, slår huvudet rätt på spiken. Jag spelar inte f2p över huvud taget.

Inte ens Team Fortress 2? :\

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av dmn:
Skrivet av eddie the eagle:
Skrivet av Zappa:

Det är väldigt enkelt. Sluta spela spelen som har ingame-transaktioner.

Personligen ser jag inget fel med dem så länge de inte påverkar gameplay. Har spelat en hel del sånna här spel på Iphone/Ipad där man kunnat välja om man vill lägga mycket tid eller betala för att få snabbare progress. Den metoden tycker jag är helt ok.

Problemet med spelen som man tar upp här är att det är barnspel. Barn har inte samma tänk om pengar(för dom så växer det nog bokstavligt talat pengar i föräldrarnas fickor)

Jag har inga problem med f2p spel som inte tvingar en att göra inköp för att kunna konkurrera med andra och som inte riktar sig till småbarn.

Nej, problemet är att föräldrarna ger barnen tillgång till köpen.

Hm. Är det alltså inte alls ett problem att spel gjorda för barn presenteras som gratis, men sedan inne i spelet lockar och gör reklam för saker som kostar riktiga pengar? Klart att föräldrar har ett ansvar, men har inte den som producerar en vara eller tjänst - särskilt om den riktar sig till barn . också ett ansvar?

Problemet är väl snarare att många föräldrar ser spelet som en barnvakt, något som håller barnet sysselsatt. Jag anser att det är en förälders skyldighet att kolla upp vad det är för typ av spel; Är innehållet lämpligt för ett ungt barn? Vilken betalningsmodell har det? osv. Att helt skuldbelägga företagen som tillverkar spelen är ju ofattbart naivt. Speltillverkare drivs ju inte enbart av att göra bra spel till olika målgrupper. De får inte näring av eller utgifter betalda av barnskratt. Självklart finns det en hel del gråzoner i hur man sköter detta, men grundinställningen hos en förälder måste ändå vara att inget är gratis! Om man som förälder inte inser detta p.g.a. okunskap är det synd, men då kanske man inte ska ge sig in i den här djungeln. Beror det på lättja? Ja, då får man fan skylla sig själv.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Quackles:
Skrivet av Hipshot:

Gillar inte F2P, ändå spelar jag det varje dag i Tribes - för att jag måste. Slutar jag så kan jag lika gärna få mig själv inskriven.

Förstår lite varför du "måste" spela varje dag - Tribes är riktigt jävla snålt med poäng, grejerna kostar för mycket för att hålla i längden. Ett nytt vapen kostar 44000 poäng och du får ca 2500 poäng för en "första vinsten idag"-match. Efter första vinsten den dagen sjunker det till 500p/vinst+extra poäng för kills. Om man spelar 1 timma per dag kanske man skrapat ihop 3000-4000 poäng. Runt 10h per vapen eller betala 50kr för skiten istället. Älskar spelet, men deras f2p-modell är ju galen. Köpte "starter pack" för 200kr då det kom, fick väl inte allt för mycket men ville stödja utvecklarna. Nu har de släppt "Game of the year" edition som inkluderar alla standardvapen(tror jag) och klasser. Aldrig att jag betalar för spelet 2 gånger. Jeesh.

Jag måste spela för att det är kul.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av kebbe:
Skrivet av MurMel:

Kudos! Ännu en välskriven krönika.

Välskriven? När majoriteten av alla stycken ligger på mellan 3-4 rader upplever jag snarare bloggen som väldigt fragmentarisk. Det finns betydligt mer välskrivna bloggar att belysa här på FZ än Arnroths pretto-smörja.

Den belyser ett aktuellt problem, den är koncis och tar upp både statistiska och empiriska fakta/upplevelser för att stärka åsikten. Att styckesindelningen sedan inte passar dig är väl fullt förståeligt, även jag föredrar färre stycken - om det är så jäkla viktigt i det här fallet vet jag dock inte. Något jag har desto mindre förståelse för är "pretto-smörja". Vad är pretentiöst med krönikan/bloggen/debattartikeln/vad annars det kan tänkas kallas?

Skrivet av kebbe:

Mycket av problemet med freemium (aldrig hört talas om paymium) är föräldrar som vägrar ta ansvar. Det krävs ett lösenord för att handla på Appstore, lånar man ut sin telefon kanske det vore läge att fråga varför barnet vill ha det? Att sedan köpa en smartphone till sin unge innan hen lärt sig pengars värde känns även det fruktansvärt oansvarigt, men det är väl lättare att skylla på andra än att själv ta ansvar? De flesta föräldrar jag har mött som delar sin iPad med sina barn är dessutom fruktansvärt snåla. De använder "farlig Internethandel" som bortförklaring för att inte köpa Angry Birds för 7kr till sina barn (men en iPad för 3 papp går bra), istället installeras allt f2p-skräp man kan tänka sig. Det kanske vore lite smartare att ta ställning i frågan och bojkotta denna modell, det är ju trots allt snålhet som tillåtit den att bli standard.

De ligger onekligen en hel del ansvar på föräldrarna, men det är lik förbaskat en skymf att freemium-smörjan blivit standard och, än så länge, accepteras i allmänhet i spelbranschen (det är trots allt i första hand vi gamers som gnäller, medan de som faktiskt spelar spelen inte är särskilt högljudda - än). Men ja, jag håller med om att föräldrarna måste ta större ansvar och hänga med i utvecklingen.

Skrivet av kebbe:

För övrigt så känns exemplet med hunden som ett ganska barnvänligt sätt att introducera lite realism för ungarna. Vad händer egentligen om man köper fler djur än man har råd att sköta om? I spelen har man dessutom ett antal diamanter som oftast fylls på ganska långsamt. Slösar man bort allt på en gång blir spelet fort väldigt dyrt..

Fast sättet det görs på är ju ur en pedagogisk synvinkel helt infantilt. "Betala pengar eller LÄMNA HONOM ATT DÖ" känns inte som en bra representation av det verkliga livet. Särskilt inte när det görs i ett spel som inte utger sig för att vara ett lärorikt spel utan enbart vill tjäna pengar på barns naivitet och känslor. Riktigt jävla avskyvärt är vad det är, och absolut inte ett bra sätt att "introducera lite realism".

Medlem

F2P är inte så dåligt, det är när det blir Freemium som det är dåligt.

Medlem

Problemet ligger ju till viss del i att när föräldrarna ger barnen sin mobiltelefon så ger dom även bort sin plånbok. Det behövs bättre uppsikt och förståelse för vad man kan göra med en mobiltelefon från föräldrarnas sida, sen att det finns spel som utnyttjar denna ovetskap är ju trist, men jag tror snarare på bättre kontroll över mobilen hos respektive familj, än att tvinga spelföretag att ändra affärsmodell.

Medlem

War Thunder! Free2play som det ska vara. Visserligen inte på något bärbart format där problemen finns.

Medlem

För en gångs skull skriver Arnroth nåt vettigt.

Medlem

Spelar inget F2P överhuvudtaget, varje gång jag har tänkt börja så blir jag irriterad på alla saker de erbjuder. Mest för att jag vet hur jag fungerar, jag är väldigt bra på att till slut köpa de där extragrejerna.

Så blev väldigt besviken på att höra att nya Command & Conquer skulle bli ett sådant. Jag betalar gärna en summa direkt och får allt direkt.

DLC kan jag dock ta, det är okej.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

F2P spel är helt ok tycker jag. Det är ju kort sagt gratis ju. Men det ska ju finnas lönsamhet för personerna bakom spelet. Och vissa sköter det bra, och andra uruselt. Att betala 2-300kr för nåt i ett f2p spel kan jag gå med på MEN då ska saken jag betala för vara nåt som är permanent för mitt "spel/konto" inte sån här skit att du betalar för "ingame currency" för att kunna fortsätta spela. LoL har jag köpt ett par karaktärer i, ingen tvingade mig, men jag ville ha figurerna och ge support till företaget som gett mig många timmars underhållning, samma sak Blacklight Retribution köpte jag startkitet. Inga av dessa köp var nödvändiga för att jag skulle kunna spela spelet till fullo, jag hade kunnat spela ihop poäng för att "köpa" saker. Sånt verka många f2p designers missa i sina spel.

Medlem

Det är här man älskar valve för vad de gör. Visst, de tjänar en hel del på steam och utvecklare som får sin tid i rampljuset från steam får inte helt de pengar de förtjänar!

Men!

Deras f2p-idé är att trots allt att spelaren själv vill välja att betala vad den vill för att spela ett spel, man får inget bättre av att köpa små krimskrams till sina karaktärer, utan bara att det ser lite tuffare ut. Man kan hjälpa sitt favoritlag genom att köpa en virtuell flagga osv.

I övrigt, hata F2P...

Inaktiv
Skrivet av Raklödder:
Skrivet av atiko:

Mycket bra krönika, slår huvudet rätt på spiken. Jag spelar inte f2p över huvud taget.

Inte ens Team Fortress 2? :\

Fast hur kan TF2 vara Free2Play när jag har betalat 500 kr för spelet från dag 1?

Medlem

Free2Play är det egentligen inget fel på, det är en lönsam och smart ide. Problemet är precis som vanligt människorna som spelar det. Vi är tyvärr inte födda med nog självdiciplin eller brains till att något som detta kan skötas på en bra nivå.

Men sån är det med precis allt, där det finns en möjlighet att bli beroende, där finns det folk som blir beroende. Alkohol, knark, facebook, spelande, mat osv... och detta går då in under spelande.

Dock kan barn inte förstå vad dem gör i situatuioner som detta. Men då är det föräldern problemet ligger hos. Vet man inte vad sina barn gör på ens iPad eller iPhone etc så är man ingen bra förälder...

Tror de mesta i sammhället behöver stramas upp, då vi människor bevisar gång på gång att vi inte är smarta nog för att ta hand om oss själva. Det är snack om att man ska skippa tobak för det är skadligt för hälsan... Kanske man borde förbjuda F2P då det klarligen är ett problem för människans ekonomi...?

Men vad med oss som klarar de? Svårt...

Medlem

Mycket bra krönika om det här ämnet, som andra också har skrivit är det bra att det här tas upp då många företag fular sig med den här F2P modellen av spel.

Medlem
Skrivet av markuswaldow:

Free2Play är det egentligen inget fel på, det är en lönsam och smart ide. Problemet är precis som vanligt människorna som spelar det. Vi är tyvärr inte födda med nog självdiciplin eller brains till att något som detta kan skötas på en bra nivå.

Men sån är det med precis allt, där det finns en möjlighet att bli beroende, där finns det folk som blir beroende. Alkohol, knark, facebook, spelande, mat osv... och detta går då in under spelande.

Dock kan barn inte förstå vad dem gör i situatuioner som detta. Men då är det föräldern problemet ligger hos. Vet man inte vad sina barn gör på ens iPad eller iPhone etc så är man ingen bra förälder...

Tror de mesta i sammhället behöver stramas upp, då vi människor bevisar gång på gång att vi inte är smarta nog för att ta hand om oss själva. Det är snack om att man ska skippa tobak för det är skadligt för hälsan... Kanske man borde förbjuda F2P då det klarligen är ett problem för människans ekonomi...?

Men vad med oss som klarar de? Svårt...

Du friskriver alltså de företag som skapar den här typen av spel för barn helt från allt ansvar?

Att rikta en betaltjänst till barn, som varken har omdöme eller inkomst är en etiskt totalt uppfuckad affärsidé. Hur konsumenterna sedan hanterar en sjuk produkt är helt irrelevant när produkten är framtagen för att utnyttja brister och svagheter, men framför allt okunskap, hos konsumenterna.

Inaktiv

Håller med till punkt och pricka.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av markuswaldow:

Free2Play är det egentligen inget fel på, det är en lönsam och smart ide. Problemet är precis som vanligt människorna som spelar det. Vi är tyvärr inte födda med nog självdiciplin eller brains till att något som detta kan skötas på en bra nivå.

Men sån är det med precis allt, där det finns en möjlighet att bli beroende, där finns det folk som blir beroende. Alkohol, knark, facebook, spelande, mat osv... och detta går då in under spelande.

Dock kan barn inte förstå vad dem gör i situatuioner som detta. Men då är det föräldern problemet ligger hos. Vet man inte vad sina barn gör på ens iPad eller iPhone etc så är man ingen bra förälder...

Tror de mesta i sammhället behöver stramas upp, då vi människor bevisar gång på gång att vi inte är smarta nog för att ta hand om oss själva. Det är snack om att man ska skippa tobak för det är skadligt för hälsan... Kanske man borde förbjuda F2P då det klarligen är ett problem för människans ekonomi...?

Men vad med oss som klarar de? Svårt...

Du friskriver alltså de företag som skapar den här typen av spel för barn helt från allt ansvar?

Att rikta en betaltjänst till barn, som varken har omdöme eller inkomst är en etiskt totalt uppfuckad affärsidé. Hur konsumenterna sedan hanterar en sjuk produkt är helt irrelevant när produkten är framtagen för att utnyttja brister och svagheter, men framför allt okunskap, hos konsumenterna.

På ett sätt ja. Det är inte företagens fel att det inte finns regelverk som hindrar dem från att skapa en produkt på de viset. Så länge de finns chans att tjäna pengar så gör man ju de. Sån rungerar ju hela världen. Det behövs regelverk för att förhindra dåliga saker.

Enkelt exempel. Mord är dåligt, det finns en lag mot de. Det borde kanske finnas en för denna typen av spel med? Som jag skrev...

Och på så sätt så ligger ansvaret hos föräldrarna, för så länge vi inte har ett regelverk som reglerar sånt denna typen av skit, så kommer de finnas folk som utnyttjar de. Och blir rika på kuppen.

Medlem

Problemet med dagens mikrotransaktioner som verkligen inte gör så mycket för spelglädjen förutom att vara ett störande moment (de spel som erbjuder vissa kosmetiska lösningar eller aningen snabbare level eller så), är att de fungerar som en inkörsport - jag menar, titta på dlc nu. Nuförtiden planeras DLCs långt före spelet ens kommer ut.

Givetvis kommer det finnas fall där det känns värt det, men det är ju bara att titta på hur korporativ genren blivit för att inse var det är på väg.

edit: för att v är bättre än f i vissa lägen

Medlem

F2p är den nya tidens demo. Testa spelet betala sen för att vinna eller kunna konkurrera mot andra spelare.

Medlem

Har man väl köpt ett spel skall man inte behöva betala för mer skit, folk kommer förköpa sig den saken är klar, och man kan ju inte ha en "avrättaknapp" afghanska hundkräket det hade ju inte varit moraliskt korrekt.
Nej dem sk producenterna skall nog se upp, tillräckligt med mikrotransar och folk kommer välja piraterna och bekämpa spelhusen på deras egen mark, och då pratar jag inte om "Asskreatin" pt4 där man leker pirater, som man säger på svenska, this shit's gotta stop, you dig?


signatur

Denon / Pioneer

Medlem

Vad är problemet? Skippa spelen som får er att se rött. Ta inte och kläm på massan (företagen) pga andra som kör med fula taktiker, genom att försöka puckla på nån ny lag eller annat för att ni inte har uppsikt på era småbarn.

På en fri marknad löser det här sig själv då ingen lär, eller väldigt få lär fortsätta föda dessa fula fiskar.
Kan man inte heller förklara till sina barn så att dom förstår att det är ett skunkföretag som har gjort appen eller spelet så, hur kan dom ens få använda en pryl dom inte ens förstår sig på isåfall? Utan uppsikt.

F2play spel, på PC, är ganska okej om man tittar på t ex World of Tanks.
Själv har jag valt att spendera en hel pengar på guld och premium bara för att jag värderar min tid. Har man ett nöje som man sitter inbiten i och gillar att spela så är de där pengarna välplacerade.

Nah, det är ni som behöver ta ansvar. Ni blir "utsatta" på ert eget bevåg när ni inte smäller igen dörren direkt när det uppenbarar sig att det är bara skit.

Skriv svar