Kolla in mitt band!

Medlem
Kolla in mitt band!

Spelade in en låt med bandet igår och skulle uppskatta lite kritik!

http://www.youtube.com/watch?v=Gyc3FDfiwl8

Det är en hårdare genre så ni som inte gillar sånt får vara beredda på att det är mycket skrik/growl.

EDIT: http://www.myspace.com/secondstepswe
Där är våran myspace. 2 låtar där som vi spelade in i en "studio" för ett år sedan, grymt dålig kvalité dock.

Medlem

Ni borde verkligen mixa trummorna bättre, dom låter som om ni har suttit i typ EZ-drummer och skapat trum-gången.
Trummorna dominerar också ljudbilden alldeles för mycket, speciellt då ni kör gitarrslingor.

En annan sak som jag stör mig något enormt på är hur ni har byggt upp tempot under låten, tempoväxlingarna som sker genom låten känns klumpiga och det är som om ni har suttit och kommit på låtdelar och sedan bara klistrat ihop dom.

Det låter också väldigt tomt utan en bas, ni borde verkligen skaffa en bassist för just nu så är det som sagt väldigt tomt och det är ingen riktig kraft i låten.

Sången är väl ungefär som man förväntar sig av metalcore, men ni borde verkligen skita i effekterna som ni har lagt på sången för det låter hemskt och datoriserat.

Jag gillar synthen som är lite dold dock, den ger ett större djup till låten och det ska ni ha props för iallafall.

Allt som allt, en inte särskilt bra låt som lider av konstig uppbyggnad, dålig mixning och brist på bas.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Tja! Jag lyssnar väldigt mycket på den här sortens musik så det är min genre iaf. Angående låten så gillar jag den men ibland tycker jag att på bitarna då det var vanlig sång så var trummorna lite störande. Vid 3:05 så hade ett kortare elgitarr solo suttit fint också. Musiken är bra jag gillar era riffs och låten känns strukturerad men ni har lite väll mycket tempo växlingar.

Eran growlare är väldigt duktig men han borde träna på att growla så att även fast det låter tungt så kan man ändå höra låt texten, Soilwork är ganska duktiga på det men jag kan förstå att det är lättare sagt än gjort. Men att jag har svårt att höra texten nu kan ju också bero på att det är Youtube kvalité det brukar vara betydligt lättare när man lyssnar på CD kvalité.

Satt precis och lyssnade på bandet Fear Factory när jag kollade din tråd och jag tycker faktiskt att ni påminner lite om dom.

Lycka till med bandet iaf för jag vill höra mer av er.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av Greger:

Ni borde verkligen mixa trummorna bättre, dom låter som om ni har suttit i typ EZ-drummer och skapat trum-gången.
Trummorna dominerar också ljudbilden alldeles för mycket, speciellt då ni kör gitarrslingor.

En annan sak som jag stör mig något enormt på är hur ni har byggt upp tempot under låten, tempoväxlingarna som sker genom låten känns klumpiga och det är som om ni har suttit och kommit på låtdelar och sedan bara klistrat ihop dom.

Det låter också väldigt tomt utan en bas, ni borde verkligen skaffa en bassist för just nu så är det som sagt väldigt tomt och det är ingen riktig kraft i låten.

Sången är väl ungefär som man förväntar sig av metalcore, men ni borde verkligen skita i effekterna som ni har lagt på sången för det låter hemskt och datoriserat.

Jag gillar synthen som är lite dold dock, den ger ett större djup till låten och det ska ni ha props för iallafall.

Allt som allt, en inte särskilt bra låt som lider av konstig uppbyggnad, dålig mixning och brist på bas.

Jo, jag tänkte lägga en bas med Xpand, men det är midi så lät inte så jäkla bra. Hade jag haft en bas hade jag såklart lagt det.

Är det cleansången du syftar på när det gäller effekter? Där har vi endast lagt stämmor + lite reverb.

Ta en titt på BTBAM så ska du få höra på konstiga tempoväxlingar 8)

Men tackar så mycket för kritiken, all kritik uppskattas.

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

Tja! Jag lyssnar väldigt mycket på den här sortens musik så det är min genre iaf. Angående låten så gillar jag den men ibland tycker jag att på bitarna då det var vanlig sång så var trummorna lite störande. Vid 3:05 så hade ett kortare elgitarr solo suttit fint också. Musiken är bra jag gillar era riffs och låten känns strukturerad men ni har lite väll mycket tempo växlingar.

Eran growlare är väldigt duktig men han borde träna på att growla så att även fast det låter tungt så kan man ändå höra låt texten, Soilwork är ganska duktiga på det men jag kan förstå att det är lättare sagt än gjort. Men att jag har svårt att höra texten nu kan ju också bero på att det är Youtube kvalité det brukar vara betydligt lättare när man lyssnar på CD kvalité.

Satt precis och lyssnade på bandet Fear Factory när jag kollade din tråd och jag tycker faktiskt att ni påminner lite om dom.

Lycka till med bandet iaf för jag vill höra mer av er.

Jo, det är nåt han försöker öva upp.

Det är som du säger, Youtube köttar tyvärr ner kvalitén väldigt mycket.

Tackar för kritiken!

Medlem

Riktigt bra låt! Men, dålig mix och det låter ganska tamt utan bas.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem
Skrivet av Achronos:

Riktigt bra låt! Men, dålig mix och det låter ganska tamt utan bas.

Tackar!

Ska försöka slänga in ett basspår om jag får tag i en bas.

Vad är det som behöver ändras med mixningen tycker du? Vilka instrument behövs höjas/sänkas? Är väldigt ny när det gäller pro tools.

Trummorna är förövrigt Addictive Drums.

Medlem

Rensång och growls blandat, usch.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem
Skrivet av Zelaxe:

Rensång och growls blandat, usch.

Ok!

Håller med, ni måste lyfta fram musiken, growlaren tar upp hela ljudbilden och trummorna låter som om kastruller...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Gustavb:
Skrivet av Achronos:

Riktigt bra låt! Men, dålig mix och det låter ganska tamt utan bas.

Tackar!

Ska försöka slänga in ett basspår om jag får tag i en bas.

Vad är det som behöver ändras med mixningen tycker du? Vilka instrument behövs höjas/sänkas? Är väldigt ny när det gäller pro tools.

Trummorna är förövrigt Addictive Drums.

walter_iego sammanfattar det ganska bra

Skrivet av walter_iego:

Håller med, ni måste lyfta fram musiken, growlaren tar upp hela ljudbilden och trummorna låter som om kastruller...


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Ska lägga till att jag tycker synthen verkligen passar skitbra!


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Förutom allt som redan är sagt så tror jag att ni skulle kunna göra ett bättre jobb på rensången. Annars så lät growls/sången riktigt bra.
Men jag verkar vara den enda som inte gillar synthen
Gillade inte breakdownen i slutet av låten heller... men det är ytterst få gånger jag tycker breakdowns är bra.

Medlem

Byt i alla fall till Superior Drummer 2.0, Addictive är ju poptrummor! Sen som det är sagt, lägg till bas och höj gitarrerna.

När du lägger in basen så var noga med att basfrekvenserna på kicken och själva basen inte krockar för mycket. Jag brukar ha mer sub på baskaggen än basen. Sen körerna kan du ju göra lite större med fetare stereoeffekt och mer reverb på. Har du komprimerat mycket annars? Kan vara gött att göra på gitarrerna och sången litegrann, men inte för mycket så att dynamiken försvinner.

En annan cool grej är ju att dista cleansången/snacket eller att skära bort ett stort frekvensregister med en lämplig EQ så att det blir en radioeffekt. Men basen kommer nog att göra det mesta.

Tung låt annars! Lycka till!

Medlem

Det där var väl en blandning av growl och scream? Tycker själv att growl ska vara dovt och tungt.

Iallafall, häftigt med dubbelkagge. Growl och rensång i samma låt är bara bra, lyssna på Opeth så får du höra en perfekt blandning av de båda. Men låten var lite kort.


signatur

Övning ger träning.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Byt i alla fall till Superior Drummer 2.0, Addictive är ju poptrummor! Sen som det är sagt, lägg till bas och höj gitarrerna.

När du lägger in basen så var noga med att basfrekvenserna på kicken och själva basen inte krockar för mycket. Jag brukar ha mer sub på baskaggen än basen. Sen körerna kan du ju göra lite större med fetare stereoeffekt och mer reverb på. Har du komprimerat mycket annars? Kan vara gött att göra på gitarrerna och sången litegrann, men inte för mycket så att dynamiken försvinner.

En annan cool grej är ju att dista cleansången/snacket eller att skära bort ett stort frekvensregister med en lämplig EQ så att det blir en radioeffekt. Men basen kommer nog att göra det mesta.

Tung låt annars! Lycka till!

Tack för alla tips!

Du verkar veta vad du snackar om gällande sånt här, så har några frågor

För det första så har jag stött in i ett problem nu när jag håller på att mixa låten.

Jag ändradre om gitarrljudet samt höjde med nån db och så sänkte jag allt det andra med nån db, nu knastrar det dock som fan under höga partier i låten. Jag har lagt kompressor och panorerat gitarrerna.

Kan vara så att allt liksom blandas ihop i någon jäkla mix så ljudet liksom "brottas" med varann om du förstår hur jag menar.

Har även lagt en bas som ligger lite för högt atm.

Kan slänga upp det jag har nu på tuben så kan du lyssna själv, all hjälp uppskattas
http://www.youtube.com/watch?v=99cs2dST1Ic

Medlem

Det kan bero på rätt mycket, har du en förinställd mastering-preset på mastern? Kolla också på tresholden på den kompressorn du använder så att den inte är för långt nere, då den tar över för mycket i frekvensspektrat.

Låter mycket bättre nu! Men det är lite svårt att höra detaljer i YouTube, har du något av högre ljudkvalité så kan du PM:a mig så hjälper jag dig gärna.

Vad använder du för program och pluggar?

Medlem

Jag tyckte det var grymt.. men som sagt, bas saknas verkligen och trummorna är ganska stela/raka och konstigt mixade. Men vet hur svårt det är att mixa själv...


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Det kan bero på rätt mycket, har du en förinställd mastering-preset på mastern? Kolla också på tresholden på den kompressorn du använder så att den inte är för långt nere, då den tar över för mycket i frekvensspektrat.

Låter mycket bättre nu! Men det är lite svårt att höra detaljer i YouTube, har du något av högre ljudkvalité så kan du PM:a mig så hjälper jag dig gärna.

Vad använder du för program och pluggar?

Använder Pro tools 8 LE och Eleven Free som gitarrplugin, ska köpa in en Eleven Rack så fort jag har råd med det

Ska slänga upp låten i bra kvalité på någon hostsida sen slänger jag iväg ett PM.

Medlem
Skrivet av Gustavb:
Skrivet av 73mpl4R:

Det kan bero på rätt mycket, har du en förinställd mastering-preset på mastern? Kolla också på tresholden på den kompressorn du använder så att den inte är för långt nere, då den tar över för mycket i frekvensspektrat.

Låter mycket bättre nu! Men det är lite svårt att höra detaljer i YouTube, har du något av högre ljudkvalité så kan du PM:a mig så hjälper jag dig gärna.

Vad använder du för program och pluggar?

Använder Pro tools 8 LE och Eleven Free som gitarrplugin, ska köpa in en Eleven Rack så fort jag har råd med det

Ska slänga upp låten i bra kvalité på någon hostsida sen slänger jag iväg ett PM.

Jag har använt Pro Tools 7 som hastigast, har ett gammalt digidesign-ljudkort som ligger och skräpar nånstans. Bra program, men onödigt avancerat

Eleven Rack har jag däremot ingen erfarenhet alls. Ska kolla upp det omedelbums!

Inaktiv

måste bara säga att jag är väldig lätimpressad.. men jag tyckte det va awsome


signatur

Jävla Borgare

Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=MGSKbUq9gSw

Ännu en ny låt!
Tycker själv att det har gått bättre med att mixa nu men är fortfarande inte nöjd..

Ni som är kunniga när det gäller sånt här får gärna slänga in lite tips på hur jag kan få det att låta bättre samt "proffsigare".

Medlem

Det låter bättre nu. Jag vet inte vilken ljudbild du är ute efter, men det låter lite replokal över det, inget fel med det egentligen. Trummorna låter ganska oprocesserade, men rätt sköna ändå. Nivåerna är något ojämna tycker jag, när de olika sångklippen byts.

Annars är det helt okej, övning ger färdighet. Antagligen har du inget SSL-bord att jobba med, och kanske inte några dyra effektracks heller, det låter lite okontrollerat, men helt okej ändå som sagt. Sången har förbättrats också, överlag bra prestation av bandet får man nog säga.

Jag skulle vilja ha ett tyngre ljud, om du har någon master i slutstereon så vore najs med mer bas och diskant. Så att baskaggen och gitarrerna blir mer distinkta när markeringarna kommer. Sen vill du kanske se över reverbet på sången, det är lite mycket rum tycker jag, och kanske lägga till nån busig dist.

Här är, enligt mig, en bra referensmix/master på metal och hardcore som du kan använda dig av: Soilwork.

Medlem

Som alldeles för många metal, hårdrock och Hardcore band så låter det bra tills "skönsången" som oftast är för ljus. Tycker inte den passar in så mycket i genren, t.ex slipknot.


signatur

Xboxlive: GeggaSWE
Origin: GeggaSWE

1
Skriv svar