Fråga facket

Medlem
Fråga facket

Hej på er! Jag har märkt att det finns ett behov att ibland få veta mer om sina rättigheter.
Jag kommer i denna tråd att försöka svara på de frågor som kommer upp och i annat fall dirigera frågorna vidare för svar.

Jag hoppas på en diskussion i positiv anda.

Så har du några frågor om din anställning/fackets roll/facket vs politik osv. så skall jag göra mitt bästa för att besvara dina frågor.

Jag jobbar som klubbordförande och huvudskyddsombud.

Med vänlig hälsning
Daniel


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Mona Sahlin blev inte medlem i facket förrän 2006.

Så facket suger. Eller?

Medlem

har aldrig gillat mitt fack, skönt att slippa skiten nu när man pluggar.

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Hej på er! Jag har märkt att det finns ett behov att ibland få veta mer om sina rättigheter.
Jag kommer i denna tråd att försöka svara på de frågor som kommer upp och i annat fall dirigera frågorna vidare för svar.

Jag hoppas på en diskussion i positiv anda.

Så har du några frågor om din anställning/fackets roll/facket vs politik osv. så skall jag göra mitt bästa för att besvara dina frågor.

Jag jobbar som klubbordförande och huvudskyddsombud.

Med vänlig hälsning
Daniel

Du glömde ange vilket fackförbund och klubb det gäller.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Hur känns det att gå i täten för en toppstyrd, omodern och byråkratisk organisation som egentligen inte haft existensberättigande de senaste trettio åren?

Hur känns det att aktivt förtrycka företagaranda, utveckling och individualism?

Och sist men inte minst, är alla lika grå till färgen i dina drömar om ett framtida kollektiv där alla tjänar exakt lika mycket oavsett kompetens, arbetsinsats och ambition?


signatur
Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Mona Sahlin blev inte medlem i facket förrän 2006.

Så facket suger. Eller?

Varför hon inte gick med i facket förrän 2006 och om hon tycker att facket suger får du maila henne om. Tycker själv att det verkar konstigt.

Skrivet av Gullefjun:

Hur känns det att gå i täten för en toppstyrd, omodern och byråkratisk organisation som egentligen inte haft existensberättigande de senaste trettio åren?

Hur känns det att aktivt förtrycka företagaranda, utveckling och individualism?

Och sist men inte minst, är alla lika grå till färgen i dina drömar om ett framtida kollektiv där alla tjänar exakt lika mycket oavsett kompetens, arbetsinsats och ambition?

Toppstyrd håller jag inte med om, då det är väldigt mycket demokrati inbyggt. Omodern kan jag hålla med om till viss del, eller rättare sagt det har väl varit en omodern framtoning.
Existensen är mer än väl berättigad då det aldrig kan bli omodernt att vilja förbättra sina arbetsvillkor.
Ett bra exempel är elektrikerna som nu fått igenom att de inte skall behöva åka hur långt som helst(inom Sverige) med kort varsel.
Detta har försvårat för killar när det gäller barnomsorgen. Nu hoppas de också att det skall bli fler kvinnliga elektriker när man har möjlighet att kombinera barnfamilj och jobb.

Jag förstår inte vad du menar att förtrycka, förklara gärna lite mer.

Sedan är ett kollektivavtal inte en MAXgräns, utan en minimigräns. Du kan alltid förbättra det och idag finns det individuella lönesättningar som i stor utsträckning baseras just på kompetens,arbetsinsats och ambition.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Som jag ser det har fackföreningarna spelat ut sin roll i deras nuvarande form. De var bra en gång i tiden och det ska man inte föringa men en omstrukturering skull behövas om de ska vara fortsatt effektiva. För tillfället är de rätt tandlösa.

Medlem

Jag upprepar min fråga;
Vilket fackförbund är Du med i och vilken klubb?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Jag misstänker att det handlar om Elektrikernas fackförbund iallafall.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Nestor:

Jag upprepar min fråga;
Vilket fackförbund är Du med i och vilken klubb?

Då jag inte kan ge svar på specifika förbundsfrågor så har jag inte gått ut med vilket förbund eller företag.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

MFC
Medlem
Skrivet av Fairfax:

Som jag ser det har fackföreningarna spelat ut sin roll i deras nuvarande form. De var bra en gång i tiden och det ska man inte föringa men en omstrukturering skull behövas om de ska vara fortsatt effektiva. För tillfället är de rätt tandlösa.

+1

Ska tillägga att jag själv är med i ett fack men det är för att jag själv har erfarenhet av fackligt arbete och känner att jag kan behöva ha "hjälp" i vissa situationer som jag känner till. Jag förstår dock om folk är kritiska till facken idag. Facken är totalt avsaknade av sinnesnärvaro när det gäller förändringarna i omvärlden. Jag skrattar när man kräver 3-4% lönehöjning när vi är på väg in i en depression i 150 km/h!

Nåja, inget varken du eller någon annan kan hjälpa. Jag skulle dock vilja se att facken gick ut med information om kommande händelser men facken tror ju att vi är på väg tillbaka till högkonjunktur (LOL)


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

MFC
Medlem

Förresten, jag har en fråga. När ska facken överge löneökningar i procent?


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Var kommer termen "fack you" ifrån?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Sille:

har aldrig gillat mitt fack, skönt att slippa skiten nu när man pluggar.

Det finns bra fack, och det finns dåliga. Bra fack som inte låter sig vikas för vilka krav som helst, men sen finns det dåliga som tar nästan vilka bud som helst. Är själv med i Elektrikernas Fackförbund och mycket glad för det. De slåss ständigt för att utöka våra arbetsmiljö och bättra våra villkor. Även om aftonbladet och dn inte håller med.

Skrivet av MFC:

Förresten, jag har en fråga. När ska facken överge löneökningar i procent?

Lön varierar ganska mycket beroende på vart du jobbar. Därför är % den bästa vägen att gå.

Citat:

Facken är totalt avsaknade av sinnesnärvaro när det gäller förändringarna i omvärlden. Jag skrattar när man kräver 3-4% lönehöjning när vi är på väg in i en depression i 150 km/h!

Beror på att de flesta företag trots det visar en netto-vinst på många miljoner och delar ut mång-miljon bonusar till chefer m.m. Det är väldigt lätt att skylla krisen på allt. Det är Svenskt Näringsliv duktiga på.

Citat:

Jag misstänker att det handlar om Elektrikernas fackförbund iallafall.

Hur kan du vara så säker på det?

Skrivet av Gullefjun:

Hur känns det att gå i täten för en toppstyrd, omodern och byråkratisk organisation som egentligen inte haft existensberättigande de senaste trettio åren?

Hur känns det att aktivt förtrycka företagaranda, utveckling och individualism?

Och sist men inte minst, är alla lika grå till färgen i dina drömar om ett framtida kollektiv där alla tjänar exakt lika mycket oavsett kompetens, arbetsinsats och ambition?

Facken har aldrig haft en ambition eller ens en tanke om att alla ska tjäna exakt lika mycket. Det handlar inte bara om lön.

MFC
Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av MFC:

Förresten, jag har en fråga. När ska facken överge löneökningar i procent?

Lön varierar ganska mycket beroende på vart du jobbar. Därför är % den bästa vägen att gå.

Nej, tvärtom, % gör att löneklyftorna ökar och har man en gång fått fel lön så lär % knappast fixa till det. Att man använder procent idag har mer att göra med att arbetsgivaren vill göra det enkelt för sig.. tycker dock att facken gett efter då facken ALLTID varit emot procenthöjningar.. fram tills för några år sedan.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av MFC:

Förresten, jag har en fråga. När ska facken överge löneökningar i procent?

Lön varierar ganska mycket beroende på vart du jobbar. Därför är % den bästa vägen att gå.

Nej, tvärtom, % gör att löneklyftorna ökar och har man en gång fått fel lön så lär % knappast fixa till det. Att man använder procent idag har mer att göra med att arbetsgivaren vill göra det enkelt för sig.. tycker dock att facken gett efter då facken ALLTID varit emot procenthöjningar.. fram tills för några år sedan.

Jag ser inga problem med det i vilket fall som helst. Alla kan inte ha exakt lika stor lön. En elektriker som bor i Göteborg tjänar mer än en elektriker som bor i en liten ort uppe i Norrland. Det är väl ändå ganska logiskt.

Medlem
Skrivet av Fargo:
Citat:

Jag misstänker att det handlar om Elektrikernas fackförbund iallafall.

Hur kan du vara så säker på det?

Såvitt jag vet så jobbade PurreSnurre som elektriker förut, eftersom han nu jobbar inom facket så känns det mest logiskt att han jobbar för elektrikernas fack.
Nedanstående känns också som något just en som jobbar för elektrikernas fack att säga ;

Skrivet av PurreSnurre:

Ett bra exempel är elektrikerna som nu fått igenom att de inte skall behöva åka hur långt som helst(inom Sverige) med kort varsel.
Detta har försvårat för killar när det gäller barnomsorgen. Nu hoppas de också att det skall bli fler kvinnliga elektriker när man har möjlighet att kombinera barnfamilj och jobb.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Fargo:
Citat:

Jag misstänker att det handlar om Elektrikernas fackförbund iallafall.

Hur kan du vara så säker på det?

Såvitt jag vet så jobbade PurreSnurre som elektriker förut, eftersom han nu jobbar inom facket så känns det mest logiskt att han jobbar för elektrikernas fack.
Nedanstående känns också som något just en som jobbar för elektrikernas fack att säga ;

Skrivet av PurreSnurre:

Ett bra exempel är elektrikerna som nu fått igenom att de inte skall behöva åka hur långt som helst(inom Sverige) med kort varsel.
Detta har försvårat för killar när det gäller barnomsorgen. Nu hoppas de också att det skall bli fler kvinnliga elektriker när man har möjlighet att kombinera barnfamilj och jobb.

Tja. inte omöjligt.

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av MFC:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av MFC:

Förresten, jag har en fråga. När ska facken överge löneökningar i procent?

Lön varierar ganska mycket beroende på vart du jobbar. Därför är % den bästa vägen att gå.

Nej, tvärtom, % gör att löneklyftorna ökar och har man en gång fått fel lön så lär % knappast fixa till det. Att man använder procent idag har mer att göra med att arbetsgivaren vill göra det enkelt för sig.. tycker dock att facken gett efter då facken ALLTID varit emot procenthöjningar.. fram tills för några år sedan.

Jag ser inga problem med det i vilket fall som helst. Alla kan inte ha exakt lika stor lön. En elektriker som bor i Göteborg tjänar mer än en elektriker som bor i en liten ort uppe i Norrland. Det är väl ändå ganska logiskt.

Men varför ska han ha större löneökning varje år?
Det är ju det som är det ologiska.


signatur

yolo

MFC
Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av MFC:

Nej, tvärtom, % gör att löneklyftorna ökar och har man en gång fått fel lön så lär % knappast fixa till det. Att man använder procent idag har mer att göra med att arbetsgivaren vill göra det enkelt för sig.. tycker dock att facken gett efter då facken ALLTID varit emot procenthöjningar.. fram tills för några år sedan.

Jag ser inga problem med det i vilket fall som helst. Alla kan inte ha exakt lika stor lön. En elektriker som bor i Göteborg tjänar mer än en elektriker som bor i en liten ort uppe i Norrland. Det är väl ändå ganska logiskt.

Nej det är inte logiskt om det handlar om samma jobb. Logiskt vore det om det var ett annat land med en annan valuta som var mindre värd än kronan.. ja då ska han ha mer betalt.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av MFC:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av MFC:

Förresten, jag har en fråga. När ska facken överge löneökningar i procent?

Lön varierar ganska mycket beroende på vart du jobbar. Därför är % den bästa vägen att gå.

Nej, tvärtom, % gör att löneklyftorna ökar och har man en gång fått fel lön så lär % knappast fixa till det. Att man använder procent idag har mer att göra med att arbetsgivaren vill göra det enkelt för sig.. tycker dock att facken gett efter då facken ALLTID varit emot procenthöjningar.. fram tills för några år sedan.

Jag ser inga problem med det i vilket fall som helst. Alla kan inte ha exakt lika stor lön. En elektriker som bor i Göteborg tjänar mer än en elektriker som bor i en liten ort uppe i Norrland. Det är väl ändå ganska logiskt.

Men varför ska han ha större löneökning varje år?
Det är ju det som är det ologiska.

Så alla ska ha exakt lika stor löneökning oberoende om vart man bor eller hur dyrt/billigt det är att bo där? Låter inte rimligt i mina öron.

MFC
Medlem
Skrivet av Fargo:

Så alla ska ha exakt lika stor löneökning oberoende om vart man bor eller hur dyrt/billigt det är att bo där? Låter inte rimligt i mina öron.

Nej, men läs vad jag skriver

Löneökning i kronpåslag!
Personer inom samma företag med samma arbetsuppgifter ska ha samma lön i grunden.

Jag har hört ursäkten "ja men det är mycket dyrare där och där och där.. därför få DU mindre". Den ursäkten är bara en kass ursäkt för arbetsgivare att hålla nere lönen på vissa orter.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Fargo:

Så alla ska ha exakt lika stor löneökning oberoende om vart man bor eller hur dyrt/billigt det är att bo där? Låter inte rimligt i mina öron.

Nej, men läs vad jag skriver

Löneökning i kronpåslag!
Personer inom samma företag med samma arbetsuppgifter ska ha samma lön i grunden.

Jag har hört ursäkten "ja men det är mycket dyrare där och där och där.. därför få DU mindre". Den ursäkten är bara en kass ursäkt för arbetsgivare att hålla nere lönen på vissa orter.

Jo men det ligger ändå nåt i det. Du kan få köpa en fin bostadsrätt (tvåa) för under 100 000 i en småstad medans samma bostad kan kosta 10 gånger mer i en större stad. Så det är klart det är billigare att leva i vissa orter och dyrare att leva i större mer befolkade orter. (Som Stockholm eller Göteborg)

MFC
Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av MFC:
Skrivet av Fargo:

Så alla ska ha exakt lika stor löneökning oberoende om vart man bor eller hur dyrt/billigt det är att bo där? Låter inte rimligt i mina öron.

Nej, men läs vad jag skriver

Löneökning i kronpåslag!
Personer inom samma företag med samma arbetsuppgifter ska ha samma lön i grunden.

Jag har hört ursäkten "ja men det är mycket dyrare där och där och där.. därför få DU mindre". Den ursäkten är bara en kass ursäkt för arbetsgivare att hålla nere lönen på vissa orter.

Jo men det ligger ändå nåt i det. Du kan få köpa en fin bostadsrätt (tvåa) för under 100 000 i en småstad medans samma bostad kan kosta 10 gånger mer i en större stad. Så det är klart det är billigare att leva i vissa orter och dyrare att leva i större mer befolkade orter. (Som Stockholm eller Göteborg)

Är det då arbetsgivarens ansvar att reglera lönen?

Vaddå... jag ser inte att a-kassetaket är högre i sthlm jämfört med någon annan håla?

Du förstår väl ändå att det är lite fel att ha olika löner inom samma företag för samma jobb? Det är liksom inte arbetsgivarens ansvar att anpassa lönen efter VAR i landet det är. Det är arbetsinsatsens värde som ska avgöra!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

A-kassan är en annan fråga. Så här är det inom alla jobb. Beroende på vart du bor tjänar du mindre, eller mer. Så har det alltid varit.

MFC
Medlem
Skrivet av Fargo:

A-kassan är en annan fråga. Så här är det inom alla jobb. Beroende på vart du bor tjänar du mindre, eller mer. Så har det alltid varit.

Däri ligger problemet med löneökningar i %........


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Kanske det. Men jag finner det högst osannolikt att arbetsgivare skulle någonsin gå med på något annat. Ibland får man ta vad man får.

MFC
Medlem
Skrivet av Fargo:

Kanske det. Men jag finner det högst osannolikt att arbetsgivare skulle någonsin gå med på något annat. Ibland får man ta vad man får.

det var därför vi hade facken en gång i tiden... fast nu tar de också vad de får så det kan kvitta faktiskt


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Fargo:

Kanske det. Men jag finner det högst osannolikt att arbetsgivare skulle någonsin gå med på något annat. Ibland får man ta vad man får.

det var därför vi hade facken en gång i tiden... fast nu tar de också vad de får så det kan kvitta faktiskt

Fel. Facken (iaf det jag är medlem i) Har varje år förhandlat fram bättre arbetsförhållanden m.m. (och ökad lön). Och varje gång har arbetsgivarna sagt nej, facket har fortsatt med stridsåtergärder och förhandlingar tills man kom fram till en gemensam hållpunkt. De böjer sig inte för vilka bud som helst. Ibland finns det viktigare saker än bara lönen i fråga, även om den är viktig.

MFC
Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av MFC:
Skrivet av Fargo:

Kanske det. Men jag finner det högst osannolikt att arbetsgivare skulle någonsin gå med på något annat. Ibland får man ta vad man får.

det var därför vi hade facken en gång i tiden... fast nu tar de också vad de får så det kan kvitta faktiskt

Fel. Facken (iaf det jag är medlem i) Har varje år förhandlat fram bättre arbetsförhållanden m.m. (och ökad lön). Och varje gång har arbetsgivarna sagt nej, facket har fortsatt med stridsåtergärder och förhandlingar tills man kom fram till en gemensam hållpunkt. De böjer sig inte för vilka bud som helst. Ibland finns det viktigare saker än bara lönen i fråga, även om den är viktig.

DET kan jag hålla med om att det finns viktigare saker än lönen... MEN många fack driver löneök i % som om det var så jävla bra och så gnäller dom på orättvisa löner samtidigt, snacka om att bita sig i svansen.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

12
Skriv svar