Upprop mot free2play

Inaktiv

Real Racing 3. Nuff said. EA totalförstörde Real Racing med mikrotransaktioner (genom en free to play metod).

Medlem

Inte för att hälla bensin på den öppna lilla eld som brinner här på sidan men: http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article16334541.a...

Och det härliga här är ju att man dessutom kommer att ha betalat för dessa spel.

EA stärker sina aktier som hin håle of gaming!

Inaktiv

Det värsta imo med dessa spelen är att det i förväg är svårt att få sig en uppfattning om hur långt spelet är och hur mycket man kommer tänkas behöva spendera på det. Detta gör det svårt att bedömma vad spelet i slutändan kommer att ha kostat en. Därför håller jag mig till spel där man betalar en summa i början så får man allt.

Medlem

Free2Play pay2enjoy.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

k3m
Medlem

En vuxen borde inte låta barnen spela f2p spel, de borde veta bättre. Jag har varit emot f2p modellen hela tiden, kommer alltid vara det och jag kommer aldrig låta mina barn spela sånt skit. Detta är ännu ett bevis på att folk är dumma i huvudet. Så jävla trist alltså.

Medlem

Hej herr Arnroth.

Kul att du skriver om detta. Just nu. Det är nämligen så att jag jobbar på en skola, och där har barnen tillåtelse att använda mobiltelefoner för att spela på lov.
Nu i veckan var det sportlov på våran skola och många barn hade med sig sina mobiler.

Det som hände var att ett av barnen tydligen hade suttit och spelat Bike race på sin iphone (han ska bli 8 år i år.) Minns inte vilken dag det var. Dagen efter hade han med sig sin mobiltelefon men han storasyster (ska bli 10 i år) sa att han inte fick använda den för han hade handlat motorcyklar för 400 kr dagen innan..

Medlem
Skrivet av Priapsi:
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av dmn:
Skrivet av eddie the eagle:
Skrivet av Zappa:

Det är väldigt enkelt. Sluta spela spelen som har ingame-transaktioner.

Personligen ser jag inget fel med dem så länge de inte påverkar gameplay. Har spelat en hel del sånna här spel på Iphone/Ipad där man kunnat välja om man vill lägga mycket tid eller betala för att få snabbare progress. Den metoden tycker jag är helt ok.

Problemet med spelen som man tar upp här är att det är barnspel. Barn har inte samma tänk om pengar(för dom så växer det nog bokstavligt talat pengar i föräldrarnas fickor)

Jag har inga problem med f2p spel som inte tvingar en att göra inköp för att kunna konkurrera med andra och som inte riktar sig till småbarn.

Nej, problemet är att föräldrarna ger barnen tillgång till köpen.

Hm. Är det alltså inte alls ett problem att spel gjorda för barn presenteras som gratis, men sedan inne i spelet lockar och gör reklam för saker som kostar riktiga pengar? Klart att föräldrar har ett ansvar, men har inte den som producerar en vara eller tjänst - särskilt om den riktar sig till barn . också ett ansvar?

Problemet är väl snarare att många föräldrar ser spelet som en barnvakt, något som håller barnet sysselsatt. Jag anser att det är en förälders skyldighet att kolla upp vad det är för typ av spel; Är innehållet lämpligt för ett ungt barn? Vilken betalningsmodell har det? osv. Att helt skuldbelägga företagen som tillverkar spelen är ju ofattbart naivt. Speltillverkare drivs ju inte enbart av att göra bra spel till olika målgrupper. De får inte näring av eller utgifter betalda av barnskratt. Självklart finns det en hel del gråzoner i hur man sköter detta, men grundinställningen hos en förälder måste ändå vara att inget är gratis! Om man som förälder inte inser detta p.g.a. okunskap är det synd, men då kanske man inte ska ge sig in i den här djungeln. Beror det på lättja? Ja, då får man fan skylla sig själv.

Tror ändå att folk tror när det står uttryckligen "Gratis" i appstore, tror att det är "Gratis". Borde vara märkt annorlunda när spelet bygger på inapp köp. Hade varit enkelt löst med en annan text på spelen med inappköp.

Inte direkt så att när ICA skriver "Gratis till barn" på tunnan med bananer (som brukar finnas på stormarknaden där jag bor), att när barnet öppnar bananen får upp en text där det står att de måste betala för att få äta den.

Du tycker alltså det är naivt att klaga på företag som gör spel till små barn där de får välja med att låta sitt djur i spelet leva om de betalar pengar eller dö om de avstår?

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:

En av de som anmält Appstore till Konsumentverket hade ett rätt klokt och sunt förslag: Varför står det inte att, till exempel Hay day, kostar från 0 till 749 kronor? Jag lovar att mycket av problemen med att föräldrar inte sätter sig in i spelens affärsmodell snabbt skulle försvinna.
Om Apple och utvecklarna ville skulle problemen var rätt lätt åtgärdade.

Mycket välskriven krönika och jag håller med om problemet. Dock tycker jag att Hay Day är ett dåligt exempel (även om det nu inte var ett exempel i krönikan); jag tycker faktiskt de löser free2play-problematiken på ett relativt föredömligt sätt. Man blir ju aldrig påtvingad att köpa något för pengar, det enda som kan vara någorlunda jobbigt är väl när man får rabatter på gems el dylikt, men annars tycker jag att många spel har en del att lära där.

Medlem
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av Zappa:

Men det är ju vansinnigt enkelt att undvika för föräldrarna. Stäng av in-app purchases eller ge helt enkelt fan i att ge barnen lösenordet. Mycket enkelt iaf på plattorna/telefonerna.

Men det ursäktar väl inte hur spelen är gjorda? Och bevisligen finns det ju enorma mängder föräldrar som inte lyckas med detta. Dessutom är det inte så enkelt som du säger. Ungar kan lära sig lösenord, de kan sätta på det föräldern stängt av.
Dessutom, om man läser anmälningarna till Konsumentverket, så är föräldrar aningslösa. De har inte en aning om det vi här vet; att gratis inte är gratis i Appstore.

Då är det okunskap som är problemet och inte att man kan köpa sig fördelar i spelen. Folk får lära sig helt enkelt. Kanske apple borde ha in app purchases avstängda default men det hjälper ju inte när föräldrarna är så korkade så de delar ut lösenorden till sina barn. Går inte att skydda mot dumhet.

Du menar att föräldrarna som är dumma för att "GRATIS" inte betyder "GRATIS" i appstore och för att barnen kan memorera ett lösenord?

Än en gång jag inte förstår hur du resonerar.

Borde vara bättre och tydligare märkning på alla spel som innehåller inappköp.

När man låter en Ipad vara barnvakt till barnen så får man fan skylla sig själv. Varför ska ett barn ha en Iphone eller Ipad och varför skulle man ge ett barn lösenordet?

Edit: Om dessutom lösenordet är så simpelt att ett BARN kan lista ut det, då har man fan större problem med sin säkerhet online.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av warh0g:
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av Zappa:

Men det är ju vansinnigt enkelt att undvika för föräldrarna. Stäng av in-app purchases eller ge helt enkelt fan i att ge barnen lösenordet. Mycket enkelt iaf på plattorna/telefonerna.

Men det ursäktar väl inte hur spelen är gjorda? Och bevisligen finns det ju enorma mängder föräldrar som inte lyckas med detta. Dessutom är det inte så enkelt som du säger. Ungar kan lära sig lösenord, de kan sätta på det föräldern stängt av.
Dessutom, om man läser anmälningarna till Konsumentverket, så är föräldrar aningslösa. De har inte en aning om det vi här vet; att gratis inte är gratis i Appstore.

Då är det okunskap som är problemet och inte att man kan köpa sig fördelar i spelen. Folk får lära sig helt enkelt. Kanske apple borde ha in app purchases avstängda default men det hjälper ju inte när föräldrarna är så korkade så de delar ut lösenorden till sina barn. Går inte att skydda mot dumhet.

Du menar att föräldrarna som är dumma för att "GRATIS" inte betyder "GRATIS" i appstore och för att barnen kan memorera ett lösenord?

Än en gång jag inte förstår hur du resonerar.

Borde vara bättre och tydligare märkning på alla spel som innehåller inappköp.

När man låter en Ipad vara barnvakt till barnen så får man fan skylla sig själv. Varför ska ett barn ha en Iphone eller Ipad och varför skulle man ge ett barn lösenordet?

Edit: Om dessutom lösenordet är så simpelt att ett BARN kan lista ut det, då har man fan större problem med sin säkerhet online.

Ta upp det med skolväsendet. Idag finns en ipad i varje klassrum, även i förskoleklasserna.

Ta en titt på de tio vanligaste lösenorden så kanske du inser att gemene man inte är någon säkerhetsexpert. Självklart vet alla här i detta forum bättre men gör även alla som inte har intresset det?

Om ett barn leker med lego, anser du då att legot agerar barnvakt? Om ej, varför anser du då att en ipad gör det?

k3m
Medlem
Skrivet av warh0g:
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av Zappa:

Men det är ju vansinnigt enkelt att undvika för föräldrarna. Stäng av in-app purchases eller ge helt enkelt fan i att ge barnen lösenordet. Mycket enkelt iaf på plattorna/telefonerna.

Men det ursäktar väl inte hur spelen är gjorda? Och bevisligen finns det ju enorma mängder föräldrar som inte lyckas med detta. Dessutom är det inte så enkelt som du säger. Ungar kan lära sig lösenord, de kan sätta på det föräldern stängt av.
Dessutom, om man läser anmälningarna till Konsumentverket, så är föräldrar aningslösa. De har inte en aning om det vi här vet; att gratis inte är gratis i Appstore.

Då är det okunskap som är problemet och inte att man kan köpa sig fördelar i spelen. Folk får lära sig helt enkelt. Kanske apple borde ha in app purchases avstängda default men det hjälper ju inte när föräldrarna är så korkade så de delar ut lösenorden till sina barn. Går inte att skydda mot dumhet.

Du menar att föräldrarna som är dumma för att "GRATIS" inte betyder "GRATIS" i appstore och för att barnen kan memorera ett lösenord?

Än en gång jag inte förstår hur du resonerar.

Borde vara bättre och tydligare märkning på alla spel som innehåller inappköp.

När man låter en Ipad vara barnvakt till barnen så får man fan skylla sig själv. Varför ska ett barn ha en Iphone eller Ipad och varför skulle man ge ett barn lösenordet?

Edit: Om dessutom lösenordet är så simpelt att ett BARN kan lista ut det, då har man fan större problem med sin säkerhet online.

Ingenting i livet är gratis. Det borde varje vuxen fatta. Allt kostar på ett elr annat sätt. Ang. gratis banan till barn i affärer så är det så att betalande kunder får ge en banan till sitt barn.

k3m
Medlem
Skrivet av Horniak:
Skrivet av warh0g:
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av Zappa:

Men det är ju vansinnigt enkelt att undvika för föräldrarna. Stäng av in-app purchases eller ge helt enkelt fan i att ge barnen lösenordet. Mycket enkelt iaf på plattorna/telefonerna.

Men det ursäktar väl inte hur spelen är gjorda? Och bevisligen finns det ju enorma mängder föräldrar som inte lyckas med detta. Dessutom är det inte så enkelt som du säger. Ungar kan lära sig lösenord, de kan sätta på det föräldern stängt av.
Dessutom, om man läser anmälningarna till Konsumentverket, så är föräldrar aningslösa. De har inte en aning om det vi här vet; att gratis inte är gratis i Appstore.

Då är det okunskap som är problemet och inte att man kan köpa sig fördelar i spelen. Folk får lära sig helt enkelt. Kanske apple borde ha in app purchases avstängda default men det hjälper ju inte när föräldrarna är så korkade så de delar ut lösenorden till sina barn. Går inte att skydda mot dumhet.

Du menar att föräldrarna som är dumma för att "GRATIS" inte betyder "GRATIS" i appstore och för att barnen kan memorera ett lösenord?

Än en gång jag inte förstår hur du resonerar.

Borde vara bättre och tydligare märkning på alla spel som innehåller inappköp.

När man låter en Ipad vara barnvakt till barnen så får man fan skylla sig själv. Varför ska ett barn ha en Iphone eller Ipad och varför skulle man ge ett barn lösenordet?

Edit: Om dessutom lösenordet är så simpelt att ett BARN kan lista ut det, då har man fan större problem med sin säkerhet online.

Ta upp det med skolväsendet. Idag finns en ipad i varje klassrum, även i förskoleklasserna.

Ta en titt på de tio vanligaste lösenorden så kanske du inser att gemene man inte är någon säkerhetsexpert. Självklart vet alla här i detta forum bättre men gör även alla som inte har intresset det?

Om ett barn leker med lego, anser du då att legot agerar barnvakt? Om ej, varför anser du då att en ipad gör det?

Föräldrarnas ansvar och föräldrarna ska veta bättre. Barn ska inte ha någon iPhone. Som ansvarsfull förälder ska man ha svårlösta lösen.

Medlem

Jag är för tillfället arbetslös och spelar därför en del F2P spel både på IOS och PC så jag vill önska dig lycka till med att städa upp lite.

Det bästa exemplet på hur det ska skötas är nog LOTRO eller Ghost Recon Online, förmodligen det förstnämnda.


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av warh0g:
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av Zappa:

Men det är ju vansinnigt enkelt att undvika för föräldrarna. Stäng av in-app purchases eller ge helt enkelt fan i att ge barnen lösenordet. Mycket enkelt iaf på plattorna/telefonerna.

Men det ursäktar väl inte hur spelen är gjorda? Och bevisligen finns det ju enorma mängder föräldrar som inte lyckas med detta. Dessutom är det inte så enkelt som du säger. Ungar kan lära sig lösenord, de kan sätta på det föräldern stängt av.
Dessutom, om man läser anmälningarna till Konsumentverket, så är föräldrar aningslösa. De har inte en aning om det vi här vet; att gratis inte är gratis i Appstore.

Då är det okunskap som är problemet och inte att man kan köpa sig fördelar i spelen. Folk får lära sig helt enkelt. Kanske apple borde ha in app purchases avstängda default men det hjälper ju inte när föräldrarna är så korkade så de delar ut lösenorden till sina barn. Går inte att skydda mot dumhet.

Du menar att föräldrarna som är dumma för att "GRATIS" inte betyder "GRATIS" i appstore och för att barnen kan memorera ett lösenord?

Än en gång jag inte förstår hur du resonerar.

Borde vara bättre och tydligare märkning på alla spel som innehåller inappköp.

När man låter en Ipad vara barnvakt till barnen så får man fan skylla sig själv. Varför ska ett barn ha en Iphone eller Ipad och varför skulle man ge ett barn lösenordet?

Edit: Om dessutom lösenordet är så simpelt att ett BARN kan lista ut det, då har man fan större problem med sin säkerhet online.

Ingenting i livet är gratis. Det borde varje vuxen fatta. Allt kostar på ett elr annat sätt. Ang. gratis banan till barn i affärer så är det så att betalande kunder får ge en banan till sitt barn.

Kanske dags att du såg till att ordet togs bort från svenska språket

K3m: Alla har inte vårt kunnande oavsett om de är så ansvarsfulla de kan. De tror säkert att de är det. INNAN de lär sig.

k3m
Medlem
Skrivet av Horniak:
Skrivet av k3m:
Skrivet av warh0g:
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av Zappa:

Men det är ju vansinnigt enkelt att undvika för föräldrarna. Stäng av in-app purchases eller ge helt enkelt fan i att ge barnen lösenordet. Mycket enkelt iaf på plattorna/telefonerna.

Men det ursäktar väl inte hur spelen är gjorda? Och bevisligen finns det ju enorma mängder föräldrar som inte lyckas med detta. Dessutom är det inte så enkelt som du säger. Ungar kan lära sig lösenord, de kan sätta på det föräldern stängt av.
Dessutom, om man läser anmälningarna till Konsumentverket, så är föräldrar aningslösa. De har inte en aning om det vi här vet; att gratis inte är gratis i Appstore.

Då är det okunskap som är problemet och inte att man kan köpa sig fördelar i spelen. Folk får lära sig helt enkelt. Kanske apple borde ha in app purchases avstängda default men det hjälper ju inte när föräldrarna är så korkade så de delar ut lösenorden till sina barn. Går inte att skydda mot dumhet.

Du menar att föräldrarna som är dumma för att "GRATIS" inte betyder "GRATIS" i appstore och för att barnen kan memorera ett lösenord?

Än en gång jag inte förstår hur du resonerar.

Borde vara bättre och tydligare märkning på alla spel som innehåller inappköp.

När man låter en Ipad vara barnvakt till barnen så får man fan skylla sig själv. Varför ska ett barn ha en Iphone eller Ipad och varför skulle man ge ett barn lösenordet?

Edit: Om dessutom lösenordet är så simpelt att ett BARN kan lista ut det, då har man fan större problem med sin säkerhet online.

Ingenting i livet är gratis. Det borde varje vuxen fatta. Allt kostar på ett elr annat sätt. Ang. gratis banan till barn i affärer så är det så att betalande kunder får ge en banan till sitt barn.

Kanske dags att du såg till att ordet togs bort från svenska språket

K3m: Alla har inte vårt kunnande oavsett om de är så ansvarsfulla de kan. De tror säkert att de är det. INNAN de lär sig.

Visst är det så. Jag överdrev p.g.a. att jag blir så förbannad på såna här tvivelaktiga affärsmodeller.

Ocj visst är f2p onte bara av ondo.

Medlem

Jag har kanske ingen hjärtskärande historia. F2P drabbar endast mig, eftersom jag inte har barn. Men jag har en tendens att vilja ha saker "med det samma" om möjligt. Och dessa mikrotransaktioner gör just det.

LoL (League of Legends) har jag satt säkert 300 euro i, för att inte prata om WoT (World of Tanks) har jag satt samma summa i, om inte mera.

Nu spelar jag ett spel som heter Lord of Ultima, och där har jag satt säkert 100 euro. Det är ett browser spel som man kunde säga är som spelet Settlers. Man krigar och bygger baser, ens allians ska äga kontinenter och bygga palats för att vinna spelet. Vad som stör mig är att det är så förbannat enkelt i dessa spel att lägga in cash, bara 1 klick (eftersom jag valt att mitt kreditkort information skall sparas på sidan) så har jag slösat 10-20 euro.

Jag är 29 år gammal, och lägger mina pengar på vad jag vill. Men jag hade nog hellre betalat 50 euro för dessa spel och på det viset fått allt det jag satt dessa summor på.

Jag är kanske emot Pay2Win spel, men på samma gång så är det skönt för mig som inte spelar så mycket att kunna lägga några euro på att få det jag vill ha.

Kanske ett sätt att få mera koll på dessa spel är att sätta 18 års åldersgräns på dom? För jag har en syster och hon har otroliga problem med ekonomin. Och om hennes barn någonsin skulle på nått sätt få tag i hennes kreditkort och använda det för pay2win spel, så skulle hon måsta ta snabblån för att betala dessa räkningar.

Jag hoppas du lyckas ändra på free2play, och att flera familjer inte behöver drabbas.

Inaktiv

Jag älskar din krönika och troligen dig också. Detta har diskuterats ett tag nu och vi kunder måste sätta stopp, men jag anar att det redan är för sent.

För tio år sedan hade detta varit omöjligt att få igenom, nu går det att tjäna massor med pengar, varför? Jo för att det finns en massa nya "gamers" där ute som inte har den minsta aning om vad kvalité i ett spel är, eller hur man brukar betala för det. Och detta förstör, för oss alla. Jag menar tom giganthuset EA förstör nu sina spel på alla möjliga sätt, överdrivna DLC, mikrotransaktioner som default osv. Ta nya SImCity exempelvis, för tio år sedan hade ett spel som detta inte sålt ett skit. Men det finns massor med nya kunder där ute, som bara vill klicka och få upp byggnader utan en utmaning. Och då prata vi bara gameplay, mjölkningen har inte ens börjat. Jag vet att nya SimCity inte är F2P eller att vi ens fått höra om DLC, men det ett spel i trenden med "uppdelade" spel. Dvs betala mer för mindre.

Våra riktiga spel är nu infekterade av denna girighet, och vi som kritiserat den sedan start har fått höra att vi ska ta av oss våra nostalgiglasögon, helt enkelt inte köpa, och sluta vara så gnälliga svenskar. Men det är svårt när hela branschen förändras till det sämre.

Om eländet inte stoppas nu så är många många stortitlar i fara. Men det är kanske lika bra? Jag hoppas lite på en katastrof som när det trycktes ut för mycket skit till NES, Atari och C64? Jag menar varenda tomte i en källare hade ju ett företag som tillverkade skitspel, det höll sig inte, det blev väl en krasch och rensning? Nu ger samma skit dock miljoner dollar i intäkter..fråga mig inte hur.

Det kanske behövs en rensning, men framför allt ökat tryck från konsumenter. Själv överger jag mer o mer dessa stora hus, då det är förnedrande att vara en kund när man inte är kund längre, utan bara en påse pengar. Alla spel på Apples Appstore tex, alltså topplistorna är ju fyllda med skräp, och "gratis" titlar (borde för övrigt vara olagligt att skriva gratis när det inte rör sig om ett demo). Dessa "appstores" påminner ju mycket om när storerbror kom hem på sent 80tal men två ICA kassar av kassettband till C64, och man fick sätta sig som litet barn o gå igenom allt godis. Av tusentals spel var ett fåtal riktigt bra, precis så känns det nu. I kanske ett halvår var det kul med appstoren och en ny iphone, men när man spelat igenom de få titlar som fanns så uppenbarade sig ett ökenlandskap med skräp och f2p/p2w och ja vad det nu är. Sen att många spel försöker lura barn och föräldrar att betala för gems, guld och annat virtuellt är ju skrämmande.

Men jag är förbannad, och denna greed before need, onödiga DLC (enskilda vapen o skins), mikrotransaktioner och påtvingad grinding, F2P där tid är pengar (till skillnad från exempelvis TF2 där man bara köper kosmetiska saker) gör mig illamående.

Hur kan jag hjälpa till att stoppa detta? Första steget är ju att inte köpa, och det har jag redan gjort, men sen? Bryr sig EA om ifall jag fortsätter att whina på deras forum? Knappast.
Om jag fortsätter att köpa andra tiltar, som Chivalry och NS2? Kickstartar Wasteland 2 och Defense grid?

Ja iallafall så ger jag mina pengar till en produkt där allt ingår, och det måste uppmuntras. Jag hoppas dock att greed before need trenden inte når de mindre bolagen, för då har vi inget kvar. Å andra sidan skulle deras kunder knappast acceptera en sådan stor förändring.

Att en hobby kan väcka dessa aggressiva känslor.
Så vad är nästa steg? Riktigt bra att du tar upp detta, och jag hoppas att kritiken kommer att hagla från alla håll, från gammelmedia och från internet. Men framförallt från kunderna, det är vi som sitter på pengarna, är vi smarta nog att bojkotta och vägra att bli lurade? (troligen inte)

Blev långt inlägg, och tack du som läst, detta gör mig bara så arg.

Medlem

Sverige har länge verkat för att reklam som riktar sig mot barn skall vara förbjuden. För de som varit i ett land där det är tillåtet så tror jag ni håller med om hur ruttet det är. Med fejkade renderade sekvenser trollar man och ger de små patetiska plastfigurerna få liv med laserstrålar och allt vad det innebär. Och för ett barn som lever i ett gränsland mellan fantasi och verklighet måste det vara väldigt svårt att förstå var det ena slutar och det andra börjar.

Jag anser att oavsett hur man vänder och vrider på detta så måste det klassas som att man vänder sig direkt till minderårig och försöker övertyga dem om att ingå affärsavtal.
Helt skrupellöst så använder man sig av ett barns begränsade förmåga att fatta logiska beslut eftersom de lever i nuet och handlar med hjärtat.

Jag har bara ett ord för dem, AVSKUM.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Aresz:

Så vad är nästa steg?

Nästa steg är EAs och Activisions våta dröm: Att blanda sociala medier med deras spel så mycket att det inte går att undvika. Vi har ju redan de jäkla skitspelen på Facebook. Ingen vid sina fulla sinnens bruk skulle ju ens lägga en krona på de usla produkterna om de fanns på STEAM.
Men nu handlar det om mer än bara spelen. Det handlar också om att skaffa sig en social status och vi har inte ens sett början på det fulspelet än.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Inaktiv
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Aresz:

Så vad är nästa steg?

Nästa steg är EAs och Activisions våta dröm: Att blanda sociala medier med deras spel så mycket att det inte går att undvika. Vi har ju redan de jäkla skitspelen på Facebook. Ingen vid sina fulla sinnens bruk skulle ju ens lägga en krona på de usla produkterna om de fanns på STEAM.
Men nu handlar det om mer än bara spelen. Det handlar också om att skaffa sig en social status och vi har inte ens sett början på det fulspelet än.

Ja det har du rätt i, ta PS4 med inbyggd "share"knapp direkt på handkontrollen.
En degradering i kvalité, på alla plan. Känns som att dom spel man själv kommer att spela i framtiden är just de som "hade kunnat vara" modifikationer till HL1 eller varför inte C&C eller Fallout. Dvs moddarna har blivit stora, fixat företag och säljer nu till mer nischade marknader. Jag ber till dat gamergud att marknaden är stor nog för fler än giganterna!

Sätter lite tilltro till Tyskarna och EU här, att vi får fram lagar och regler som totalt förbjuder marknadsföring till barn, även via appstores och spel som Simpsons Tapped out osv.
Vi har ju redan Tyskarna som "slåss" för att vi ska äga våra digitala spel på Steam exempelvis.

Medlem

Den här kategori spel som riktar sig mot barn skall avrättas, det finns inget försvarbart med att lura av barn pengar.

Jag har själv spelat sådana här spel och jag får avsmak på den skit man måste genomlida om man inte vill betala så att jag har helt enkelt hamnat i det läget att om jag ser att det finns ingame köp så är det automatisk bojkott på skiten, för det här är inget som är försvarbart.

Medlem

Precis som alla andra här inne håller jag med om att problemet är att en hel del av spel som riktar sig till yngre använder just denna modell, vilket i flera fall är högst oetiskt.

Dock ser jag inte ett problem med tanken på F2P-modellen egentligen, och precis som någon annan här på tråden sa så är det knixigt att jämföra F2P på mobilen vs F2P till PC'n.

Som marknaden ser ut nu så verkar inte de flesta användare vilja betala något eller max 1,99 USD för ett spel. Det är väl därför in-gameköp har ökat så mycket som mekanism.

Dock låter det som att vi här på forumet som mer eller mindre kan anses vara hard core spelare inte alls har påverkats (än så länge) som andra typer av kunder. Det är ju de som är casual gamers som F2P-marknaden på mobilen är till för. Dvs de som aldrig skulle investera i en produkt på en spelhylla för 599 kr. Inte ens om de visste att produkten skulle vara bra hade de gjort det. Men de kan utan problem inestera 599 kr i ett spel som passar dem, på mobilen.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Spelar egentligen ingen roll hur mycket vi spelare skulle klaga över f2p.

Det är för sent.

De har märkt att man kan tjäna hur mycket som helst med f2p.

Jag föredrar b2p hur som helst. Månadskostnad är det nej tack till.

Hur mycket de tjänar är de ju vi som bestämmer.


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem
Skrivet av Horniak:
Skrivet av warh0g:
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av Zappa:

Men det är ju vansinnigt enkelt att undvika för föräldrarna. Stäng av in-app purchases eller ge helt enkelt fan i att ge barnen lösenordet. Mycket enkelt iaf på plattorna/telefonerna.

Men det ursäktar väl inte hur spelen är gjorda? Och bevisligen finns det ju enorma mängder föräldrar som inte lyckas med detta. Dessutom är det inte så enkelt som du säger. Ungar kan lära sig lösenord, de kan sätta på det föräldern stängt av.
Dessutom, om man läser anmälningarna till Konsumentverket, så är föräldrar aningslösa. De har inte en aning om det vi här vet; att gratis inte är gratis i Appstore.

Då är det okunskap som är problemet och inte att man kan köpa sig fördelar i spelen. Folk får lära sig helt enkelt. Kanske apple borde ha in app purchases avstängda default men det hjälper ju inte när föräldrarna är så korkade så de delar ut lösenorden till sina barn. Går inte att skydda mot dumhet.

Du menar att föräldrarna som är dumma för att "GRATIS" inte betyder "GRATIS" i appstore och för att barnen kan memorera ett lösenord?

Än en gång jag inte förstår hur du resonerar.

Borde vara bättre och tydligare märkning på alla spel som innehåller inappköp.

När man låter en Ipad vara barnvakt till barnen så får man fan skylla sig själv. Varför ska ett barn ha en Iphone eller Ipad och varför skulle man ge ett barn lösenordet?

Edit: Om dessutom lösenordet är så simpelt att ett BARN kan lista ut det, då har man fan större problem med sin säkerhet online.

Ta upp det med skolväsendet. Idag finns en ipad i varje klassrum, även i förskoleklasserna.

Ta en titt på de tio vanligaste lösenorden så kanske du inser att gemene man inte är någon säkerhetsexpert. Självklart vet alla här i detta forum bättre men gör även alla som inte har intresset det?

Om ett barn leker med lego, anser du då att legot agerar barnvakt? Om ej, varför anser du då att en ipad gör det?

Jag kanske är gammalmodig, men att leka med Lego eller sitta och spela Farmville på en Ipad är i min värld inte samma sak. När jag var liten så pratade mina föräldrar med mig, dom satte inte mig och min syster framför TVn för att dom inte "orkade/var för stressade/ville" ta hand om sina barn.
Nu gör jag en ganska skarp generalisering, men i "dagens" samhälle verkar många föräldrar vara för upptagna för att egentligen ha barn från första början och Ipaden är skön att slänga fram så att barnen blir tysta. Ser exempel på detta varje dag när jag åker kommunalt. Lattemammor och pappor som är för upptagna med Facebook och att snacka i mobilen för att bry sig om det lilla barnet som sitter i vagnen.

Nåväl, så tycker jag iaf


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av warh0g:

Jag kanske är gammalmodig, men att leka med Lego eller sitta och spela Farmville på en Ipad är i min värld inte samma sak. När jag var liten så pratade mina föräldrar med mig, dom satte inte mig och min syster framför TVn för att dom inte "orkade/var för stressade/ville" ta hand om sina barn.
Nu gör jag en ganska skarp generalisering, men i "dagens" samhälle verkar många föräldrar vara för upptagna för att egentligen ha barn från första början och Ipaden är skön att slänga fram så att barnen blir tysta. Ser exempel på detta varje dag när jag åker kommunalt. Lattemammor och pappor som är för upptagna med Facebook och att snacka i mobilen för att bry sig om det lilla barnet som sitter i vagnen.

Nåväl, så tycker jag iaf

Ja det där kan jag hålla med om, dock så tycker jag inte man ska generalisera. Tycker inte det är själva ipad'ens fel utan isf dessa föräldrar, dock så har det inget att göra med att tillverkare gör barnspel med inappköp för tusentals kronor.

Här är en bra sida om man som förälder ändå vill låta sitt barn använda en ipad som ett redskap (inte som barnvakt ), och är intresserad av att hålla bättre koll: http://www.pappasappar.se/

Medlem

Bästa rådet till dom som inte är lika insatta på ämnet som vi, är att inte betala något med kreditkort, speciellt inte såna som sparar din KK info. Använd paypal eller liknande istället, det har man mer kontroll. Vi som vet, fattar hur det mesta fungerar runt det här ämnet. Det gör inte flesta svenssons, s å många föräldrar kan mindre än sina barn. Så barnen kan hitta vägar till gå genom föräldrarnas skydd. Och det ultimata sättet är att inte låta barnen spela på dom, sluta använd telefonen/surfplatta som nån barnvakts substitut? ?:-) Det är så många föräldrar som låter barnen spela på dom, så dom får en pause från att vara förälder.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

ZF
Medlem
Citat:

En av hans döttrar spelade ett gratisspel på Ipad förra året, Pet Shop Story, ett slags strategispel där man driver en djuraffär. Rena barndrömmen alltså. Men sedan blev ett litet djur sjuk.

Spelet likaså.

- Dottern fick bara två val. Antingen kunde hon betala pengar för att djuret skulle bli frisk, eller så kunde hon trycka på knappen "abandon", berättade Jakob.

- Valde hon inget av de alternativen blev djuret kvar och tog upp en plats i butiken. Det var helt bisarrt, ett fruktansvärt fult och oetisk knep. Det handlade ju bara om att boxa in henne, ett barn, i ett hörn så att hon eller hennes föräldrar skulle betala.

http://www.fz.se/bilder/?id=748801
Lite mord av söta djur till frukost?

För barn är som bekant inte alltid gränsen mellan verkliga djur och låtsasdjur verkliga.

låter ju just därför helt perfekt som pedagogiskt och för det hårda skolandets skull relevant på alla vis.

för hur resonerar annars föräldern som låter ungen adoptera en gratis katt tex när den blir sjuk? skyller man på uppfödarens dåliga information att katter äter mat och kan bli sjuka och att därmed den där gratiskatten kan bli en extremt dyr affär på flera månadslöner om man inte själv vill kasta påse i vattnet om det vill sig illa. folk som inte begriper att allting på nått vis alltid kostar nånting borde varken få ha iPad eller djur.

*hmm..*

Medlem

Så länge modellen finansieras av endast icke essentiella bonusar och kosmetiska tillägg har jag inget problem med modellen. Den är win-win. Spelarna får gratis spel och utvecklarna får betalt. Det är när pengarna blir i någon mån väsentliga för spelandet som sådant som jag ratar upplägget.

Pay2play på Facebook(mer passande namn än free2play) är en pest. Vad som började med att betala några kronor extra för en lite unikare utstyrsel har gått över till att göra spel nästan ospelbara för de som inte betalar. Modellen finns redan i nästan alla Facebookspel. I början är de lätta och inga problem att spela utan valuta. Sedan går de över till att valutan ger större fördelare. Till slut är valet i princip att betala eller spela 5 minuter var annan dag. Dessutom får man bonusar ju mer man marknadsför spelet till sina vänner.

Många företag håller det än så länge på en rimlig nivå. DLC är irriterande men man får ändå värde för pengarna. Dock är trenden alarmerande. Rent estetiska och underlättande bonusar kan jag även tåla.

Betala för en extra character slot eller extra bag i Guildwars 2 är ganska ok även om jag helt klart hellre sett en ingame quest för sådant. Att du kan köpa +5% xp/hp/damage/drop chance boosters är ett gränsfall. De behövs inte men ligger farligt nära att komma in på "betala eller dö". Men spelet är trots allt billigare än giganten World of Warcraft. Även Blizzard har börjat ta betalt för diverse estetiska föremål och har även alltid tagit hundratals kronor för något så enkelt som att byta ras, kön eller server på sin karaktär.

Battlefield 3 har börjat. Expansionerna kan man få för ett packetpris motsvarande en/två normala expansioner så de är ganska ok. Men saker som att betala för stat-reset, extra xp, unlocks eller vissa föremål är oroande. Jag tror knappast Battlefield 4 har mindre av den soppan.

När det gäller Facebookspel ska jag framhålla att ett köp av en person under 16 år är alltid ogiltigt i Sverige om den minderåriga saknar tillåtelse från målsman. Personer 16-18 år har endast rätt att ingå avtal för pengar de fått genom arbete eller om de har eget hushåll för avtal som är nödvändiga till detta. Se 9 kap 1-3§§ i Föräldrabalken (1949:381).

Detta gäller överallt där svensk lag tillämpas och alltid då en omyndig person saknar rätt att ingå bindande avtal. Avtal går alltid genom målsman. Motsvarande regler finns i de flesta länder.

En förälder har full rätt att häva köpet på denna grund och få tillbaka hela beloppet. Produkter som konsumerats behöver föräldern endast ersätta om de varit till nytta för barnet. Spel, godis och leksaker anses inte vara till nytta. Det enda undantaget är om barnet uppgett falsk ålder, då ska förlusten ersättas. Frågan är om man ens kan påstå förlust vid missbruk av ett Facebookspel då dessa kostar i princip inget att leverera. Se 9 kap 6-7§§ i Föräldrabalken (1949:381).


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv
Skrivet av Naraccas:

massa text[/b]

Du har helt rätt och beskriver problemet, det kan ge oss mer som kunder då vi oftast vill att spelet ska fortsätta, men det är också en balans och respekt mot kunden som krävs. Trenden är som sagt minst oroande och jag hoppas att kunderna slutar betala för skräp, det motiverar bara mer skräp. Men jag tror att dom flesta kunder är för dumma eller ovetande för att inte göra det.

Problemet blir ju vid ett senare tillfälle, då vi betalar säg 400sek för ett "fullspel", men sen inte vet hur mycket mer vi förväntas punga ut för att spela hela spelet? Så länge fullprisspelen håller sig till att vara fullspel, med eventuella DLC och liknande därutöver, kan det ju få vara ok. Men trenden känns ju helt klart nedåtgående, ur konsumentens synvinkel.

Det var ju inte det här man hade hoppats skulle hända när sin favorithobby blev mainstream.
I min mening förstör det hela spelupplevelsen när man vet att om man betalar så får man mer, det gör mig irriterad och man känner sig lite förnedrad, eller lurad som kund när man verkligen inte vet vad man får.
DeadSpace 3 och mikrotransaktioner är ju ett bra exempel på en trend som verkligen måste dö, det bryter ju spelupplevelsen när man drar in "den riktiga" världen i ett spel.

Jag betalar inte för att få betala igen.

Inaktiv

jag spelade microvolts på steam med gf8400 senaste drivrutin, hade grafik problem freeze/krasch. Lirade gammal 1nsane demo offline hade enorma grafikproblem. Bytte till ädre kort gf5200 äldre drivrutin, nu fungerad 1nsame demo som det skulle. Startade steam microvolts lira mycket bättre inga grafikfel/krasher. Glad som en lärka ett tag. 2 veckor senare microvolts vägrar starta. systemkrav i spelet plötsligt medvetet om att jag bytt kort? inget microvolts mera

Skriv svar