Medlem

Har varit intresserad av detta en längre tid. Ända sedan jag såg första trailern har jag haft en känsla av att detta kan bli riktigt bra. Var helt torsk på Tomb Raider 2, klarade det inte men har en del fina minnen från spelet. Sitter på både ps3, xbox360 och en pc. Självfallet hade jag helst införskaffat det till PC via steam men anledningen till min tvekan är hur vida spelet stödjer xbox360 kontrollen till dator. Själv tycker jag denna typ av spel gör sig bäst med en kontroll i handen. Är det någon som har koll på om PC versionen kommer att ha stöd för xbox360 kontrollen?

Medlem

Den delen som man sett så många gånger med grottan osv. känns som otroligt linjär. Om resten av spelet är sånt så är det absolut inget köp (blir vansinnigt uttråkad på sånt).
Är det däremot så som recension säger, med en öppen värld så kanske kanske jag blir sugen


signatur

För att spel ska vara kul ^^

Medlem
Skrivet av Kerstin Alex:
Skrivet av marcus8958:

Diablo 3. Men tror många var rädda för att säga sanningen på tidernas mest överhypade spel. Nu med facit i hand vet vi vilken sörja det är.

Med facit i hand... och 80 speltimmar i sjön.

Tröttnar aldrig folk på generellt löjligt omotiverat diablo 3 gnäll - själv lirar jag i perioder och har kanon skoj med vänner. Bah 80 timmar -knappt någon tid alls...

Inaktiv
Skrivet av PcGamer:

Något som verkar förstöra det här spelet är hur man i ena stunden är en person som aldrig dödat någon för att i andra stunden gå loss som värsta Rambo. Jag finner inte detta troligt och om det är en mer realistisk Lara de försöker visa upp så verkar de inte ha lyckats så bra som jag hade hoppats på.

Ucharted är ett av de bästa spelen jag spelat som blandar filmiskt spelande med vad som trots detta känns som just ett spel (som vissa utvecklare kanske borde ta lärdom av, till exempel Rockstar). Baserat på vad jag sett än så länge så ser inte Tomb Raider ut att lyckas med detta lika bra.

Lite komiskt är det allt att Ucharted hämtade mycket inspiration från Tomb Raider och att nu Crystal Dynamics gör detsamma med nya Tomb Raider. Ser inget fel i detta och jag hoppas att de verkligen lyckats med att göra ett spel som känns som de äldre spelen och gör denna IP rättvisa.

För mig har aldrig den här serien handlat om Laras behag, det som gjorde att jag gillade den var att det var ett av de första spelen som kändes som ett Indiana Jones spel. Det jag gillar med Indiana är just att utforska grottor och detta var något som Tomb Raider lyckades med över all förväntan. Tyvärr verkar fokus senare i serien hamnat på action och inte på utforskning och att behöva tänka till för att komma vidare.

Men finns det något spel som impleterar detta bra? Farcry 3 är i min mening det som lyckats bäst.

Uncharted går du ju runt och dödar 10000tals ryssar utan problem,

Medlem

Får man verkligen lägga upp recensionen innan spelet är ute? :S


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av kill455:

Får man verkligen lägga upp recensionen innan spelet är ute? :S

Wat?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Kan man välja svårighetsgrad?

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av PcGamer:

Något som verkar förstöra det här spelet är hur man i ena stunden är en person som aldrig dödat någon för att i andra stunden gå loss som värsta Rambo. Jag finner inte detta troligt och om det är en mer realistisk Lara de försöker visa upp så verkar de inte ha lyckats så bra som jag hade hoppats på.

Nu måste man ju tänka på att det är ett spel. Helst ett sådant då det måste finnas fiender man kan "döda". Sedan har jag inte spelat spelet så vet inte exakt hur det blir just nu. Själv skulle jag nog ha svårt att döda en person första gången, men skulle jag möjligen sitta i samma situation som henne så skulle nog alla andra "kills" inte vara ett lika stort problem med tanke på att HON MÅSTE GÖRA DET för att "ta sig därifrån" (om det nu är målet, som sagt inte spelat eller sett mycket av spelet).

Självklart handlar det om överlevnad men baserat på det jag sett så känns spelet inte troligt. Man går inte från att aldrig ha dödat något till att döda levande ting med sådan enkelhet som man verkar göra i spelet. Men jag har inte spelat det och kan bara basera detta på vad jag sett.

Om man kör med en mer realistisk approach så får man även anpassa spelet efter detta annars kan man lika gärna skippa det.

Något som dock är mer oroande är att spelet verkar fullt av en massa QTE och jag hoppas verkligen dessa är få för själv har jag tröttnat på dessa rejält. I vissa spel funkar de (som GoW) men i andra spel hör de inte hemma (som de jag sett i nya Tomb Raider än så länge).

Vad kul att även du kollar på Gametrailers! Jag förstår inte varför vi måste ta upp det resonemanget just nu? Varför tar det så snabbt innan Auditore i AC2 kan börja ursinnigt mörda folk? Varför blir man automatiskt mästare på allt bara för att man tar droger och får en tatuering då ens brorsa var den som var soldat i Farcry 3? Varför blir en forskare helt plötsligt en mästare på att döda utomjordingar med kofot, döda människor med automatvapen han troligen aldrig hållt i och väldigt vig på att hoppa omkring som en dåre i Half-life? Varför slutar jakten i AC3 med att man börja farma achievements istället för att ta av naturen precis så mycket man behöver? Nej istället måste vi ifrågasätta en tjej som övervinner sina samvetskval när hon behöver överleva.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem
Skrivet av Wedic:

Har varit intresserad av detta en längre tid. Ända sedan jag såg första trailern har jag haft en känsla av att detta kan bli riktigt bra. Var helt torsk på Tomb Raider 2, klarade det inte men har en del fina minnen från spelet. Sitter på både ps3, xbox360 och en pc. Självfallet hade jag helst införskaffat det till PC via steam men anledningen till min tvekan är hur vida spelet stödjer xbox360 kontrollen till dator. Själv tycker jag denna typ av spel gör sig bäst med en kontroll i handen. Är det någon som har koll på om PC versionen kommer att ha stöd för xbox360 kontrollen?

På steamsidan är där ingen info om HK-stöd än, men jag har mycket svårt att tänka mig något annat än att X-box handkontrollen fungerar fint till spelet på PC. Steams inforuta är nog inte uppdaterad än.

Alla äldre Tomb Raider spel har fungerat bra med handkontroll på PC, dock hade jag ingen X-boxkontroll då men den har liksom blivit standarden nuförtiden känns det som. Så det vore väldigt märkligt om det inte fungerade skulle jag säga.

Edit: Ja det har controller support enligt denna artikeln: [http://games.on.net/2013/02/tomb-raider-system-specs-released...]


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Bokat för längesedan! Känns skönt att majoriteten av alla recensioner har varit bra. Så det är bara att vänta tills den 5:e då ett sjukt bra spel kommer hem i brevlådan ;D

Medlem

[quote=marcus8958"Har FZ någonsin hypat ett spel mer...? [/quote]. . Om du följer blizzards uppdateringar på deras hemsida och deras framtida planer kommer du märka att det är på väg att utvecklas till världens bästa spel.

Medlem

[quote=Gameboy]

Skrivet av marcus8958"Har FZ någonsin hypat ett spel mer...? [/quote:

. . Om du följer blizzards uppdateringar på deras hemsida och deras framtida planer kommer du märka att det är på väg att utvecklas till världens bästa spel.

Call of Diablo 3: Modern Warcraft 4?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Längtar till realesen! Verkar som att det kommer vara ett underhållande spel!
Lite minus att det börjar som Far Cry 3.

Medlem

Tycker att (av vad jag sett och läst) verkar va mycket focus på action, hade personligen hellre sett ett spel som ettan där det var lite sport att möta en fiende istället för att man köttar ner horder av dom.

Mer pussel åt folket!

Medlem

"Något som verkar förstöra det här spelet är hur man i ena stunden är en person som aldrig dödat någon för att i andra stunden gå loss som värsta Rambo"

Hon kanske skulle gjort sina vapen utav flinta, och behövt träna sig på att döda kaniner och rådjur innan hon får båge och maskingevär.

Skit samma det är ett bra spel, struntar om man har "Sett" striderna innan, för om Fz tycker detta, så kan ni rata varenda jävla cod och BF som kommer i fortsättningen för dem striderna har man verkligen tröttnat på!


signatur

Denon / Pioneer

Moderator | Testpilot
Skrivet av Deep Throat:

"Något som verkar förstöra det här spelet är hur man i ena stunden är en person som aldrig dödat någon för att i andra stunden gå loss som värsta Rambo"

Hon kanske skulle gjort sina vapen utav flinta, och behövt träna sig på att döda kaniner och rådjur innan hon får båge och maskingevär.

Skit samma det är ett bra spel, struntar om man har "Sett" striderna innan, för om Fz tycker detta, så kan ni rata varenda jävla cod och BF som kommer i fortsättningen för dem striderna har man verkligen tröttnat på!

Hatar när spelrecensenter säger så till ett spel men inte till andra. Cod gör verkligen inget nytt (och jag gillar ändå cod) och det blir inte "bashat" men det här spelet gör det? Tur man har egna åsikter.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

De för en intressant diskussion kring just de saker jag reagerade på när jag såg videos från Tomb Raider i senaste IW på GT. Visst verkar det inte vara ett dåligt spel men i mina ögon saknar det kärnan av vad som gör ett spel till Tomb Raider (att "leka" Indiana Jones). En annan detalj är hur lätt man verkar döda sina fiender och det verkar inte krävas speciellt mycket skicklighet (visst I TR så hade man automatisk låsning men det innebar inte att man dödade sina fiender lika lätt som man verkar göra i det här spelet). Dock har som sagt var fokus aldrig varit action delen i den här serien utan på utforskande och lösa pussel.

Vad Square Enix/Crystal Dynamics verkar ha missat är att belöningar i form av XP är fel väg att gå. Belöningar i form av en artifakt och information kring denna är däremot något som helt klart är rätt väg att ta, Uncharted lyckades väldigt bra med det här i mitt tycke. För det är hela vitsen med att vara en s.k Tomb Raider, att finna föremål från en svunnen tid och att bevara dessa för framtiden eller att tjäna pengar på att sälja de.

Jag är helt klart intresserad av spelet men jag tror inte det blir ett köp förrän spelet gått ner i pris, delvis för jag redan har så sjukt många spel som jag fortfarande inte spelat och dels för att det verkar vara mycket mer actionspel än något av spelen i serien.

Medlem
Skrivet av Deep Throat:

"Något som verkar förstöra det här spelet är hur man i ena stunden är en person som aldrig dödat någon för att i andra stunden gå loss som värsta Rambo"

Hon kanske skulle gjort sina vapen utav flinta, och behövt träna sig på att döda kaniner och rådjur innan hon får båge och maskingevär.

Skit samma det är ett bra spel, struntar om man har "Sett" striderna innan, för om Fz tycker detta, så kan ni rata varenda jävla cod och BF som kommer i fortsättningen för dem striderna har man verkligen tröttnat på!

Jag pratar inte om striderna i sig, vad jag pratar om är att jag har svårt att se hur man kan gå från novis till rena mästerskytten, det fördärvar all trovärdighet som spelet försöker bygga upp.

Första CoD lyckades väldigt bra med att få en att känna sig delaktigt i ett krig, knappast ett spel man kunde springa omkring i utan att ta skydd såvida man inte hade en dödslängtan. Det är detta jag pratar om, att vara autentiskt eller åtminstone ge sken av att vara det. De har själva sagt att de siktat på en mer realistisk Lara och bitvis verkar det funka men från det jag sett går det från att ha inte ha dödat någon alls till att döda fiender på det mest groteska sätt man kan komma på, verkar nästan som spelet går ut på detta för att inte tala om alla QTE moment som de lika gärna kunde ha skippat då det inte verkar krävas något annat än att trycka snabbt på en knapp.

Jag gillade Uncharted 1-2 för att det spelet lyckade mer än något annat med att vara ett spel samtidigt som det kändes som en film. Naughty Dog förstår hur man blandar detta, hur man gör ett spel där action och utforskande blandas på ett bra sätt men främst av allt så förstår de hur man ska belöna de som väljer att spela mer än bara storyn.

Medlem

Ser fram emot att spela Tomb Raider. Har lite andra spel att klara av först men den här står på to-do-listan. Senaste spelet med Lara som jag körde var Tom Raider Anniversary, fastnade på någon bugg och när det var fixat så hade jag redan gått vidare till ngt annat spel. Ska bli kul att se hur dom visar Lara som person den här gången.

Medlem

Jag är förvirrad, är det ett "survival sim" eller "cover-shooter". Jag såg gametrailers recension och där fick dom spelet att framstå som ett actionspel med massa gore, och klippen de visade fick mig o tänka samma sak. Efter att läst ett flertal högpoängsgivande recensioner där de flesta är påpekar detta och att det påverkar Lara som karaktär, svag person till Marcus Phoenix petades de bara in väldigt lite om vad spelet handlar om. Är det fortfarande "tomb raiding" eller? Mysterier, försvunna skatter, förbannelser osv?

Medlem
Skrivet av PcGamer:

De för en intressant diskussion kring just de saker jag reagerade på när jag såg videos från Tomb Raider i senaste IW på GT. Visst verkar det inte vara ett dåligt spel men i mina ögon saknar det kärnan av vad som gör ett spel till Tomb Raider (att "leka" Indiana Jones). En annan detalj är hur lätt man verkar döda sina fiender och det verkar inte krävas speciellt mycket skicklighet (visst I TR så hade man automatisk låsning men det innebar inte att man dödade sina fiender lika lätt som man verkar göra i det här spelet). Dock har som sagt var fokus aldrig varit action delen i den här serien utan på utforskande och lösa pussel.

Vad Square Enix/Crystal Dynamics verkar ha missat är att belöningar i form av XP är fel väg att gå. Belöningar i form av en artifakt och information kring denna är däremot något som helt klart är rätt väg att ta, Uncharted lyckades väldigt bra med det här i mitt tycke. För det är hela vitsen med att vara en s.k Tomb Raider, att finna föremål från en svunnen tid och att bevara dessa för framtiden eller att tjäna pengar på att sälja de.

Jag är helt klart intresserad av spelet men jag tror inte det blir ett köp förrän spelet gått ner i pris, delvis för jag redan har så sjukt många spel som jag fortfarande inte spelat och dels för att det verkar vara mycket mer actionspel än något av spelen i serien.

Själv tycker jag att pusslande i de gamla Tomb Raiders gjorde spelet dåligt. Denna verkar öppna för fans av andra genre


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av kill455:

Får man verkligen lägga upp recensionen innan spelet är ute? :S

Det är väl klart dom får, det är liksom det som är deras jobb det är därför dom får spel innan spel släpps ofta, för att spela igenom och skaffa sig en uppfattning om spel innan dom är ute för att sen kunna skriva en recension som gör att folk vill köpa spelet.

Medlem
Skrivet av krythorian:
Skrivet av kill455:

Får man verkligen lägga upp recensionen innan spelet är ute? :S

Det är väl klart dom får, det är liksom det som är deras jobb det är därför dom får spel innan spel släpps ofta, för att spela igenom och skaffa sig en uppfattning om spel innan dom är ute för att sen kunna skriva en recension som gör att folk vill köpa spelet.

Antar att du inte hört talas om Review embargo. Som alien spelet hade.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Att folk inte kommer spela detta för att det verkar "för linjärt" är ju väldigt konstigt. Jag känner kanske att jag inte kommer spela spelet då det inte är linjärt nog.

Alltså så som ettan var, det var ju ett pusselspel först och främst. Hopppas de inte tagit bort för mycket av det. Fast folk klagar väl även på spel som Portal inte är openworld


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av kill455:
Skrivet av krythorian:
Skrivet av kill455:

Får man verkligen lägga upp recensionen innan spelet är ute? :S

Det är väl klart dom får, det är liksom det som är deras jobb det är därför dom får spel innan spel släpps ofta, för att spela igenom och skaffa sig en uppfattning om spel innan dom är ute för att sen kunna skriva en recension som gör att folk vill köpa spelet.

Antar att du inte hört talas om Review embargo. Som alien spelet hade.

Jo det har jag men är det inte rätt självklart att en som jobbar med sånt här inte bryter en sådan, dom blir svartlistade om dom gör så och mer eller mindre portade från branschen.

Medlem

Helt klart ett bra spel och en skön reboot på Tomb Raider. Visst det har sina små brister men mycket av känslan och hur spelet utspelar sig gör att man kan se förbi småsakerna. Sitter lika klistrad nu som jag gjorde första gången 1994 när polaren införskaffat orginal Tomber Raider till Playstation, oj oj oj vilka tider det var. Tycker Crystal Dynamics gjort ett riktigt bra jobb och har än så länge givit mig många härliga timmar av spelglädje vilken jag inte upplevt på länge.


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem

Ska nog testa detta!

Medlem

Synd att det är fullt av rutten QTE, tamefan det sämsta skit som hänt spel någonsin. Helt okej spel annars.

Medlem

Hur mycket fick du betalt för att skriva den artikel?
Spelet är ju ett skämt. Pusslen är skitenkla har inte varit fast mer än 2-3 min en endaste gång.
Vapnen är tråkiga, gamla reliker och en pilbåge som magiskt förvandlas efter ett tag (hitta skräp så blir din gamla ww2 smg till en ak47, What ?!)
Lara är inte den lara som man var van vid. Istället för en självsäker kickas brud så har de ersatts med en rädd hare som gråter hela jävla tiden.
Striderna är löjliga och otroligt repetiva. Samma 3 sorters fiender hela spelet. Och ett par vargar här och där.
Och alla dessa QTE, hela tiden. otroligt drygt.
Sen vet jag inte hur många ggr lara har ramlat ner för nånting
sen åka på arslet dodga hinder o skjuta sönder andra hinder.

Om du gillade dom gamla TR spelet o gillade pusslandet o klättrandet så gillar du inte detta.

Om du spel där du dogdar bakom midjehöga stenväggar o skjuter fiender i tusentals utan att behöva tänka så spela de här.

Jag avskydde det. Du springer i princip på en bana, skjuter alla fiender du ser. Sen börjar byggnader att sprängas helt random, du ramlar ner nånstans, sen ligger lara o krystar i 5 min. Sen ställer hon sig upp (efter ett fall på 10 meter) hostar lite sen springer vidare o hoppar runt som en jävla kanin.

Inaktiv
Skrivet av Hampan:

Synd att det är fullt av rutten QTE, tamefan det sämsta skit som hänt spel någonsin. Helt okej spel annars.

Idd, varenda QTE fick mig att börja tugga fradga! Avskyvärt, meningslöst och frustrerande. Men i övrigt ett bra spel, bästa på länge i serien, i och för sig vad de inte så svårt.

123
Skriv svar