Burka o Niqab börjar bli olagligt i Eu bra eller dåligt?

Medlem
Burka o Niqab börjar bli olagligt i Eu bra eller dåligt?

Många länder är igång om saken, Personligen så tycker jag det e bra. varför ska man dölja sitt ansikte? Det försämrar säkerhet i butiker, försämrar trafik säkerheten osv..... pga att man inte kan identifera dom+ att deras sikt försämras.

Medlem

Håller med dig.

Sen är burka symbol för förtryck.

Och så hatar jag religioner. I synnerhet islam. (Visst ska vi ha religionsfrihet - men vi ska inte låta religioner styra samhället, inte heller ska vi tassa på tå eller låta religioner förtrycka folk).

Medlem

Förstår inte meningen att förbjuda det då det är sån liten andel av muslimerna som har denna klädsel. Känns ungefär som att göra det olagligt genom lag att använda balaclava i diverse vinterort tillhåll runt om i Europa eller keps i skolorna.

Inaktiv
Skrivet av kaealy:

Förstår inte meningen att förbjuda det då det är sån liten andel av muslimerna som har denna klädsel. Känns ungefär som att göra det olagligt genom lag att använda balaclava i diverse vinterort tillhåll runt om i Europa eller keps i skolorna.

Balaklava har en funktion då den skyddar mot kylan och kepsen symboliserar varken förtryck eller döljer ansiktet.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

Meningslöst förbud


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Finns typ 2 kvinnor här i malmö med burka. Tror ni dom kommer få visa sig utomhus om den förbjuds?

Medlem

Ytterst få muslimer bär dem.
Att det skulle vara en symbol för förtryck är aningen snedvriden slutsats. Fria viljan existerar och det finns människor som väljer att ha på sig vissa saker. T.ex. är det vanligare hos konvertiter, vilket starkt motbevisar tesen om att de är tvingade till det. De två flickorna på Burgården i Göteborg hade valt att ha dem, medan deras föräldrar inte tyckte att de skulle ha det för pga. risken att frysas ut.

Förbudet känns onödigt och bara ett i raden av "smygrasism" som växer i Europa.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

mmm hur kan du tänkta detta som smygrasism när det finns många säkerhetsdelar, sett många som kör bil med det här i Stockholms förorter. Dessutom så vet jag om några olyckor som har hänt pga av Burkan.

Medlem

Vänstern har ett väldigt stort dilemma här. Vad ska man värna om mer - jämställdhet eller islam?

I dom flesta fall väljs dock islam istället för jämställdhet.

Att kvinnor ska gå omkring med skynken så att männen inte ska bli sexuellt frestade är så otroligt ociviliserat, odemokratiskt och ojämlikt.

Kanske borde man införa en lag att om kvinnan måste bära burka/slöja så måste mannen också göra det. ;D

Medlem
Skrivet av Sille:

mmm hur kan du tänkta detta som smygrasism när det finns många säkerhetsdelar, sett många som kör bil med det här i Stockholms förorter. Dessutom så vet jag om några olyckor som har hänt pga av Burkan.

Antagligen sker det fler olyckor där träskor och tofflor är inblandade vid körning, ska dessa förbjudas även dom?

Medlem
Skrivet av Pliskin:
Skrivet av kaealy:

Förstår inte meningen att förbjuda det då det är sån liten andel av muslimerna som har denna klädsel. Känns ungefär som att göra det olagligt genom lag att använda balaclava i diverse vinterort tillhåll runt om i Europa eller keps i skolorna.

Balaklava har en funktion då den skyddar mot kylan och kepsen symboliserar varken förtryck eller döljer ansiktet.

balaclava används även flitigt vid rån, ska dessa förbjudas tack vare detta?

Som sagt, luktar med smygrasism om det än att det skulle vara något ställningstagande mot förtryck när det är en sån liten del av befolkningen som ens använder den. Eller dessa personer kanske är så dumma att de tror att detta leder till att förtrycket slutar, när det säkerligen bidrar till mer utsatthet och förtryck genom att ett fåtal ej får gå utanför dörren istället.

Medlem

Tvinga männen att bära slöja så får vi se hur länge islam har slöjan i sin religion. Problemet löst!

Det är lustigt hur religioner vill anpassa kvinnor till speciella mallar. Kvinnor är inte anpassningsbara dockor utan känslor.

Släpp kvinnan (och övriga drabbade) fri. Störta islam (och alla andra sketna religioner).

Inaktiv
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Pliskin:
Skrivet av kaealy:

Förstår inte meningen att förbjuda det då det är sån liten andel av muslimerna som har denna klädsel. Känns ungefär som att göra det olagligt genom lag att använda balaclava i diverse vinterort tillhåll runt om i Europa eller keps i skolorna.

Balaklava har en funktion då den skyddar mot kylan och kepsen symboliserar varken förtryck eller döljer ansiktet.

balaclava används även flitigt vid rån, ska dessa förbjudas tack vare detta?

Rån är så vitt jag vet redan förbjudna.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

När diskussionen började komma på tal såg jag inga som helst problem med detta, förbjud skiten bara.
På senare tid må jag säga att jag ändrat uppfattning. Nu tror jag det är lite väl inskränkande på individers frihet, vilket skall beaktas i det här landet, enligt lag!
Däremot ska man inte fällas för att "diskriminera" individer med dylika identitetsskymmande plagg vid till exempel arbetsintervjuer. Tänker främst på det fall där en sådan skulle arbeta på förskola, vilket är ett ypperligt exempel där det i min åsikt inte passar sig.

Sedan ska man väl inte heller glömma att det råder, som sagts, religionsfrihet i Sverige, och det gäller alla parter.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem

Så vitt jag har förstått så är det en lag mot att bära Burka och Niqab som Belgien ska rösta om men inte Hijab. Dessa plagg har enligt mig helt enkelt en misstolkinig av en vers i koranen och är mer regional kultur sak.

Så allt detta tjafs om religonkränkning och smygrasism är helt befängt.
Belgien har helt enkelt tröttnat på att man har gett upp mer av sin egen identitet och nu sätter ner foten.

Kolla bara på Svergie och UK där man inte kan ens kritisera islam utan att bli kallad rassist, där vi ger muslimer mer rätt än andra invandre, t ex ploacker och balter.

Och nu kan jag garantera att folk kommer kalla mig för smygrasse eller Sverige Demokrat ( vilket är dessamma enligt mig ).

Good day.

Medlem
Skrivet av Xzet:

Kolla bara på Svergie och UK där man inte kan ens kritisera islam utan att bli kallad rassist, där vi ger muslimer mer rätt än andra invandre, t ex ploacker och balter.

Ger vi dem mer rättigheter? Det är inte snarare så att de sticker ut och syns mer?

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Xzet:

Kolla bara på Svergie och UK där man inte kan ens kritisera islam utan att bli kallad rassist, där vi ger muslimer mer rätt än andra invandre, t ex ploacker och balter.

Ger vi dem mer rättigheter? Det är inte snarare så att de sticker ut och syns mer?

När svenska slakterier börjar plåga djuren genom ritualslakter i islams namn tycker jag att det har gått alldeles för långt.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

När svenska slakterier börjar plåga djuren genom ritualslakter i islams namn tycker jag att det har gått alldeles för långt.

Det är en annan fråga.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Mikaelh:

När svenska slakterier börjar plåga djuren genom ritualslakter i islams namn tycker jag att det har gått alldeles för långt.

Det är en annan fråga.

Nej.

Medlem
Skrivet av Sille:

mmm hur kan du tänkta detta som smygrasism när det finns många säkerhetsdelar, sett många som kör bil med det här i Stockholms förorter. Dessutom så vet jag om några olyckor som har hänt pga av Burkan.

Det var nog det dummaste jag har hört. Då borde vi börja i rätt ände och förbjuda att tala i mobiltelefon (likt England) när man kör bil. Det orsakar rimligtvis 100000000% mer olyckor än burkan.

Skrivet av Mikaelh:

Tvinga männen att bära slöja så får vi se hur länge islam har slöjan i sin religion. Problemet löst!.

Lär dig något om islam då. De allra flesta av muslimerna har varken burka eller niqab.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

När svenska slakterier börjar plåga djuren genom ritualslakter i islams namn tycker jag att det har gått alldeles för långt.

Du glömde den judiska traditionen eller? Intressant att du lägger vikten på vad muslimer gör, och inte andra. Bara som en anekdot till "muslimer gör detta, islam säger det" när du inte verkar ha en aning.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av MikaelH:

Vänstern har ett väldigt stort dilemma här. Vad ska man värna om mer - jämställdhet eller islam?

I dom flesta fall väljs dock islam istället för jämställdhet.

Att kvinnor ska gå omkring med skynken så att männen inte ska bli sexuellt frestade är så otroligt ociviliserat, odemokratiskt och ojämlikt.

In före du kallar mig "kommunist och koran-knullare".

Hursomhelst, det är som bjosarn säger en stor majoritet som faktiskt väljer att bära burka självmant, är det jämställt att tvinga av dom den eller är det jämställt att låta dom bära den?

Skrivet av MikaelH:

Tvinga männen att bära slöja så får vi se hur länge islam har slöjan i sin religion. Problemet löst!

Och det är inte ett tvång, även om många tolkar det som så.

Skrivet av MikaelH:

Det är lustigt hur religioner vill anpassa kvinnor till speciella mallar. Kvinnor är inte anpassningsbara dockor utan känslor.

Religioner vill anpassa alla människor ;p
Jag vet inte om du har läst det här och det är väl väldigt off-topic, men ajg tror du skulle finna det intressant islam erkänner homosexualitet.
Hade tänkt starta en tråd om det förut men orkade inte.

Skrivet av MikaelH:

Släpp kvinnan (och övriga drabbade) fri. Störta islam (och alla andra sketna religioner).

Ovanstående länk är kanske lite relaterad ändå.

Skrivet av MikaelH:

När svenska slakterier börjar plåga djuren genom ritualslakter i islams namn tycker jag att det har gått alldeles för långt.

Svensk köttindustri plågar nog djuren tillräckligt mycket utan att vi har ritualslakt, bör vi stänga ner köttindustrin?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Det är lustigt hur religioner vill anpassa kvinnor till speciella mallar. Kvinnor är inte anpassningsbara dockor utan känslor.

Släpp kvinnan (och övriga drabbade) fri. Störta islam (och alla andra sketna religioner).

Du vet att islam är den mer jämstälda religonen av de tre.

Allt detta skit om kvinnoförtryck, hedersmord och dödande av "otrogna" är inget annat än (miss)tolkningar av verserna i Koranen.

ett bra exemple är vers 49:3 som de även tar upp i Gregers länk

Medlem

Tältar gör man på en camping,inte mitt i stan.


signatur

Bjosarn:får oftare skumma drummar om jag druckit alldeles för mkt alkohol.

Inaktiv
Skrivet av Saltkråkan:

Tältar gör man på en camping,inte mitt i stan.

Haha, dagens!

ont:
Hur är det med banker och dylikt, kan man gå klädd som en sån däringa ninja där inne utan att bli utslängd?


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem
Skrivet av Xzet:

Allt detta skit om kvinnoförtryck, hedersmord och dödande av "otrogna" är inget annat än (miss)tolkningar av verserna i Koranen.

Men all religionsutövning bygger väl på tolkningar av sina respektive texter. Är det bara vissa av dessa tolkningar som är "rätt" och vem avgör isåfall det?

Hursomhelst så är man ute på tunn is om man inför förbud. Man ersätter bara ett (påstått) tvång med ett annat.

Medlem

"Jag vet inte om du har läst det här och det är väl väldigt off-topic, men ajg tror du skulle finna det intressant..."

Det var på tiden att man börjar diskutera detta.

Men så länge man avrättar våldtagna kvinnor och män som älskar varandra och vill leva tillsammans kommer jag att betrakta islam som en mer barbarisk religion än dom andra (nog så barbariska) religionerna.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Men så länge man avrättar våldtagna kvinnor och män som älskar varandra och vill leva tillsammans kommer jag att betrakta islam som en mer barbarisk religion än dom andra (nog så barbariska) religionerna.

Menar du så länga vissa länder har dödsstraff på våldtäktsoffer och homosexuella? För det har ingenting med islam att göra.

Medlem
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av Mikaelh:

Men så länge man avrättar våldtagna kvinnor och män som älskar varandra och vill leva tillsammans kommer jag att betrakta islam som en mer barbarisk religion än dom andra (nog så barbariska) religionerna.

Menar du så länga vissa länder har dödsstraff på våldtäktsoffer och homosexuella? För det har ingenting med islam att göra.

Nänä, det har absolut inget med islam att göra.

http://en.wikipedia.org/wiki/LGBT_rights_by_country_or_territ...

Inte alls.

Ett bra citat från Wafa Sultan (en kvinnlig ex-muslim som flydde islams förtryck)
"No Jew has ever blown himself up in a German restaurant."

Medlem

Du vet att homosexualitet fortfarande är fel enligt bl.a. katoliker och evangeliker. Problemet i de här länderna är att religion har ett så styrt inflytande på politik. Som du ser är det inte förbjudet i Indonesien (som förövrigt är världens mest folkrika muslimska land).

Skriv svar