Portugal + Spanien!

MFC
Medlem
Portugal + Spanien!

Atombomben får symbolisera IMF


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

Öh, va?


signatur

Allah är stor men jag har större

MFC
Medlem

Grekland är på väg att implodera, ekonomiskt sett.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

Aha.
Spännande.


signatur

Allah är stor men jag har större

MFC
Medlem

Verkligen, väntar bara på att Euron ska gå under 9 spänn så jag kan köpa mig lite Wii-poäng billigt


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

Verkligen, väntar bara på att Euron ska gå under 9 spänn så jag kan köpa mig lite Wii-poäng billigt

Importera mera!


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

MFC
Medlem
Skrivet av v1ctory:
Skrivet av MFC:

Verkligen, väntar bara på att Euron ska gå under 9 spänn så jag kan köpa mig lite Wii-poäng billigt

Importera mera!

import/export är ju 50% av Sveriges BNP så what-de-hell liksom


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Jag ska se om jag fattat detta rätt; Grekland ska få låna en enorm summa pengar från EU/IMF, så att dom kan ta ett ännu större lån från den privata marknaden för att täcka upp sitt budgetunderskott?

MFC
Medlem
Skrivet av Kungbla:

Jag ska se om jag fattat detta rätt; Grekland ska få låna en enorm summa pengar från EU/IMF, så att dom kan ta ett ännu större lån från den privata marknaden för att täcka upp sitt budgetunderskott?

Kortfattat ja, problemet är att Tyskland motsätter sig ett lån till Grekland så EU-stödet uteblir om inte EU kör över Tyskland vilket kommer att få Tyskarna att omvärdera sitt EMU-medlemskap.

Situationen är intressant inte minst ur ett perspektiv som många här inne drömt våta drömmar om... nämligen "kan man lämna EMU-samarbetet" och "Kan man lämna EU". Dessa frågor ställs på sin spets de kommande åren.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Avstängd

Det känns sannerligen synnerligen mörkt ut för Grekland. Tänk hur många ekonomiska kriser vi skulle slippa om folk inte var så otroligt giriga. :/

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Kungbla:

Jag ska se om jag fattat detta rätt; Grekland ska få låna en enorm summa pengar från EU/IMF, så att dom kan ta ett ännu större lån från den privata marknaden för att täcka upp sitt budgetunderskott?

Kortfattat ja, problemet är att Tyskland motsätter sig ett lån till Grekland så EU-stödet uteblir om inte EU kör över Tyskland vilket kommer att få Tyskarna att omvärdera sitt EMU-medlemskap.

Situationen är intressant inte minst ur ett perspektiv som många här inne drömt våta drömmar om... nämligen "kan man lämna EMU-samarbetet" och "Kan man lämna EU". Dessa frågor ställs på sin spets de kommande åren.

Spännande. En kollaps av EU skulle inte vara så pjåkigt. Sen införande av en nordisk union istället och i framtiden skulle inte resten av Europa och världen kunna köra över Norden.

Great.

MFC
Medlem

Det som också är fascinerande är medias sett att rapportera om krisen i Grekland. Grekland är troligen dagar ifrån att ställa in sina betalningar (eller som det så fint kommer heta "omförhandling av lån") och medierna talar om att nu minsann ska IMF rädda Grekland med ett lån på 10-12 miljarder Euro.

LOL

Grekland har 300 miljarder Euro i skulder som kommer explodera i ansiktet på Frankrike, Tyskland och några länder till. Vad är då 10-12 miljarder Euro?


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Tydligen har Irland och Storbritannien nästan lika stora budgetunderskott som Grekland. Varför denna fokus på Grekland tro?

Medlem

Det är det mest intressanta som hänt inom EU och EMU-samarbetet och ska följas noga. Hoppas även att politiker i Sverige vågar kommentera saker och ting.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

MFC
Medlem
Skrivet av bjosarn:

Det är det mest intressanta som hänt inom EU och EMU-samarbetet och ska följas noga. Hoppas även att politiker i Sverige vågar kommentera saker och ting.

EMU-samarbetet kommer att delas upp i flera "zoner". Jag gissar en nordlig, västlig och syd. Alternativt bara en nordlig och sydlig.

Oavsett så tror jag dessa tider kommer bli mycket.. intressanta som du skriver


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

MFC
Medlem

Jahapp, då har Grekland begärt att få ut nödlånet, förvisso på dryga 45 miljarder Euro MEN... frågan är om Tyskland är villigt att delta vilket EU-lånet hänger på.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Lån är en sak. Men att begära låg ränta? Grekland har själva försatt sig i sin situation. De borde betala priset för det. Det är inte första gången Grekland försatt sig själv i djup ekonomisk kris samtidigt som man fifflat med siffror. Och det lär inte vara de sista heller. Grekland har för övrigt ingen rätt alls att kräva nånting. De ska vara glada om de får lån.

Medlem

baah, trött på fattiga-korrupta-fel behandlade syd-europa.
låt dom gå under, så kan vi i det rika norr sköta vårt, utan å dras med i deras fall.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

För länder som hamnar i ekonomiska depressioner blandat med korrupta regeringar har ju visat sig vara utmärkta länder och inte alls potentiella länder för extremt förtryck och allmän misär.

Att inte hjälpa Grekland, även om dom har satt sig själv i den här positionen kommer bara förstöra för Europa.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

MFC
Medlem

Detta är komplicerat...

Med det sagt så kan man konstatera att banker i flera år (decennier?) tillämpat något som kallas kreativ bokföring. Inbegripet i detta är exempelvis s.k. repor, dvs man "säljer sina lån på kort sikt för att köpa tillbaka dom vid ett senare tillfälle. Detta bokför man sedan som en tillgång. Görs numera strax innan kvartalsrapporterna för att casha in på bonusarna!

Problemet är att kreativ bokföring tillämpas numera även av stater, såsom Grekland... Portugal... Spanien... Italien... Storbritannien... listan kan göras lång.

Man har helt enkelt hitta sätt att försköna de röda siffrorna i boksluten och balansräkningarna.

Jag önskar Eurozonen lycka till!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av Greger:

För länder som hamnar i ekonomiska depressioner blandat med korrupta regeringar har ju visat sig vara utmärkta länder och inte alls potentiella länder för extremt förtryck och allmän misär.

Att inte hjälpa Grekland, även om dom har satt sig själv i den här positionen kommer bara förstöra för Europa.

De förtjänar dock ingen mega-rabatt på räntan. Lån för lika villkor. Det är inte några enstaka kronor det snackas om här. Utan väldigt många miljarder.

MFC
Medlem

Ryktet säger att en person i den grekiska regeringen som varit inblandad i förhandlingarna med IMF kommer avgå den kommande veckan och kommer då avslöja/erkänna att både Ryssland och Kina erbjudit Grekland stöd. Ryssland ville låna ut 50 miljarder Euro med 4% ränta och Kina har visat intresse för greklands järnväg samt stöd på 60 miljarder Euro till Grekland. Trogen USA så valde premiärministern att gå till IMF istället.

Så kommande veckan kommer bli intressant!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Proglematiken med PIGS-länderna har ju varit känd relativ länge ändå.


signatur

Dryg och bitter.

MFC
Medlem

Någon som är villig/sugen att hjälpa Grekland betala av sin skuld? Bank of Greece tigger pengar...

Skrivet av Bank of Greece:

Solidarity account for public debt repayment

Pursuant to Bank of Greece Governor?s Act 271/4.3.2010, an account entitled ?SOLIDARITY ACCOUNT FOR REPAYMENT OF PUBLIC DEBT? (No. 24/26132462) has been opened at the Bank?s Head Office, Public Entities Accounts Section, for voluntary deposits, to be used exclusively for the repayment of Greece?s public debt.

Deposits to the account shall be accepted, starting 5 March 2010, at the Head Office, the Branches, Outlets and Agencies of the Bank of Greece, as well as through commercial banks.

The details of the solidarity account are as follows:
IBAN: GR 04 010 0024 0000000026132462
SWIFT/BIC: BNGRGRAA.

For further information, please contact the Public Entities Accounts Section, tel: 210 320 2716 & 210 320 3376.

Källa:
[http://www.bankofgreece.gr/Pages/en/other/publicdebt.aspx]


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

MFC
Medlem

Då ändrar vi rubriken till "Portugal!"


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Haha!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av MFC:

Då ändrar vi rubriken till "Portugal!"

Fnissade en aning okontrollerat åt detta i många minuter..


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

MFC
Medlem

Och då börjar det knaka även i Spaniens fasader... intressanta är att det inte sades något om det men ryktet nådde marknaden att Spanien har begärt 280 miljarder euro i nödlån, därav nedgången mellan Euro och USD (och inte som SVT/TV4 hävdade att det var Grekland).

En bra bild av gårdagen återges här:

http://www.finviz.com/forex_charts.ashx?t=EURUSD&tf=h1


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Stackars Finland som har Euro. Och stackars mig och min sambo.

Min pojkvän får sin lön och sitt studiebidrag i Euro och vi betalar hyran i SEK. Det blir dyyyrt! Och nu måste vi börja handla i Finland med hans Euro. Det är för dyrt i Sverige. Euron sjunker som en sten.

Dumma länder som inte kan sköta sina ekonomier. Dags för en nordisk union kanske?

(Vi bor i en svensk-finsk gränsstad)

MFC
Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Stackars Finland som har Euro. Och stackars mig och min sambo.

Min pojkvän får sin lön och sitt studiebidrag i Euro och vi betalar hyran i SEK. Det blir dyyyrt! Och nu måste vi börja handla i Finland med hans Euro. Det är för dyrt i Sverige. Euron sjunker som en sten.

Dumma länder som inte kan sköta sina ekonomier. Dags för en nordisk union kanske?

(Vi bor i en svensk-finsk gränsstad)

Euron kan komma att sjunka ganska lågt men samtidigt är detta ett "race" till botten för alla valutor. På lång sikt spelar det ingen roll vilken valuta vi pratar om för prishöjningar och annat kommer oavsett.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

123
Skriv svar