Rolig historia från en som fått sitt emailkonto hackat

Medlem
Rolig historia från en som fått sitt emailkonto hackat

Jag vaknade idag vid 10 och gjorde som jag alltid brukar göra när jag är ledig, sätter på datorn.
När jag kom in i Windows så klagade Live Messenger, den kunde inte logga in för att lösenordet var fel.

Jag tänkte "Wtf!? Jag kollade ju min mail för 8 timmar sedan!"
Tydligen så räckte det med att jag som som att någon hacker skulle hacka in sig i på mitt konto och ändra alla uppgifter.

Jag skred då till verket.

Jag testade alla sätta att ändra lösenordet men utan lycka, de hade ändrat min hemliga fråga till "Mitt husdjurs namn", på kinesiska!

Jaha tänkte jag, det måste ju finnas något sätt att verifiera att detta kontot är mitt.
Och visst finns det!

Microsoft tillhandahåller ett formulär där man kan fylla i allt man vet om kontot. Adresserna till ens Hotmail kontakter, adresserna till ens MSN kontakter, titlarna på ett par mail som man har i inboxen, egenskapade mail mappars namn etc.
Om man har ett Xbox Live konto kan man även ange information om det.

Så jag drog i för fulla muggar och försökte fylla i så mycket jag bara kunde komma ihåg.
För extra referenser länkade jag till mitt jobbs hemsida där telefonnumret till företaget står, så att om det behöves så kunde de ringa min chef och få verifierat från honom att jag rapporterat kontot stulet.

Jag skickade in förfrågan och började med att ändra lösen/mail på alla konton som var knutna till mailkontot.

Efter ca två till tre timmar kom svaret: "Du äger kontot och här är länken till att ändra lösenordet"
Jag jublade över att jag slapp ändra alla andra konton på nätet jag någonsin registrerat (har haft Hotmail adressen sedan 2002).

Så jag bytte lösen till ett något mycket säkrare och loggade in.

Jag möttes av de förväntade mailen om de kontot jag ändrar, men även något jag inte hunnit komma till ännu, mitt Battle.net konto.

Hackern verkade enbart intresserad av att återställa mitt battle.net konto, och jag funderade på om det var för att komma åt mitt (inaktiva) WoW konto?

jag gick till battle.net och återställde mitt lösen, då de tydligen inte brydde sig om att ändra mail adressen som var knutet.
Kan dock hjälpa att man även behöver den hemliga frågan vid mail-bytet.

När jag kom in blev jag bemött av en mycket intressant syn. Mitt WoW konto hade blivit aktiverat! Och det med 90 dagar!

Så efter att tagit allt i betraktelse så verkade det som om det varit kinesiska (hemliga mail frågan var på kinesiska) hackare som varit ute efter mitt WoW konto.

Frågan är nu om de lyckats göra något med mitt konto. Håller på att installera WoW igen, så får se om jag förlorat mina karaktärer/items eller om jag bara fick tre månader helt gratis.

Medlem

Grattis till 90 dagar!

Medlem

Sådär, nu är WoW installerat och patchat. Nu är det bara för mig att vänta på att 24 timmar bannen som sattes på kontot för att det blev hackat försvinner.

Oavsett vad så kom jag, tillsammans med min brorsa, fram till att jag kommer få tillbaka allt om de rensat alla karaktärer och en banhammer på hackernas konton i sådana fall.

Med tanke på att jag inte skulle återaktivera kontot förens kanske när Cataclysm släpps så blev det här en ganska lyckad affär för mig.

Medlem

haha grattis

Men jävla svin det finns du som ska hacka å paja för andra :/


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Har bra och dåliga nyheter.

De bra är att kontot nu är återställt till hur det var innan.

Det dåliga är att de tog bort transaktionen som hackerna gjorde, så mitt konto är frozen igen.

Antar att jag får vänta tills Cataclysm kommer innan jag spelar igen då.

Medlem

Men då vet du ändå inte om din gear är kvar? Kollar armory?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

En kompis råkade ut för exakt samma sak, dock hade han speltid sedan innan. De tog hans guld och sålde gear osv. Frågan är varför i helvete köper hackern TRE månaders speltid för att kanske bara få några tusen guld?

För er som inte vill riskera att bli hackade på erat battle.net konto kan jag rekommendera Battle.net Authenticator som finns till en del olika mobiler och iPod Touch.


signatur
Medlem
Skrivet av Massy:

En kompis råkade ut för exakt samma sak, dock hade han speltid sedan innan. De tog hans guld och sålde gear osv. Frågan är varför i helvete köper hackern TRE månaders speltid för att kanske bara få några tusen guld?

För er som inte vill riskera att bli hackade på erat battle.net konto kan jag rekommendera Battle.net Authenticator som finns till en del olika mobiler och iPod Touch.

Tydligen är tre månader det minsta man kan köpa i Asien, vilket Blizzard gjort enbart för att motverka hackning.
Om jag ska börja spela igen så kommer jag skaffa en Authenticator.

1
Skriv svar