Är detta den sista konsolgenerationen?

Robot
Är detta den sista konsolgenerationen?

Avalanche Studios och Rovio diskuterar framtidens spelande i senaste Fragzone - är det mobila plattformar eller konsolerna som dominerar i framtiden?

#tomb-raider


Medlem
Är detta den sista konsolgenerationen?

Enkelt svar, Nej det är inte sista konsolgenerationen.

Medlem

Haha, ja hade dom haft bättre maskinvara så kanske, nu? NEJ

Medlem
  • text

Nej.

Det blir en-två generationer till, sen kommer OnLive liknande tjänster ha tagit fart ordentligt, som gör att hårdvara inte är lika viktigt längre.

Denna generation kommer vara en övergång från fysisk till digitala köp.

Nästa generation kommer vara bara digitala köp (exklusive Limited och Collectors edition som fortfarande kommer vara en låda, fast utan skiva, blir en kod istället)

Generationen efter det kommer streamning av spel vara nummer 1. detta är alltså om ca 10-14 år. på så lång tid kan vi säkert få 200mb/sec internet som standard.

Medlem

Det får vi verkligen hoppas. Är trött på att den tekniska utvecklingen ska behöva lida pga konsoller.

Medlem
Skrivet av Securion:

Det får vi verkligen hoppas. Är trött på att den tekniska utvecklingen ska behöva lida pga konsoller.

Standard svar från en heftig konsolhater, pc is best XxXXx

Inaktiv

Konsoler kan vara imponerande rent tekniskt, dom pressar ju enorm prestanda för vad som oftast är medelmåttig hårdvara. Själv skulle jag gärna vela äga en konsol igen just för den lite mer sociala aspekten i spelande.

Drinking games med tekken eller motorstorm kan vara extremt underhållande. Samt kan det rent generellt kännas lite mer avkopplande att spela på konsoler då det eliminerar distraktioner som PC har.


signatur

The definition of insanity?

Inaktiv
Skrivet av NaxoS:
Skrivet av Securion:

Det får vi verkligen hoppas. Är trött på att den tekniska utvecklingen ska behöva lida pga konsoller.

Standard svar från en heftig konsolhater, pc is best XxXXx

Det gör det ju inte mindre korrekt, eller hur?

Hursomhelst nej detta är inte sista generationen. Lite som "PC gaming är död" snackat för något år sedan. Däremot får dom nog större konkurrens från mobiler, pekplattor osv.

Medlem
Skrivet av Securion:

Det får vi verkligen hoppas. Är trött på att den tekniska utvecklingen ska behöva lida pga konsoller.

Den tekniska utvecklingen lider för det inte är värt att göra extremt snygga och krävande spel. Det är väldigt, väldigt få som har bra grafikkort och kraftiga pcs, Så väldigt få skulle kunna använda dessa inställningar ändå. Skyll inte på konsol, skyll på folk som inte har råd med riktigt bra grafikkort!

ZF
Medlem

den sista spelmaskinen kommer när följande är uppfyllt:

1 alla delarna av världsmarknaden har 99.98% pålitliga bredband snabba och billiga nog för 1080p strömmande.

2 den ultimata handkontrollen alla för evigt är och kommer vara överens är det levereras med den.

3 alla företag som tror sig kunna erbjuda punkt 2 antingen nöjer sig med samarbete, eller att ett av dem äger ut marknaden så totalt att ingen nånsin vågar försöka igen.

håll inte andan..

Medlem

Konsoler kommer att bli utkonkurerade av två olika håll. PC för det över segmentet, och mobila platformar för alla casuals. Finns ingen plats för en konsol i framtiden.

Medlem

WTF Is... : Tomb Raider ?. TB verkar dela min åsikt om att spelet gör saker som inte är logiska. Som att varför tända en stor eld när man är jagad på en ö? Visst det är ett spel men i mitt tycke har de lyckats mycket bättre med serien Arrow men då rör det sig visserligen om 5 år. Som TB också nämner så använder sig Deus Ex av ett väldigt bra system för att simulera att man är en novis som blir bättre och bättre ju mer man spelar (ett sådant system hade varit riktigt bra i Tomb Raider). Spelet verkar helt klart bra men varje gång jag ser det tänker jag mer på Uncharted än på tidigare delar i serien och på vad det hade kunnat bli om de inte haft med dessa moment som jag stör mig lite på. Uncharted 1 var bra men tvåan var bättre på varje punkt, i mitt tycke fann de en väldigt bra balans mellan cinematics och spel betydligt bättre än vad Rockstar verkar ha gjort med Max Payne 3. Tomb Raider verkar också lyckats ganska bra här men spelet ser ut att ha lite för mycket QTE för min smak. Blir nog ett köp när spelet gått ner i pris.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

**konstiga antaganden**

Åhh, kan inte jag få låna din kristallkula?

Sen tror jag du menar Mb/s, inte mb/s.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Så länge det finns behov för spel så kommer konsoler alltid att existera. Sen kommer ju självklart konsolerna att behöva ställa om sig för den snabbt ändrade marknaden. PS4 visar ju hur framtidens konsoler kommer fungera, och självklart så kommer det att handla om att streama spel. Dock så känner jag att vi inte riktigt är där än bredbandsmässigt. Visst, det är lätt för oss i Sverige att snacka om att streama spel över nätet, men större delen av världens länder ligger efter oss gällande hastigheter på bredband.

Nu när 4K håller på att göra debut så kommer det att krävas ännu högre hastigheter för att få ut all kvalité, och då snackar vi om att vara i behov av minst 1 Gbit bredband, och för att det hela ska fungera så krävs det en global uppkoppling på 1 Gbit. Nu behöver man ju i och för sig inte pusha ut 4K i början, men för vanlig 1080p så kommer det att krävas upp emot 200 Mbit för att ha full kvalité, och då är dessutom problemet med latens löst. Vi lär få en månadsavgift på flera hundra för att tjänsten ska kunna drivas i alla länder och på så sätt få ner latensen.

Så tror jag att nästa generation kommer bli den sista? Knappast. På grund av sin storlek så kommer aldrig surfplattor och smartphones att komma i kapp varken PC eller konsoler. Det är inte förrän nu som dom börjar komma ikapp dagens konsoler, och dom har ju några år på nacken. Sen tycker jag att detta snack kommer upp varje gång det släpps en ny konsol. Det har varit den sista generationen nu i säkert 3-4 generationer. Man börjar ju undra om det är konsoltillverkarna som startar ryktet för att få folk att köpa "den sista konsolen".

Medlem

Beror på vad man menar med sista konsolgenerationen. Om man menar att nästa generation inte kommer se ut som idag så tror jag helt klart att det finns en ganska stor möjlighet att detta stämmer. Jag tror att vi går mot en framtid där spelen kommer spelas på tjänster som OnLive och Gaikai men detta beror till väldigt stor del på hur snabbt de kan förbättra dessa. Som det är nu går det knappt att spela ett spel som kräver snabbhet och precision (som Street Fighter 4) medan ett spel som Deus Ex funkar helt okej. Jag tror således inte att konsoler som sådana kommer försvinna utan att allting kommer köras via en tjänst och att man själv bara köper en enklare enhet för bråkdelen av kostnaden för vad den nya konsolen egentligen skulle kostat om den släpptes till allmänheten.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

WTF Is... : Tomb Raider ?. TB verkar dela min åsikt om att spelet gör saker som inte är logiska. Som att varför tända en stor eld när man är jagad på en ö? Visst det är ett spel men i mitt tycke har de lyckats mycket bättre med serien Arrow men då rör det sig visserligen om 5 år. Som TB också nämner så använder sig Deus Ex av ett väldigt bra system för att simulera att man är en novis som blir bättre och bättre ju mer man spelar (ett sådant system hade varit riktigt bra i Tomb Raider). Spelet verkar helt klart bra men varje gång jag ser det tänker jag mer på Uncharted än på tidigare delar i serien och på vad det hade kunnat bli om de inte haft med dessa moment som jag stör mig lite på. Uncharted 1 var bra men tvåan var bättre på varje punkt, i mitt tycke fann de en väldigt bra balans mellan cinematics och spel betydligt bättre än vad Rockstar verkar ha gjort med Max Payne 3. Tomb Raider verkar också lyckats ganska bra här men spelet ser ut att ha lite för mycket QTE för min smak. Blir nog ett köp när spelet gått ner i pris.

Du missar att TB är en succé framfört allt pga av Lara Croft och seriens trogna fans. Uncharted är ett bra spel i samma genre som tog det TB var bra på och förfinadade det. I och med att TB fått en ny utvecklingsstudio kommer de lära sig från anadra (som alla smarta människor på den här planeten borde göra) och bygga på det.

Lara är antagligen den mest kända spelprotagonisten i världen och har med åren blivit en allt bättre representant för den titeln. Vi behöver verkligen fler kvinnliga protagonister i spelvärlden. För att inte tala om fler kvinnliga deltagare i FZ:s program.

Medlem
Skrivet av Draug:
Skrivet av PcGamer:

WTF Is... : Tomb Raider ?. TB verkar dela min åsikt om att spelet gör saker som inte är logiska. Som att varför tända en stor eld när man är jagad på en ö? Visst det är ett spel men i mitt tycke har de lyckats mycket bättre med serien Arrow men då rör det sig visserligen om 5 år. Som TB också nämner så använder sig Deus Ex av ett väldigt bra system för att simulera att man är en novis som blir bättre och bättre ju mer man spelar (ett sådant system hade varit riktigt bra i Tomb Raider). Spelet verkar helt klart bra men varje gång jag ser det tänker jag mer på Uncharted än på tidigare delar i serien och på vad det hade kunnat bli om de inte haft med dessa moment som jag stör mig lite på. Uncharted 1 var bra men tvåan var bättre på varje punkt, i mitt tycke fann de en väldigt bra balans mellan cinematics och spel betydligt bättre än vad Rockstar verkar ha gjort med Max Payne 3. Tomb Raider verkar också lyckats ganska bra här men spelet ser ut att ha lite för mycket QTE för min smak. Blir nog ett köp när spelet gått ner i pris.

Du missar att TB är en succé framfört allt pga av Lara Croft och seriens trogna fans. Uncharted är ett bra spel i samma genre som tog det TB var bra på och förfinadade det. I och med att TB fått en ny utvecklingsstudio kommer de lära sig från anadra (som alla smarta människor på den här planeten borde göra) och bygga på det.

Lara är antagligen den mest kända spelprotagonisten i världen och har med åren blivit en allt bättre representant för den titeln. Vi behöver verkligen fler kvinnliga protagonister i spelvärlden. För att inte tala om fler kvinnliga deltagare i FZ:s program.

Haha nejdå jag är väldigt medveten om att ND kollat en hel del på Tomb Raider (vilket var det första spelet jag tänkte på när jag testade demot på första Uncharted) och att Crystal Dynamics i sin tur kolla en hel del på Uncharted (cirkeln är så att säga sluten=)).

Jag minns än idag hur imponerad jag var över första Tomb Raider (grymt sugen på en Playstation tack vare just TR) och har aldrig brytt mig om det som många kritiserat serien för utan för mig handlade det hela tiden om att jag äntligen funnit ett spel som tog de bästa bitarna från Indiana Jones. LucasArts kollade en hel del på TR när de gjorde Indy spelet Infernal Machine (förstår inte varför detta spel inte finns på GoG). Jag är nog vad man skulle kunna kalla för ett fan av tidigare delar i serien =).

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Ztreek:

**konstiga antaganden**

Åhh, kan inte jag få låna din kristallkula?

Sen tror jag du menar Mb/s, inte mb/s.

Konstiga antaganden? varför skulle det vara det? allt tyder på en sådan riktning om du kollar lite.

oo0o0o stor bokstav eller inte, folk är helt körda och förstår absolut ingenting.. självklart förstår de precis vad jag menade.

Medlem

Hoppas verkligen inte det är den sista konsolgenerationen, inget slår konsoler när man vill samla ihop grabbgänget och lira från soffan.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Ztreek:

**konstiga antaganden**

Åhh, kan inte jag få låna din kristallkula?

Här har du en kristallkula:
http://www.joystiq.com/2012/07/02/sony-buys-streaming-game-se...


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem

Nej troligtvis inte.
Jag börjar acceptera konsolspelare mer och mer, nu får hatet gå över till mobilspelarna.

Medlem
Skrivet av NaxoS:
Skrivet av Securion:

Det får vi verkligen hoppas. Är trött på att den tekniska utvecklingen ska behöva lida pga konsoller.

Standard svar från en heftig konsolhater, pc is best XxXXx

Men de är ju så de kan du inte neka ? Konsoller håller tillbaka utvecklingen grovt.

Medlem
Skrivet av BlaKer:
Skrivet av NaxoS:
Skrivet av Securion:

Det får vi verkligen hoppas. Är trött på att den tekniska utvecklingen ska behöva lida pga konsoller.

Standard svar från en heftig konsolhater, pc is best XxXXx

Men de är ju så de kan du inte neka ? Konsoller håller tillbaka utvecklingen grovt.

Håller med och då har jag nog lagt ner avsevärt mycket mer tid på konsol än på PC den senaste tiden.

Medlem
Skrivet av NaxoS:
Skrivet av Securion:

Det får vi verkligen hoppas. Är trött på att den tekniska utvecklingen ska behöva lida pga konsoller.

Standard svar från en heftig konsolhater, pc is best XxXXx

http://static.giantbomb.com/uploads/original/6/61442/2437640-7826621175-Glori.png

Medlem
Skrivet av Ztreek:
  • text

Nej.

Det blir en-två generationer till, sen kommer OnLive liknande tjänster ha tagit fart ordentligt, som gör att hårdvara inte är lika viktigt längre.

Denna generation kommer vara en övergång från fysisk till digitala köp.

Nästa generation kommer vara bara digitala köp (exklusive Limited och Collectors edition som fortfarande kommer vara en låda, fast utan skiva, blir en kod istället)

Generationen efter det kommer streamning av spel vara nummer 1. detta är alltså om ca 10-14 år. på så lång tid kan vi säkert få 200mb/sec internet som standard.

problemet är inte bandbredd utan latency

Du behöver ha en roundtrip där det är rendrerat på mindre än 20 ms om du vill spela intensiva spel där det händer massor samtidigt som tex bf 3

latency är det stora problemet och detta kan inte lösas såvida vi inte kan få saker att gå fortare en ljusetshastighet. eller att vi har renderings farmar var 20-50km på hela jordklotet.

Medlem
Skrivet av Exim:
Skrivet av Ztreek:
  • text

Nej.

Det blir en-två generationer till, sen kommer OnLive liknande tjänster ha tagit fart ordentligt, som gör att hårdvara inte är lika viktigt längre.

Denna generation kommer vara en övergång från fysisk till digitala köp.

Nästa generation kommer vara bara digitala köp (exklusive Limited och Collectors edition som fortfarande kommer vara en låda, fast utan skiva, blir en kod istället)

Generationen efter det kommer streamning av spel vara nummer 1. detta är alltså om ca 10-14 år. på så lång tid kan vi säkert få 200mb/sec internet som standard.

problemet är inte bandbredd utan latency

Du behöver ha en roundtrip där det är rendrerat på mindre än 20 ms om du vill spela intensiva spel där det händer massor samtidigt som tex bf 3

latency är det stora problemet och detta kan inte lösas såvida vi inte kan få saker att gå fortare en ljusetshastighet. eller att vi har renderings farmar var 20-50km på hela jordklotet.

4.9 µs är fördröjningen i fiberkabel per kilometer , så på 20 millisekunder hinner ljuset 20000/4,9≈4081,6 kilometer, nu dras ju inte fiber i raka linjer men det känns endå ganska pessemistiskt med 20-50 km.


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Inaktiv

Vi kan alltid hoppas. Men det finns redan alltför många köpglada äggskallar för att ändra på trenden.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Draug:
Skrivet av PcGamer:

WTF Is... : Tomb Raider ?. TB verkar dela min åsikt om att spelet gör saker som inte är logiska. Som att varför tända en stor eld när man är jagad på en ö? Visst det är ett spel men i mitt tycke har de lyckats mycket bättre med serien Arrow men då rör det sig visserligen om 5 år. Som TB också nämner så använder sig Deus Ex av ett väldigt bra system för att simulera att man är en novis som blir bättre och bättre ju mer man spelar (ett sådant system hade varit riktigt bra i Tomb Raider). Spelet verkar helt klart bra men varje gång jag ser det tänker jag mer på Uncharted än på tidigare delar i serien och på vad det hade kunnat bli om de inte haft med dessa moment som jag stör mig lite på. Uncharted 1 var bra men tvåan var bättre på varje punkt, i mitt tycke fann de en väldigt bra balans mellan cinematics och spel betydligt bättre än vad Rockstar verkar ha gjort med Max Payne 3. Tomb Raider verkar också lyckats ganska bra här men spelet ser ut att ha lite för mycket QTE för min smak. Blir nog ett köp när spelet gått ner i pris.

Du missar att TB är en succé framfört allt pga av Lara Croft och seriens trogna fans. Uncharted är ett bra spel i samma genre som tog det TB var bra på och förfinadade det. I och med att TB fått en ny utvecklingsstudio kommer de lära sig från anadra (som alla smarta människor på den här planeten borde göra) och bygga på det.

Lara är antagligen den mest kända spelprotagonisten i världen och har med åren blivit en allt bättre representant för den titeln. Vi behöver verkligen fler kvinnliga protagonister i spelvärlden. För att inte tala om fler kvinnliga deltagare i FZ:s program.

Haha nejdå jag är väldigt medveten om att ND kollat en hel del på Tomb Raider (vilket var det första spelet jag tänkte på när jag testade demot på första Uncharted) och att Crystal Dynamics i sin tur kolla en hel del på Uncharted (cirkeln är så att säga sluten=)).

Jag minns än idag hur imponerad jag var över första Tomb Raider (grymt sugen på en Playstation tack vare just TR) och har aldrig brytt mig om det som många kritiserat serien för utan för mig handlade det hela tiden om att jag äntligen funnit ett spel som tog de bästa bitarna från Indiana Jones. LucasArts kollade en hel del på TR när de gjorde Indy spelet Infernal Machine (förstår inte varför detta spel inte finns på GoG). Jag är nog vad man skulle kunna kalla för ett fan av tidigare delar i serien =).

Är det ni som är fulla eller jag?
När PcGamer skriver TB pratar väl han ändå om Total Biscuit?
Medans Draug pratar om en utvecklare eller något?!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av Thane:
Skrivet av NaxoS:
Skrivet av Securion:

Det får vi verkligen hoppas. Är trött på att den tekniska utvecklingen ska behöva lida pga konsoller.

Standard svar från en heftig konsolhater, pc is best XxXXx

http://static.giantbomb.com/uploads/original/6/61442/2437640-7826621175-Glori.png

Yahtzee <3

Medlem
Skrivet av nagash:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Ztreek:

**konstiga antaganden**

Åhh, kan inte jag få låna din kristallkula?

Här har du en kristallkula:
http://www.joystiq.com/2012/07/02/sony-buys-streaming-game-se...

Nej, det är en artikel om att Sony köper Gaikai, inte att hans påståenden skulle stämma.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

1
Skriv svar