Första filmen i Tropes vs Women-serien

Medlem
Skrivet av firefly:
Skrivet av Woffen:

Intressant,visste inte att hon var klar! Tack, ska kolla in när jag kommer hem.

Helt förståeligt att det inte går att kommentera, idioterna får gå och gnälla någon annanstans hur hotade de känner sig av de hemska tjejbacillerna!

.... va?

Du vet alla de som skickade henne hatiska kommentarer och hot. Menar ingen i dessa kommentarer utan på youtube.

Skribent
Skrivet av PsyX:

All Comments

- Comments are disabled for this video.

- Ratings have been disabled for this video.

Nuff' said

Hade folk gjort spel där man kan misshandla mig, då hade jag vidtagit alla sådana åtgärder. Bara för att man är offentlig person, så ska man inte behöva ta emot hot och loskor.

Skrivet av North:

Tokfeminism + FZ = sant

Är det inte tvärtom? Att alla eggar varandra att spy ord om hur fel det är att vara pk och att kvinnor ska breda mackor? Förstår verkligen inte att det kan vara fel att ha en sund människosyn och att se alla människors värde.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

"Förstår verkligen inte att det kan vara fel att ha en sund människosyn och att se alla människors värde."

allas lika värde är inte en del av feminism. Punkt. Vidare kan man titta på vilken skev debatt feminism och feminister för för att se vilka människor feminister värderar och hur de diskriminerar.

spontant känner jag att jag vill dela med mig av en insändare i metro som jag tycker förkapslar feministiskt fel tänk, gick något i still med: -"vad tycker du om kvinno dagen?" -"bra, men jag tycker alla dagar skall vara kvinnodagar!" /facepalm

Medlem
Skrivet av tomten51:

"Förstår verkligen inte att det kan vara fel att ha en sund människosyn och att se alla människors värde."

allas lika värde är inte en del av feminism. Punkt. Vidare kan man titta på vilken skev debatt feminism och feminister för för att se vilka människor feminister värderar och hur de diskriminerar.

spontant känner jag att jag vill dela med mig av en insändare i metro som jag tycker förkapslar feministiskt fel tänk, gick något i still med: -"vad tycker du om kvinno dagen?" -"bra, men jag tycker alla dagar skall vara kvinnodagar!" /facepalm

Känner du dig hotad av nåt? Oj nån sa att pojkar är elaka och kallade sig feminist, bäst att bli upprörd. Jag tycker alla dagar är brutulvdagar, usch för mig.

Alltså detta ämne... Denna gång tar jag inte i det. Men vad som förvånar mig är inte debatten i sig utan hur folk kan så argsint och envist tro på sin egna sanning. Borde det inte vid detta lag vara ganska uppenbart att båda sidorna tar i för mycket? Peace


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

ZF
Medlem
Skrivet av PsyX:

All Comments

- Comments are disabled for this video.

- Ratings have been disabled for this video.

Nuff' said

håller med helt, det säger verkligen allt om vilken skock med hatiska galningar det finns därute.

Medlem

Tycker detta är väldigt intressant

Skribent
Skrivet av tomten51:

"Förstår verkligen inte att det kan vara fel att ha en sund människosyn och att se alla människors värde."

allas lika värde är inte en del av feminism. Punkt. Vidare kan man titta på vilken skev debatt feminism och feminister för för att se vilka människor feminister värderar och hur de diskriminerar.

spontant känner jag att jag vill dela med mig av en insändare i metro som jag tycker förkapslar feministiskt fel tänk, gick något i still med: -"vad tycker du om kvinno dagen?" -"bra, men jag tycker alla dagar skall vara kvinnodagar!" /facepalm

Du känner inte att du kan ha tänkt för lite på insändaren?


signatur

I am the black wizards.

Medlem

men om jag nu vill rädda damer i nöd när jag är tjej och jag gillar det ska jag inte få det bara för att det inte är rätt mot kvinnorna?

ska jag börja gnata när en kvinna räddar en man i ett spel?

Medlem
Skrivet av Mellansalt:

Ta en titt på Amazing Atheist om ni känner för det.

Om man tror att YouTube är en lämplig plattform för debatt så måste man vara tappad bakom en vagn. Det är inte censur att avaktivera kommentarsfältet. Det är snarare föredömligt om man laddar upp material som näthatare går igång på. Hela poängen som The Amazing Atheist försöker lyfta fram går förlorad eftersom han inte vet innebörden av censur.

Om jag fick ta emot dödshot och hade en lynchmobb av lättkränkta män efter mig (vilket den här tjejen har) skulle inte jag heller aktivera kommentarsfältet eller ratingen på YouTube. Det skulle antagligen krävas två heltidsanställda för att sålla bort all skit. Om det är någon som censurerar så är det alla fega anonyma män som skickar dödshot till tjejer eller andra män i hopp om att de ska sluta yttra sig.

Medlem

För tillfället så är det inte värt ris eller ros.

Fanns inget som man inte redan visste(och om man inte gjorde kunde googla fram). Men det återstår att se om hennes team tänker spela offer eller lyfta fram positiva saker med.

Men det som gör det hela värdelöst är att det inte går att diskutera på plats. Detta är inte en diktatur, att presentera en ide och att sen vägra tillåta argument för eller emot är inte endast ett faux pas i detta sammanhang utan det är rätt ut sagt förkastligt.
Och ni som kan tänkas försvara detta genom att säga att hon inte vill bli kallad för vidrigheter, ta er i kragen för i helvete. Detta är en del av livet, man måste lära sig att leva med att inte alla älskar en, eller ska vi börja sätta munkavel på varenda person som inte håller med oss? Driva alla som säger något mindre acceptabelt i exil?

Och en till sak alla ni som nu tänker att jag inte vet hur det är att utstå detta så kan jag berätta att jag var den enda 'negern' utav manligt kön dom första 15 åren på det stället jag bodde. Gick inte en dag i skolan utan att jag fick slåss, ja jag menar fysiskt våld, eller ta emot verbala påhopp medan den vuxna auktoritets personal som var på plats tyckte jag var för känslig, det är ju inget fel att kalla en neger för svartskalle eller något liknande. Än idag 20 år senare så är det alltid lika kul att se folk kisa med ögonen som det skulle hjälpa dom förstå min knackiga dialekt(dalmål) för jag kan inte prata Svenska.

Nej sluta leka offer, ta livet som det kommer och stå upp för vem du är och din ide eller göm dig under en sten och dö. För om du inte kan stå för din egen framtids bild i alla väder så är den fan inte värt något.

TL;DR rabblerabblerabble

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Sen förstår jag inte varför detta är så känsligt för vissa. Om kvinnor vill ha en mindre objektifierad kvinnosyn får de väl ta o lära sig hur man utvecklar spel och göra sådana spel istället för att vara kritiska mot det som görs. Inte ens denna video har klarat av att vara konstruktiv utan har bara listat upp det negativa (även trots att hon påpekade i början att man får ta spelen för det faktiska underhållsvärde som de leverar).

In under bron med dig... läs en bok när du ändå är där.

Skrivet av bleak:

Skön censur hon har på sin video.

Slå upp censur

Inaktiv

Hon har fått mig att se ljuset, jag ska aldrig mer hjälpa kvinnor, de måste hjälpa sig själva och kämpa för något själv för en gång skull. Jag slipper flytta tunga saker, fixa trasiga saker och jag slipper gå emellan när någon trakasserar dom. Dom måste få alla chanser dom kan få att bevisa hur starka dom egentligen är.

Medlem
Skrivet av Lillasandra:

men om jag nu vill rädda damer i nöd när jag är tjej och jag gillar det ska jag inte få det bara för att det inte är rätt mot kvinnorna?

ska jag börja gnata när en kvinna räddar en man i ett spel?

Medlem
Skrivet av Rildiz:

Och ni som kan tänkas försvara detta genom att säga att hon inte vill bli kallad för vidrigheter, ta er i kragen för i helvete. Detta är en del av livet, man måste lära sig att leva med att inte alla älskar en, eller ska vi börja sätta munkavel på varenda person som inte håller med oss? Driva alla som säger något mindre acceptabelt i exil?

Tycker argumentet att man ska behöva ta emot dödshot för att det är "en del av livet" är ganska ogenomtänkt. Det finns andra saker som också är en del av livet, som t.ex. våldtäkt, misshandel, rån eller fattigdom. Bara för att det finns och alltid har funnits tycker jag inte man ska rycka på axlarna och tycka det är någon slags nödvändig krydda i livet. I det här fallet kan man slippa en massa idiotiska kommentarer från näthatare med ett enkelt knapptryck, och det är precis vad hon har gjort.

En annan aspekt är att YouTube är en vinstdrivande videotjänst som drivs av Google, alltså inte nödvändigtvis en plats för seriösa debatter och villkorslös yttrandefrihet. Det är inte att sätta munkavle på någon, det är helt enkelt så deras tjänst är utformad för att användarna ska kunna ha kontroll över sitt material. Jag hade hellre sett att alla kommentarsfält var öppna, men så länge näthatarna inte kan sköta sig har jag full förståelse för diverse nedlåsningar.

Medlem
Skrivet av Arizato:

Såg denna igår via Kotaku. Jag hoppas innerligt att hon faktiskt tar upp kvinnor från spel som framstår som starka (Alyx Vance, Lara Croft, Elena Fisher, Samus, etc). Om man endast ska koncentrera sig på det negativa så tycker jag att serien förlorat lite av sin poäng.

Samus, realy? Zero suit?

Alyx vance är utan tvekan the babe of the game, men om vi ska vara sådana så:
"In Episode Two, Alyx and Gordon travel to the White Forest Rocket Facility to deliver a crucial information packet stolen from the Citadel. Along the way, she is gravely wounded by a Combine Hunter. Healing her requires Gordon to make a dangerous trek through an Antlion colony to retrieve their "larval extract," an essential ingredient in the vortigaunt healing process"

Lara Croft kanske har gått och blivit någorlunda mer mänsklig på sistone, men det går inte att ignorera karaktärens rötter, men jag kan lova ifall man vill så går det att såga hennes nuvarande utformning med.

Kan inte ett skit om Elena, men min poäng är att om man vill, så går det att hitta fel i allt. Sedan får man väll tycka vad man vill om det, jag tycker personligen inte någon av dom nämnda är något märkvärdigt starka karaktärer, men då tilltalar dom mig inte heller, eller snarare deras spel.

Personligen tycker jag det finns många tråkiga och oinspirerade mål i många spel som har någon slags story, men resan kan ju vara skoj för det.

Medlem
Skrivet av burkmopp:
Skrivet av Arizato:

Såg denna igår via Kotaku. Jag hoppas innerligt att hon faktiskt tar upp kvinnor från spel som framstår som starka (Alyx Vance, Lara Croft, Elena Fisher, Samus, etc). Om man endast ska koncentrera sig på det negativa så tycker jag att serien förlorat lite av sin poäng.

Samus, realy? Zero suit?
http://gamingirresponsibly.com/wp-content/uploads/2011/08/Sam...

Alyx vance är utan tvekan the babe of the game, men om vi ska vara sådana så:
"In Episode Two, Alyx and Gordon travel to the White Forest Rocket Facility to deliver a crucial information packet stolen from the Citadel. Along the way, she is gravely wounded by a Combine Hunter. Healing her requires Gordon to make a dangerous trek through an Antlion colony to retrieve their "larval extract," an essential ingredient in the vortigaunt healing process"

Lara Croft kanske har gått och blivit någorlunda mer mänsklig på sistone, men det går inte att ignorera karaktärens rötter, men jag kan lova ifall man vill så går det att såga hennes nuvarande utformning med.

Kan inte ett skit om Elena, men min poäng är att om man vill, så går det att hitta fel i allt. Sedan får man väll tycka vad man vill om det, jag tycker personligen inte någon av dom nämnda är något märkvärdigt starka karaktärer, men då tilltalar dom mig inte heller, eller snarare deras spel.

Personligen tycker jag det finns många tråkiga och oinspirerade mål i många spel som har någon slags story, men resan kan ju vara skoj för det.

Om vi ska gå in på när man lägger in fanservice i spel så kan man sitta och kasta ord fram och tillbaka resten av sitt liv. Jag kan hålla med om att det är onödigt att klä av Samus i nästan varje Metroid-spel. Men tänk på det hon gör och har gjort. Speciellt om man tänker i banorna som denna videon.

Jag har spelat de flesta Metroid-spelen själv, men inte klarat ut alla (Har dock varken rört eller läst om Other M, så det kan jag inte tala för). Samus har alltid tagit sig ut ur alla knipor själv och har aldrig riktigt behövt hjälp av en man.

Lara Croft kan jag hålla med om, men jag pratar självklart om det senaste spelet. Kanske har utvecklarna insett själva att det måste bli ändring? Är inte Tomb Raider 2013 ett väldigt bra första steg i rätt riktning?

Kan lista ett par till: Zoey och Rochelle från L4D 1 & 2, Jade från Beyond Good & Evil, The Boss från Metal Gear Solid 3, Chell från Portal som någon nämnde tidigare, April från The Longest Journey. Finns säkert fler som jag inte kommer på just nu. Kan dock tillägga att jag personligen spelar som kvinna i de flesta spel där du får skapa din egen karaktär och välja kön. Female Commander Shepard for the win.

Medlem

Blir förnedrad av att spela stora starka män! Kratos 190cm 130kg muskler? Jag ser inte ut så T_T jag vill spela en överviktig hjälte på 170cm. J/K.

Tycker poängen redan nått fram med flertal liknande videos tidigare och det märks på hur spelen faktiskt förändras (Tomb Raider som ett tydligt exempel) , tycker man ska börja fokusera på vad som är bra istället för att dra upp samma gamla diskussion.

Tror det mestadels berott på att det var fler män som lirade spel förut och säkert även idag, men numera ser man allt fler kvinnliga spel utvecklare och spelare, vilket jag personligen tycker är bra.

Själv bryr jag mig inte om jag spelar ett fult monster eller kvinna/man så länge spelet är bra.

Medlem

Det är intressant att du är så upprörd du blir så att du vid 10:24, 10:39 och 11:05 måste skriva arga inlägg här på FZ.

Jag kan bara hoppas att du förstår hennes budskap när du kommer upp i tonåren. Se de sista 5 minuterna av hennes klipp som summerar det hela väldigt väl. Nämligen att det inte finns någon anledning till att framställa kvinnorna på det här sättet.

Medlem
Skrivet av redgreenblue:
Skrivet av Rildiz:

Och ni som kan tänkas försvara detta genom att säga att hon inte vill bli kallad för vidrigheter, ta er i kragen för i helvete. Detta är en del av livet, man måste lära sig att leva med att inte alla älskar en, eller ska vi börja sätta munkavel på varenda person som inte håller med oss? Driva alla som säger något mindre acceptabelt i exil?

Tycker argumentet att man ska behöva ta emot dödshot för att det är "en del av livet" är ganska ogenomtänkt. Det finns andra saker som också är en del av livet, som t.ex. våldtäkt, misshandel, rån eller fattigdom. Bara för att det finns och alltid har funnits tycker jag inte man ska rycka på axlarna och tycka det är någon slags nödvändig krydda i livet. I det här fallet kan man slippa en massa idiotiska kommentarer från näthatare med ett enkelt knapptryck, och det är precis vad hon har gjort.

En annan aspekt är att YouTube är en vinstdrivande videotjänst som drivs av Google, alltså inte nödvändigtvis en plats för seriösa debatter och villkorslös yttrandefrihet. Det är inte att sätta munkavle på någon, det är helt enkelt så deras tjänst är utformad för att användarna ska kunna ha kontroll över sitt material. Jag hade hellre sett att alla kommentarsfält var öppna, men så länge näthatarna inte kan sköta sig har jag full förståelse för diverse nedlåsningar.

Jo det ska hon vara beredd på, hon är i grunden en form av politiker. Hon är här för att skapa en debatt, få folk att tänka till, att gå emot det som är normen. Så fort man bestämmer sig för att gå emot det så måste man förbereda sig själv för detta. Visst det är synd att det är så men välkommen till verkligheten. Dock så tycker jag hon har gjort sitt hade föredragit om en intelligent människa som ZQ hade gjort den här serien, inte nog att hon bara gör något åt kvinnors situation hon är fan en grym DEV med.

Medlem

Jag tycker det var intressant och det gjorde att jag kollade på lite andra saker hon gjort - som det där med lego. Kommer helt klart att se de andra delarna med.

Skrivet av Rildiz:
Skrivet av redgreenblue:
Skrivet av Rildiz:

Och ni som kan tänkas försvara detta genom att säga att hon inte vill bli kallad för vidrigheter, ta er i kragen för i helvete. Detta är en del av livet, man måste lära sig att leva med att inte alla älskar en, eller ska vi börja sätta munkavel på varenda person som inte håller med oss? Driva alla som säger något mindre acceptabelt i exil?

Tycker argumentet att man ska behöva ta emot dödshot för att det är "en del av livet" är ganska ogenomtänkt. Det finns andra saker som också är en del av livet, som t.ex. våldtäkt, misshandel, rån eller fattigdom. Bara för att det finns och alltid har funnits tycker jag inte man ska rycka på axlarna och tycka det är någon slags nödvändig krydda i livet. I det här fallet kan man slippa en massa idiotiska kommentarer från näthatare med ett enkelt knapptryck, och det är precis vad hon har gjort.

En annan aspekt är att YouTube är en vinstdrivande videotjänst som drivs av Google, alltså inte nödvändigtvis en plats för seriösa debatter och villkorslös yttrandefrihet. Det är inte att sätta munkavle på någon, det är helt enkelt så deras tjänst är utformad för att användarna ska kunna ha kontroll över sitt material. Jag hade hellre sett att alla kommentarsfält var öppna, men så länge näthatarna inte kan sköta sig har jag full förståelse för diverse nedlåsningar.

Jo det ska hon vara beredd på, hon är i grunden en form av politiker. Hon är här för att skapa en debatt, få folk att tänka till, att gå emot det som är normen. Så fort man bestämmer sig för att gå emot det så måste man förbereda sig själv för detta. Visst det är synd att det är så men välkommen till verkligheten. Dock så tycker jag hon har gjort sitt hade föredragit om en intelligent människa som ZQ hade gjort den här serien, inte nog att hon bara gör något åt kvinnors situation hon är fan en grym DEV med.

Bara för att man är politiker, debattör, åsikts- eller opinionsbildare så skall man inte behöva bli hotad med misshandel, våldtäkt, tortyr, bespottad och förnedrad, varken på nätet eller någon annanstans.

Det är en högst dålig sak och inget man borde hålla upp genom argument om vad som är ett nödvändigt ont eller en del av livet.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Arizato:

Såg denna igår via Kotaku. Jag hoppas innerligt att hon faktiskt tar upp kvinnor från spel som framstår som starka (Alyx Vance, Lara Croft, Elena Fisher, Samus, etc). Om man endast ska koncentrera sig på det negativa så tycker jag att serien förlorat lite av sin poäng.

Fast hela poängen är just att peka ut de tröttsamma "tropes" som kvinnor modelleras efter hela tiden. Lara Croft är ju dock utsatt för andra tropes, speciellt i de tidigare spelen (humongous boobs). Just denna videon fokuserar ju då enbart på damsel in distress.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Arizato:

Såg denna igår via Kotaku. Jag hoppas innerligt att hon faktiskt tar upp kvinnor från spel som framstår som starka (Alyx Vance, Lara Croft, Elena Fisher, Samus, etc). Om man endast ska koncentrera sig på det negativa så tycker jag att serien förlorat lite av sin poäng.

Kommande filmer:

The Fighting F#@k Toy - Video #2
The Sexy Sidekick - Video #3
The Sexy Villainess - Video #4
Background Decoration - Video #5
Voodoo Priestess/Tribal Sorceress - Video #6
Women as Reward - Video #7
Mrs. Male Character - Video #8
Unattractive Equals Evil - Video #9
Man with Boobs - Video #10
Positive Female Characters! - Video #11
Video #12 - Top 10 Most Common Defenses of Sexism in Games

I video 11 får vi säkert se Alyx, Chell, Faith etc.

Medlem

Ni har missat hela poängen, era och feminist tjejens på youtube slutlednings förmågor tes vara mindre än 0. Vi HAR könsroller, de existera, de är på riktigt. De existerar av goda _övergripliga_ anledningar. Samma anledningar som gör att brandMÄN idag är MÄN. Det finns goda och relaterade anledningar till varför den fiktiva hjälten superMAN är porträtterad som en man.

De FINNS mängder av spel med starka hjältinnor. Men till youtube feministens förfäran bryter hjältinnor eller hjältar sällan könsrollerna. Både män och kvinnor definieras både i kultur och samhälle av könsroller och många av de egenskaper som innefattas av könsrollerna är där på goda grunder, de är där för att stanna.

Vi måste se människor som individer. Det finns STORA variationer mellan könen men att förneka att män och kvinnor som GRUPPER går att differentiera genom könsroller är bara löjligt nonsense.

Det är också viktigt att notera att media som riktar sig till män och media som riktar sig till kvinnor framställer sexuellt innehåll på olika sätt. skaparna vet vad män och kvinnor vill se och sex säljs, till båda könen.

Medlem
Skrivet av tomten51:

Ni har missat hela poängen, era och feminist tjejens på youtube slutlednings förmågor tes vara mindre än 0. Vi HAR könsroller, de existera, de är på riktigt. De existerar av goda _övergripliga_ anledningar. Samma anledningar som gör att brandMÄN idag är MÄN. Det finns goda och relaterade anledningar till varför den fiktiva hjälten superMAN är porträtterad som en man.

De FINNS mängder av spel med starka hjältinnor. Men till youtube feministens förfäran bryter hjältinnor eller hjältar sällan könsrollerna. Både män och kvinnor definieras både i kultur och samhälle av könsroller och många av de egenskaper som innefattas av könsrollerna är där på goda grunder, de är där för att stanna.

Vi måste se människor som individer. Det finns STORA variationer mellan könen men att förneka att män och kvinnor som GRUPPER går att differentiera genom könsroller är bara löjligt nonsense.

Det är också viktigt att notera att media som riktar sig till män och media som riktar sig till kvinnor framställer sexuellt innehåll på olika sätt. skaparna vet vad män och kvinnor vill se och sex säljs, till båda könen.

Nämn några av dessa goda övergripliga anledningar till varför vi har könsroller. T.ex. att frugan är hemma och lagar mat? Eller att kvinnor har lägre lön? Eller att kvinnor döms hårdare för promiskuitet. Nämn gärna något som identifierar grupperna män och kvinnor. Kul att du pratar om individer och sen säger att grupper kan enkelt indentifieras... så vi ska inte se till individer då?

Du har heller inte fått fram en enda anledning till varför könsrollerna är bra eller varför de ska stanna. Att det "alltid" ha varit så är liksom inte en speciellt bra anledning.

Börja där så kan vi diskutera var du kan köra upp resten av ditt inlägg någonstans.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

många tusen års utveckling ska ändras på några tiotal dont think so

Medlem
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av tomten51:

Ni har missat hela poängen, era och feminist tjejens på youtube slutlednings förmågor tes vara mindre än 0. Vi HAR könsroller, de existera, de är på riktigt. De existerar av goda _övergripliga_ anledningar. Samma anledningar som gör att brandMÄN idag är MÄN. Det finns goda och relaterade anledningar till varför den fiktiva hjälten superMAN är porträtterad som en man.

De FINNS mängder av spel med starka hjältinnor. Men till youtube feministens förfäran bryter hjältinnor eller hjältar sällan könsrollerna. Både män och kvinnor definieras både i kultur och samhälle av könsroller och många av de egenskaper som innefattas av könsrollerna är där på goda grunder, de är där för att stanna.

Vi måste se människor som individer. Det finns STORA variationer mellan könen men att förneka att män och kvinnor som GRUPPER går att differentiera genom könsroller är bara löjligt nonsense.

Det är också viktigt att notera att media som riktar sig till män och media som riktar sig till kvinnor framställer sexuellt innehåll på olika sätt. skaparna vet vad män och kvinnor vill se och sex säljs, till båda könen.

Nämn några av dessa goda övergripliga anledningar till varför vi har könsroller. T.ex. att frugan är hemma och lagar mat? Eller att kvinnor har lägre lön? Eller att kvinnor döms hårdare för promiskuitet. Nämn gärna något som identifierar grupperna män och kvinnor. Kul att du pratar om individer och sen säger att grupper kan enkelt indentifieras... så vi ska inte se till individer då?

Du har heller inte fått fram en enda anledning till varför könsrollerna är bra eller varför de ska stanna. Att det "alltid" ha varit så är liksom inte en speciellt bra anledning.

Börja där så kan vi diskutera var du kan köra upp resten av ditt inlägg någonstans.

Vi får se var resten tar vägen men i vilket hål vill du ha detta?

några övergrippliga anledningar till varför vi har könsroller i.e stereotypiskt beteende för män och kvinnor som då har en större prominens i respektive kön varpå samhället formas efter och skapar könsroller är följande; 1. Det finns tydliga differenser mellan gruppen män och gruppen kvinnor vad gäller intressen, ambitioner, livsmål och beteende (listan kan göras lång, tänk lite istället) som inte finns eller är betydligt mindre inom grupperna. Detta betyder inte att vi skall tvinga/styra individer i samhället att konformera sig till dessa grupper. De är en observation på verkligheten, där individers val inom de två könen skapar dessa könsroller. Självklart skall samhället tillåta individer att bryta könsroller och normer utan rädsla för sociala efterföljder. Det finns ingen anledning att varken uppmuntra eller förnärma brytandet av könsroller. Om en individ vill göra X så är det upp till individen. han/hon skall inte behöva höra att det är för många kvinnor/män som gör X redan.

2. vi är olika på sätt vi inte riktigt förstår varför än, vi har fortfarande väldigt primitiva medel att forska med kring hjärnan/beteende men klart är att män och kvinnor skiljer sig i beteende redan vid födsel. Vi är formade av hundratusentals år av evolution, den extrem feministiska synen att vi skall morfas in till en hen människa (eller var det till en kvinna?) är för mig helt obscen, motstötande. Vi har evolverat till män och kvinnor med olika fysiologiska och neurologiska egenskapar, dessa skapar könsroller.

konkreta repliker: "varför är frugan hemma och lagar mat?" ja, varför är mannen ute och jobbar? Någon måste göra det, i början av samhället så var det inte så att kvinnan hade något val. Det hade inte heller mannen. Ju längre tiden gick med dessa av naturen påtvingade könsroller har de fått en evolutionär (fysiologisk och sociologisk) förankring, en disponens hos män och kvinnor. resultatet är att kvinnor väljer att vara hemma med barn mer än män och män väljer att jobba mer än kvinnor. Och så har vi två olika roller som tenderar att skötas av respektive kön.

"varför har kvinnor lägre lön?" Anledningen till att kvinnor som grupp tjänar mindre än män som grupp är starkt relaterat till överstående klausul. I och med att män som grupp jobbar mer och lägger större vikt vid pengar är det inget mer än förväntat och riktigt i ett individualistiskt samhälle att gruppen män tjänar mer än gruppen kvinnor. Jag är av åsikten att kvinnor i Sverige inte blir lönediskriminerade i någon kvantifierbart större mängd än män. Enligt SCB så är den oförklarliga löneskillnaden mellan kvinnor och män 8.1%. Då har de faktorerat in ålder, näringsgren, företagsstorlek, utbildningsnivå, yrkesgrupp, stad, sektor och tjänstgöringsomfattning. Dessa faktorer anser jag inte är tillräckliga. Jag anser att de finns mer som påverkar en individlön, vi vet bl.a att gruppen män jobbar mer övertid, de är villiga att ofra mer för pengar än vad gruppen kvinnor är.

Citat från studien SCB gjorde 2004 "Om kvinnor och män vore
lika fördelade över yrkesgrupperna, skulle kvinnors lön i procent av
mäns vara 8,6 procentenheter högre"
Det är alltså individuella kvinnors (och mäns på vis) yrkesval (och andra val, tror jag) som göra att gruppen kvinnor tjänar mindre än gruppen män.

"varför döms kvinnor hårdare för promiskuitet." Detta håller på att ändras vill jag börja med. Men, anledningen till att vi har olika normer är förstås för att vi har olika sexualiteter, återigen är detta ett beteende som har sina rötter i våra rötter. promiskuitet för kvinnor har varit i mycket större grad än nu en livsfara (tänk preventivmedel) för kvinnor medan män kunde fraternisera fritt (nu för tiden har män dock legala risker och åtaganden de måste beakta) Detta har byggt upp nuvarande sociala normen om "snälla flickor". Sen finns de en del vulgära anledningar som jag låter dig gissa dig fram till.

Könsroller har inget medfött ont. De är processen att anta och sticka in människor i könsroller som är av ondo.

Medlem
Skrivet av Lillasandra:

många tusen års utveckling ska ändras på några tiotal dont think so

Vad har de tusen års utveckling gett oss då? Att tjejer gillar rosa och killar traktorer? Eller vilka könsroller och stereotyper har kommit från de tusen åren som gäller här?


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av tomten51:

Vi får se var resten tar vägen men i vilket hål vill du ha detta?

några övergrippliga anledningar till varför vi har könsroller i.e stereotypiskt beteende för män och kvinnor som då har en större prominens i respektive kön varpå samhället formas efter och skapar könsroller är följande; 1. Det finns tydliga differenser mellan gruppen män och gruppen kvinnor vad gäller intressen, ambitioner, livsmål och beteende (listan kan göras lång, tänk lite istället) som inte finns eller är betydligt mindre inom grupperna. Detta betyder inte att vi skall tvinga/styra individer i samhället att konformera sig till dessa grupper. De är en observation på verkligheten, där individers val inom de två könen skapar dessa könsroller. Självklart skall samhället tillåta individer att bryta könsroller och normer utan rädsla för sociala efterföljder. Det finns ingen anledning att varken uppmuntra eller förnärma brytandet av könsroller. Om en individ vill göra X så är det upp till individen. han/hon skall inte behöva höra att det är för många kvinnor/män som gör X redan.

2. vi är olika på sätt vi inte riktigt förstår varför än, vi har fortfarande väldigt primitiva medel att forska med kring hjärnan/beteende men klart är att män och kvinnor skiljer sig i beteende redan vid födsel. Vi är formade av hundratusentals år av evolution, den extrem feministiska synen att vi skall morfas in till en hen människa (eller var det till en kvinna?) är för mig helt obscen, motstötande. Vi har evolverat till män och kvinnor med olika fysiologiska och neurologiska egenskapar, dessa skapar könsroller.

konkreta repliker: "varför är frugan hemma och lagar mat?" ja, varför är mannen ute och jobbar? Någon måste göra det, i början av samhället så var det inte så att kvinnan hade något val. Det hade inte heller mannen. Ju längre tiden gick med dessa av naturen påtvingade könsroller har de fått en evolutionär (fysiologisk och sociologisk) förankring, en disponens hos män och kvinnor. resultatet är att kvinnor väljer att vara hemma med barn mer än män och män väljer att jobba mer än kvinnor. Och så har vi två olika roller som tenderar att skötas av respektive kön.

"varför har kvinnor lägre lön?" Anledningen till att kvinnor som grupp tjänar mindre än män som grupp är starkt relaterat till överstående klausul. I och med att män som grupp jobbar mer och lägger större vikt vid pengar är det inget mer än förväntat och riktigt i ett individualistiskt samhälle att gruppen män tjänar mer än gruppen kvinnor. Jag är av åsikten att kvinnor i Sverige inte blir lönediskriminerade i någon kvantifierbart större mängd än män. Enligt SCB så är den oförklarliga löneskillnaden mellan kvinnor och män 8.1%. Då har de faktorerat in ålder, näringsgren, företagsstorlek, utbildningsnivå, yrkesgrupp, stad, sektor och tjänstgöringsomfattning. Dessa faktorer anser jag inte är tillräckliga. Jag anser att de finns mer som påverkar en individlön, vi vet bl.a att gruppen män jobbar mer övertid, de är villiga att ofra mer för pengar än vad gruppen kvinnor är.

Citat från studien SCB gjorde 2004 "Om kvinnor och män vore
lika fördelade över yrkesgrupperna, skulle kvinnors lön i procent av
mäns vara 8,6 procentenheter högre"
Det är alltså individuella kvinnors (och mäns på vis) yrkesval (och andra val, tror jag) som göra att gruppen kvinnor tjänar mindre än gruppen män.

"varför döms kvinnor hårdare för promiskuitet." Detta håller på att ändras vill jag börja med. Men, anledningen till att vi har olika normer är förstås för att vi har olika sexualiteter, återigen är detta ett beteende som har sina rötter i våra rötter. promiskuitet för kvinnor har varit i mycket större grad än nu en livsfara (tänk preventivmedel) för kvinnor medan män kunde fraternisera fritt (nu för tiden har män dock legala risker och åtaganden de måste beakta) Detta har byggt upp nuvarande sociala normen om "snälla flickor". Sen finns de en del vulgära anledningar som jag låter dig gissa dig fram till.

Könsroller har inget medfött ont. De är processen att anta och sticka in människor i könsroller som är av ondo.

Du verkar tro att debatten handlar om huruvida könsroller finns eller inte, det är alla överrens om... eller ja alla utom de som lyckas leva i total förnekelse om att det skulle finnas sexism, rasism etc och ojämlikhet.

Är ju iaf trevligt att slippa förklara vad könsroller är för folk. Hur som helst, ingenstans i dina två inlägg har du fått fram något om varför videon skulle ha fel eller varför könsroller bör bevaras, eller att de skulle vara medfödda. Så exakt vad är det videon och vi feminister som har 0 slutledningsförmåga är det har missat? Du gillar att prata om skillnaderna men är väldigt noga med att inte säga några konkreta skillnader för du vet att ingen sak du kan komma på som skulle skilja mellan män och kvinnor går att applicera på 50% av jordens befolkning och är därför helt meningslös. Videon och det mesta av debatten handlar om att visa på varför och hur folk formas in i sina könsroller på ett systematiskt sätt och hur dessa könsroller drabbar extremt många på ett mycket negativt sätt, och med den nya kunskapen kunna förhindra att individer tvingas in i dessa könsroller istället för att faktiskt få vara just individer.

Dessutom är du all over the place med att man minsann är del av en grupp som tycker och väljer på ett visst sätt men att man ändå ska se individer. Hur ska du ha det egentligen? Är vi alla individer som skiljer sig mer individer emellan än könen skulle vara lika eller är vi bara könet?

Men allt man behöver läsa av ditt inlägg är väl den här biten: "den extrem feministiska synen att vi skall morfas in till en hen människa (eller var det till en kvinna?) är för mig helt obscen, motstötande." Bara det faktum att du tror på konspirations teorierna om extrema feminist maffior som ska göra folk könslösa hens är ju så skrattretande att inget du säger går att ta på allvar. (vad betyder det ens? Hen används inte på det viset av någon utom just de som använder det som något slags skällsord.)


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

123
Skriv svar