Tomb Raider pc-putsas – nu spelbart med Nvidia-kort?

Robot
Tomb Raider pc-putsas – nu spelbart med Nvidia-kort?

Crystal Dynamics har släppt lös en pc-uppdatering till Tomb Raider som ska fixa till stora delar av de problem Nvidia-kortanvändare upplevde i och med den hårresande TressFX-teknologin.

#tomb-raider, #crystal-dynamics


Medlem
Tomb Raider pc-putsas – nu spelbart med Nvidia-kort?

Några crasher och 20ish fps när det är inzoomning på hennes ansikte med massa hår synligt, är det värsta jag haft. Annars flyter det på bra.

<--GTX670 med Ultimate @ native 1680x1050.

Får se hur de är med nya patchen då.


signatur

Spelar mest: State of Decay 2

Medlem

Har nVidia verkligen en "bra mycket större del av marknaden" jämfört med AMD? Jag ifrågasätter egentligen inte att det är så, jag blir bara förvånad och skulle vilja få det bekräftat på något sätt. Min högst ovetenskapliga känsla är att bland mina vänner har den största delen AMD kort.

Edit: Kollade lite källor, och ifrågasätter nu klart detta uttalande, verkar snarare som att AMD har ett bra mycket större dela av marknaden jämfört med nVidia. (25% mot 16% (intel är giganten med nästan 60%)), om man bara tittar på diskreta kort har visserligen nVidia något större andel än AMD men knappast "bra mycket större" det handlar om ca 60% vs 40% där.

Medlem

Trevligt Har förvisso inte haft några värre problem än så länge och har kommit igenom iaf 80% av SP delen.

Så länge jag inte drar på den hårfagra biten så kan jag lugnt köra på ultra. Med den på så var det inte mycket att hurra för.

Testpilot

Mitt krashade hela tiden med nyaste drivrutiner samt avstängning av Tesselering och Exclusive full screen.

Jag fick fixa det hela genom att köra Nvidia inspector , ta bort tomb raider profilen och knyta Tombraider.exe till Hitman Absolution profilen.

Efter det hackandet funkade spelet klockrent och stabilt hela helgen , kunde tom slå på Tesselation igen utan problem. (ej testat att slå på fullscreen)

Återstår att se vad patchen gör för stabiliteten.

Medlem
Skrivet av Ristaaf:

Har nVidia verkligen en "bra mycket större del av marknaden" jämfört med AMD? Jag ifrågasätter egentligen inte att det är så, jag blir bara förvånad och skulle vilja få det bekräftat på något sätt. Min högst ovetenskapliga känsla är att bland mina vänner har den största delen AMD kort.

Edit: Kollade lite källor, och ifrågasätter nu klart detta uttalande, verkar snarare som att AMD har ett bra mycket större dela av marknaden jämfört med nVidia. (25% mot 16% (intel är giganten med nästan 60%)), om man bara tittar på diskreta kort har visserligen nVidia något större andel än AMD men knappast "bra mycket större" det handlar om ca 60% vs 40% där.

Bra poäng där! Menade såklart entusiastmarknaden (discrete = externa kort och inte integrerade). Klargjorde, och förminskade skillnaden i textform.

Det ska på tal om dessa skillnader bli intressant att se hur marknaden anpassar sig till att båda next-gen-konsolerna verkar fyllas med AMD-prylar. Det blir liksom delvis automatiskt optimerat för AMD-anhängare då, även om konsolerna drivs och kodas för på andra sätt än för pc.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Inaktiv

Hur en sån miss gjorts av utvecklarna begriper jag inte. Har det inte gjorts ett ända test med Nvidia i spelet eller? :S

Medlem
Skrivet av Segas:

Hur en sån miss gjorts av utvecklarna begriper jag inte. Har det inte gjorts ett ända test med Nvidia i spelet eller? :S

nVidia fick inte tillgång till spelets kod innan release.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Inaktiv
Skrivet av Eisenhart73:
Skrivet av Segas:

Hur en sån miss gjorts av utvecklarna begriper jag inte. Har det inte gjorts ett ända test med Nvidia i spelet eller? :S

nVidia fick inte tillgång till spelets kod innan release.

Det är väl knappast Nvidia som utvecklar och testar spelet? Nån i studion borde ha fått en briljant idé att testa spelet med ett Nvidia-kort, framfört allt när det implementerats effekter avsett speciellt för AMD.

Medlem
Skrivet av Segas:

Hur en sån miss gjorts av utvecklarna begriper jag inte. Har det inte gjorts ett ända test med Nvidia i spelet eller? :S

http://www.geforce.com/whats-new/articles/nvidia-geforce-314-...

Citat:

We are aware of performance and stability issues with GeForce GPUs running Tomb Raider with maximum settings. Unfortunately, NVIDIA didn’t receive final game code until this past weekend which substantially decreased stability, image quality and performance over a build we were previously provided. We are working closely with Crystal Dynamics to address and resolve all game issues as quickly as possible.

Please be advised that these issues cannot be completely resolved by an NVIDIA driver. The developer will need to make code changes on their end to fix the issues on GeForce GPUs as well. As a result, we recommend you do not play Tomb Raider until all of the above issues have been resolved.

In the meantime, we would like to apologize to GeForce users that are not able to have a great experience playing Tomb Raider, as they have come to expect with all of their favorite PC games.

Medlem

Det flyter på fint med mig, det kraschar rätt ofta med Tesselation igång men annars flyter det på med max grafik


signatur

Game long and prosper

Medlem

Är det här en ny patch idag eller samma som släpptes och sen drogs tillbaka?

Medlem
Skrivet av Eisenhart73:
Skrivet av Segas:

Hur en sån miss gjorts av utvecklarna begriper jag inte. Har det inte gjorts ett ända test med Nvidia i spelet eller? :S

nVidia fick inte tillgång till spelets kod innan release.

Jah, nu är det väl ändå utvecklarens fel iaf som inte testat spelet på diverse hårdvara?!
Fan inte klokt egentligen.


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Kört igenom hela med ett 460GTX med tesselation utan att det krashat en enda gång, fattar inte vad folk klagar på : p

k3m
Medlem
Inaktiv
Skrivet av virror:

Kört igenom hela med ett 460GTX med tesselation utan att det krashat en enda gång, fattar inte vad folk klagar på : p

Är 600serien som lider tydligen.

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av virror:

Kört igenom hela med ett 460GTX med tesselation utan att det krashat en enda gång, fattar inte vad folk klagar på : p

Är 600serien som lider tydligen.

Jag lider också på mitt 580. Men jag har redan spelat igenom det så patchen är på tok för sen.


signatur

- Wiiga -

Medlem

tanka en äldre driver, 10.90 eller något hette den, då funkar spelet bra

Medlem

Tyvärr så är det inte mycket mer spelbart med AMD-kort, speciellt om du kör med Crossfire... buggar, krascher och hängningar...

Medlem
Skrivet av Segas:

Har det inte gjorts ett ända test :S

Tror Buttman har gjort ganska många test med ändor.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Testpilot

För de som inte vet:

* De mesta felen är för Nvidiakort i 600 serien.
* Äldre drivrutiner , 310.70 och 310.90 fungerar så spelet är testat med dessa.
* Att stänga av Tesselation fixar problemen för en del
* Att stänga av exclusive full screen (fullskärmsläget) funkar för andra.
* Vsync bör också stängas av för problemfritt spelande.
* Folk med SLI är tvungna att hacka med Nvidia inspector och använda Hitman Absolution profilen för att det skall bli stabilt. (blev även stabilt för mig med singelkort med denna metod)

Denna patch skall dock fixa flera av dessa problem , men använd gärna dessa lösningar om inte patchen hjälper.

Inaktiv
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Segas:

Har det inte gjorts ett ända test :S

Tror Buttman har gjort ganska många test med ändor.

Meningsfult...men jag antar att du är stolt.

Medlem
Skrivet av Segas:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Segas:

Har det inte gjorts ett ända test :S

Tror Buttman har gjort ganska många test med ändor.

Meningsfult...men jag antar att du är stolt.

*Meningsfullt

Inaktiv
Skrivet av asdfg:
Skrivet av Segas:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Segas:

Har det inte gjorts ett ända test :S

Tror Buttman har gjort ganska många test med ändor.

Meningsfult...men jag antar att du är stolt.

*Meningsfullt

Denna gången skyller jag på mitt trasiga tangentbord.

Medlem

Tror den största prestanda boosten kommer komma genom uppdaterade drivrutiner från nVidia, men med det sagt har jag inte haft några problem med att köra det med mitt GTX 660 ti, stänger man av tesselation och håret så är det inga problem att hålla sig på vettig fps.

Medlem

Det är långt ifrån ospelbart bara för att man behöver stänga av en kosmetisk effekt, som för övrigt bara ser rolig ut i cutscenes. Ni som har AMD vet säkert hur håret glitchar iväg och fladrar som fan.
Spelet var inte ens allvarligt buggigt.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Nån som vet om de fixat siktet när man spelar i 3D? det ligger på fel djup eller nått sånt som gör det väldigt svårt att sikta då man ser dubbla sikten.

1
Skriv svar