Kritiserad trophy i God of War byter namn

Medlem

Synd att dessa PK-nötter får sin vilja igenom, börjar bli rätt så irriterande med denna trend som går ut på att vara så lättkränkt som möjligt.

Sorgligt.

Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Synd att dessa PK-nötter får sin vilja igenom, börjar bli rätt så irriterande med denna trend som går ut på att vara så lättkränkt som möjligt.

Sorgligt.

Varför använder du ordet "PK" som om det vore något negativt? Politisk korrekhet är dynamiskt och flytande, och är generellt sätt oberoende av vad som är negativt eller positivt -- det reflekterar uteslutet allmänhetens uppfattning av dessa.

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:

Ni tre verkar ju ha missat poängen med att i största möjliga mån ta bort onödig sexism. Att ni nötter ens jämför sexism och dess konsekvenser med videovåld är ju helt galet.

Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Kvicksilver:

Synd att dessa PK-nötter får sin vilja igenom, börjar bli rätt så irriterande med denna trend som går ut på att vara så lättkränkt som möjligt.

Sorgligt.

Varför använder du ordet "PK" som om det vore något negativt? Politisk korrekhet är dynamiskt och flytande, och är generellt sätt oberoende av vad som är negativt eller positivt -- det reflekterar uteslutet allmänhetens uppfattning av dessa.

Nja, i mångas ögon är de "PK-nötter" som han refererar till inte folk med den "allmäna uppfattningen" om vad som är rätt och fel. Utan det är en elit som säger sig representera folket och sprider sina åsikter som om det vore fakta och den enda rätta vägen. Alla skall rätta sig efter dom - för det ÄR på detta sättet. "Det är fel att säga negerboll, för det är förnedrande." och så fick det inte heta negerboll längre.

Jämför det med folk som säger att H&M-reklam är kvinnoförnedrande som om alla kvinnor tycker det, fast det troligen är mer en mindre skara som känner sig förnedrade.

Eller veganer som säger det är fel att äta kött..... jag har varit i diskusioner där den jag pratat med inte kunde förstå/inse att det var hans åsikt att det var fel och att det inte var något slags faktum.

PK-maffian är en liknande falang. Dom säger sig ha högre etik och moral än andra och alla andra skall rätta sig, för dom har ju (enligt dom) rätt och andra har fel.

Som toppen på detta mentala tunnelseende så är dom oftast väldigt vinklade. Därav min kommentar angående våldet tidigare i tråden: Å ena sidan så kan dom klaga på en sak (sexism), å andra sidan så blundar dom åt en annan som är minst lika illa (massivt våld).

Hur som helst, slutpoäng:

Om nu spelet har 18+ på lådan, så är det väl upp till föräldrarna att se till att sina barn inte spelar dom spelen. De vuxna som inte gillar spelen kan precis som med filmer, böcker och allt annat i livet: spendera sina pengar och sin tid på något annat som dom tycker om bättre.

Varför sabba och censurera för andra? Gör något kul/vettigt i stället.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av vampyrer_suger:

Ni tre verkar ju ha missat poängen med att i största möjliga mån ta bort onödig sexism. Att ni nötter ens jämför sexism och dess konsekvenser med videovåld är ju helt galet.

Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Kvicksilver:

Synd att dessa PK-nötter får sin vilja igenom, börjar bli rätt så irriterande med denna trend som går ut på att vara så lättkränkt som möjligt.

Sorgligt.

Varför använder du ordet "PK" som om det vore något negativt? Politisk korrekhet är dynamiskt och flytande, och är generellt sätt oberoende av vad som är negativt eller positivt -- det reflekterar uteslutet allmänhetens uppfattning av dessa.

Nja, i mångas ögon är de "PK-nötter" som han refererar till inte folk med den "allmäna uppfattningen" om vad som är rätt och fel. Utan det är en elit som säger sig representera folket och sprider sina åsikter som om det vore fakta och den enda rätta vägen. Alla skall rätta sig efter dom - för det ÄR på detta sättet. "Det är fel att säga negerboll, för det är förnedrande." och så fick det inte heta negerboll längre.

Jämför det med folk som säger att H&M-reklam är kvinnoförnedrande som om alla kvinnor tycker det, fast det troligen är mer en mindre skara som känner sig förnedrade.

Eller veganer som säger det är fel att äta kött..... jag har varit i diskusioner där den jag pratat med inte kunde förstå/inse att det var hans åsikt att det var fel och att det inte var något slags faktum.

PK-maffian är en liknande falang. Dom säger sig ha högre etik och moral än andra och alla andra skall rätta sig, för dom har ju (enligt dom) rätt och andra har fel.

Som toppen på detta mentala tunnelseende så är dom oftast väldigt vinklade. Därav min kommentar angående våldet tidigare i tråden: Å ena sidan så kan dom klaga på en sak (sexism), å andra sidan så blundar dom åt en annan som är minst lika illa (massivt våld).

Hur som helst, slutpoäng:

Om nu spelet har 18+ på lådan, så är det väl upp till föräldrarna att se till att sina barn inte spelar dom spelen. De vuxna som inte gillar spelen kan precis som med filmer, böcker och allt annat i livet: spendera sina pengar och sin tid på något annat som dom tycker om bättre.

Varför sabba och censurera för andra? Gör något kul/vettigt i stället.

Men, att slänga runt ord som "PK Maffian" och dylikt är inget argument som överhuvudtaget visar varför de skulle ha fel i en specifik fråga. Det kvittar till och med huruvida de tillhör det som blivit dubbat "PK maffian", för den tillhörigheten påverkar inte huruvida de har rätt eller fel inom en specifik fråga, som sagt.

Sen så kan du inte riktigt jämföra sexism i tv-spel med våld i tv-spel. Den viktiga skillnaden är att sexismen fortsätter utanför spelet, medan våld representerat i spel inte gör det. Och ja, i en hel del fall där det blir upprop emot sexismen i tv-spel, reklam eller vanlig TV är det överreaktioner, men det finns samtidigt väldigt legitima enskilda fall där det absolut borde tas upp för allmän debatt.

Sen så vill jag avsluta med att påpeka att det inte har föregått någon censur här överhuvudtaget. Det som hände var att någon utvecklare nyttjade sin yttrandefrihet och gjorde ett visst val i speldesignen -- motståndarna till det valet utnyttjade sedan deras yttrandefrihet för att tala emot det valet, och uppmana det till att förändras. Sen faller det tillbaka till utvecklarna huruvida de VILL förändra det eller inte grundat på motreaktionerna. Censur är det först, och enbart, när det utförs genom våld eller hot om våld. Hade någon hotat utvecklarna med att deras kontor skulle bombas ifall detta inte gjordes någonting åt, så hade det varit censur. Det här är bara yttrandefrihet i praktiken.

Inaktiv
Skrivet av Xeogt:
Skrivet av SToFo:

Vaddå "pk-vågen"? Snarare intelligens-vågen. Dumma människor håller på att bli utrotade tillsammans med deras uttryck, som sig bör. "Bros before hos" är infantilt och alla som jag känt som använt uttrycket har varit riktiga douchebags i alla fall.

För att stampa in någons huvud är inte det som är det som bör väcka anstöt. En liten ordvits på slutet är uppenbarligen det som är opassande.

Jag blir så trött på ovissheten som existerar här på FZ... Det är inte det som är problemet. Det är det faktum att begreppet menar att alla kvinnor refereras till som horor. Infantilt, barnsligt. Att spelet är våldsamt är inte det som är problemet. Snälla, tänk lite.


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem
Skrivet av SToFo:

Nu förstår jag ingenting. Du missförstår mig totalt. Jag har aldrig uttryckt mig på det viset att det var ditt fel att du inte såg att jag ändrat meddelandet. Jag bad t.om om ursäkt för det. Vilken del av "ursäkta mig för det" förstod du inte?

Det är tydligen tämligen uppenbart för dig hur du tycker att jag diskuterar, men du har fel. Jag menar inte att jag skriker eller betonar ett ord aggressivt när jag skriver i versaler som jag gör. Det jag menar är att göra ordet extra tydligt så att jag inte missförstås. Men i ditt fall så verkar det vara hopplöst. Det har du bevisat flera gånger. Så du tror på fullaste allvar att om alla skrek att något var fel så skulle folk ändra vad som helst? Tror du inte att SCE Santa Monica (akta versalerna) har ryggrad nog att stå för om de vill vara sexistiska eller inte efter att ha släppt ett sådant våldsamt och vuxet spel. Det är en sak ändra på sig, huxflux bara för att folk skriker, och det är en annan att bearbeta och inse det man gjort är infantilt och idiotiskt och sedan göra bättring.

Mitt missnöje är inte riktat till spelbolaget, de gjorde ju bättring. Däremot så blir jag så trött på att många kallar de som inte tolererar sexistiska, rasistiska eller hatiska glåpord för PK eller PK-maffia och säger att de riktar kritiken åt fel håll etc. Uppenbarligen inte då man tar en snabbtitt på kommentarer från andra här samt att om människor ska börja enas och sluta vara nedlåtande mot varandra så behövs inte sådant snack som "bros before hoes" etc. Jag tycker att kritiken jag ger är väldigt pricksäker. Jag reagerar inte som jag gör för att jag försöker vara politiskt korrekt. Jag reagerar som jag gör för att jag tycker att något är fel, onödigt och idiotiskt.

Jag hängde väl upp mig på ditt användande av caps och tolkade det som sarkasm. I de andra exemplen jag räknade upp är det svårt att tolka på något annat sätt hur som helst. Det är inte så mycket capsen, utan sättet du glorifierar din egen åsikt och förminskar andras på ett väldigt onödigt sätt. Du kanske inte är medveten om det själv. Åsikter är just åsikter, och inte fakta. Att öppna med att höja sin egen åsikt över andras utan argument för detta är inget bra sätt att argumentera på. Inte heller att skita i att svara på stora delar för att du inte anser det vara relevant (din åsikt åter igen, och inte fakta).

Att bli upprörd över denna lilla bit är att sila mygg och svälja kameler. Det är helt uppenbart inte menat att förolämpa någon. Så korkade är de nämligen knappast då det inte är ekonomiskt försvarbart att förolämpa sina konsumenter med flit. Det är som sagt ett harmlöst skämt, och att börja dra paralleller mellan detta och folk som med avsikt att såra går och skriker tillmälen till andra är bara fånigt.

Jag tror allvarligt att de backade p g a en liten men högljudd grupp, ja. Det har hänt förr och det kommer hända igen. Det kallas i folkmun för att göra en pudel. De som företag tjänar inte på att stå på sig och börja tjafsa med den här typen av folk över en skitsak, för det är en skitsak. Då är det mycket lättare att be om ursäkt och ändra på det så att dessa blir glada och nöjda. Jag säger heller inte att du försöker vara PK, bara att din avsky mot dessa onödiga glåpord är väldigt missriktat i det här fallet.

Nåväl, jag känner att det bara börjar bli en massa upprepningar av argument nu så jag sätter punkt där. Är du ändå intresserad av att fortsätta så är du välkommen att skicka mig ett PM.

Medlem

Bragder / Prestation =achievement
Är dödfött från första början, VEM BRYR SIG, seriöst, vuxna män då i synnerhet sitter och lipar för man inte klarar av att få en viss sådan.

Och språket är dött sedan länge, både vad det gäller engelska, svenskat och swinglish, det har idioterna och nytillkomna sett till.

Se till att lära er Arabiska och Kinesiska istället, allt annat är meningslöst.

Bros before hose hade varit bättre.

En meningslös bedrift på ett hjärndött spel, säger ett och annat om både dem som tillverkar och dem som kper och spelar skiten!

"Brain before game", undrar om det finns en sådan?


signatur

Denon / Pioneer

Medlem

Well done Santa Monica Studios. Känns trots allt som att vi är på rätt väg. Visst, det är fortfarande många här på FZ som inte ens verkar förstå problematiken i att det kvinnliga könet nedvärderas jämt och ständigt. Men jag kan inte minnas att det förekom en sån här livlig diskussion om genus här för 3-4 år sedan, och det måste ju vara positivt, eller hur gott folk?

Skägg.
10 Chambers

Attityden i tråden har många bottennapp, så skärp eller eller så får jag börja varna folk. Jag tror ni vet vilka ni är!


signatur
Medlem

Tycker det är konstigt att titeln på thropien skulle ändras.
Horor och liknande var väldigt vanligt förr i tiden (gamla Grekland) som just God of War inspireras av. Att knulla horor i GTA är ju lugnt, kan dock ha nåt med Sony att göra som inte vill att thropies på deras tjänster ska vara förolämpande?

Medlem
Skrivet av SToFo:

Vaddå "pk-vågen"? Snarare intelligens-vågen. Dumma människor håller på att bli utrotade tillsammans med deras uttryck, som sig bör. "Bros before hos" är infantilt och alla som jag känt som använt uttrycket har varit riktiga douchebags i alla fall.

Kan skriva under på att vad gäller den kommentaren så de få gånger jag hört den sägas, så har det varit av douchebags yes.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

123
Skriv svar