The Witness körs bättre på PS4 än PC

Medlem

"The Witness körs bättre på PS4 än PC"

...i cirka 6 månader till.

Testpilot

Så många konsoll fanboys här som inte fattar att OPTIMERING bara räcker en viss bit
Sedan äter PC'ns råkraft upp allt vad de kan tänka sig i skillnad

Redan innan PS4 är släppt är avståndet som kan tänkas minska genom optimeringar då man skriver direkt till hårdvara uppätna.

Avståndet kommer bara öka i framtiden.

Det som är bra är att hårdvaran i sig bygger på samma grunder vilket gör det mycket lättare för speltillverkarna att pumpa ut till alla plattformar.

Medlem

Kära vänner, kan vi inte leta rätt på källor (eller iallafall använda logiskt tänkande) istället för att komma med vilda gissningar.

En sak vi vet är att PS4 kommer ha betydligt mer PC lik hårdvara än PS3 (Sony sa detta själva vid presskonferansen) vilket borde göra lättare att porta spel från PS4 till PC, och reducera ineffektiviteten hos många spel på PC.

Hur mycket Windows (eller andra OS för den delen) faktiskt försämrar antalet FPS är jag mycket intresserad av, så ni som som säger att det gör stor skillnad posta källan eller förklara djupgående varför det är så.

Angående drivrutiner är jag inte jättekunnig så rätta mig gärna (återigen med källa) om jag har fel, men som jag fattat det är drivrutiner till för att låta operativsystemet och hårdvaran kommunicera med varandra, vilket betyder att konsoler också är beroende av drivrutiner, dock kanske inte till lika hög grad.

Medlem

Det kan stämma att spel fungerar bättre på konsol men oftast lite fulare än pc på grund av att konsolernas hårdvara inte är i närheten av en pc:s. och snabbt utdateras då pc.n får ny hårdvara varje halvår eller år.
Spelen till konsol programmeras direkt till hårdvaran och ej till DirectX som till pc.
Om ett spel skulle programmeras direkt till en high-end PC:s hårdvara skulle den käka up konsolerna.
Om man jämför en PC för 4000kr mot en PS4 för samma peng så får du nog mer för pengarna om du köper en PS4

Medlem
Skrivet av Motorolja:

Hur mycket Windows (eller andra OS för den delen) faktiskt försämrar antalet FPS är jag mycket intresserad av, så ni som som säger att det gör stor skillnad posta källan eller förklara djupgående varför det är så.

Angående drivrutiner är jag inte jättekunnig så rätta mig gärna (återigen med källa) om jag har fel, men som jag fattat det är drivrutiner till för att låta operativsystemet och hårdvaran kommunicera med varandra, vilket betyder att konsoler också är beroende av drivrutiner, dock kanske inte till lika hög grad.

Gör man ett spel till en viss konsol så har alla användare samma hårdvara. Det går att optimera koden exakt för de komponenter den består av och operativsystemet är väldigt "lätt"

Gör du spel till PC så finns det mellan dig och spelet ett "fetare operativsystem", drivrutiner till alla möjliga saker, Direct X, begränsad bandbredd mellan olika delar osv. Koden måste fungera på olika operativsystem på en i stort sett obegränsad mängd olika hårdvarukonfigurationer med varierande drivrutiner. Olika delar av koden måste vara skalbar för att fungera på olika kraftfulla system.

Bara en sådan sak som att det ibland dyker upp drivrutiner till grafikkort som kan förbättra prestandan i vissa spel med 15-20% är ganska talande. Var fanns den prestandan tidigare? På en konsol kan man koda mer direkt till komponenterna medan man på PC är beroende av en mängd andra faktorer utom din kontrol.

Om en person som John Carmack säger att det går att få ut ungefär dubbelt så mycket kraft från en konsol jämfört med en motsvarande PC så stämmer det nog. Många här verkar dock bara läsa rubriken till artikeln för att sedan hävda att PC visst är kraftfullare. Ja, en bra PC kan vara väldigt mycket "bättre" men med samma komponenter är den knappast det.

Medlem

hur bra olika spel flyter på olika plattformar beror också mycket på vilken plattform utvecklarna har primärt riktat in sig på när dom kodat spelet, ett spel kodat för ps3 och sedan portat till pc har i 99 fall av 100 givetvis en fördel på ps3an, och är det tvärtom vilket sällan är fallet tyvärr, så är det ju givetvis fördel pc.
skälet till att dom flesta aaa-titlar portas till pc är ju helt enkelt att dom säljer bättre på konsoll, det gör dock inte konsollernas hårdvara bättre på något sätt, konsoller har en lite fördel när det gäller optimering men folk brukar överdriva den ganska rejält märker jag.

konsoller skulle jag säga är mer prisvärda (sålänge du inte köper nya titlar flera ggr per månad för 599 kr hehe)

pc kan driva ofantligt mycket mer krävande spel än vad en ps4 någonsin kommer kunna göra, däremot kommer du behöva betala betydligt mer för pcn. allt beror på vilka komponenter du vill stoppa i den.

själv spelar jag både konsoll och pc, och tänker fortsätta med det.

Medlem
Skrivet av Motorolja:

Äntligen någon som faktiskt är intresserad av att veta och inte bara kastar meningar omkring sig!

Optimeringen till en konsol är lättare på grund av att utvecklarna enbart behöver rikta in drivrutin samt spel-optimering för specifik hårdvara.

Faktumet är att idag så är det ganska sjuka mängder rättningar som görs på drivrutins-nivå genom så kallad "parseing". En funktion kallas av spelet, men då exempelvis AMD hittat ett problem med just den funktionen så måste den konventeras om (skrivas om) av drivrutinen, helt enkelt en "IF" sats som säger att om just precis den här funktionen försöker användas så använd "våran" istället. Det här kan göras med ALLA grafiska moment i ett spel.

Optimeringar av utvecklarna när spelet väl är släppt går oftast ut över alla platformar, exempelvis en shaderalgorythm som måste skrivas om för att få bättre prestanda (Onödiga uträkningar osv, tänk på att dessa uträkningar är oerhört stora och en hel motor (Likt unreal engine) som kanske används för 1000 spel oftast använder samma algorythm för shadern över alla spelen. Den här kan eftersom tweakas då utvecklaren vet att vissa moment inte behövs (Kan vara allt ifrån vissa ljussättningar till reflektioner). Omständigt to say the least.

På senare dar har memory-pushes (Termologin bör inte stämma helt 100%) börjat användas. ENB-series som många använder till skyrim är en av dessa, den pushar in egna shader, skugg, objektorientring, textur-hantering osv osv in i directX api´n för att exempelvis får spelet att se bättre ut eller köras snabbare (Man tar bort eller lägger till saker i algorythmerna/ funktionerna som används väldigt sällan och döljer sen de "glitches" som uppstår med andra).

Att gå in ännu djupare känns meningslöst. Men jo, en konsols hårdvara kommer alltid kunna utnyttjas mer effektivt för att det inte krävs samma felkorrigering. Ett spel på konsol, där ligger optimeringen på utvecklarnas ansvar medans på en PC kan ansvaret ligga på så OTROLIGT många olika instanser (Utvecklare, operativsystem, hårdvaru-leverantör och hur pass duktiga dom är på att pusha ut drivrutiner som korrigerar kod som inte går att köra på ett bra sätt på just en specifik enhet.) och även där kan vi gå in på "Made for NVIDIA" loggan, där har Nvidia fått tillgång att optimerat spelet tidigt i utvecklingsstadiet, därför flyter det oftast bättre, för felkorrigeringen är gått långt medans AMD kanske precis fått möjligheten att börja arbeta på den (Kan också vara the other way around).

Phew, jag skulle kunna sitta och skriva om olika exempel och dra paraleller en hel kväll. Men ta mitt inlägg som ett bidrag till diskussionen och hoppas att några fått upp ögonen om problematiken och dilemmorna som finns ute på marknaden idag

// Trasen.
ps. Var god skippa kommentarer om grammatiken :*

Medlem

Skulle vilja se t,ex God of war 3,Uncharted m.m på en PC från 2006 med ett GeForce 7xxx. PS4 kommer piska våra GTX Titan datorer ,egentligen redan från start men det tar alltid tid innan dom lär sig optimera.

Sitter med 2st GTX Titan och den kan hantera Crysis 3 i 60FPS som low fps. Och Ps4:an skulle kunna hantera detta väldigt bra. Hur bra vet ingen av oss. Men att det kräver hårdvara för 20k+ är sjukt egentligen.

Sen att konsollerna håller tillbaks PC spelen är BULLSHIT. Det är konsumenterna som gör. Hur många har råd att lägga ut 20k + på en dator varje/vartannat år?

Medlem
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Lolflakes:

PS4:an klarar inte av spel som Crysis 3, Far cry 3 och Arma 3 på ultra med sin hårdvara. Det är fakta.

Hur vet du det?

Hur som helst så jämför väl de som diskuterar dylik prestanda en PS4 med en "normal" PC. Det är klart att en PC som kanske kostar fem gånger mer också presterar bättre - troligen ej fem gånger bättre dock.

Därför att jag har kollat på PS4:ans komponenter och bedömer att det inte skulle klara av det.

Dom har sagt att det är 8 GB ddr5 ram och sen AMD CPU och 7000 serie grafik. Hur fick du tag i hemlig information ?

Inaktiv
Skrivet av Melfice:

Skulle vilja se t,ex God of war 3,Uncharted m.m på en PC från 2006 med ett GeForce 7xxx. PS4 kommer piska våra GTX Titan datorer ,egentligen redan från start men det tar alltid tid innan dom lär sig optimera.

Sitter med 2st GTX Titan och den kan hantera Crysis 3 i 60FPS som low fps. Och Ps4:an skulle kunna hantera detta väldigt bra. Hur bra vet ingen av oss. Men att det kräver hårdvara för 20k+ är sjukt egentligen.

Sen att konsollerna håller tillbaks PC spelen är BULLSHIT. Det är konsumenterna som gör. Hur många har råd att lägga ut 20k + på en dator varje/vartannat år?

Om du tror att en PS4 kan matcha två GTX Titan så är du mer än lovligt naiv.
Att Crysis 3 har välkända problem med frame-drops kopplat till repfysiken mig veterligen. Maxa Crysis 3 på en PS 4? Jag tvivlar starkt på att det skulle funka med acceptabel fps.

Medlem
Skrivet av Melfice:

Skulle vilja se t,ex God of war 3,Uncharted m.m på en PC från 2006 med ett GeForce 7xxx. PS4 kommer piska våra GTX Titan datorer ,egentligen redan från start men det tar alltid tid innan dom lär sig optimera.

Sitter med 2st GTX Titan och den kan hantera Crysis 3 i 60FPS som low fps. Och Ps4:an skulle kunna hantera detta väldigt bra. Hur bra vet ingen av oss. Men att det kräver hårdvara för 20k+ är sjukt egentligen.

Sen att konsollerna håller tillbaks PC spelen är BULLSHIT. Det är konsumenterna som gör. Hur många har råd att lägga ut 20k + på en dator varje/vartannat år?

20k är lite att ta i, med rätt moderkort behöver du bara uppgradera grafikkort eller processor, och priset är en fis i rymden om vi pratar vartannat/varje år. PS4 använder sig utav 1.84 TFLOPS, GTX 690 använder sig utav ca. 4,8 TFLOPS. Prestandan är inte bättre i en PS4, om ett spel flyter sämre på PC så är det andra saker som spelar in än själva prestandan.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Sabelsköld:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Lolflakes:

PS4:an klarar inte av spel som Crysis 3, Far cry 3 och Arma 3 på ultra med sin hårdvara. Det är fakta.

Hur vet du det?

Hur som helst så jämför väl de som diskuterar dylik prestanda en PS4 med en "normal" PC. Det är klart att en PC som kanske kostar fem gånger mer också presterar bättre - troligen ej fem gånger bättre dock.

Därför att jag har kollat på PS4:ans komponenter och bedömer att det inte skulle klara av det.

Åh fan, har du fått en exklusiv titt på PS4:ans kompletta tekniska specifikation?

Snacka inte så mycket skit.

Har du då? Hur kan ni säga att PS4an presterar bättre mot en dator med samma hårdvara? Du vet heller inte mycket bättre. Jag jämför bara hårdvara vs hårdvara. Ni hittar på massa trams om att det är en konsol och då presterar den tusen gånger bättre än på pc..

Man kan inte jämföra hårdvara mot hårdvara bara så där - du måste även titta på mjukvaran.

En mjukvara som du inte vet någonting om. Hur ska vi jämföra? Det enda vi kan utgå ifrån är hårdvaran.

Jag säger inte att jag vet något om mjukvaran, har väl lite koll, men det spelar ingen roll. Konsolerna funkar inte på samma sätt som en pc, deras operativsystem är inte som Windows eller vad du nu anser att man har, deras bios och allt sådant är gjort på ett annat sätt.

Det är en sådan sak som Carmack alltid snackat om, att om han kunde kontrollera mjukvaran ända ner på minsta nivå på en PC skulle han kunna få ut mycket mer prestanda - det är vad Sony och MS faktiskt kan göra mycket mera med sina konsoler, sedan är det upp till utvecklarna att utnyttja denna möjlighet.

Samma sak gäller för utvecklarna till PC att få ut mycket prestandard. Windows 8 är mycket mer prestandardeffektivt än Windows7. Jag säger inte att du har fel i det du säger men jag tror att skilnanden den gör är för liten för att vara någon relevant diskusion.

Medlem
Skrivet av Devildoll:

Grafik huserar har man på grafikminnet, inte ramminet

Ett modernt grafikkort av rang har betydligt mer bandbredd än vad PS4'an har ( kommer att ha, rättare sagt ).
Mitt över ett år gamla graffe har 288 GB/s gentemot PS4ans 176 GB/s

Så länge man har tillräckligt med grafikminne kan man husera allt där, och då behöver man inte skjutsa några större datamängder över pci-e bussen eller hårddisk.

så det där är bara skitsnack.

Förutom att bandbredden knappt gör någon märkbar skillnad. Senaste PCI gen mätt mot förra ger knappt 1% högre FPS.

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Melfice:

Skulle vilja se t,ex God of war 3,Uncharted m.m på en PC från 2006 med ett GeForce 7xxx. PS4 kommer piska våra GTX Titan datorer ,egentligen redan från start men det tar alltid tid innan dom lär sig optimera.

Sitter med 2st GTX Titan och den kan hantera Crysis 3 i 60FPS som low fps. Och Ps4:an skulle kunna hantera detta väldigt bra. Hur bra vet ingen av oss. Men att det kräver hårdvara för 20k+ är sjukt egentligen.

Sen att konsollerna håller tillbaks PC spelen är BULLSHIT. Det är konsumenterna som gör. Hur många har råd att lägga ut 20k + på en dator varje/vartannat år?

Om du tror att en PS4 kan matcha två GTX Titan så är du mer än lovligt naiv.
Att Crysis 3 har välkända problem med frame-drops kopplat till repfysiken mig veterligen. Maxa Crysis 3 på en PS 4? Jag tvivlar starkt på att det skulle funka med acceptabel fps.

Som sagt jag snackar lika mycket skit som alla andra här...PS4:an är inte släppt ännu och allt är gissningar.

Som jag skrev innan Uncharted,god of war på en PC från 2006...inte så bra.

Tror nog att Crysis 3 kan rulla på en Ps4:a i 60fps vilket mina 2st Titaner klarar.

Sen om vi kollar på UE4 demot så skulle alla dom partiklarna DÖDA en Titan SLI dator kolla bara hur mycket PhysX drar ner prestandan. Borderlands2,Batman AC osv. Nu kommer någon säga men det är ju inte optimerat BLA BLA men det är just det som är problemet. Konsoll optimerat > PC inte optimerat i regel.

Spelar ingen roll om en PC på pappret skall vara bättre när den inte är det när man väl spelar spelen pga drvirutiner/sli profiler, sämre kodat.....

Medlem
Skrivet av nils45:
Skrivet av Melfice:

Skulle vilja se t,ex God of war 3,Uncharted m.m på en PC från 2006 med ett GeForce 7xxx. PS4 kommer piska våra GTX Titan datorer ,egentligen redan från start men det tar alltid tid innan dom lär sig optimera.

Sitter med 2st GTX Titan och den kan hantera Crysis 3 i 60FPS som low fps. Och Ps4:an skulle kunna hantera detta väldigt bra. Hur bra vet ingen av oss. Men att det kräver hårdvara för 20k+ är sjukt egentligen.

Sen att konsollerna håller tillbaks PC spelen är BULLSHIT. Det är konsumenterna som gör. Hur många har råd att lägga ut 20k + på en dator varje/vartannat år?

20k är lite att ta i, med rätt moderkort behöver du bara uppgradera grafikkort eller processor, och priset är en fis i rymden om vi pratar vartannat/varje år. PS4 använder sig utav 1.84 TFLOPS, GTX 690 använder sig utav ca. 4,8 TFLOPS. Prestandan är inte bättre i en PS4, om ett spel flyter sämre på PC så är det andra saker som spelar in än själva prestandan.

JA, men det är ju hur spelen går som räknas inte vad som är bäst på pappret. Du fattar poängen med att konsumenterna håller tillbaks utvecklingen av spelgrafiken på PC, dom flesta vill köpa s.k spel datorer för 8000:- och tror det räcker...där är problemet inte konsollerna.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Sabelsköld:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Lolflakes:

PS4:an klarar inte av spel som Crysis 3, Far cry 3 och Arma 3 på ultra med sin hårdvara. Det är fakta.

Hur vet du det?

Hur som helst så jämför väl de som diskuterar dylik prestanda en PS4 med en "normal" PC. Det är klart att en PC som kanske kostar fem gånger mer också presterar bättre - troligen ej fem gånger bättre dock.

Därför att jag har kollat på PS4:ans komponenter och bedömer att det inte skulle klara av det.

Åh fan, har du fått en exklusiv titt på PS4:ans kompletta tekniska specifikation?

Snacka inte så mycket skit.

Har du då? Hur kan ni säga att PS4an presterar bättre mot en dator med samma hårdvara? Du vet heller inte mycket bättre. Jag jämför bara hårdvara vs hårdvara. Ni hittar på massa trams om att det är en konsol och då presterar den tusen gånger bättre än på pc..

Huh? Har jag sagt att PS4an presterar bättre? Nej, så lägg inte ord i mun.

Det är rätt så simpelt, really. En dator har ett mycket tyngre operativsystem att köra i bakgrunden också så där krävs det extra mos. Sen så handlar det om optimering, optimering och optimering. Det är ganska så löjligt att ta upp Arma 3 som ett exempel på hur bra en dator är. Bohemia gör spel på en motor som är så hemskt dåligt optimerad att det krävs en monsterdator för ett spel som inte alls ser speciellt snyggt ut.

Medlem
Skrivet av trasen:
Skrivet av Motorolja:

Äntligen någon som faktiskt är intresserad av att veta och inte bara kastar meningar omkring sig!

Optimeringen till en konsol är lättare på grund av att utvecklarna enbart behöver rikta in drivrutin samt spel-optimering för specifik hårdvara.

Faktumet är att idag så är det ganska sjuka mängder rättningar som görs på drivrutins-nivå genom så kallad "parseing". En funktion kallas av spelet, men då exempelvis AMD hittat ett problem med just den funktionen så måste den konventeras om (skrivas om) av drivrutinen, helt enkelt en "IF" sats som säger att om just precis den här funktionen försöker användas så använd "våran" istället. Det här kan göras med ALLA grafiska moment i ett spel.

Optimeringar av utvecklarna när spelet väl är släppt går oftast ut över alla platformar, exempelvis en shaderalgorythm som måste skrivas om för att få bättre prestanda (Onödiga uträkningar osv, tänk på att dessa uträkningar är oerhört stora och en hel motor (Likt unreal engine) som kanske används för 1000 spel oftast använder samma algorythm för shadern över alla spelen. Den här kan eftersom tweakas då utvecklaren vet att vissa moment inte behövs (Kan vara allt ifrån vissa ljussättningar till reflektioner). Omständigt to say the least.

På senare dar har memory-pushes (Termologin bör inte stämma helt 100%) börjat användas. ENB-series som många använder till skyrim är en av dessa, den pushar in egna shader, skugg, objektorientring, textur-hantering osv osv in i directX api´n för att exempelvis får spelet att se bättre ut eller köras snabbare (Man tar bort eller lägger till saker i algorythmerna/ funktionerna som används väldigt sällan och döljer sen de "glitches" som uppstår med andra).

Att gå in ännu djupare känns meningslöst. Men jo, en konsols hårdvara kommer alltid kunna utnyttjas mer effektivt för att det inte krävs samma felkorrigering. Ett spel på konsol, där ligger optimeringen på utvecklarnas ansvar medans på en PC kan ansvaret ligga på så OTROLIGT många olika instanser (Utvecklare, operativsystem, hårdvaru-leverantör och hur pass duktiga dom är på att pusha ut drivrutiner som korrigerar kod som inte går att köra på ett bra sätt på just en specifik enhet.) och även där kan vi gå in på "Made for NVIDIA" loggan, där har Nvidia fått tillgång att optimerat spelet tidigt i utvecklingsstadiet, därför flyter det oftast bättre, för felkorrigeringen är gått långt medans AMD kanske precis fått möjligheten att börja arbeta på den (Kan också vara the other way around).

Phew, jag skulle kunna sitta och skriva om olika exempel och dra paraleller en hel kväll. Men ta mitt inlägg som ett bidrag till diskussionen och hoppas att några fått upp ögonen om problematiken och dilemmorna som finns ute på marknaden idag

// Trasen.
ps. Var god skippa kommentarer om grammatiken :*

Stort tack! Trevligt att någon som verkligen kan förklarar.

Medlem
Skrivet av pingkonk:

En kraftfull dator kan givetvis vara bättre men DDR5 minnet i ps4:an gör nog rätt stor skillnad jämfört med en dators DDR3 minne.

Jag tycker det verkar som folk allmänt tror att GDDR5 minnet skulle vara en enorm fördel för PS4:an, men det finns en anledning att man kör DDR3 som systemminne och GDDR5 på grafikkortet i en PC och inte "unified" minne.

Jag är långt ifrån en expert på området, men som jag förstått det har GDDR5 minne väldigt hög bandbredd och är t.ex bra på att förflytta stora mängder data snabbt - precis vad en GPU behöver med att skyffla texturer osv.

DDR3 minne har däremot lägre latencer och söktid precis vad en CPU behöver jobba med.

Nu tror jag säkert ingenjörerna på sony löser det i vilket fall som, men samtidigt låter det som hypen blåses upp en smula


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Med Linux kan du skapa ett system som bara har exakt de komponenter som behövs för att starta ett spel. Ta t ex bort t-bord, mus & HDD, bara SSD och gamepad. Kvar blir bara komponenter för CPU, minne & grafik. Både konsol och Windows-burk förlorar ^^.
Som alla förstår har Valve fattat ovanstående.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Känns som att Jonathan Blow blåser Sonys snopp. Spelar ingen roll vad han säger, han FICK betalt av Sony för att göra The Witness tidsexklusivt på PS4. Ingen med sinnet i behåll skulle välja att släppa ett spel tidsexklusivt om det inte fanns pengar involverat. Och är det så som han säger, ja då är karln helt dum i huvudet.

Det är bara tidsexklusivt för konsol, det kommer komma ut samtidigt till ios och pc.
Och läs artikeln...

Medlem

Klart de säger så då de utvecklar det åt PS4an och vill sälja skiten.


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem

Steambox kan bli en "PC" som är optimerad för just spel och där kan vi se skillnaden mot "vanliga" konsoller när den inte kör ett traditionellt operativ i bakgrunden.

Medlem

Är det ingen som bryr sig om själva spelen i sig? Det verkar inte spela någon roll så fort det kommer en kommentar om PC Vs Konsoll, det slutar alltid i samma dravel. "PC kommer alltid vara bäst!" Och? Det vet väl alla att en PC alltid kommer vara mer kraftfull än en konsoll, det behövs inte repeteras om och om igen.

Men det där spelar ingen roll för mig, sålänge spelet man spelar är kul så bryr jag mig inte om vilken plattform den spelas på.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Lolflakes:

Därför att jag har kollat på PS4:ans komponenter och bedömer att det inte skulle klara av det.

Nu fungerar ju inte komponenter riktigt likadant i konsoler och PC. Jag tror att det var John Carmack som på någon fråga svarade att man får ut ungefär dubbelt så mycket "kraft" ur en konsol om den är baserad på samma komponenter som en motsvarande PC.

Komponenterna är identiska. Vad är det som är så svårt för folk att fatta att en spelkonsoll är en dator?

Skillnaden är att du har bara en uppsättning hårdvara att arbeta med på en konsoll så du kan optimera alla drivrutiner och program mycket mer än till PC. Det är enda skillnaden. Det finns inte några magiska CPUer eller superminnen i dem. Det är samma skit som vi kan köpa till våra PCs.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Lolflakes:

PS4:an klarar inte av spel som Crysis 3, Far cry 3 och Arma 3 på ultra med sin hårdvara. Det är fakta.

Hur vet du det?

Hur som helst så jämför väl de som diskuterar dylik prestanda en PS4 med en "normal" PC. Det är klart att en PC som kanske kostar fem gånger mer också presterar bättre - troligen ej fem gånger bättre dock.

Därför att jag har kollat på PS4:ans komponenter och bedömer att det inte skulle klara av det.

Nu så fungerar en PC och en konsol inte på samma sätt.

Ditt sätt att argumentera är ganska precis som alla religiösa, vet inte hur något fungerar men säger att det är fakta och har inget att backa upp påståenden med.

Hur som helst så står det inget om vad personen i fråga har testat men tror han pratar om en PS4 mot en PC med samma komponenter. Då är det självklart att PS4 kommer prestera mycket bättre av just självklara orsaker som bättre optimerat spel för hårdvaran och mycket bättre operativsystem optimerat för spel. Precis som personen i artikeln skrev.

PS4:an kommer att likna en pc för att de har vanliga pc komponenter. PS3:an däremot ser annorlunda ut för den är specialanpassat komponenterna för konsolen. Komponenterna i ps4 är inte anpassade för konsol. Att de sedan körs playstations egna OS kommer inte göra så stor skillnad.

Kommer vara enormt stor skillnad. Se bara på pokemon till game boy för att se vad optimering gör.
Sedan har stora utvecklare som Carmack många gånger sagt hur mycket prestanda man förlorar på att inte kunna optimera spelen.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Dom kan ju optimera spelen på ett helt annat sätt på konsol, inte fem miljarder ljudkort och lika många grafikkort som ska stödjas. Har inte PS men tycker det är imponerande hur bra spel som te.x Red Dead Redemption funkar och ser ut med tanke på 360'n hårdvara..


signatur
Medlem

Sorgligt att se alla kommentarer om att konsoll är så jävla bra. Dem kommer alltid vara fattigmannens PC, och vad gäller det låga priset gör dem ju pengarna på spelen sen. Allt för att lura in komsumenten till fördärvets avgrund!

Medlem
Skrivet av MrBowen:

Sorgligt att se alla kommentarer om att konsoll är så jävla bra. Dem kommer alltid vara fattigmannens PC, och vad gäller det låga priset gör dem ju pengarna på spelen sen. Allt för att lura in komsumenten till fördärvets avgrund!

Så du menar att dom flesta köper en PC för XX XXX tusen kronor? Då antar jag att du ingår i en fattigmannens PC kategorin då.

Handlar väl om prioriteringar också? alla behöver inte köra med maxade inställningar och gör hellre annat för pengarna.

Medlem

En Konsol är väl en gullig och rolig mannick men vill man ha någonting som man faktiskt kan ha riktig nytta utav i livet utöver underhållning så är det en bra Dator som gäller..

Även dom som programmerar spel använder,
*host* Datorer *host*..

När man kan koppla in en datorskärm + mus + tangentbord samt installera ett valfritt OS och använda Konsolen som dator för en billig peng.. Ja då kanske konsolen kan ta över marknaden helt.

Men just nu är en konsol bara en leksak..

Medlem
Skrivet av Jeehao:

En Konsol är väl en gullig och rolig mannick men vill man ha någonting som man faktiskt kan ha riktig nytta utav i livet utöver underhållning så är det en bra Dator som gäller..

Även dom som programmerar spel använder,
*host* Datorer *host*..

När man kan koppla in en datorskärm + mus + tangentbord samt installera ett valfritt OS och använda Konsolen som dator för en billig peng.. Ja då kanske konsolen kan ta över marknaden helt.

Men just nu är en konsol bara en leksak..

Ja, kanske leka man vill göra dvs spela spel?

Och självklart använder man datorer för programmering,grafik osv men det säger ju inget om datorns kapacitet. Även dom gamla arkad spelen gjordes på *host* datorer *host*, och då var PC hårdvaran ljusår efter.

Spelar som sagt mest PC själv men det är rent löjligt att säga att PC spöar PS4:an IDAG. Om vi pratar spel datorer för runt 20k.

Skriv svar