Första filmen i Tropes vs Women-serien

Medlem
Skrivet av Wardancer:

Du verkar tro att debatten handlar om huruvida könsroller finns eller inte, det är alla överrens om... eller ja alla utom de som lyckas leva i total förnekelse om att det skulle finnas sexism, rasism etc och ojämlikhet.

Är ju iaf trevligt att slippa förklara vad könsroller är för folk. Hur som helst, ingenstans i dina två inlägg har du fått fram något om varför videon skulle ha fel eller varför könsroller bör bevaras, eller att de skulle vara medfödda. Så exakt vad är det videon och vi feminister som har 0 slutledningsförmåga är det har missat? Du gillar att prata om skillnaderna men är väldigt noga med att inte säga några konkreta skillnader för du vet att ingen sak du kan komma på som skulle skilja mellan män och kvinnor går att applicera på 50% av jordens befolkning och är därför helt meningslös. Videon och det mesta av debatten handlar om att visa på varför och hur folk formas in i sina könsroller på ett systematiskt sätt och hur dessa könsroller drabbar extremt många på ett mycket negativt sätt, och med den nya kunskapen kunna förhindra att individer tvingas in i dessa könsroller istället för att faktiskt få vara just individer.

Dessutom är du all over the place med att man minsann är del av en grupp som tycker och väljer på ett visst sätt men att man ändå ska se individer. Hur ska du ha det egentligen? Är vi alla individer som skiljer sig mer individer emellan än könen skulle vara lika eller är vi bara könet?

Men allt man behöver läsa av ditt inlägg är väl den här biten: "den extrem feministiska synen att vi skall morfas in till en hen människa (eller var det till en kvinna?) är för mig helt obscen, motstötande." Bara det faktum att du tror på konspirations teorierna om extrema feminist maffior som ska göra folk könslösa hens är ju så skrattretande att inget du säger går att ta på allvar. (vad betyder det ens? Hen används inte på det viset av någon utom just de som använder det som något slags skällsord.)

För det första, om vi skall föra någon from av intellektuell diskussion så är grunden att vi alla accepterar att män och kvinnor, som _grupper_ skiljer sig markant i intressen, ambitioner, livsmål och beteende (listan kan göras lång) ditt resonemang, och andra feministers, befägnada argument att män och kvinnor är nästan samma sak för skillnaderna mellan _individerna_ innom könen är större än skillnaden mellan _grupperna_ kvinna/man. 'dis is not reasonable arugeing, this is stupidity personified. OM vi nu, accepterar observationen att män och kvinnor som individer har en procentuellt större sannolikhet att följa livs kompass A medan de andra könet har en procentuellt större sannolikhet att följa kompass B. Så kan vi konstatera att könsroller finns( redan etablerat i diskussionen) OCH att de finns där av goda, övergrippliga evolutionära anleningar (jag anser att jag visat även detta nu). Med detta som bakgrund är det, rimligt att spel/film, musik och annan kultur som avser att porträttera en värd liknande vår kommer kopiera dessa könsroller, de kommer visa dessa könsroller i det mest extrema och det kommer att brytas för vilken effekt skaparen då vill åstadkomma. Att könsroller som är del av vår verklighet porträtteras igen och igen, är inte att sätta människor i fack, de är en spegling av verkligheten. Det behövdes INTE en gay superman för att bögar skulle våga vara bögar eller?

"Bara det faktum att du tror på konspirations teorierna om extrema feminist maffior som ska göra folk könslösa hens är ju så skratt..." Det är inga konspirations teorier, de existerar feminister (googla) som är såpass extrema att de faktiskt vill förgöra alla män, men detta är ovidkommande då det är en såpass miniskulös minoritet. Dock existerar i relativt stor grad ett _uttalat_ mans hat men ändå är det "kvninno hat" det talas om, jag har då aldrig hört någon påstå eller insinuera att de hatar kvinnor, men conversely..

Det finns saker inom könsroller som har ändrats och det finns saker som fortfarande bör ändras, men könsroller har inget medfött ont. Att porträttera könsroller är återigen inte att sätta människor i fack, de är en reflektion av verkligheten.

Medlem

Tycker att det var en jättebra vido. Tar upp gamla spel och hur det började, ger en grund för resten av serien.

Sedan till dom som anser att det bara är för tejerna att göra egna spel. Det tar ett bra tag innan man kommit så långt inom industrin att du personligen kan styra hur ett spel ser ut. Jag har kontakt med några tjejer som pluggar spelutveckling, när dom är klara med studierna så kommer inte EA att ringa och fråga personligen vad som ska göras i nästa spel. Då letar man snarare jobb, vad som helst för att betala tillbaka studieskulden. Eller leta lägenhet när man inte får bo kvar i sin studentlya längre. Och även om man får sitt första jobb inom spelindustrin, grattis, du är kodapa ett bra tag innan du går in och styr med hela handen. Hoppas på förändring på sikt. Karin Weekes som jobbar på BioWare har skrivit en bra liten krönika om hur hon upplever det att jobba inom spelindustrin för Widget, WIDGET (Women In Development (Games & Everything Tech)). Glad att det finns nätverk som dessa.

http://widgetau.org/listen-and-engage/

Vi gör vad vi kan för att visa att spel är tokviktigt för oss tjejer också. Det är ändå en hel del tjejer som lirar, så vi säger ifrån när det dyker upp saker som känns helt konstiga. Eller vad skulle vi annars göra, sitta tysta i ett hörn och hoppas att en vacker dag så är det någon som gör ett spel som man gillar. Vi är gamers som brinner för vår hobby. Inget värre än det. Inte alla tjejer bryr sig om hur vi presenteras i spel, en del ger blanka katten i det och vill hellre få high scores. Andra som jag tycker att det skaver onödigt när tjejer ska räddas hit och dit. Tills slut känns det bara overkligt från min sida. Har massor av bra tjejkompisar som har gjort lumpen, tagit bra utbildningar, varför är det bara dom som inte kan ta ett steg framåt utan att skrika på hjälp som syns i spelen?(Det är en referens till dom spelen som typiskt presenteras i den här videon, är du tjej så är du den som ska räddas, bättre nu skulle jag säga). Och det är så många spel med just tjej i nöd.
http://tropesversuswomen.tumblr.com/

Tror att det har gått framåt nu. Commander Shepard, Lara Croft mm, det finns coola kvinnliga hjältar att spela idag.

För att avsluta på en glad ton. Inte alla killar är muppiga när det kommer till att tjejer syns. Min man är super! och är bara glad för att jag är gamer. Det finns pappor som visar sina döttrar att det är kul att spela spel.
http://newsfeed.time.com/2013/03/13/watch-dad-hacks-donkey-ko...

123
Skriv svar