Creative Sound Blaster ZxR

Robot
Creative Sound Blaster ZxR

Efter en tid ute i kylan har Creative fått nog. Nu vill de åter tillhöra gräddan av ljudkort. Och Creative sade: Varde ljud, och det var ett ZxR-ljudkort.


Medlem
Creative Sound Blaster ZxR

Hmm, scout mode, funkar det verkligen i praktiken? Någon som testat?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Har haft väldigt dåliga erfarenheter med Creative ljudkort och deras drivrutiner...
Har inte rört ett ljudkort sen jag senaste höll på med deras

Inaktiv

Tack för recensionen. Har haft ögonen på detta kort, då det ser ut att vara det bäst designade ljudkortet från Creative och kanske ett bättre val än motsvarande Asus Xonar. Det är lite försenat, går inte att köpa ännu trots att de lovade EU-leveranser i slutet av januari på sitt forum.

Medlem

Om man nu är audiofil så finns det betydligt trevligare/professionella kort i denna prisklassen. Är väl inte direkt impad av Creatives tidigare produkter och framförallt drivrutiner.


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Om man nu är audiofil så finns det betydligt trevligare/professionella kort i denna prisklassen. Är väl inte direkt impad av Creatives tidigare produkter och framförallt drivrutiner.

Precis. Finns så många idioter som inte fattar, men men deras förlust genom att gå och köpa dessa skitkort. Men det handlar väl också om personer som köper allt där det står, "Gamer, ultimate dragon, xxx killer" på.

Inaktiv
Skrivet av NaxoS:
Skrivet av JohnnyGreed:

Om man nu är audiofil så finns det betydligt trevligare/professionella kort i denna prisklassen. Är väl inte direkt impad av Creatives tidigare produkter och framförallt drivrutiner.

Precis. Finns så många idioter som inte fattar, men men deras förlust genom att gå och köpa dessa skitkort. Men det handlar väl också om personer som köper allt där det står, "Gamer, ultimate dragon, xxx killer" på.

Vad ska man köpa då? I samma prisklass menar jag.
Creatives driverstrul är ju ett ökänt faktum.

Medlem
Skrivet av NaxoS:
Skrivet av JohnnyGreed:

Om man nu är audiofil så finns det betydligt trevligare/professionella kort i denna prisklassen. Är väl inte direkt impad av Creatives tidigare produkter och framförallt drivrutiner.

Precis. Finns så många idioter som inte fattar, men men deras förlust genom att gå och köpa dessa skitkort. Men det handlar väl också om personer som köper allt där det står, "Gamer, ultimate dragon, xxx killer" på.

Snarare ni som är idioter som inte fattar. Bara för att Creative hade problem med drivrutiner under Vista- tiden behöver inte betyda att dem har det nu, med nya kort och helt nya drivrutiner för Windows 7/8.
Äger själv ett Sound Blaster Z och jag har inte haft ett enda problem hittils.

Skägg.
10 Chambers

Ok, nu slutar vi kalla varandra idioter. Mkay?


signatur
Medlem

Väntar fortfarande på ett ljudkort som klarar av att köra Binaural audio på hårdvara, hade varit riktigt nice.

Medlem

Sista externa ljudkort jag hade var ett creative audigy, som hade hemskt ljud och drivrutiner full av buggar.

Medlem
Skrivet av Xedious:
Skrivet av NaxoS:
Skrivet av JohnnyGreed:

Om man nu är audiofil så finns det betydligt trevligare/professionella kort i denna prisklassen. Är väl inte direkt impad av Creatives tidigare produkter och framförallt drivrutiner.

Precis. Finns så många idioter som inte fattar, men men deras förlust genom att gå och köpa dessa skitkort. Men det handlar väl också om personer som köper allt där det står, "Gamer, ultimate dragon, xxx killer" på.

Snarare ni som är idioter som inte fattar. Bara för att Creative hade problem med drivrutiner under Vista- tiden behöver inte betyda att dem har det nu, med nya kort och helt nya drivrutiner för Windows 7/8.
Äger själv ett Sound Blaster Z och jag har inte haft ett enda problem hittils.

Creative har haft problem med drivrutiner innan vista också. Har haft en uppsjö med Creative-kort och det har alltid varit något som inte riktigt fungerat som det ska. Till BF2 köpte jag Sound Blaster X-Fi (2000kr modellen) eftersom den skulle stödja ljudkvaliteten EAX Ultra. Inte fan fungerade det och Creative fixade ALDRIG det problemet, utan man fick förlita sig till tredjeparts hackade drivers och OpenAL för att lösa det.
Det är svårt att släppa sådant. Visst kan Creative ha bättrat sig, men dom har ett skamfilat rykte som gör att man tvekar att spendera flera 1000-lappar på ett nytt ljudkort.

Edit: Droppen med X-Fi-kortet var när multijacket för TOSLINK inte gick att aktivera i drivrutinerna för Win7, nu ligger kortet i garderoben och skäms.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Carl "Mr. Mackey" Johansson-Sundelius.

Medlem
Skrivet av virror:

Väntar fortfarande på ett ljudkort som klarar av att köra Binaural audio på hårdvara, hade varit riktigt nice.

*Dregglar*

Medlem

Har alltid haft creative ljudkort och har väl egentligen inte haft några större problem.
Kör just nu med ett x-fi extreme gamer som alltid fungerat klockrent.
Känner inget större behov av att byta men det är alltid intressant med nya kort


signatur

Jäh!

Medlem

Ok, creative suger, men vad ska man köpa då? Jag funderar på mitt första ljudkort, så det behöver inte vara nåt extremt, bara det är prisvärt och hyfsat bra.

Inaktiv
Skrivet av JohnnyGreed:

Om man nu är audiofil så finns det betydligt trevligare/professionella kort i denna prisklassen. Är väl inte direkt impad av Creatives tidigare produkter och framförallt drivrutiner.

Har du något bra exempel? Inte många i den prisklassen som har en riktigt bra hörlursförstärkare inbyggd skulle jag gissa. Däremot om man köper ett sånt kort och har en extern förstärkare sen tidigare, men det är en annan sak. Tror snarare att Xonar Essence är konkurrenten till detta kort. Men jag har inte koll på hela marknaden.

Medlem
Skrivet av henkile:
Skrivet av virror:

Väntar fortfarande på ett ljudkort som klarar av att köra Binaural audio på hårdvara, hade varit riktigt nice.

*Dregglar*

Trist att ljudet bara har blivit sämre med åren, hörde ett ljudklipp från Unreal (orginalet) och det hade helt sjukt bra "soundscape", nu för tiden är det bara stereo eller 5.1/7.1 ljud som igentligen är ganska kasst : /

Medlem

Jag har kört Creative i många många år (sedan ljudkorten hette bara soundblaster) och jag gör det fortfarande. Creative har i omgångar haft regäla problem med sina drivrutiner och det kan fortfarande vara ett rent helvete att få korten att fungera i tex win7 (tänker inte ens tala om soundblaster 128 ) det är dock värt det. Jag körde en lite längre period med det inbyggda kortet i min dator för jag orkade inte installera mitt XFI men beslutade mig för att göra det och man kan (iaf jag) faktiskt höra en stor skillnad i ljud kvalitet. Visst finns det bättre kort anpassade för olika ändamål som tex göra musik mm men för en vanlig dödlig som vill ha lite bättre ljud i sina spel så fungerar Creative kort utmärk. Nu har jag inte testat dessa nya kort och kommer troligen inte göra det på ett bra tag heller men om du funderar på att köpa ett så räkna med att det finns en risk att det kan bli ett helvete att installera kortet beroende på om creative lärt sig något eller inte.

Ang att ljuden blir sämmre i spel så är det iaf enligt ljuddesigners i planetside 2 pga att alla nu mera bara skriver direkt för direcsound och skiter i alla special grejer som tex creative har att erbjuda. Trist men sant.

Medlem
Skrivet av Redstar:

Ok, creative suger, men vad ska man köpa då? Jag funderar på mitt första ljudkort, så det behöver inte vara nåt extremt, bara det är prisvärt och hyfsat bra.

Kolla på Asus ljudkort.

Medlem

Jag har ett gammalt soundblasterkort från 2007, kan någon säga mig om det fortfarande är värt att ha den i datorn eller är de integrerade ljudkorten bättre vid det här laget?


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Jag har ett gammalt soundblasterkort från 2007, kan någon säga mig om det fortfarande är värt att ha den i datorn eller är de integrerade ljudkorten bättre vid det här laget?

Frågar du mig så är de integrerade korten inte i närheten rent ljudkvalite mässigt.

Är det inte ett xfi så är du dock ganska rökt med att installera det problemfritt i win7 eller Vista. Iofs kan bli en del problem även med XFi men iaf

Medlem
Skrivet av Komured:
Skrivet av Red_warning:

Jag har ett gammalt soundblasterkort från 2007, kan någon säga mig om det fortfarande är värt att ha den i datorn eller är de integrerade ljudkorten bättre vid det här laget?

Frågar du mig så är de integrerade korten inte i närheten rent ljudkvalite mässigt.

Är det inte ett xfi så är du dock ganska rökt med att installera det problemfritt i win7 eller Vista. Iofs kan bli en del problem även med XFi men iaf

Jag har pluggat in den i varje nytt moderkort som jag skaffat sedan dess, den funkar fortfarande utmärkt och den har XFi. Jag låter den sitta kvar då, var bara lite fundersam på om den bara tar upp en massa onödig plats för att göra sådant som ett integrerat ljudkort möjligen kunde ha gjort bättre. Den har ju en del år på nacken, skaffade den specifikt för BF2 hehe


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Attan , jag vill ha ett kort som denna - men den får inte plats i datorn. Mina 3 grafikkort tar samtliga platser


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Köpte ett Xfi-kort. Visst var det bra ljud men när det kom till drivrutiner blev det värre. Dåligt stöd och de kastade på mig en massa program som jag inte behöver. Kortet själv började avge en massa brus lagom till att garantin gått ut. Inte blev det bättre när de helt slutade stödja kortet utan man fick nöja sig med gamla och taskiga drivrutiner.

Kanske det är bättre nu, kanske inte. Har de förstört förtroendet en gång så tar man gärna inte risken igen.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Ankh:

Attan , jag vill ha ett kort som denna - men den får inte plats i datorn. Mina 3 grafikkort tar samtliga platser

Dagens I-landsproblem.

Medlem
Skrivet av Passe:
Skrivet av Ankh:

Attan , jag vill ha ett kort som denna - men den får inte plats i datorn. Mina 3 grafikkort tar samtliga platser

Dagens I-landsproblem.

Haha lite det jag tänkte själv också faktiskt!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Inte direkt haft några problem med Creatives hårdvara, men deras trackrecord på drivrutinssidan är nått helt annat. Oj, oj, oj...

Mitt senaste Creativekort var ett Audigy, och om man inte installerade samt avinstallerade vissa delar, sen installerade igen så blåskärmade burken inom 10minuter. De är ökända för värdelösa drivrutiner tyvärr, och frågan är om man vågar sätta sig i den sitsen igen.

Har dock hört mycket gott om ASUS ljudkort. Nån som kan rekommendera?


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Hmm, scout mode, funkar det verkligen i praktiken? Någon som testat?

Det var nog så förr. Redaktionen på Swecklockers påstår att Creativs hårdvara har minst problem med drivrutiner till sina nya ljudkort inklusive Asus.


signatur

Det var detta...

Medlem

Sen är ju Creative ett så äckligt jävla smutsigt företag att man köper helt enkelt inte deras produkter, det är en principsak!
Hört talas om Daniel-k fallet? Om inte, googla!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

12
Skriv svar